illegale software en garantie ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01-2021
hoi folks,

ik heb een htc hd2 met een aangepaste os. Nou is het zo dat ik mijn toestel niet kan opladen, buiten dat werkt hij goed.

Ik heb dus mijn htc hd2 naar htc gestuurd voor reparation, 1 week later heb ik een brief ontvange met een prijsopgave van 285,- voor de reparatie kosten. Ik heb toch recht op mijn garantie want dit defect is veroorzaakt buiten mijn aangepaste os (software). Tis een hardware fout van htc.

tis alleen dat ik niet kan opladen, wanneer ik een accu instop wat al vol is werkt mijn telefoon gewoon goed mar het opladen doet ti gewoon niet.

Ik heb al een mail gestuurd naar htc en dit is hun response !

(Ik begrijp dat u het niet eens bent met een prijsopgaaf die u heeft gekregen.
Het blijkt dat op het reparatiecentrum illegale software is aangetroffen.
Het feit dat uw toestel goed werkte op deze illegale software doet niet terzake.
HTC eist dat een toestel na reparatie weer volledig 100% in orde is en dus ook volledig in garantie valt.
Dit houdt dus in dat ook de illegale software vervangen dient te worden en dit wordt in rekening gebracht.
Dit alles kunt u ook terugvinden in de garantievoorwaarden.#
Het spijt mij dat ik geen beter bericht voor u heb)

Garantie voorwaarden (http://dl4.htc.com/Web_materials/Manual/Warranty/wm/1016_A_WarrantyCard_76.pdf) kijk vanaf blz 44 tis in nederlands.

Dear tweakers hoop dat jullie hierop kunne reagere

THnx alvast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Als je hem weer unroot had gemaakt (als je hem geroot had tenminste) en de stock ROM erop had gezet was er niks aan de hand geweest.

Denk dat je nu weinig meer kunt doen dan die kosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Tsja, tegenwoordig is alles een softwarefunctie, dus bewijs jij maar eens dat het niet kunnen opladen NIET door je update komt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Kon je de telefoon ook niet opladen met de originele software? Zet de stock rom er weer op en biedt de telefoon opnieuw aan. Hopelijk repareren ze hem voor je (volgens garantie), anders heb je pech. Garantie vervalt in veel gevallen als je een andere rom installeert/root en dan moet je betalen.

Daarnaast worden telefoons vaak ge-swipet voor/tijdens/na reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

DarkSide

theres no place like ::1

Ik snap de reactie van HTC wel. Wij leveren ook voor systemen een base image op. En pakketten.
Als een gebruiker local admin wil worden en besluit om Chrome te installeren waardoor een aantal pakketten niet werken is dat pech voor de gebruiker. Het is door ons simpelweg niet getest en word niet ondersteund.
Ondanks dat het waarschijnlijk niets met de installatie van Chrome te maken heeft.
Dat betekend gewoon een format en een redeploy.

Dat doet HTC in dit geval ook. De update zal er 99,9 % niets mee te maken hebben. Maar het toestel voldoet niet meer aan de eisen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tsja, een bekende issue met niet stock roms etc. Dat is het risico wat je er mee loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Pak de laatst bekende firmware update en draai die erover heen. (SPL ook even terug zetten)

Dan opsturen en ik ga ervan uit dat ze hem dan wel repareren (of hij moet nogmaals terugkomen dat je er al eerder mee 'geknoeid' hebt)

In het gunstigste geval pas je weer je spl aan en knal je er Android weer overheen.

Al vind ik illegale software wel een hele overdreven benaming voor een os wat beter is dan het standaard os (namelijk winmo 6.5)
Laatste officiële versie is : HTC_HD2_RUU_Leo_S_HTC_NLD_3.14.404.2_Radio_15.42.50.11U_2.15.50.14_LEO_S_Ship.exe

Eventueel kan ik deze via Dropbox beschikbaar stellen mocht je hem niet kunnen downloaden.

[ Voor 34% gewijzigd door Frostbite op 20-12-2011 14:52 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De term "illegale software" is wat ongelukkig gekozen door HTC, maar verder valt er weinig tegen in te brengen. Ze hebben een bepaalde configuratie geleverd, en die is wat ze ondersteuenen.

Lullig voor je maar wat mij betreft hebben ze een punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Sinds wanneer wordt een non-stock rom als illegale software gezien?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

kKaltUu schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:49:
Sinds wanneer wordt een non-stock rom als illegale software gezien?
Zoals aangegeven. Illegaal is misschien een beetje overdreven term.Maar het is wel een afwijking die zij niet ondersteunen.
Ik ga in mijn bedrijf ook geen ondersteuning geven aan Software pakketten die wij zelf niet supporten. Ookal zal de gebruiker zelf een legale key gekocht hebben.
Als een gebruiker komt van ik heb een key gekocht van Office 2010 met outlook 2010. En die heb ik geinstalleerd maar nu werkt mijn mail niet lekker.
Dan is dat mooi pech. Voor ons is dat Illegale software. Omdat wij nog met Office 2003 werken bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
ik heb windows 6.5 stock geinstalleerd alleen de spl klopt niet in plaats dat het 1.48 of so moet sijn is het 2.xxx,

En jah ik kan het bewijzen dat nie aan software ligt, want als je kabel op een bepaald manier in gaat plugge laad ti wel op maar nie als je kabel niet meer vast gaat houden.

