Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33
Altijd als ik ergens moet tekenen krabbel ik maar wat, dit heeft nog nooit problemen gegeven. Binnenkort krijg ik een creditcard, ik kan me voorstellen dat het dan wel belangrijker is (ik ben 24 jaar oud).

Ik twijfel echter heel erg aan het nut van een handtekening. Als een document zo belangrijk is dat het ondertekend moet worden, dan kan iemand anders er toch ook de moeite voor nemen die handtekening te vervalsen? Wat voor meerwaarde biedt een handtekening nu eigenlijk op juridisch vlak, ga je het ooit voor elkaar krijgen iets te ontbinden omdat na microscopisch onderzoek blijkt dat de handtekening niet klopt? ;)

De eigenlijke vraag is dus, moet ik een paar avonden gaan spenderen om mezelf een prachtige handtekening aan te leren of is het hele concept eigenlijk grote onzin anno 2012?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39949

een handtekening lijkt me wel handig als je een huis gaat kopen, gaat trouwen, of andere notariële documenten moet ondertekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Het is inderdaad voor een zeer klein aantal dingen nog nodig, meeste dingen ondertekenen we al digitaal, ik verwacht dat dat met die laatste paar dingen ook nog wel gaat gebeuren.

Mijn voorspelling : in 2020 is een handtekening hebben nutteloos.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Goed punt eigenlijk wel. Ik denk dat de handtekening zeker in waarde ingeleverd heeft de afgelopen jaren. Zeker sinds veel tegenwoordig digitaal gaat.
Op mijn bankpasjes staat ook mn "Handtekening". Heb er eigenlijk ook niet echt een... een hele lelijke iig :p.
Maar op de pasjes staat "not valid unless signed" (met een geautoriseerde handtekening). Maar niemand die die handtekening ooit controleert.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Voor een creditcard boeit het vrij weinig.

Daarnaast deel ik je mening :) Ben benieuwd of er iemand iets leuks weet te vertellen die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:37
assje schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:36:

De eigenlijke vraag is dus, moet ik een paar avonden gaan spenderen om mezelf een prachtige handtekening aan te leren of is het hele concept eigenlijk grote onzin anno 2012?
Het is grote onzin waar toch nog altijd veel waarde aan gehecht wordt. Je zal er (voorlopig) toch in mee moeten gaan, dus als je een mooie handtekening wilt zal je even moeten oefenen. Anders schrijf je gewoon heel snel je naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je wel een baan of hoefde je daarbij geen contract te ondertekenen? Ik snap je visie op het nut van een handtekening, maar je bent volgens mij een van de hele weinigen die er echt geen heeft :) Hoe pak je dat dan aan als je ergens voor moet tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

" iemand die er verstand van heeft" dan maar zoeken, want ik ik weet eigenlijk ook geen goede reden om dit niet te doen.
Het komt niet uit lijkt me.
Ik ben 37 jaar en heb een huis gekocht en de papieren ondertekend, de hypothee idem en de tweede hypo ook, wel eens een autofinancieiring ondertekened en zo nog wat zaken.
Altijd keurig dezelfde handtekening gezet, tot en met het puntje op de i en waarvoor precies dan ?
Niemand kijkt zoiets na toch ?

+ zie rectie boven de mijne : administratie van je baan dan, maar daar teken je ook maar eens in de zoveel tijd iets, zou ze dat opvallen ? denk van niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel36 op 21-12-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Aghanim schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:42:
Heb je wel een baan of hoefde je daarbij geen contract te ondertekenen? Ik snap je visie op het nut van een handtekening, maar je bent volgens mij een van de hele weinigen die er echt geen heeft :) Hoe pak je dat dan aan als je ergens voor moet tekenen?
Ik teken wel, maar ik heb nog nooit twee keer een handtekening gezet die hetzelfde is. Ik schrijf gewoon mijnachternaam en doe er een willekeurige kras doorheen. Ik weet 100% zeker dat ik zo ook een eventuele hypotheek af kan sluiten en alle benodigde documenten kan ondertekenen.

Er is volgens mij echt helemaal niemand die daar naar kijkt. Ik kan me wel voorstellen dat als je een geschil krijgt wel een zwakkere positie hebt omdat je je zeker niet kan beroepen op een niet gelijkende handtekening. (bij vervalsing van je handtekening, bijvoorbeeld door een postbezorger zoals in een op dit moment lopend topic)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39949

Daniel36 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:45:
" iemand die er verstand van heeft" dan maar zoeken, want ik ik weet eigenlijk ook geen goede reden om dit niet te doen.
Het komt niet uit lijkt me.
Ik ben 37 jaar en heb een huis gekocht en de papieren ondertekend, de hypothee idem en de tweede hypo ook, wel eens een autofinancieiring ondertekened en zo nog wat zaken.
Altijd keurig dezelfde handtekening gezet, tot en met het puntje op de i en waarvoor precies dan ?
Niemand kijkt zoiets na toch ?
het is voor het grootste deel symbolisch, alhoewel ik wel eens een automatische incasso heb teruggekregen van de Postbank, omdat ik mijn handtekening te snel heb gezet

ik snap eigenlijk niet waarom je geen handtekening zou hebben, het is niet bijzonder moeilijk ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 39949 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:46:
[...]

het is voor het grootste deel symbolisch, alhoewel ik wel eens een automatische incasso heb teruggekregen van de Postbank, omdat ik mijn handtekening te snel heb gezet

ik snap eigenlijk niet waarom je geen handtekening zou hebben, het is niet bijzonder moeilijk ofzo
Ik denk dat een makkelijke handtekening geen goede handtekening is (als hij zou dienen waar hij voor bedoeld is)

Zo heel makkelijk is het niet om een woord/tekening snel en identiek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bwoh, mijn handtekening is ook nooit 2 keer precies hetzelfde. 2 keer ooit een brief gehad van de Postbank of ik een handtekeningwijziging door wilde geven, want hij begon af te wijken van wat ik oorspronkelijk op m'n 12e oid bij elkaar heb gekriebeld. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
Het gaat niet om de makkelijkheid maar om dat het er redelijk gelijk uitziet.

Als je bijv. bij de bank iets wilt wijzigen met een formulier en je handtekening komt niet overeen vergeet het dan maar. Dan moet je langskomen met een ID om aan te tonen dat je het echt bent. Ik heb ook ooit een A4 vol lopen krassen om een handige handtekening te maken.

