[Facebook] Like button vs. like box

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik heb momenteel vele likes op mijn website via de like plugin, maar kom er achter dat de like box hetzelfde is, maar dan ietsje anders (en beter?).

Loont het de moeite om over te stappen naar een Page? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, als gebruiker en als eigenaar van een website!

Momenteel heb ik een website met enkele tientallen likes en een kersverse page zonder likes. Als ik over wil stappen naar een Page (met like box op m'n website i.p.v. like button), ben ik dan al m'n likes kwijt, of kan ik die op één of andere manier toch nog zien te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Eerlijk gezegd ben ik eerder geneigd om te klikken op een like button dan op een like box, omdat facebook weer maar eens laat zien welke vrienden geliked hebben blablabla... Als je ook je likes kwijtraakt zie ik geen reden om over te stappen naar zo'n box, tenzij je echt wil natuurlijk.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Mavamaarten schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:15:
Eerlijk gezegd ben ik eerder geneigd om te klikken op een like button dan op een like box, omdat facebook weer maar eens laat zien welke vrienden geliked hebben blablabla... Als je ook je likes kwijtraakt zie ik geen reden om over te stappen naar zo'n box, tenzij je echt wil natuurlijk.
Als je de vinkjes (Show Faces, Show stream en Show header) uitzet bij de Like Box, zie je bijna geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2014
Bij een Like-button draait het imo meer om het 'liken' van een specifieke pagina of een product. Je kan meerdere like-buttons implementeren op je website, en elke like-button zal dan ook iets anders publiceren op iemand profiel pagina (afhankelijk van hoe je je meta-properties hebt gedefinieerd op die pagina). Een voorbeeld; Je hebt twee producten op je website staan, product A, product B. Elk product staat op een aparte pagina, beide met een Like-button. Als iemand op de Like-button van product A klikt, komt op zijn profiel pagina een post met dit product. Afhankelijk van hoe je je meta-properties hebt gedefinieerd, kan dit met thumbnail zijn, extra tekst etc. Klikt een gebruiker op de like-button van product B, dan post hij iets op zijn profiel pagina over product B.
Dit komt één keer voorbij in de News Feed van zijn vrienden (ook dit hangt gedeeltelijk weer van de Edgerank af, maar dat is weer een heel ander verhaal). Zodra deze 'like'-actie ouder wordt, zie je er in principe niets meer van terug. Het voordeel is dat het, mits de metaproperties duidelijk zijn geformuleerd, het prominent in de News Feed van vrienden voorbij komt. Het nadeel is dat zoiets eenmalig is, en diegene die de 'like'-actie uit heeft gevoerd niet meer snel iets zal vernemen van zijn like-actie.

Een Like-Box heeft een heel ander effect. Als een gebruiker klikt op een 'like' van een Like-box, dat liked hij de Facebook pagina van dat bedrijf/organisatie/merk. Dit komt niet zo heel prominent in beeld de News Feed van zijn vrienden ("Jantje Huppel likes Heineken"), maar opent wel een andere mogelijkheid voor de organisatie van Facebook page die is geliked. Deze mogelijkheid is dat elke keer als een organisatie een bericht post op haar Facebook-page, de 'fans' van die facebook-page (dus de mensen die op de Like-box hebben geklikt) dit bericht in zijn of haar News Feed zullen zien. Er blijft dus een kanaal openstaan tussen de fan en de organisatie, die keer op keer kan worden gebruikt door de organisatie om z'n messages uit te zenden.

Het nadeel van een Like-box is dat je een Facebook Page moet gaan onderhouden, en regelmatig berichten moet gaan posten wil je het kanaal een beetje levendig houden.

Persoonlijk denk ik dat een combinatie van beiden het beste is (mits je de tijd/middelen hebt om een Facebook Page bij te houden). Producten of specifieke webpagina's voorzien van een like-button en een like-box op de homepage (of andere centrale plaats).

Overigens is het (voor zover ik weet) niet mogelijk om de 'likes' te transferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:21
Precies wat hier boven staat dus.
Ik vind het fijn om losse dingen te lijken die ik graag wat duidelijk neer wil zetten,
En de site op zich like ik dan weer om hele andere reden.

Ik denk dat een combi idd het beste zou zijn :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Mee eens (de combi dus): Beiden hebben zo hun voordelen en nadelen. De losse like-button heeft als voordeel dat hij nu zo ingeburgerd is, dat deze een lagere klikdrempel heeft dan de like-box. Met een Facebook Page moet je overigens niet vergeten dat ook concurrenten op jouw page (of producten/diensten) kunnen adverteren. Een FB Page moet dus niet het 'eindstation' van een visitor journey zijn, hooguit een tussenstation.