maar guyz ff serius hebbe jullie al statement geleze van de warranty, want daar word verteld dat je een deel van je garantie kan verliezen dit word ook hier gezegd (https://www.facebook.com/notes/htc/update-on-bootloaders/10150305151453084)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
heb je ook een specificatie van die 285 euro ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

abati24 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:06:
ik heb windows 6.5 stock geinstalleerd alleen de spl klopt niet in plaats dat het 1.48 of so moet sijn is het 2.xxx,

En jah ik kan het bewijzen dat nie aan software ligt, want als je kabel op een bepaald manier in gaat plugge laad ti wel op maar nie als je kabel niet meer vast gaat houden.

maar guyz ff serius hebbe jullie al statement geleze van de warranty, want daar word verteld dat je een deel van je garantie kan verliezen dit word ook hier gezegd (https://www.facebook.com/notes/htc/update-on-bootloaders/10150305151453084)
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=611787

Hier staat ea in voor de SPL. Heb heb oiok een programma HSPL4 waar je het mee kan aanpassen en daarbij staat ook hoe je een originele SPL er weer op kunt zetten.

Mail adres gewoon met HTC en vraag of het apparaat onder de garantie gerepareerd kan worden als je hem oplevert met originele SPL en WinMo 6.5. Dan weet je gelijk of je dit niet allemaal voor niets doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Frostbite op 20-12-2011 15:27 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Jij hebt je smartphone aangepast en hem naar HTC gestuurd. Tuurlijk moet je HTC betalen met de gemaakte kosten, wat dacht je zelf dan? Wees blij dat ze hem nog terugsturen en niet houden.

Jij hebt garantie op een product als je hem niet modificeert, modificeer/pas jij je product aan zoals een smartphone , vervalt je garantie.

[ Voor 27% gewijzigd door Rockvee2 op 20-12-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 09:29
Het toestel van abati24 ligt al ter reparatie bij HTC. Hij (?) kan nu de stock software en/of SPL niet terugplaatsen zonder aan HTC zijn toestel ongerepareerd retour te vragen. Ik neem aan dat HTC netjes bijhoudt welke toestellen ter reparatie zijn binnengekomen. Een tweede keer aanbieden zal in het systeem wel naar voren moeten komen, waarna het nog maar de vraag is wat ze met dit geval zullen doen.

Ik kan uit het verhaal niet goed opmaken of HTC de kosten al gemaakt heeft. In dat geval kan je er al helemaal niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
HTC heeft mij al een prijsopgave opgestuurd voor een reparatie van 285,- of toestel ongereppareerd terug krijgen voor 58,- aan service koste.

tis zo vreemd dat ik kosten krijg voor service koste voor 58,- omdat het mij nie eerder is verteld of schriftelijk geinformeered werd. en jah omdat ze hebbe geconsteteerd door toestel aan te doen en via bootloader te checkke dat ik illegale software heb vind ik toch wel te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Rockvee2 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:28:
Wees blij dat ze hem nog terugsturen en niet houden.
Ja, het is niet alsof het zijn telefoon is waarvoor hij betaald heeft... oh wacht. :/
Jij hebt garantie op een product als je hem niet modificeert, modificeer/pas jij je product aan zoals een smartphone , vervalt je garantie.
Dat dit als reden wordt gegeven voor het vervallen van de garantie maakt het nog niet rechtsgeldig. Als je in je OEM-PC de HD, OS, RAM en GFX vervangt wil het niet zeggen dat je pech hebt wanneer je MoBo defect raakt.

Ik denk echter dat TS sowieso problemen heeft om garantie te krijgen. De telefoon laadt wel op wanneer je de connector vasthoudt. Dat impliceert een contactbreuk wat weer aan user-abuse kan worden toegerekend.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Eigenlijk eenvoudig => zeg dat je hem ongerepareerd wilt terug krijgen (kost je onderzoekskosten en verzending), daarna knal je er de standaard rom op en je stuurt em terug op.
(Dat gaat mss goedkoper uitkomen)

Maar persoonlijk zou ik bij een custom rom ook hebben van: pech voor de klant, eerst moet daar terug de standaard op en dat gaat kosten.
Want het probleem kan door die software veroorzaakt worden.
Automatische test routines die je na herstelling wilt gebruikengaan mss niet meer werken ...
Lees: veel gezever en snel oplopende kosten.

[ Voor 44% gewijzigd door chime op 20-12-2011 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het ene staat niet in verhouding met het andere. Althans, dat vind ik dan he.

Het zal toch helemaal raar worden als ik mijn laptop met een pre-installed OEM versie van Windows herinstalleerd met een Linux distributie en daarbij direct kosten voor m'n kiezen ga krijgen omdat hun van mening zijn dat er een pre-installed Windows OEM om moet zitten.

Ik vind de redenatie van de reperateur echt te triest voor woorden. Als ik iets koop, zonder dat te modificeren technisch gezien (zoals van een laptop een tablet maken) lijkt me garantie op de onderdelen daar totaal geen ristricties aan moeten zitten.

Nu wordt het toestel dus gewoon niet opgestuurd totdat er geld betaald wordt. Echt belachelijk. Je zou bijna aangifte van diefstal gaan doen.

En voor garantie moet je bij de verkopende partij zijn, die hoort dat af te handelen. Als HTC daarbij om de hoek komt kijken, is dat iets tussen de verkoper en HTC, niet voor de eindgebruiker. Blijf het raar vinden dat in gsm-land (en overigens ook Apple) van die rare ideeën na houden als het aankomt op garantie.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Punt1, stom dat je em geroot of met custom ROM hebt opgestuurd.