Ik heb als variatie hierop ook een paraaf voor als ik snel moet/wil tekenen en niet mijn gewone (langere) handtekening wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
--MeAngry-- schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:52:
Bwoh, mijn handtekening is ook nooit 2 keer precies hetzelfde. 2 keer ooit een brief gehad van de Postbank of ik een handtekeningwijziging door wilde geven, want hij begon af te wijken van wat ik oorspronkelijk op m'n 12e oid bij elkaar heb gekriebeld. :P
Dat zou nou eens een mooie trigger zijn om iets aan mijn handtekening te doen, ik heb dit echter nog nooit meegemaakt terwijl ik nog nooit moeite heb gedaan mijn handtekening ook maar een beetje op elkaar te laten lijken.

Ik was getuige bij de bruiloft van mijn broer en ik heb de trouwakte getekend met een variatie op "assje" :P (mijn vroegere bijnaam)

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 21-12-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

hahahaha, zo'n berichtje heb ik ook ooit eens gehad idd.
Maar ja, mijn "kinder" hand tekening is ook wel veranderd door de jaren heen !
Tegenwoordig is ie wel altijd hetzelfde (voor zover dat kan onder de verschillende omstandigheden dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hier kan je een handtekening laten ontwerpen voor je : http://www.handtekening.nl/

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 21-12-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Moest van de week nog 3 documenten achter elkaar ondertekenen, en je kunt wel zien dat ze van dezelfde persoon zouden moeten zijn, maar echt gelijk zijn ze niet. Ik denk daarom dat dat het belangrijkste is; dat de stijl hetzelfde is. Verder nooit problemen mee gehad namelijk.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vooral van horen zeggen, maar is het ook niet zo dat je in sommige landen een leesbare handtekening nodig hebt? Dus als je daar bent kan je dan leuk een hele mooie handtekening hebben, geldig is hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Uhm, ik ben 30 en heb nog nooit van mijn leven een handtekening gehad, ik zet er gewoon mijn voor + achternaam neer en dat is geen probleem. Heb er vanalles mee getekend: koopakte huis, geboorteaktes, trouwakte, enz.

Wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Ik schrijf al vanaf het begin dat ik een handtekening zou moeten hebben gewoon m'n naam zonder poeha.
Mijn handschrift is slecht genoeg. ;)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Het is onzin maar je moet er aan geloven ;) Maak het jezelf niet te moeilijk, doe 'iets'. Ik heb zelf gewoon 'voorletter' en daar doorheen 'achternaam'. Werkt tot op heden altijd.
Dat het ding er niet uitziet (de 4 handtekeningen per jaar die ik zet zijn 80% van mijn geschreven tekst per jaar EN mijn handschrift zuigt) en er ook nooit hetzelfde uitziet zal me worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

assje schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:59:
Hier kan je een handtekening laten ontwerpen voor je : http://www.handtekening.nl/
Als je dan het onderste stuk op http://www.handtekening.nl/tips/ leest, blijkt dat de handtekening eigenlijk vrij waardeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Laatst online: 06-06 08:43
Voor een creditcard moet je wel een handtekening hebben die overeenkomt met de handtekening op de achterkant van de kaart, al moet ik tegenwoordig nog maar weinig tekenen, meestal wordt de PIN gebruikt.

En voor zover ik weet maakt het niet uit hoe je handtekening eruit ziet en zelfs niet of je altijd dezelfde gebruikt. Het gaat er vooral om dat jij of de tegenpartij aannemelijk kunnen maken dat jij degene bent die getekend heeft.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
Ben 26 en heb ook geen echte handtekening. Heb ook niet de moteriek om iets fatsoenlijks op papier te zetten. Als handtekening schrijf ik gewoon mijn voornaam op met een streep op het einde.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
pingkiller schreef op woensdag 21 december 2011 @ 13:06:
Als handtekening schrijf ik gewoon van mijn voornaam op met een streep op het einde.
Dat, en dan heel vaak gedaan en daardoor onleesbaar geworden, is volgens mij de ontstaansgeschiedenis van de handtekening van 99,8% van de mensen :P

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 21-12-2011 13:41 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:17
--MeAngry-- schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:52:
Lol..toen ik op m'n 13e een bankrekening opende bij de ABN, had ik gewoon m'n naam als handtekening :+ . Jaren later toch met iets mooiers gekomen en gewoon kunnen wijzigen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Kan me wel herinneren dat ze bij de ABN wel een keer mijn handtekening hebben gecheckt toen ik cash geld op ging halen. Was +- 7 jaar geleden bij de aanschaf van een auto. Geen idee of dat nu nog steeds gebeurd.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
Je handtekening mag ook gewoon je naam zijn, als je dat consequent gebruikt, Niemand schrijft voor dat je handtekening met sierlijke halen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ondanks dat er praktisch nooit op gelet wordt, en het uiteindelijk niet vaak voorkomt dat er een expert naar moet kijken, is het toch echt niet zo makkelijk om iemands handtekening 'te vervalsen'. Ja, iedereen kan jou naam met een kriebel erdoor opschrijven, maar experts (en zelfs minder goed getrainde mensen) gaan echt wel verschillen zien tussen een aantal originele handtekeningen en één neppe als er ooit een conflict ontstaat.

Zoals gezegd is een handtekening niet per se voorzien van kriebeltjes en (al dan niet) sierlijke halen, maar 'gewoon' een naam is ook zeer lastig precies na te maken. Bovendien, een handtekening is ook niet (nooit?) bedoeld als instant verificatie (zoals een PIN-code ofzo), maar meer als backup om op terug te kunnen vallen. Zolang er nog dingen off-line gebeuren, zal de handtekening m.i. dus ook wel blijven bestaan....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De mijne is in de loop van de tijd veranderd van een duidelijke achternaam waarna ik met een sierlijke zwaai terug naar het begin ging om er mijn voorletter voor te zetten naar een onleesbare doorlopende brij die nog maar amper lijkt op die van vroeger.

