Toon posts:

lcd tv met lcd scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ello,

Met mijn huidige opstelling van mijn computer kast en mijn 2 schermen is dat ze alle 2 vlak bij elkaar staan. Wat ik nu echter wil is dat de lcd tv aan de muur komt te hangen een stuk verder, maar dan wordt de afstand van computer naar beeldscherm wel erg groot.

Mijn vraag;
Is het slimmer om mijn computer dan te verplaatsen of een verlengde VGA / HDMI kabel aan te schaffen. Ik had gelezen dat de maximale afstand voor een HDMI kabel 15 meter was, maar is dit dan ook zonder verlies van kwaliteit?

Thx :)!

edit;
topic titel had eigenlijk wel anders gemoeten... maar kan hem niet meer aanpassen :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 20:42 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

kabels geven altijd een overdreven veilige specificatie aan.
een parallelle poort kabel kan maar max iets van 5 meter zijn, terwijl we op school er 1 hebben gemaakt van 25 meter die het perfect doet.
dus de 15 meter is in ieder geval zonder kwaliteitsverlies en kan dus zat ;)
kwaliteit van de kabel speelt trouwens ook een rol. een cheap *ss kabel komt natuurlijk minder ver of met meer storing dan een kabel die net 5-10 euro duurder is.
geld voor alle kabels, behalve optische (met licht dus)

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 20-12-2011 20:49 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Verder is wel mijn geluk dat er verder geen storingen kunnen veroorzaken in de kabel. Maar verder zou het dus niet uitmaken als ik een hdmi / vga kabel koop langer dan 10 meter?

Als er verder geen problemen zijn dan zou het mooi uitkomen en ga ik er morgen is voor shoppen! :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
jawel, je kan beter een hdmi kabel kopen ipv vga... hdmi is sowieso ook met audio... maar hdmi = digitaal en vga = analoog. De kans op storingen met analoog is in principe groter dan met digitaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie raden aan als ik hem dan over een grotere afstand afleg dat ik een HDMI kabel koop om er voor te zorgen dat alles "smooth" verloopt en verder geen problemen zal veroorzaken?

• Fordox

Fordox

00101010

MicGlou schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:54:
jawel, je kan beter een hdmi kabel kopen ipv vga... hdmi is sowieso ook met audio... maar hdmi = digitaal en vga = analoog. De kans op storingen met analoog is in principe groter dan met digitaal.
dat heb je verkeerd en daar kan ik ook een heel verhaal aan hangen :)

het zit zo:
in digitale techniek heb je het probleem dat bitjes kunnen overslaan in een kaber door de elektromagnetische veld die een andere ader in de kabel creeert. een 0 bit is 0 tot 0,7 volt, een 1 bit was volgens mij iets van 1,3 tot 2 volt. en om bandbreedte te verhogen, hebben ze ook meer stappen gemaakt tot ongeveer 5 volt.
door de elektromagnetische velden, kan een 0 oplopen naar een 1 bit. dit komt vaak voor bij lange netwerk kabels, maar deze hebben gelukkig ook nog een paar controle bitjes om de kans te verkleinen dat verkeerde data word aangenomen als goede data. (je wilt natuurlijk geen verkeerde data als je bezig bent met bankzaken. 1 bit kan al een verschil maken tussen 1 euro en 1024 euro)

analoog daarintegen geeft een constante stroom van verschillende voltages. als de voltage even word verhoogt of verlaagd krijg je inderdaad storing (dat je voornamelijk ziet als ruis en gradient). bij de digitale techniek heb je meer kleur verschillen, of soms uitvallend beeld, dan ruis en gradient wat ik zelf persoonlijk meer storend vind.
digitaal is daarintegen ook langzamer en minder vloeiend.

maar al dit had vroeger voor problemen veroorzaakt, tegenwoordig is dit bijna niet meer aanwezig en de kans is bijna onmogelijk dat je overslaande bits of ruis krijgt als je nog binnen de specificatie zit. dit komt omdat het koper zuiverder word, output signalen beter en isolatie van de kabel ook beter word (en dan heb je nog de impedantie van de kabel etc. etc...). daarom is kwaliteit van de kabel ook een must. maar daar zijn ook weer regels voor anders mag de kabel niet worden verkocht. maar een duurdere kabel is in per definitie meer kapabel om grotere bandbreedtes te verslepen op grotere afstand. (tenzij je bij een kwakzalver iets koopt)

hdmi en vga werken allebij. vroeger was dit allemaal een probleem, nu niet. de techniek gaat hard, vooral in het verminderen van storing

[ Voor 16% gewijzigd door Fordox op 20-12-2011 21:28 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Houd het hier maar op: Grote kans dat goedkopere HDMI kabels de bandbreedte niet aankunnen als je over de 10m heen gaat. Je krijgt simpelweg geen beeld of digitale artifacts bij hoge resoluties.