Daarentegen, nieuwe ROM loaden is wat, 10 minuten werk? Aardig uurloontje dan.

Volgens mij ligt de bewijslast nog steeds bij HTC. Zij moeten aantonen dat de Software (die overigens NIET illegaal was!) de oorzaak was.

Als een toestel onder garantie wordt aangeboden mogen ze niet zonder meer kosten in rekening brengen, dan zouden ze dat netjes moeten melden of moeten weigeren onder garantie (terug sturen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik denk dat de TS eerder blijft hangen op het feit, dat een mechanische fout niet opgelost wordt als gevolg van een software-aanpassing die niet ondersteund wordt.

Dan kan een autoverkoper ook zeggen bij een defecte radioknop: "Ja, maar u heeft muziek gedraaid die wij niet goedkeuren". Het verband is er simpelweg niet.

Daarbij kan HTC dat wel in de voorwaarden zetten, maar dat maakt ze nog niet rechtsgeldig.

Ik raad enkel aan je rechtsbijstand in te schakelen om alsnog te gelijk te krijgen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

Goed punt RaZ, ik ben bekend met het fenomeen van andere OS'en installeren op telefoons en de garantierisico's die je daar mee op kan lopen, goede vergelijking met een computer opnieuw installeren; de fabrieksgarantie blijft gewoon gelden.

Zit het verschil hem misschien in het feit dat het met telefoons vaak ook nog de 'BIOS' onderdelen worden geflashed met 'onbekende' software?

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Is toch algemeen bekend lijkt me....als je gaat klooien met ROMS, of jailbreaken, dan hoef je geen garantie meer te verwachten. Wie dat niet beseft en toch garantie verwacht mag wat mij betreft op de blaren zitten. 8)7

De vergelijking met een laptop vind ik onterecht deze zijn bedoeld om andere OS'en op te zetten. Telefoons zeker niet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

De vergelijking met een laptop vind ik onterecht deze zijn bedoeld om andere OS'en op te zetten. Telefoons zeker niet.
..Echt waar? Waar staat dat? Waarom is Android open source?

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

RaZ schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:03:

Het zal toch helemaal raar worden als ik mijn laptop met een pre-installed OEM versie van Windows herinstalleerd met een Linux distributie en daarbij direct kosten voor m'n kiezen ga krijgen omdat hun van mening zijn dat er een pre-installed Windows OEM om moet zitten.
Als je een windows laptop koopt kan het ook nog raar lopen met de garantie volgens mij als die aangeboden wordt met linux er op.
Omdat de fabrikant het zo niet heeft getest en ondersteund.
Maar er zit nog een klein verschil dat je je laptop niet hoeft te kraken (root acces) om een ander OS te installeren. De fabrikant kan dan zelf makkelijk testen met hun eigen image om het hardware defect te constateren. De data op je HD ben je dan wel kwijt (recht van de fabrikant).

Maar als jij een niet officiele bios gaat flashen om wat voor reden dan ook. Dan kan de laptop fabrikant de garantie wijgeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Eguna schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:12:
[...]

..Echt waar? Waar staat dat? Waarom is Android open source?
In de voorwaarden van een toestel en mischien ook de telecom provider.

Zoals hierboven al terecht opgemerkt, dat maakt die voorwaarden nog niet rechtsgeldig, maar het punt is, zie je gelijk maar te halen. Ondertussen hebben dergelijk grote bedrijven vaker met het bijltje gehakt, hebben ze juristen in dienst en gaat je gelijk halen je veel meer geld en moeite kosten, als je je gelijk al krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
Michael Knight schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:09:
Ik denk dat de TS eerder blijft hangen op het feit, dat een mechanische fout niet opgelost wordt als gevolg van een software-aanpassing die niet ondersteund wordt.

Dan kan een autoverkoper ook zeggen bij een defecte radioknop: "Ja, maar u heeft muziek gedraaid die wij niet goedkeuren". Het verband is er simpelweg niet.

Daarbij kan HTC dat wel in de voorwaarden zetten, maar dat maakt ze nog niet rechtsgeldig.

Ik raad enkel aan je rechtsbijstand in te schakelen om alsnog te gelijk te krijgen.
HTC kan de werking niet meer garanderen wanneer er illegale software word opgezet. Stel dat jouw illegale software dermate veel stroom weet te trekken uit jouw apparaat doordat jij je CPU overklokt of whatever dat jouw accu overbelast word, vervolgens sluit je je lader aan en ontstaat er kortsluiting om wat voor reden dan ook. Dat komt dan toch echt doordat jij er illegale shit hebt opgezet ;). Dan kan je moskovitzch inschakelen maar daar word het niet anders van. Je kiest er voor om het apparaat te hacken, dan mag je ook opdraaien voor de kosten vind ik. Typisch nederlands dit, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Zo werkt dat niet :w

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
sanderps3 mooi verbeeld zeg,

dit is dus niet het geval omdat ik niet over een software beschik in me phone waar je cpu kan ovrclokcke, een me phone heeft geen last van overhitting of wat dan ook.