De enige problemen die ik heb met mijn handtekening is dat het als linkspoot altijd lastig is, de digitale pen van de pakketbezorger niet werkt en ik hem nooit binnen het hokje krijg bij de aanvraag van een paspoort :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kaasplank schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:01:
en ik hem nooit binnen het hokje krijg bij de aanvraag van een paspoort :+
Maar dat hokje is toch juist enorm groot? Je hebt zo'n beetje de ruimte van een A5-papiertje ofzo? Bij mij is juist het probleem, dat als ik m'n paspoort krijg m'n handtekening niet meer te lezen is omdat ie zo naar beneden geschaald is.... :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:49
The_MAN schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:20:
Uhm, ik ben 30 en heb nog nooit van mijn leven een handtekening gehad, ik zet er gewoon mijn voor + achternaam neer en dat is geen probleem. Heb er vanalles mee getekend: koopakte huis, geboorteaktes, trouwakte, enz.

Wat is het probleem?
Dat het er niet mooi uit ziet. Dat deed ik ook een hele tijd, maar het ziet er gewoon niet uit.

Ik doe nu voorletter + achternaam en dan een kriebel eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Mijn achternaam begint met een O. Dus ik begin met de O, en zet dan mijn voornaam in de O, waarna ik de rest van de achternaam er achter krabbel. :+ Dat is pas sierlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

The_MAN schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:20:

Wat is het probleem?
Dat is dan dus je handtekening :) Een forensisch instituut kan overigens redelijk goed bepalen of een handtekening echt is. Dan kijken ze niet alleen naar hoe hij eruit ziet, maar naar dingen als de druk op de pen bij bepaalde stroken. Er zijn waarschijnlijk weinig mensen die jouw naam precies op dezelfde manier kunnen schrijven. Als je het natekent dan zie je meteen (na analyse) dat het niet in vloeiende stroken is gezet.

(Maar het is wel een beetje ouderwets natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Zoijar op 21-12-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:57
ThinkPadd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:09:
[...]

Dat het er niet mooi uit ziet. Dat deed ik ook een hele tijd, maar het ziet er gewoon niet uit.

Ik doe nu voorletter + achternaam en dan een kriebel eroverheen.
Dat miste ik nog een beetje in deze discussie, hoe het eruit ziet. :) Als je voor je werk contracten moet tekenen ziet het er een beetje knullig uit als daar alleen je achternaam staat. Om deze reden heb ik een keer een uurtje uitgetrokken voor het ontwerpen van een mooie handtekening. In de praktijk is dit niet meer dan mijn initialen en achternaam, maar dan wel op een manier dat het er fatsoenlijk uitziet.

Wat bij mij de doorslag gaf tussen mooi en niet mooi was het aan elkaar schrijven van letters in plaats van het gebruik van blokletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mijn zus moest laatst ergens een handtekening zetten en een kopie van haar ID kaart opsturen, kreeg ze bericht terug dat de handtekening niet overeen kwam en het dus niet geldig was. Op de ID kaart stond dan ook een of andere krabbel (met een hartje of iets dergelijks) die ze op haar 14e gemaakt had, dus heeft ze die maar nagetekend... :+

Ik vind het overigens ook een beetje onzin, mijn handtekening ziet er ook altijd anders uit, hoor er nooit iets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb zelf geen handtekening, ik zet er gewoon mijn naam. Niemand heeft mij ooit geleerd om een handtekening te schrijven, dit leer je niet op school. Hoe moet ik nou weten dat je een handtekening moet hebben of hoe je er aan komt? Ik weet helemaal niks van handtekeningen. Ik begrijp ook niet hoe andere mensen aan hun handtekening komen, zitten ze gewoon een eeuwigheid te oefenen op een of ander volslagen uit de duim gezogen bedenksel? Ik ben nu 33 maar ik heb nooit de moeite gedaan om een handtekening te verzinnen (als in: verzin ik volgende week wel, en dat dan de hele tijd achter elkaar door waardoor je 15 jaar later nog steeds geen handtekening hebt). Maar ja, misschien moet ik toch maar eens een handtekening gaan proberen te bedenken. Ik heb geen zin om straks als 85-jarige in het ouwe-lullen-huis te zitten en dan terug te kijken op mijn leven en te concluderen dat ik nooit een handtekening heb gehad. ;)

Beetje een vreemde dienst trouwens, http://www.handtekening.nl/
Handtekeningen ontwerpen voor anderen, en dan nog serieus een kvk-nummer ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Salvatron op 21-12-2011 17:41 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Er zijn zelfs pennen met camera erin die voor 99% kunnen vaststellen (met je juiste software) of een handtekening 'echt' is. Dat gaat ook niet op basis van het exacte resultaat op papier, maar om zoals aangehaald de druk, hoek, snelheid en de veranderingen daarvan. Iedereen heeft een unieke manier van een pen hanteren.

In het lab kunnen ze dat ook met gewoon geschreven handtekeningen. Vervalsen is zo makkelijk niet. Het wordt ook pas relevant op het moment dat er een conflict is. Daarom wordt er regulier vrij makkelijk mee omgegaan, ook bij creditcard. Ik neem zo aan dat als iemand jouw huis verkoopt zonder dat je het weet, je wel kan spreken van een situatie die uitgezocht moet worden.

Stellen dat puur handtekening waardeloos is gaat dan ook wat ver. Regulier merk je er echter niets van als je een keer een niet-mooie zet omdat je het niet aanvecht. Misbruik hou je trouwens ook niet lang vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 18:57
geen vinger schreef op woensdag 21 december 2011 @ 17:39:

Ze maken ook geschreven logo's.

Handtekening.nl
Geschrevenlogo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat het niet-hebben van een handtekening niet tot problemen gaat leiden. Alleen al om een telefoonabo af te sluiten moet je je identificeren met rijbewijs, ID-kaart of paspoort én handtekening zoals die op dat identiteitsbewijs staat.

