ATi Rage Pro XL PCI driver voor Win7 of Vista

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een driver voor een ATi Rage Pro XL videokaart. Deze zit onboard in een PC waar nu Windows XP op staat, maar waar ik graag Windows 7 op wil gaan installeren. Probleem is alleen dat ik géén drivers voor deze videokaart kan vinden. Ook kan ik geen andere kaart plaatsen aangezien het systeem maar één PCI slot heeft welke ik al gebruik.

Heeft iemand enig idee waar ik drivers kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 13:15

Janao

Dog Clubbing Cat

Ik denk dat je je beter kan afvragen of het zinnig is om Windows 7 op een dergelijke machine te gaan installeren.

Een ATI rage Pro XL video kaart is al best oud en ik denk dat je daarom ook niet zo snel een driver zal kunnen vinden voor deze kaart.

op het moment dat een computer deze video kaart onboard heeft dan betekend dat deze machine al heel oud is (2006) of een Server is. het is redelijk algemeen bekend dat windows 7 toch wel wat nieuwere hardware vereist.

en mocht het een server zijn (je hebt verder namelijk niets verteld over de spec's van de computer) dan moet je je zowiezo afvragen waarom je windows 7 wil installeren.

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Herkent Windows 7 deze videokaart niet gewoon automatisch?

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Janao schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:41:
Ik denk dat je je beter kan afvragen of het zinnig is om Windows 7 op een dergelijke machine te gaan installeren.
op het moment dat een computer deze video kaart onboard heeft dan betekend dat deze machine al heel oud is (2006) of een Server is. het is redelijk algemeen bekend dat windows 7 toch wel wat nieuwere hardware vereist.
Zitten we met een Rage Pro XL niet pre-2000 zelfs?

De meeste mensen deugen!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Dergelijke kaarten zie je nog wel eens op serverhardware :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Ik ben eigenlijk wel stiekem benieuwd naar de overige hardware present in die bak van de TS...

-_-

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cassius schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:23:
[...]

Zitten we met een Rage Pro XL niet pre-2000 zelfs?
Jawel, is van 1998.
De Rage XL is een die-shrink van de Rage Pro, gemaakt om zo goedkoop mogelijk te produceren.
Het is echter een tamelijk populaire chip op veel server moederborden geweest tot wel halverwege het afgelopen decennium.
Een server kan namelijk af met een simpele videochip, en ideaal is dan ook als deze goedkoop is. Die machines draaien meestal headless en de video is meestal alleen nodig om de machine te installeren en te configureren totdat deze headless zijn werk kan doen.

Ik verwacht niet dat er voor deze kaart bruikbare Windows 7 drivers zijn, en zeker niet 64 bits. Je zou een oudere XP64 driver kunnen proberen, zorg dan wel dat je driver signature checking uitschakeld, maar ik twijfel of het compatible gaat zijn.
Linux is op zich wel een optie die je kunt proberen als je per se een desktop wilt. Volgens mij is er namelijk een werkende driver zodat je iig 2D kunt doen binnen X.
Of houdt het bij Windows XP...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik kan me herinneren dat deze kaart standaard door Windows 2008 (R2?) wordt ondersteund, dit lijkt me dan ook bij Windows 7 het geval.

Mijn vorige server had deze videokaart namelijk ook erin zitten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Voordat je moeilijk gaat doen lijkt het me handig eerst eens te checken of de rest van de hardware wel geschikt is voor gebruik onder W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties!

Het gaat hier inderdaad om een 19"/1HE server
van MSI met de volgende specs:

Processor:
Intel Pentium 4 2.8 HT
Moederbord:
MSI MS-9149
Geheugen:
2x 1GB DDR400 dual channel
Harddisks:
2x 80GB in RAID0 configuratie

Ik heb er op dit moment Windows 7 op draaien en het werkt perfect,
alle andere hardware word gewoon automatisch herkend en geinstalleerd.
Alleen de onboard VGA kaart word nu geinstalleerd als "standaard VGA adapter".

Reden dat ik er windows 7 op wil hebben is omdat ik deze persoonlijk fijner vind
werken dan XP. Daarnaast heb ik (in het verleden) wat problemen gehad om deze
server met XP op te nemen in mijn thuisnetwerk met andere Vista/7 pc's.
Ook heb ik geen installatieschijf van XP meer (originele mee verkocht met andere PC)
maar wel die van Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44
Let erop dat die Windows drivers (zowel XP, Vista als 7) vaak alleen de 2D driver zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1