Maar jah htc zegt wel dat je garantie volledig kan vervallen en deels ? daar zit toch wel wat in of niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, je veranderd iets waar het apparaat niet voor bedoeld is, dan is de garantie vervallen. Simpel als wat.
Het kan door jouw aanpassing zijn dat de problemen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
abati24 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:29:
sanderps3 mooi verbeeld zeg,

dit is dus niet het geval omdat ik niet over een software beschik in me phone waar je cpu kan ovrclokcke, een me phone heeft geen last van overhitting of wat dan ook.

Maar jah htc zegt wel dat je garantie volledig kan vervallen en deels ? daar zit toch wel wat in of niet ..
Ja maar dat is dus iets wat HTC niet kan zien. Wanneer jij hun software hebben gehackt kunnen zij de werking van het apparaat niet meer garanderen (zie je de link naar het woord; garantie?). Of jij nou wel of niet overclockt doet er niet meer toe. Het gaat erom dat jij buiten hun beveiligingen om werkt, en dat is genoeg voor HTC om een garantie kwestie te weigeren.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
maar dat is dus niet gezegt in hun mail, daar word alleen verteld dat de software het probleem is maakt dus niet uit of software werkt of niet en der word niks gezegt dat de toestel schade heeft gelijd aan de software (overclock enz).

tis alleen dat ze software hebbe gevonde wat niet overeenkwam met de officiele os. (HTC eist dat een toestel na reparatie weer volledig 100% in orde is en dus ook volledig in garantie valt) dat zie ik dus niet terug in hun garantie statement ?? hoe zit het met jullie..

en aub als je response geeft, geef een verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Garantie-afhandelingen horen in SF. Tikje daarheen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
abati24 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:00:
maar dat is dus niet gezegt in hun mail, daar word alleen verteld dat de software het probleem is maakt dus niet uit of software werkt of niet en der word niks gezegt dat de toestel schade heeft gelijd aan de software (overclock enz).

tis alleen dat ze software hebbe gevonde wat niet overeenkwam met de officiele os. (HTC eist dat een toestel na reparatie weer volledig 100% in orde is en dus ook volledig in garantie valt) dat zie ik dus niet terug in hun garantie statement ?? hoe zit het met jullie..

en aub als je response geeft, geef een verklaring.
Je leest hun mail blijkbaar niet. Ze willen jouw weer een werkende telefoon sturen wanneer zij deze repareren onder garantie. Als ze niet de software vervangen kunnen ze de werking van het toestel niet meer garanderen (iets wat ik dus al eerder zei). Na het repareren van jouw toestel blijft het toestel gewoon onder garantie vallen, garantie=werking garanderen. Ze leveren hem alleen af met garantie wanneer ze de software er weer op zetten die er oorspronkelijk op stond. Dat jij er illegale software opzet is niet iets wat hun ongedaan maken onder garantie. Je moet dus betalen voor het ongedaan maken van jouw software hack (of wat dan ook) ;). HTC heeft hier echt gelijk hoor. Je kunt er voor kiezen om het niet te laten repareren, maar dan betaal je dus onderzoekskosten. En dat is iets wat vast wel ergens staat in de algemene voorwaarden van de winkel waar je hem hebt gekocht oid :).

[ Voor 10% gewijzigd door Bloemstukje op 20-12-2011 18:10 . Reden: verbeterd ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
(sander)

heel intressant maar waar heb je de informatie vandaan ? het moet wel een legitimate informatie zijn, dit zie ik dus niet terug in hun warranty statement. wat ik eerder heb gepost.

ik post hem hier nog x voro jou (http://dl4.htc.com/Web_ma...016_A_WarrantyCard_76.pdf)

vanaf blz 44 is het in nederlands vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Ik werk zelf in een Apple Premium Reseller en wij krijgen ook wel eens gejailbreakte telefoons terug die ter reparatie worden aangeboden. We proberen de klant zo goed mogelijk te helpen, alleen vaak is dit het respons wat wij krijgen van de Service Provider. Dit zijn overigens ook dingen welke je met een beetje common sense wel na kan gaan. Denk je eens in wanneer jij een telefoonbouwer was. Ga jij dan elke telefoon waar softwarematig aan geknutselt is zomaar onder garantie repareren? Tuurlijk niet, je weet namelijk niet meer wat iemand met die telefoon heeft gedaan. Voor hetzelfde geld heeft hij er zoals ik beschreef gewoon software opgezet welke de hardware defect maakt.

In de warranty statement staat overigens dat je geen garantie hebt als : "het defect is veroorzaakt doordat het Product op een manier is gebruikt die niet in overeenstemming is met de handleiding". Ik ga er vanuit dat er vast wel ergens in de handleiding staat dat software upgraden alleen via de officiele weg mag.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
En welke illegale software zou dat dan zijn? Er is niks illegaal aan een custom ROM, dat de fabrikanten na 3 maanden al geen fatsoenlijke updates meer uitbrengen en consumenten in het ongewis laten of update X ooit nog eens naar hun net aangeschafte toestel komt, vind ik persoonlijk raar. Daarom snap ik goed dat mensen een custom ROM nemen, zodat ze deze updates wel hebben.

Bovendien zijn zo ongeveer alle applicaties (dus ook overclockers, battery calibrators, undervolters etc.) gewoon legaal via de Google Market aan te schaffen. Als Google zo'n app goedkeurt, waarom zou je dan beweren dat illegale software het toestel stuk gemaakt heeft?