Voor de geïnteresseerden een scriptie over de handtekening. Ik zie de geschreven handtekening voorlopig niet verdwijnen ten gunste van de digitale. Genoemde scriptie sluit af met "Het notariaat beweegt zich in de nieuwe markt. De digitale notarissen van Nederland hebben zich verenigd in een TTP-vennootschap met de naam DigiNotar en bieden op het internet hun diensten aan.[62]", en we weten allemaal hoe dat is afgelopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ach, wij hebben dat nog wel eens als we artikelen willen publiceren, wil het tijdschrift een handtekening van alle auteurs. Da's leuk als die nog bereikbaar zijn, maar het is soms jaren nadat studenten vertrokken zijn, en er geen contactinformatie is. Eigenlijk zouden we ze gewoon een papiertje moeten laten tekenen om te scannen... ;)

Ik heb wel vaker voor mensen dan maar een mooie handtekening verzonnen (soms zelfs met toestemming als de persoon geen fax kon sturen), meestal vaag de naam van de persoon of de initialen met wat halen erdoorheen :p .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:50:
Ik heb wel vaker voor mensen dan maar een mooie handtekening verzonnen (soms zelfs met toestemming als de persoon geen fax kon sturen), meestal vaag de naam van de persoon of de initialen met wat halen erdoorheen :p .
Dat moet je niet hardop zeggen, straks wordt je nog aangeklaagd voor fraude. ;)

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:52:
Dat moet je niet hardop zeggen, straks wordt je nog aangeklaagd voor fraude. ;)
Ik wacht wel op de dagvaarding :p . Gelukkig stappen steeds meer tijdschriften van die idioterie af, en leggen ze de verantwoordelijkheid neer bij degene die het artikel opstuurt. Bij klachten moet die "corresponding author" maar bewijzen dat er toestemming/instemming van alle mede-auteurs was.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Altijd als ik ergens moet tekenen krabbel ik maar wat
Dat is toch per definitie een handtekening? Als je maar altijd een beetje hetzelfde krabbelt, jouw handschrift is redelijk uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 21:59
Haha, ik was dit aan het lezen en begon te denken "hmm, hoe is mijn handtekening ook alweer?".
Ik kon hem met geen mogelijkheid voorstellen. Totdat ik pen en papier pakte, toen kwam het automatisch eruit.
Best grappig vond ik het :+

Als we op het werk pakketjes/materialen binnenkrijgen en er moet getekend worden, gebruik ik altijd de superhelden.
Superman, Hulk, Spiderman, etc etc. Nog nooit een klacht of commentaar op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

gambieter schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:55:
Ik wacht wel op de dagvaarding :p . Gelukkig stappen steeds meer tijdschriften van die idioterie af, en leggen ze de verantwoordelijkheid neer bij degene die het artikel opstuurt. Bij klachten moet die "corresponding author" maar bewijzen dat er toestemming/instemming van alle mede-auteurs was.
Klopt. Ik weet niet beter of dat ik teken voor alle auteurs. Heb nog nooit gehad dat elke auteur moet tekenen (maar ik ben ook nog jong :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:13
Ow... een handtekeningentopic, die had er eerder moeten zijn.

Wat ik me afvraag: is het mogelijk om je handtekening van de 1 op de andere dag te veranderen? In een ver grijs verleden heb ik ooit bij de rabobank m'n eerste 'echte' handtekening op een bankpasje moeten plaatsen. Sindsdien is dat ding (eerste letter voornaam met achternaam eraan geplakt) in essentie niet echt veranderd. Echter vind ik m'n achternaam dusdanig kl*te om snel als handtekening weg te schrijven, dat ik eigenlijk zou willen overstappen op iets simpelers (eerste letters van voor- en achternaam ofzo). Niet te ingewikkeld, redelijk consistent en vooral SNEL te noteren.

Nu hoor ik jullie zeggen: waarom heb je toen ooit gekozen voor zo'n ingewikkelde handtekening?!?!

Tja... achteraf...

Zou wat mij betreft fijn zijn als het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gideon schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:59:
Wat ik me afvraag: is het mogelijk om je handtekening van de 1 op de andere dag te veranderen?
Ja, dat kan, maar je moet het dan bij al die instanties waar je je handtekening van tijd tot tijd zet (inclusief paspoort etc) veranderen. De mijne is ook niet simpel, maar voor simpele dingen kun je ook paraferen (initialen zetten bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 09:06
Gideon schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:59:Wat ik me afvraag: is het mogelijk om je handtekening van de 1 op de andere dag te veranderen?
Je kunt hem gewoon wijzigen (er zijn geen regels/wetten voor), je dient wel bepaalde instanties, zoals de bank, hiervan op de hoogte te brengen.

Ik heb sinds mijn 11e (ben nu 18) dezelfde handtekening maar ben hem ook wel een beetje zat, net als Gideon hierboven is mijn achternaam nou niet de makkelijkste om even snel neer te krabbelen.

Daarbij heb ik vorige week een nieuw paspoort aangevraagd. Handtekening gezet maar deze lijkt in de verste verte niet op hoe ik hem normaal schrijf - ging gewoon even mis bij het zetten. Handtekening op mijn ID en op mijn paspoort verschillen nu dus ook, maar daar hoor je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Mijn handtekening die ik op mijn bankkaart zette jaren geleden was ook mislukt (weinig plaats, slechte pen en glad oppervlak). Op een dag wou ik cash afhalen aan het loket en toen werd gevraagd om mijn handtekening, die natuurlijk niet overeenkwam met die op mijn kaart. Ik moest dus zien te bewijzen wie ik was, gelukkig werkt mijn vader in dezelfde bank (andere stad) en met een telefoontje was alles in orde.

Om maar te zeggen, handtekeningen worden weldegelijk gebruikt om identiteit te verifiëren. Nu let ik meer op om consistent te zijn wanneer ik iets onderteken, vooral in mijn huidige job waar ik arbeidscontracten en andere officiële papieren moet tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
SlasZ schreef op woensdag 21 december 2011 @ 20:45:
gelukkig werkt mijn vader in dezelfde bank (andere stad) en met een telefoontje was alles in orde.
Klinkt een beetje als gebeld worden door Opstelten met een vrij aparte vraag.

Dat zoiets kan door de telefoon, alleen maar omwege de (in gedachten hebbende) functie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 22:31

Gerco

Professional Newbie

Probeer maar eens geen handtekening te hebben in de VS, dat gaat je niet lukken. Ik heb nog nooit zo vaak mijn handtekening moeten zetten als toen ik hierheen verhuisde.

In elke winkel, wanneer je iets van meer dan $50 of $100 wilt betalen met je credit card moet je tekenen. Soms ook voor kleinere bedragen en soms ook met je debit card. De meeste winkels kijken echter slechts heel vaag op de kaart of helemaal niet. Op cheques moet je ook tekenen en die gebruiken ze hier nog veelvuldig.