Een uitzondering daarop kan bv een wedstrijd of survey zijn die je op/via Facebook laat lopen :)

LinkedIn
Instagram

• JurjenK
Remy schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:04:
De losse like-button heeft als voordeel dat hij nu zo ingeburgerd is, dat deze een lagere klikdrempel heeft dan de like-box.
Expedia (de .com variant) heeft een manier dat de Like-box (welke over het algemeen wat groter is van vorm dan een like-button) op een 'gewone' Like-button lijkt (je kan 'm rechts bovenaan vinden). Beetje misleidend voor de mensen die het verschil weten wat er gebeurd als je op een like-button of een like-box drukt. Het is dan wel een manier om veel fans naar je Facebook pagina te krijgen door de laagdrempeligheid van de 'like-button'..

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Da's een goeie, was mij nog onbekend :)

LinkedIn
Instagram

• StephanVierkant
Dank iedereen, hier kan ik zeker wat mee :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik kende die nieuwe box nog niet, ga eens nadenken of dat een idee is voor mijn eigen site, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
JurjenK schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:13:
[...]

Expedia (de .com variant) heeft een manier dat de Like-box (welke over het algemeen wat groter is van vorm dan een like-button) op een 'gewone' Like-button lijkt (je kan 'm rechts bovenaan vinden). Beetje misleidend voor de mensen die het verschil weten wat er gebeurd als je op een like-button of een like-box drukt. Het is dan wel een manier om veel fans naar je Facebook pagina te krijgen door de laagdrempeligheid van de 'like-button'..
Volgens mij is dat gewoon een normale like button, die verwijst naar de expedia facebook pagina :). Dat heeft het zelfde effect als een likebox - m.a.w. je 'liked' de facebook pagina van het merk, niet de pagina waar je op bent.De huffington post heeft 't bijv. ook

[ Voor 7% gewijzigd door Nedra op 09-01-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Nedra schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:24:
[...]

Volgens mij is dat gewoon een normale like button, die verwijst naar de expedia facebook pagina :). Dat heeft het zelfde effect als een likebox - m.a.w. je 'liked' de facebook pagina van het merk, niet de pagina waar je op bent.De huffington post heeft 't bijv. ook
Nee dat klopt niet, het lijkt inderdaad een gewone like-button, maar het is in werkelijkheid een Like-box. Als je erop klikt, zul je zien dat je op Facebook de Facebook pagina van Expedia hebt geliked, en niet gewoon de webpagina www.expedia.com. Ze hebben gewoon de code aangepast van de Like-box zodat ie op een Like-button lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat jij zegt klopt dus niet. Als jij bij het aanmaken van je like button een url van je facebook pagina invoert, is het effect hetzelfde als een likebox. Je kan dit sowieso zien aan de counter die alleen stats zoals 1k,2k, 1m, etc. laat zien.

Probeer het zelf eens zou ik zeggen
https://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like/

[ Voor 48% gewijzigd door Nedra op 10-01-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Je hebt inderdaad gelijk. Overigens blijf ik het wel enigszins misleidend vinden door op een gewone like-button te klikken, en ondertussen een Facebook-pagina te hebben geliked, waardoor je een continue stroom van informatie van die FB pagina in je news feed tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan4kant schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:29:
[...]
Als je de vinkjes (Show Faces, Show stream en Show header) uitzet bij de Like Box, zie je bijna geen verschil.
Waarom een like box gebruiken als je er een like button van maakt? Het voordeel van de like box doe je dan teniet. Je beantwoord hiermee al gelijk de vraag wat jij persoonlijk als prettiger ervaart. Denken je bezoekers er hetzelfde over? Ja: de like button blijven gebruiken. Nee: wat willen de bezoekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 14:58:
[...]

Waarom een like box gebruiken als je er een like button van maakt? Het voordeel van de like box doe je dan teniet.
Een like button doet heel iets anders dan een like box. Ook als 'ie er hetzelfde uit ziet.

Wat is volgens jou dan het voordeel van de like box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan4kant schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:41:
[...]

Een like button doet heel iets anders dan een like box. Ook als 'ie er hetzelfde uit ziet.
Dat was wat ik bedoelde aan te geven. Wanneer je een like box in gaat zetten als like button, waarom zou je hem dan uberhaupt gebruiken? Het is alsof je zegt ik vind auto a mooier, maar ik koop auto b en ga daar auto a van maken. Snap je waar ik heen wil.
Stephan4kant schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:41:
[...]

Wat is volgens jou dan het voordeel van de like box?
De vragen welke ik mijzelf stel: wat zijn de voordelen, nadelen, kosten voor de oganisatie en de klant bij het implementeren van methode x en past dit bij strategie y. Oftewel de vraag is niet of ik iets leuk vind, maar of de organisatie en zijn klanten. JurjenK noemt hierbij een mooi voorbeeld met de voor- en nadelen van een like box in een bpeaald scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:34:
[...]