Het is erg kort door de bocht te stellen dat dit aan 'illegale' software ligt en zeer zeker wanneer je een hardware defect betreft. Ikzelf vind dat HTC niks te zoeken heeft in een bootloader of wat dan ook als er een garantieaanvraag voor een oplaadprobleem binnen komt. Voor mij hoeven ze de correcte werking van mijn ROM niet te garanderen, als ze de oplaadproblemen maar oplossen zoals is aangevraagd.

Maar goed, het is natuurlijk niet handig om je toestel op te sturen zonder deze weer stock gemaakt te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Aghanim schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:22:
En welke illegale software zou dat dan zijn? Er is niks illegaal aan een custom ROM, dat de fabrikanten na 3 maanden al geen fatsoenlijke updates meer uitbrengen en consumenten in het ongewis laten of update X ooit nog eens naar hun net aangeschafte toestel komt, vind ik persoonlijk raar. Daarom snap ik goed dat mensen een custom ROM nemen, zodat ze deze updates wel hebben.

Bovendien zijn zo ongeveer alle applicaties (dus ook overclockers, battery calibrators, undervolters etc.) gewoon legaal via de Google Market aan te schaffen. Als Google zo'n app goedkeurt, waarom zou je dan beweren dat illegale software het toestel stuk gemaakt heeft?

Het is erg kort door de bocht te stellen dat dit aan 'illegale' software ligt en zeer zeker wanneer je een hardware defect betreft. Ikzelf vind dat HTC niks te zoeken heeft in een bootloader of wat dan ook als er een garantieaanvraag voor een oplaadprobleem binnen komt. Voor mij hoeven ze de correcte werking van mijn ROM niet te garanderen, als ze de oplaadproblemen maar oplossen zoals is aangevraagd.

Maar goed, het is natuurlijk niet handig om je toestel op te sturen zonder deze weer stock gemaakt te hebben :)
Ik heb geen idee of het legaal is of niet, maar dat is ook niet relevant. Het gaat erom dat wanneer je custom rom gebruikt je dus de telefoon niet gebruikt zoals het hoort. Hierdoor kan je software installeren waardoor HTC niet meer voldoende controle heeft over je toestel om de werking (van danwel de lader danwel het toestel zelf, totaal irrelevant) te garanderen.

Google heeft zelf ook totaal geen controler over zijn marketplace nee, maar blijkbaar voldoende voor HTC om ondanks de hacks die daar zijn te krijgen support te blijven geven. Wanneer jij custom rom erop zet (illegaal of niet illegaal maakt niet uit) weten ze gewoon niet meer wat jij ermee doet of kan doen. Dat is de reden dat ze dat uitsluiten van garantie.

En ja, van die updates. Dat is natuurlijk een argument dat slaat kant noch wal. Jouw telefoon werkt nog net zo goed voor de update als na een evt. update. Dit heeft verder niks met de werking van een toestel te maken maar gewoon met de slechte ondersteuning van HTC zelf. Dat jij er daarom custom rom opzet zal HTC een zorg zijn. Custom Rom willen ze (Blijkbaar) niet, en wil je je garantie houden, dan houdt jij je aan hun regels (mits die regels reeel zijn natuurlijk).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
maar ff serius, als het deffect is niet veroorzaakt door software en ik kan het aantonen, dan heb ik toch nog steeds wel garantie op dat ene hardware onderdeel of niet ?

Als het door de software zou kome kon ik all helemaal niks meer opladen, maar dit is niet zo, ik kan het nog oplade maar dan alleen met moeite om kabel vast te houde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48
Ik mag toch veronderstellen dat iedereen weet dat je gezeur krijgt met garantie en aangepaste roms?

Als jij je BIOS kapot flasht op je moederboard, of via ODB je ECU sloopt, dan krijg je toch ook geen garantie?

En weet je wel zeker dat hij ook met de stockrom niet meer laadde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe lang geleden is de telefoon gekocht, korter of langer dan 6 maanden? Binnen de 6 maanden zou je misschien nog kunnen stellen dat de verkoper moet bewijzen dat het aan de custom rom ligt.

Zeker er na vind ook ik het helemaal niet onterecht dat afwijkende ROMs = onvoorspelbaar gedrag reden zijn om geen garantie meer te kunnen geven op zoiets. Roest of een barst in het glas zijn moeilijk te herleiden tot software, maar alle andere zaken (incl inderdaad accu's en temperaturen) kunnen zeker een softwarematige oorzaak hebben. Je symptomen lijken inderdaad puur hardwarematig maar ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken..

offtopic:
Als je wat meer op je spelling zou letten, zouden je posts prettiger leesbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 21-12-2011 11:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:10
@TS Ben je zelf direct naar de reparateur gestapt zonder eerst naar je leverancier/winkel te gaan en hen de kans te bieden om het probleem op te lossen?

Zo ja (direct naar HTC/reparateur), dan heeft HTC geen vreemde dingen gedaan. Je gaat namelijk met een telefoon van leverancier naar een instantie die helemaal niets met jou koop en wettelijke garantie te maken heeft! Zij mogen hier ook gewoon onderzoekskosten vragen, en als jij bij hun de telefoon hebt aangemeld ben je denk ik ook akkoord gegaan met de voorwaarden (daar staan denk ik de kosten beschreven)

Zo nee, vind ik het een vreemde gang van zaken. Als je de telefoon via je leverancier/winkel hebt aangeboden voor garantie en je zit binnen 6 maanden na aankoop moeten zij aantonen dat de fout bij jou/foutief gebruik zit. Ik vind een custom rom een vreemd excuus, klinkt meer als een hardware issue (losse connector?). Zijn er meer mensen met dezelfde oplaad problemen?