In NL is geen handtekening hebben misschien een optie, maar in de rest van de wereld is het in ieder geval nog veel meer noodzakelijk om er 1 te maken en je eraan te houden.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50
Ik heb echt een handtekening van een driejarige :') Nu is mijn handschrift over het algemeen niet al te best. (Als in wel leesbaar, maar niet echt mooi). Mja, zou best wel eens een sierlijke handtekening willen hebben. Mja :)

[ Voor 10% gewijzigd door ZpAz op 21-12-2011 22:40 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik heb ooit in mijn jonge jaren (denk 8 of 12 of iets in die trant) een handtekening verzonnen. Toen was het een heel gecontroleerd propje (een handtekening naast een tekening van een vogel werd vaak voor vogelpoep aangezien), nu (26) is het een mooie zwaaier die het hele papier over gaat, zoals het hoort. Helemaal vanzelf :p Ik zet nooit echt twee keer dezelfde, maar het is wel redelijk onmiskenbaar soortgelijk.

Op zich is een handtekening wel zinnig omdat sommige dingen vrij lastig te vervalsen zijn. Waterdicht is het nooit, maar soms kan je wel vrij makkelijk aantonen dat jij iets niet bent geweest (of opzettelijk gek hebt getekend, maar dat is simpelweg frauderen).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-12-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:46:
Op zich is een handtekening wel zinnig omdat sommige dingen vrij lastig te vervalsen zijn. Waterdicht is het nooit, maar soms kan je wel vrij makkelijk aantonen dat jij iets niet bent geweest (of opzettelijk gek hebt getekend, maar dat is simpelweg frauderen).
Volgens mij staat nergens hoe vaak je je handtekening mag veranderen, dus geen fraude. (Vaak ook niet handig.)

Die van mij is al jaren lelijk. Het is me nooit gelukt er iets moois van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xtra schreef op woensdag 21 december 2011 @ 23:14:
Volgens mij staat nergens hoe vaak je je handtekening mag veranderen, dus geen fraude. (Vaak ook niet handig.)
Ik wist dat deze opmerking ging komen. Ik had het over het 'aantonen' dat jij iets niet getekend hebt door een andere handtekening te zetten. Je mag een handtekening veranderen, maar als je dat erg vaak doet is dat op zijn minst twijfelachtig. De kans is nogal groot dat je frauduleuze bedoelingen hebt, maar ik geloof niet dat het op zich strafbaar is, al krijg je het waarschijnlijk voor de rechter wel al een stuk lastiger dan normaal gesproken. Als je verklaart dat iets anders is gebeurt dan er gebeurt is en een handtekening als bewijs aanvoert is dat klinkklare fraude en valsheid in geschrifte.

Het gaat niet om de tekening, het gaat om de claim dat hij niet van jou is. Je handtekening veranderen is niet zo'n probleem, maar het gaat om de intentie.

• SlasZ
  • Laatst online: 30-04 11:47
NeutraleTeun schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:08:
[...]

Klinkt een beetje als gebeld worden door Opstelten met een vrij aparte vraag.

Dat zoiets kan door de telefoon, alleen maar omwege de (in gedachten hebbende) functie :?
Aan de hand van zijn naam kon ze hem gewoon in het personeelsbestand opzoeken natuurlijk.

• H-Cim
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 13:16
Een handtekening is een toch wel belangrijk gegeven in het juridische leven. Een voorbeeld in het Belgisch Recht:
- Een testament zonder handtekening is vaak gewoonweg nietig (en wordt geacht nooit te hebben bestaan).
- In het dagelijkse leven is de handtekening het enige échte identificatiemiddel en controlemiddel dat we hebben.

In veel authentieke aktes is een handtekening verreist, vooral bij de eerder plechtige overeenkomsten zoals het een huwelijk etc. Hoewel het mogelijk is dat een handtekening zal worden vervangen door andere controlemiddelen zoals een vingerafdruk, toch blijft het op dit moment een belangrijk gegeven en zou ik de moeite doen om er eentje te maken.

• DinoBe
  • Laatst online: 05-06 18:17
Iemand van 24 die nog geen handtekening heeft? :? Ik volg dit niet helemaal; ik heb er al eentje sinds mijn 12 en staat sindsdien ook op mijn identiteitskaart....

En ja die heb je nodig ivm rechtsgeldigheid van een aantal documenten (hoe sluit je anders een contract af?)

• TroaS
  • Laatst online: 19-07-2024
DinoBe schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:02:
Iemand van 24 die nog geen handtekening heeft? :? Ik volg dit niet helemaal; ik heb er al eentje sinds mijn 12 en staat sindsdien ook op mijn identiteitskaart....

En ja die heb je nodig ivm rechtsgeldigheid van een aantal documenten (hoe sluit je anders een contract af?)
Inderdaad, best bijzonder dat je 24 ben en nog geen handtekening hebt. Neem aan dat je wel handtekening nodig hebt gehad en tot dan toe je naam gewoon gebruikt?

Ik heb al honderden keren mn handtekening/paraaf gezet (ben net 25), als je bijv. een half jaar bij TNT werkt moet je elke dag overdrachtsformulieren tegen. Of bij de supermarkt als de vracht afgeleverd is. Of als installateur bij een witgoedbedrijf voor het afleveren. Of, zoals mijn pa, als deurwaarder bij elke exploot die je uitbreng (50 - 100 per dag).

Het is denk ik gewoon de snelste, redelijk betrouwbare check dat iemand ergens aan verbindt, waar iemand mee aangeeft datie ergens achter staat. En vroeger was het ook de enige mogelijke.

• assje
DinoBe schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:02:

TroaS schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:10:
[...]

Inderdaad, best bijzonder dat je 24 ben en nog geen handtekening hebt. Neem aan dat je wel handtekening nodig hebt gehad en tot dan toe je naam gewoon gebruikt?

Ik heb al honderden keren mn handtekening/paraaf gezet (ben net 25), als je bijv. een half jaar bij TNT werkt moet je elke dag overdrachtsformulieren tegen. Of bij de supermarkt als de vracht afgeleverd is. Of als installateur bij een witgoedbedrijf voor het afleveren. Of, zoals mijn pa, als deurwaarder bij elke exploot die je uitbreng (50 - 100 per dag).