Het zou kunnen werken, maar ga hier niet van uit met een action kabeltje van 5 euro :+ . Een kabel van 50+ euro is ook weer overdreven though.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Fordox schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 21:16:
[...]

dat heb je verkeerd en daar kan ik ook een heel verhaal aan hangen :)

het zit zo:
in digitale techniek heb je het probleem dat bitjes kunnen overslaan in een kaber door de elektromagnetische veld die een andere ader in de kabel creeert. een 0 bit is 0 tot 0,7 volt, een 1 bit was volgens mij iets van 1,3 tot 2 volt. en om bandbreedte te verhogen, hebben ze ook meer stappen gemaakt tot ongeveer 5 volt.
door de elektromagnetische velden, kan een 0 oplopen naar een 1 bit. dit komt vaak voor bij lange netwerk kabels, maar deze hebben gelukkig ook nog een paar controle bitjes om de kans te verkleinen dat verkeerde data word aangenomen als goede data. (je wilt natuurlijk geen verkeerde data als je bezig bent met bankzaken. 1 bit kan al een verschil maken tussen 1 euro en 1024 euro)

analoog daarintegen geeft een constante stroom van verschillende voltages. als de voltage even word verhoogt of verlaagd krijg je inderdaad storing (dat je voornamelijk ziet als ruis en gradient). bij de digitale techniek heb je meer kleur verschillen, of soms uitvallend beeld, dan ruis en gradient wat ik zelf persoonlijk meer storend vind.
digitaal is daarintegen ook langzamer en minder vloeiend.

maar al dit had vroeger voor problemen veroorzaakt, tegenwoordig is dit bijna niet meer aanwezig en de kans is bijna onmogelijk dat je overslaande bits of ruis krijgt als je nog binnen de specificatie zit. dit komt omdat het koper zuiverder word, output signalen beter en isolatie van de kabel ook beter word (en dan heb je nog de impedantie van de kabel etc. etc...). daarom is kwaliteit van de kabel ook een must. maar daar zijn ook weer regels voor anders mag de kabel niet worden verkocht. maar een duurdere kabel is in per definitie meer kapabel om grotere bandbreedtes te verslepen op grotere afstand. (tenzij je bij een kwakzalver iets koopt)

hdmi en vga werken allebij. vroeger was dit allemaal een probleem, nu niet. de techniek gaat hard, vooral in het verminderen van storing
Dat wou je gewoon even kwijt of niet?

In basis is hdmi beter voor een dergelijke verbinding dan VGA, mits je gewoon goede kwaliteit kabels haalt. Al is het alleen maar vanwege de audio en dat normaal gesproken een monitor en/of tv zich automatisch al beter afstelt wanneer je gebruik maakt van een digitaal signaal. Storingen in die zin bedoelde ik dan ook vrij breed, niet alleen het storen van het signaal op de kabel maar ook het uiteindelijk geproduceerde beeld op de display. Probeer jij maar eens originele blu-ray vanaf je pc naar de tv af te spelen over vga... hdcp? Dan kan je wel heel erg in de cijfertjes gaan springen maar daar is sowieso de TS niet bij gebaat. De TS vraagt vga of hdmi... dan is hdmi in 99 van de 100 gevallen simpelweg een betere keuze, als is het alleen maar om de audio zoals ik al zei... daar zijn geen lappen tekst voor nodig.

@de laatste opmerking... Gatver... lekkere wijsneus. Dergelijk details zijn toch helemaal niet nodig? Over-gecompliceerde informatie voor een vrij simpele vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 20-12-2011 21:55 ]

• Fordox

Fordox

00101010

MicGlou schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 21:40:
[...]

Dat wou je gewoon even kwijt of niet?

In basis is hdmi beter voor een dergelijke verbinding dan VGA, mits je gewoon goede kwaliteit kabels haalt. Al is het alleen maar vanwege de audio en dat normaal gesproken een monitor en/of tv zich automatisch al beter afstelt wanneer je gebruik maakt van een digitaal signaal. Dan kan je wel heel erg in de cijfertjes gaan springen maar daar is sowieso de TS niet bij gebaat. De TS vraagt vga of hdmi... dan is hdmi in 99 van de 100 gevallen simpelweg een betere keuze... daar zijn geen lappen tekst voor nodig.
ag ik had de tijd en leer je ook nog wel iets :P

Verwijderd

Topicstarter
Dus om een lang verhaal kort te houden; hdmi :-).
En nee was sowieso al niet van plan om een kabbeltje van de action te halen ^_^.

Just to make a point
Pagina: 1