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abati24 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:28:
hoi folks,

ik heb een htc hd2 met een aangepaste os. Nou is het zo dat ik mijn toestel niet kan opladen, buiten dat werkt hij goed.

Ik heb dus mijn htc hd2 naar htc gestuurd voor reparation, 1 week later heb ik een brief ontvange met een prijsopgave van 285,- voor de reparatie kosten. Ik heb toch recht op mijn garantie want dit defect is veroorzaakt buiten mijn aangepaste os (software). Tis een hardware fout van htc.

tis alleen dat ik niet kan opladen, wanneer ik een accu instop wat al vol is werkt mijn telefoon gewoon goed mar het opladen doet ti gewoon niet.

Ik heb al een mail gestuurd naar htc en dit is hun response !

(Ik begrijp dat u het niet eens bent met een prijsopgaaf die u heeft gekregen.
Het blijkt dat op het reparatiecentrum illegale software is aangetroffen.
Het feit dat uw toestel goed werkte op deze illegale software doet niet terzake.
HTC eist dat een toestel na reparatie weer volledig 100% in orde is en dus ook volledig in garantie valt.
Dit houdt dus in dat ook de illegale software vervangen dient te worden en dit wordt in rekening gebracht.
Dit alles kunt u ook terugvinden in de garantievoorwaarden.#
Het spijt mij dat ik geen beter bericht voor u heb)

Garantie voorwaarden (http://dl4.htc.com/Web_materials/Manual/Warranty/wm/1016_A_WarrantyCard_76.pdf) kijk vanaf blz 44 tis in nederlands.

Dear tweakers hoop dat jullie hierop kunne reagere

THnx alvast,
Forgive the English as my written Dutch lacks somewhat. As a longtime person working in IT repair departments here in NL, I can perhaps explain what has occured. When a prospective repair item arrives at a repair facility it is subjected to a number of primary checks. Fall, and water damage being one. Unauthorized modification being another. This is checked as a matter of course prior to even looking at the actual reported problem. If the item fails any one of these primary checks it is directly rejected and it's warranty voided. No further repair is attempted. The process is strictly linear. Believe it or not the repair company is actually being helpful by giving you a quotation to restore it. They are fully within their rights to just return it to you without repair and they don't even have to inform you of it. Remember as it stands right now the warranty is voided. Now of course it sucks that you have to pay to get it repaired, but the moment you installed that custom ROM all bets were off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
het begon toen ik android had, ik kon dus in het begin niet connecte met mijn pc via usb kabel wel als usb kabel ging vast houden opladen kon nog wel. en derna werd het steeds moeilijker om te connecten met mijn pc en uit eindelijk kon ik ook niet meer opladen tenzij ik kabel ging vasthoude same met de telefoon.

Met moeite terug geflasht naar stock rom (windows 6.5) door hele tijd kabel vast te houden met de telefoon. en jah opladen of connecte ging dus alleen maar als ik kabel ging vasthouden wat echt frusterend was. En jah waarschijnlijk ben ik vergete de spl ding te verandere en daardoor heb ik dus een illegale software op een of ander manier. maar ik hb wel een stockrom

Heb toestel trouwens gewoon zelf opgestuurd naar htc dus ging nie via verkoper omdat het meestal langer duurt.

op 16 februari 2012 vervalt mijn garantie dus bijna 2 jaar oud

(Bulldog72) please read page 5 in the warranty statement

[ Voor 6% gewijzigd door abati24 op 21-12-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I did? 7c covers it well.

use other than in accordance with the user manual, rough
handling, exposure to moisture, dampness or extreme thermal or
environmental conditions or a rapid change in such conditions,
corrosion, oxidation, unauthorized modifications or connections,
unauthorized opening or repair, repair by use of unauthorized
spare parts, accidents, forces of nature, or other actions beyond
the reasonable control of HTC (including but not limited to
deficiencies in consumable parts) unless the defect was caused
directly by defects in materials or workmanship. This Limited
Warranty does not cover physical damage to the surface of the
Product including but not limited to cracks or scratches on the LCD
screen or camera lens.

"Unauthorized modification" being the exclusion clause your phone falls under.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Kan me trouwens herinneren dat ik voor een PSP reparatie ook de CFW eraf heb gehaald en een oude softwareversie erop heb gezet voor ik hem opstuurde.

Gelukkig kreeg ik vrijwel direct een nieuwe waar ik mee verder kon, maar het was wel het eerste wat ik deed.
Had ik hem opgestuurd met aangepaste FW dan kan je er donder op zeggen dat ze mijn hele claim hadden afgewezen (en had dit al gelezen op internet)

Logisch dat zodra je aan je telefoon sleutelt je daarmee je garantievoorwaarden schendt. Zeker als je hem dan gemodificeerd aanbiedt. Wat Bulldog zegt er worden een aantal stappen doorlopen en als er ergens "Fail" komt (bij wijze van spreke) dan is "jammer maar helaas". Los van het feit dat het een Android versie is en dat het beter draait enz.