Het is denk ik gewoon de snelste, redelijk betrouwbare check dat iemand ergens aan verbindt, waar iemand mee aangeeft datie ergens achter staat. En vroeger was het ook de enige mogelijke.
Best apart dat jullie weer over "rechtsgeldig" en "nodig hebben voor officiele documenten" beginnen. Ik heb toch al uitgelegd dat ik al vaak genoeg ergens mijn handtekening heb moeten zetten, maar dat ik maar wat doe. Dit is dus ook wat ik probeer te zeggen; er is mij nog nooit iets geweigerd aan de hand van mijn handtekening. Het zou zomaar kunnen dat ik de ene keer mijn voorletter met een krabbel heb gedaan en andere keren mijn achternaam met een krabbel, het is gewoon geen vaste handtekening.

Dat bedoel ik dus (obvious) met het "niet hebben van een handtekening", dat wil vanzelfsprekend niet zeggen dat ik nog nooit ergens getekend heb 8)7

Wat mij betreft zegt dit dus iets over hoeveel nut een handtekening heeft, niemand die er naar kijkt (in mijn geval dus, zoals hier in het topic blijkt hebben andere mensen er wel eens opmerkingen over gekregen)
H-Cim schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:56:
Een handtekening is een toch wel belangrijk gegeven in het juridische leven. Een voorbeeld in het Belgisch Recht:
- Een testament zonder handtekening is vaak gewoonweg nietig (en wordt geacht nooit te hebben bestaan).
- In het dagelijkse leven is de handtekening het enige échte identificatiemiddel en controlemiddel dat we hebben.

In veel authentieke aktes is een handtekening verreist, vooral bij de eerder plechtige overeenkomsten zoals het een huwelijk etc. Hoewel het mogelijk is dat een handtekening zal worden vervangen door andere controlemiddelen zoals een vingerafdruk, toch blijft het op dit moment een belangrijk gegeven en zou ik de moeite doen om er eentje te maken.
Oke, maar als er wel een handtekening opstaat maar die nergens op lijkt kraait er geen haan naar waarschijnlijk... Tot nu toe had ook iedereen mijn arbeidscontract af kunnen sluiten want ik heb geen idee wat voor handtekening daar op staat maar hij lijkt zeker niet op degene die op mijn pinpas of ergens anders staat.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 22-12-2011 10:41 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

Garyu

WW

Lees ook eens dit:
http://www.zug.com/pranks/credit/

Daar zie je hoeveel waarde er aan gehecht wordt :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• assje
Garyu schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:41:
Lees ook eens dit:
http://www.zug.com/pranks/credit/

Daar zie je hoeveel waarde er aan gehecht wordt :)
You can see that I already have the signature of a monkey on crack.
:*)
I don't sign my credit cards. Once I went to check into a hotel and the girl checked the back of the card and said it wasn't signed. I signed it there in front of her, and she checked it with the register receipt I also signed in front of her. THANK GOD THEY MATCHED!
_/-\o_

Ik stop met quoten maar lach me rot, al m'n collega's zitten te kijken van wtf... :P (soort van NSFW dus)

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 22-12-2011 10:49 ]

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 19:18

Eijkb

Zo.

Gisteren nog moeten tekenen voor ontvangst van een pakket. Nu gaat dat tegenwoordig op een mobiel dingetje met de gevoeligheid van 0 dus mijn handtekening lijkt dan eerder op een tekening van een drie jarig kind dan op, eh.. mijn handtekening. Ze zouden dit beter oplossen door bv. 0.01 cnt te pinnen oid, of in de toekomst met NFC.

.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 00:37

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik zeg: terug naar de zegelring!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:36:
[...]

Oke, maar als er wel een handtekening opstaat maar die nergens op lijkt kraait er geen haan naar waarschijnlijk... Tot nu toe had ook iedereen mijn arbeidscontract af kunnen sluiten want ik heb geen idee wat voor handtekening daar op staat maar hij lijkt zeker niet op degene die op mijn pinpas of ergens anders staat.
Er kraait geen haan naar totdat het betwist wordt. Als jij teruggaat en zegt "dat is niet mijn handtekening" en het is toch de handtekening die het verschil uitmaakt tussen een geldige en niet geldige transactie, dan kan de transactie best eens nietig verklaard worden.
Uiteraard ben je schuldig aan fraude als je voor iets tekent en dan ontkent dat het jou handtekening is, maar dat terzijde.

Signatures zijn voor boomers.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
Ik vind het idee achter de "handtekening" redelijk kansloos...

Het is makkelijk te vervalsen tenzij je een lastige handtekening hebt. Gezien ikzelf het niet voor elkaar krijg om dat te maken zonder dat ze veel afwijken...

Een handtekening is in dat geval net zo veilig als een credit card... zodra iemand ziet wat het is KAN hij daar misbruik van gaan maken. Wat er dan achteraf mee gebeurt is een ander verhaal.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• bite
  • Niet online
HellPunk schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:53:
Voor een creditcard moet je wel een handtekening hebben die overeenkomt met de handtekening op de achterkant van de kaart, al moet ik tegenwoordig nog maar weinig tekenen, meestal wordt de PIN gebruikt.
Ik heb er ASK ID op gezet dus geen handtekening (tip die ik dacht ik hier eens las). In Noorwegen was het met de creditcard eigenlijk gewoon 'pinnen' net als met de betaalpas in Nederland maar als dat systeem er niet is hoop ik dat ze de legitimatie controleren.
En voor zover ik weet maakt het niet uit hoe je handtekening eruit ziet en zelfs niet of je altijd dezelfde gebruikt. Het gaat er vooral om dat jij of de tegenpartij aannemelijk kunnen maken dat jij degene bent die getekend heeft.
Door de jaren heen m'n 'krabbel' ook wel wat veranderd maar in de praktijk is het toch altijd wat verschillend; ik heb het ook zelden nodig. De ING had me in de tijd van betaalkaarten wel eens een kaartje gestuurd omdat m'n handtekening blijkbaar was veranderd, kon je de nieuwe op zetten en dan was het weer geregeld. Ik herinner me wel dat m'n pa wel betalingen deed met cheques, wat later werd vervangen door de PIN, dan had je wellicht een goede handtekening nodig die iemand niet zomaar kan namaken.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Thalaron schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:50:
Ik vind het idee achter de "handtekening" redelijk kansloos...