Dat was wat ik bedoelde aan te geven. Wanneer je een like box in gaat zetten als like button, waarom zou je hem dan uberhaupt gebruiken? Het is alsof je zegt ik vind auto a mooier, maar ik koop auto b en ga daar auto a van maken. Snap je waar ik heen wil.
Zoals JurjenK in "[Facebook] Like button vs. like box" al aangeeft, zit het grootste verschil niet in de lay-out, maar wat er daarna gebeurt. Je vergelijking auto a/b gaat dus niet op: de functie van een auto is namelijk constant hetzelfde (ongeachte kleur, motor, etc.): zaken vervoeren. Een like box heeft echter een andere functie dan een like button.
[...]

De vragen welke ik mijzelf stel: wat zijn de voordelen, nadelen, kosten voor de oganisatie en de klant bij het implementeren van methode x en past dit bij strategie y. Oftewel de vraag is niet of ik iets leuk vind, maar of de organisatie en zijn klanten. JurjenK noemt hierbij een mooi voorbeeld met de voor- en nadelen van een like box in een bpeaald scenario.
Je zei "Waarom een like box gebruiken als je er een like button van maakt? Het voordeel van de like box doe je dan teniet.". Op welk voordeel doel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan4kant schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:31:
[...]

Zoals JurjenK in "[Facebook] Like button vs. like box" al aangeeft, zit het grootste verschil niet in de lay-out, maar wat er daarna gebeurt. Je vergelijking auto a/b gaat dus niet op: de functie van een auto is namelijk constant hetzelfde (ongeachte kleur, motor, etc.): zaken vervoeren. Een like box heeft echter een andere functie dan een like button.

[...]

Je zei "Waarom een like box gebruiken als je er een like button van maakt? Het voordeel van de like box doe je dan teniet.". Op welk voordeel doel je precies?
We praten langs elkaar heen merk ik :) Mijn opvatting van jouw reactie is misschien anders dan dat jij bedoeld?

Wat ik wilde zeggen: wanneer jij je like box toch ombouwt om op een like button te lijken waarom zou je dan een like box gebruiken? Persoonlijk zie ik dan ook geen reden om dit te doen als je eigenlijk alleen de functionaliteit van de like button wilt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik denk niet dat we langs elkaar heen praten, maar dat jij het niet snapt ;-)

Kortweg: een like box zorgt ervoor dat je een product/dienst/merk 'leuk vindt' en is een soort equivalent van een 'vriendschap', waardoor berichten van dat merk in jouw timeline verschijnen. Een like button zorgt er echter voor dat jij die url 'leuk vindt' of 'aanraadt' aan je vrienden.

Beide knoppen gedragen zich dus anders en hebben een heel ander doel. Hoewel dat erg flauw is, kan ik me voorstellen dat je een like box op een like button wilt laten lijken, om gebruikers op het verkeerde been te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan4kant schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:48:
Ik denk niet dat we langs elkaar heen praten, maar dat jij het niet snapt ;-)

Kortweg: een like box zorgt ervoor dat je een product/dienst/merk 'leuk vindt' en is een soort equivalent van een 'vriendschap', waardoor berichten van dat merk in jouw timeline verschijnen. Een like button zorgt er echter voor dat jij die url 'leuk vindt' of 'aanraadt' aan je vrienden.

Beide knoppen gedragen zich dus anders en hebben een heel ander doel. Hoewel dat erg flauw is, kan ik me voorstellen dat je een like box op een like button wilt laten lijken, om gebruikers op het verkeerde been te zetten.
Jij snapt mij niet. Lekker puh :p.

Alle gekheid op een stokkie. Het verschil tussen de items is mij bekend. Daar was mijn reactie het ook niet om te doen. Laat ik een ander voorbeeld geven. Voor het structureren van een website moet je geen tabellen gaan gebruiken. Ook wanneer deze hiervoor zeer goed gebruikt kunnen worden moet je een tabel gebruiken waarvoor deze bedoeld is: tabel gegevens.

Het zelfde is voor mij ook van toepassing bij de like box en button. Gebruik hem voor het doel wat je wilt bereiken en geef dit duidelijk aan bij je bezoeker. Wanneer een bedrijf als doel heeft om bezoekers voor de gek te houden is deze verkeerd bezig. Ook denk ik dat dit bedrijf niet lang zal blijven bestaan als het op die manier door blijft gaant. Nieuws verspreid zich ook snel middels social media. Dat is dan faal twee wat het bedrijf ook niet heeft begrepen.

Zou jij zaken doen met een bedrijf welke jouw en andere klanten voor de gek houdt? Welke indruk wek je dan wel niet als bedrijf? Het belonen van oprechtheid en het genadeloos afstraffen van niet oprecht zijn, is volgens mij één van de belangrijkste redenen waarom social media zo succesvol is.

Persoonlijk probeer ik bij technische zaken ook vanuit een niet technisch perspectief naar iets te kijken.
Pagina: 1