Ik zou 58 euro lappen, terugzetten naar W6.5 / SPL terugzetten naar standaard en eventueel opnieuw aanbieden en/of naar een lokale reparateur gaan die dit misschien ook kan fixen. Voordat je straks weer 58 euro moet betalen als ze hem weer zouden afwijzen. Ik ga er nu even vanuit dat het toestel geregistreerd staat daar en dat ze in de history kunnen zien dat er ooit mee gerommeld is.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
dude the deffect was not the cause of those examples, it is the cause of faulty material (hardware).
Unauthorized modification is not the cause of the damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04
abati24 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 13:19:
dude the deffect was not the cause of those examples, it is the cause of faulty material (hardware).
En hoe wil je dat bewijzen? Buiten de 6 maanden zal jij toch echt met bewijs aan moeten komen dat het defect niet daardoor komt. Je weet niet eens hoe het defect komt, kan ook doordat de laadcycle die in de software geprogrammeerd is(voltages ed) corrupt is geraakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ga jij maar eens bewijzen dat het niet de software is, maar de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
kalua thnx voor de reactie,

maar ik kan het echt bewijzen want in de prijsopgave staat al dat heel moederbord moete vervange omdat het een hardware issue. Het enige waar ze moeilijk over doen is het illegale software wat ze hebbe gevonde. en volgens hun kom ik daardoor niet in aanmerking voor een gratis reparatie. En ik weet zelf dat het niet door een software fout komt en zei ook, anders hadde ze in hun response gezegd dat het door de software kwam.

Maar het gaat hun om de software wat ze hebben gevonde. En dat volgens hun hierdoor garantie vervalt, maar tis niet zo omdat het nogmaals niet door de software komt. Lees anders response ff van htc in mijn vorige post helemaal aan begin.

Snapje wat ik bedoel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Jij snapt niet wat wij bedoelen. Custom rom kunnen ze de werking niet meer garanderen. En als zei het hele moederbord moeten vervangen om er weer orginele software op te zetten, tja dat is jouw eigen fout. Had je er maar geen custom rom in moeten zetten ;). Zoals hier meedere malen beschreven staat, en zoals ik ook aangaf, software kan in principe de hardware kapot maken, en dat is meer dan genoeg reden voor HTC om garantie te wijgeren ;). En daar kan je het zo hard niet mee eens zijn, zo werkt het nou eenmaal. Get over it.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Zelfs al heb jij "bewijs"...het doet verder niet terzake waardoor het veroorzaakt werd. HTC kan zich altijd beroepen op het feit dat jij het toestel hebt gemodificeerd. Jij hebt je rechten op garantie verspeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door psy op 21-12-2011 13:55 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Snap nu eigenlijk niet meer wat je nu wilt horen.

Je toestel heeft een hardware defect maar omdat jij hem softwarematig hebt aangepast gaat je het geld kosten of 58 euro of meer dan 200 euro om hem weer te restoren naar het origineel (W6.5)

En dat geeft HTC / Repair center ook aan. Een medewerker zal de stappen doorlopen en heeft dus geconstateerd dat de software aangepast is en zal dus procedureel moeten melden aan de klant dat gratis reparatie niet meer kan en dat er betaalt moet worden.

Dan kan je wel blijven hameren dat niet door de software komt, maar als je niets had aangepast had je nu een gerepareerd toestel gekregen en dat is gewoon niet het geval.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
HTC wil garanderen en je garantie behouden door er de standaard software op te zetten na de reparatie.
Normaal zou dat laatste onder garantie zijn, maar vanwege jouw aangepast rom, valt dit er buiten. De kosten die je voor rekening krijgt, is het terug zetten van de originele software.

Je kunt er lang en breed over door blijven lullen, maar je mag dit niet. Je mag dit gewoon niet bij welke fabrikant dan ook. Nintendo met de Wii stuurt je Wii ook terug zonder reparatie (en met onderzoekskosten) nadat je deze hebt gemodificeerd. Sterker nog, zij hebben daar een schijf voor om te kunnen zien dat je er wat mee hebt gedaan.

Ikzelf heb mijn vorige telefoon ook een custom rom gegeven (HTC Touch 3g) en mijn huidige (Desire HD), maar die wordt terug geflashed wanneer deze opgestuurd moet worden. Dit zodat ik zelf kan kijken of daar het probleem vandaan komt en zodat ze hem binnen de garantie repareren.
Jammer dat je vergeten was om de HSPL ook weer terug te zetten, maar so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 23:47
Ben ik de enige die zich zo ergert aan de spelling en toon van abati24?

Jij hebt duidelijk met de telefoon lopen pielen, dus volgens HTC valt een defect niet onder de garantie. Gezien de leeftijd van het apparaat heb jij de plicht te bewijzen dat de fout niet door oneigenlijk gebruik wordt veroorzaakt. Jij hebt er andere roms opgezet, die natuurlijk een mogelijke basis zijn voor het probleem en oneigenlijk gebruik aanduidt. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kan je contact opnemen met rechtsbijstand. Wij zijn erg benieuwd wat zij dan te melden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
ok tis duidelijk dat dit veel moeite gaat koste voor mij om iets te beginnen tegen HTC .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:34
abati24 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:23:
ok tis duidelijk dat dit veel moeite gaat koste voor mij om iets te beginnen tegen HTC .
Laat je niet lam leggen door alle mensen hier die niet snappen dat de algemene voorwaarden in strijd (kunnen) zijn met het consumenten recht. Ga niet met ze in discussie, dat heeft absoluut geen zin, zoals je ziet zijn ze erg overtuigd van hun gelijk.
Dat HTC je verbiedt andere software te installeren betekend niet dat het ook verboden is, en dat zij ineens niet meer garantieplichtig zijn.
Dus zoals eerder gemeld, schakel rechts bijstand in en maakt gehakt van hun algemene voorwaarden. en bewijs alle sceptici hier hun ongelijk.