Het is makkelijk te vervalsen tenzij je een lastige handtekening hebt. Gezien ikzelf het niet voor elkaar krijg om dat te maken zonder dat ze veel afwijken...

Een handtekening is in dat geval net zo veilig als een credit card... zodra iemand ziet wat het is KAN hij daar misbruik van gaan maken. Wat er dan achteraf mee gebeurt is een ander verhaal.
Komt uit de 16e eeuw. Toen was er niet veel anders: Wikipedia: Handtekening
Er zijn ook wel manieren om de echtheid te controleren.
bite schreef op donderdag 22 december 2011 @ 16:28:
[...]
Ik heb er ASK ID op gezet dus geen handtekening (tip die ik dacht ik hier eens las). In Noorwegen was het met de creditcard eigenlijk gewoon 'pinnen' net als met de betaalpas in Nederland maar als dat systeem er niet is hoop ik dat ze de legitimatie controleren.
Lijkt me niet veilig. In mijn portemonnee zitten credit card + rijbewijs dus als ze dat accepteren lopen ze het risico hun geld weer kwijt te zijn omdat er niet voor is getekend.

• JanvdVeer
  • Laatst online: 08-06 18:20
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:41:
Voor een creditcard boeit het vrij weinig.

Daarnaast deel ik je mening :) Ben benieuwd of er iemand iets leuks weet te vertellen die er verstand van heeft.
Dat dacht ik dus ook, maar dat liep even anders :/

Ik had (redelijk dringend) een CC nodig (heb een studentenrek. bij de ING), en had toen een paraafje gezet ipv mijn hele handtekening. Had niet echt de indruk dat zoiets boeiend was. Idententificatie gebeurt middels je paspoort, dus dacht wat kan die handtekening dan boeien?
Maar kreeg een week later mooi een brief terug dat de aanvraag niet geaccepteerd was omdat de paraaf niet overeen kwam met mijn handtekening in het systeem.

TL:DR; wát je gebruikt als handtekening is niet relevant. Als je maar consistent bent :)

Eijkb schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:49:
Gisteren nog moeten tekenen voor ontvangst van een pakket. Nu gaat dat tegenwoordig op een mobiel dingetje met de gevoeligheid van 0 dus mijn handtekening lijkt dan eerder op een tekening van een drie jarig kind dan op, eh.. mijn handtekening. Ze zouden dit beter oplossen door bv. 0.01 cnt te pinnen oid, of in de toekomst met NFC.
Ja, dat is inderdaad zo waardeloos als wat. Juridisch gezien is dat blijkbaar acceptabel, maar zelfs als ik zelf getekend heb kunnen ze dat daarmee niet eens fatsoenlijk aantonen, laat staan als iemand anders dat doet of zelfs mijn handtekening imiteert.

• Cocytus
  • Niet online
assje schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:36:
[...]

[...]

Best apart dat jullie weer over "rechtsgeldig" en "nodig hebben voor officiele documenten" beginnen. Ik heb toch al uitgelegd dat ik al vaak genoeg ergens mijn handtekening heb moeten zetten, maar dat ik maar wat doe.
RLY? :') En het is nooit in je opgekomen dat 'maar wat doen' een beetje... Dom is? Leuk dat niemand er een probleem mee heeft als je voor drie dollar en vijftig cent brood en melk koopt; de kans dat de juffrouw van de gemeente moeilijk gaat doen als je na 5 jaar niet meer op je foto lijkt én maar wat doet met krabbelen is toch wat groter. Of het ambassadepersoneel als je in het buitenland je paspoort kwijt bent en je de handtekening op je rijbewijs niet kunt zetten. Of de notaris als je een huis koopt en de krabbel op de hypotheek-, koop- en leveringsakte totaal niet hetzelfde is.

[ Voor 4% gewijzigd door Cocytus op 22-12-2011 20:06 ]

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:31
Moet zeggen, op school moesten wij 3 tot 5 maal op een dag een handtekening zetten op een formulier dat we aanwezig waren (elke les dus). Dit doe ik al 3 jaar dus reken maar uit hoe vaak ik hem nu gezet heb. Toch tekende andere personen voor mij of voor een ander wanneer dit "handig uitkwam" en geen haan die er naar kraait xD

Voor tips: Gewoon een krabbel maken waar jij bekende vormen in ziet wat je makkelijk onthoudt.

[ Voor 16% gewijzigd door sjanssen15 op 22-12-2011 21:50 ]

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56

Barrycade

Through the...

Ik heb zowel een paraaf als een handtekening die reeds vanaf mij 18e vrijwel hetzelfde zijn. Ondanks dat tegenwoordig IT aardig ingeburgerd is zijn er voldoende zaken die je in mijn werkomgeving met een paraaf of handtekening en soms zelfs met stempel moet aftekenen op papier.

Ik zou het knullig vinden als dat alleen 'littlejoannes' zou zijn. Tis toch een beetje een visitekaartje die je achterlaat.

maar als het je niet boeit kan je altijd nog voor het beroemde kruisje zetten. Maar ik denk dat je je daar ook niet een dienst mee bewijst :)

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-05 19:37
Ik heb zelf geen handtekening, ik zet er gewoon mijn naam. Niemand heeft mij ooit geleerd om een handtekening te schrijven, dit leer je niet op school. Hoe moet ik nou weten dat je een handtekening moet hebben of hoe je er aan komt? .....
Ik heb toen op mijn HBO opleiding nog een les gehad over het belang van een mooie handtekening. Kwam er kort op neer dat: een goede handtekening, duidelijk, mooi en geen gemakkelijk krabbeltje, van belang zijn voor je professionele uitstraling als manager. 8)

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
Bij het brengen van een pakketje is het al helemaal grappig, daar moet je hem digitaal gaan zetten, nou ik had nog nooit op zo'n ding geschreven, dus laat staan dat een 'handtekening' dan fatsoenlijk lukt. Maar goed kreeg me laptop wel gewoon mee, want al had ik een huisje getekend, ze geven er niets om..

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn initialen zijn AAA dus mijn handtekening was vroeger een "m" maar dan met een poot extra, daar een horizontale streep doorheen (de drie A's), de rest van mijn achternaam erachter en dan door met een slinger om het geheel heen. Dat voldeed heel goed totdat ik naar Frankrijk verhuisde. Er wordt daar in vergelijking met Nederland zo verschrikkelijk veel op papier gedaan, er wordt ook nog met cheques betaald, dus zit je bijna dagelijks handtekeningen te zetten. Als snel versimpelde die volledige achternaam dus naar alleen een aanzet van de tweede letter van mijn achternaam, een horizontale lijn erachter om de rest van mijn achternaam te symboliseren en dan die ellips-achtige slinger eromheen, en dat is nu nog steeds mijn handtekening.

Ik heb wel collega's die wel heel sierlijke handtekeningen hebben, maar dat zijn over het algemeen de lui die officiële certificaten en inspectierapporten ondertekenen. Op zo'n papier heeft een mooie handtekening een grote toegevoegde (immateriële) waarde boven een lelijk krabbeltje. Maar verder in het dagelijks leven maakt het geen bal uit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Eijkb schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:49:
Op mijn werk ook constant moeten tekenen op zo'n ding voor ontvangst.
Lukte ook voor geen meter, elke keer onderbrekingen en extra lijnen.
Keek de bezorger aan, zei 'aah ach', zette er nog een punt achter en klaar was Kees.

Nu kreeg ik laatst echter thuis een pakket bezorgd waar ze ook met zo'n ding kwamen aanzetten.
Toen ging ik eens mijn tijd ervoor nemen om te kijken hoe dat nu werktte.

Blijkt, je moet het scherm minimaal aanraken. Dan werkt het perfect.
Vaak krijg je gewoon een echte pen, zonder uitgedrukte punt, maar dat werkt niet makkelijk.
Maar als je zo'n echte stylus pen, dan werkt het prima.

Conclusie: er overheen zweven ipv drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 08:23
Leuk om te zien dat de discussie hierover oplaait!
Dank voor de gratis reclame ;-)
Hrolfr schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:42:
Het is grote onzin waar toch nog altijd veel waarde aan gehecht wordt. Je zal er (voorlopig) toch in mee moeten gaan, dus als je een mooie handtekening wilt zal je even moeten oefenen.
Dit is toch echt de beste samenvatting. Er zijn veel mensen die veel waarde hechten aan een handtekening en zelfs persoonskenmerken er uit kunnen opmaken. Dat is natuurlijk je reinste pseudo-wetenschap, maar het gebeurt echt.

We hebben onder veel recruiters onderzocht wat het belang van een mooie handtekening is en we waren echt verbaasd: ze hechten veel meer waarde aan dan dat we al dachten. Een aantal ervan deed dat ook echt bewust, maar veel vooral onbewust: als je ze twee identieke brieven voorlegden gaven ze de voorkeur aan de kandidaat met de mooiste handtekening. Pas laten hadden ze door dat ze twee identieke kandidaten anders hadden behandeld :P.

Over de juridische waarde wordt veel getwist, maar ik heb daar nog nooit echt duidelijkheid over kunnen krijgen. Ik verwacht dat de emotionele waarde niet (zo snel) daalt als de juridische waarde ervan. Nu we vaker e-mailen krijg ik minder handgeschreven kerst-/verjaardagskaartjes, en die worden daardoor juist meer 'waard'.

Zie ook het filmpje dat studenten van de RuG ooit eens over ons gemaakt hebben:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=RZGyo6-r7iw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382378

Hmm, ik heb op mijn bankpasje niet eens mijn handtekening geschreven, kon me niet voorstellen dat het pasje niet zou werken als mijn handtekening er niet op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 382378 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:19:
Hmm, ik heb op mijn bankpasje niet eens mijn handtekening geschreven, kon me niet voorstellen dat het pasje niet zou werken als mijn handtekening er niet op stond.
Ach, lang geleden had ik net een credit card binnen gekregen, wel geactiveerd maar nog niet getekend. Ik ging uit eten met twee vrienden, we zijn de laatsten in het Thaise restaurant en een van de twee kende de eigenaar. Ik ging even naar de plee, kom ik terug, vrienden weg en de eigenaar geeft me de rekening met "vrienden gaven aan dat u betaalt". Ik had iets dergelijks al verwacht (daar heb je vrienden voor :+ ) en zei "geen probleem, heb wel een pen nodig". Haal de creditcard tevoorschijn, demonstratief tekenen en toen "ik wil hiermee betalen". Hij vertrouwde het niet, gaat naar de keuken en haalt mijn vrienden tevoorschijn :p .

Omdat het pasje ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt, is het tekenen van het pasje wel verstandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
JanvdVeer schreef op donderdag 22 december 2011 @ 17:21:
[...]
wát je gebruikt als handtekening is niet relevant. Als je maar consistent bent :)
Dat dus.
Destijds heb ik gewoon wat geoefend door mijn voorletter+achternaam steeds sneller aan elkaar te schrijven. Na enige tijd komt daar vanzelf een reproduceerbare krabbel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Handtekening is ouderwets. Weg ermee

Waarom geen Encrypt code die alleen jij kan genereren omdat jij de key hebt van bijvoorbeeld je initialen?
Veel betrouwbaarder en jij kan het zo bewijzen :)
Elke mobieltje heeft tegenwoordig Encrypt appje enzo dus kan je het makkelijk bewijzen :)
Maar goed als iemand je key weet is het ook weer gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 16:51
Ik heb ook geen echte handtekening en schrijf de voorletters en achternaam en maak nog een kriebeltje.
Mij werd vroeger wijs gemaakt dat je op school het schrijven van een handtekening aangeleerd kreeg.
Niet dus :+ .

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Een examencoördinator viel het eens op en zei er wat van. Maar kon gewoon een examen afleggen
Vroeger schreef ik gewoon mijn voornaam en achternaam bijv op mijn pinpas.

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik schrijf altijd mijn naam voluit en nogal priegelig met een krul erdoor. De naam ziet er altijd hetzelfde uit alleen gaat die krul de ene keer omhoog en de andere keer omlaag en ook links/rechts wil nog wel eens wijzigen, blijkbaar lukt het niet om daar een goed automatisme van te maken.

Hierom werd een inschrijving bij de KVKeen keer geweigerd omdat mijn handtekening onvoldoende leek op die op mijn paspoort, of ik even opnieuw wilde tekenen... :/

Dit terwijl de handtekening op paspoort en rijbewijs net zo goed/slecht overeenkomen, maar blijkbaar doet de overheid er minder moeilijk over.
Pagina: 1