Succes!

Ps. probeer wel een beetje op je spelling te letten, dat maakt je verhaal een stuk beter leesbaar en mensen meer geneigd om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

>:) Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Nivado schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:36:
[...]

Laat je niet lam leggen door alle mensen hier die niet snappen dat de algemene voorwaarden in strijd (kunnen) zijn met het consumenten recht. Ga niet met ze in discussie, dat heeft absoluut geen zin, zoals je ziet zijn ze erg overtuigd van hun gelijk.
Dat HTC je verbiedt andere software te installeren betekend niet dat het ook verboden is, en dat zij ineens niet meer garantieplichtig zijn.
Dus zoals eerder gemeld, schakel rechts bijstand in en maakt gehakt van hun algemene voorwaarden. en bewijs alle sceptici hier hun ongelijk.

Succes!

Ps. probeer wel een beetje op je spelling te letten, dat maakt je verhaal een stuk beter leesbaar en mensen meer geneigd om je te helpen.
HTC heeft na 6 maand geen verplichting meer om aan te tonen dat het jouw schuld is. Plus dat het al veel vaker is gebleken dat deze voorwaarden niet in strijd zijn met de consumentenwetgeving. Je kan hier een rechtszaak van maken maar dat win je toch niet. Het is heel simpel; je hoeft als fabrikant geen garantie te verlenen wanneer er geknutselt is aan het apparaat. En software matig kun je dermate veel knutselen dat de hardware er van kapot kan gaan ;).

Kan jij heel stoer vertellen dat je de rechtszaak wint, maar waarschijnlijk gaat dit grapje meer kosten dan dat het oplevert ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
Nivado schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:36:
[...]

Succes!

Top advies 8)7 HTC heeft helemaal niets met hem te schaften, zij hebben geen overeenkomst en ze mogen die reparatie dan ook gewoon weigeren. Is hij het er niet mee eens kan hij bij het verkooppunt klagen, maar daar heb je ook al credits verspeeld door op eigen houtje toestel voor garantie reparatie aan te bieden buiten hun om.
SanderPS3 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:41:
[...]

Kan jij heel stoer vertellen dat je de rechtszaak wint, maar waarschijnlijk gaat dit grapje meer kosten dan dat het oplevert ;).
Het lijkt me heel sterk dat een rechtsbijstand dit uberhaupt in behandeling neemt..

[ Voor 13% gewijzigd door Kalua op 21-12-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

Ik zou gewoon het toestel terugkopen en dan origineel flashen en weer opnieuw aanbieden. Op een andere manier zul je toch niet je gelijk halen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Ik ga er vanuit dat hier eigenlijk al wel een melding van is gemaakt bij jouw serienummer. Als jij je telefoon opnieuw aanbiedt zullen ze waarschijnlijk hetzelfde zeggen, en loop je het risico dat je weer 60 euro onderzoekskosten moet betalen. Het enige wat de TS nu nog kan proberen is onder die onderzoekskosten uitkomen, niet omdat je gelijk hebt, maar gewoon hopen op een beetje coulance van HTC. Alhoewel ik je kansen zelfs daarvoor vrij klein inschat.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
MsG schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:44:
Ik zou gewoon het toestel terugkopen en dan origineel flashen en weer opnieuw aanbieden. Op een andere manier zul je toch niet je gelijk halen.
Toestel wordt alleen wel gemarkeerd als zijnde garantie vervallen, dus grote kans dat je de volgende keer weer diezelfde prijsopgave krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Inderdaad ... vraag je toestel terug, zet oorspronkelijke software er terug op en biedt het dat terug aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rockvee2 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:28:
Wees blij dat ze hem nog terugsturen en niet houden.
Dat is dan gewoon diefstal. Je mag dan wel buiten je garantie zijn gegaan, het fysieke apparaat is jouw eigendom. Logisch nadenken voor berichtjes plaatsen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Waarom stap je nadat je je toestel terug hebt ontvangen niet gewoon naar een GSM boer in de buurt om je toestel te laten repareren?

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:48:
[...]

Dat is dan gewoon diefstal. Je mag dan wel buiten je garantie zijn gegaan, het fysieke apparaat is jouw eigendom. Logisch nadenken voor berichtjes plaatsen a.u.b.
Nee hoor. Wanneer jij niet wilt betalen voor de onderzoekskosten mag je er voor kiezen om de kosten niet te betalen, maar afstand te doen van het toestel. Op die manier "betaal" je met je toestel ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om precies die reden maak ik van elke nieuwe laptop een image (1e keer opstarten van Ubuntu-stick, niet van harddisk), en deze heb ik bij m'n MSI babylaptop al meerdere keren teruggezet voordat ik hem ter reparatie opstuur. Zo krijgen ze als ze hem aanzetten hun eigen installatie-menu met taalkeuze e.d. te zien.

't Is wel jammer dat het zo moet tegenwoordig voor de meest lullige dingen, in mijn geval een kapotte display-kabel. Maar het voorkomt simpelweg dat ze gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje

Ik vind de redenatie van de reperateur echt te triest voor woorden. Als ik iets koop, zonder dat te modificeren technisch gezien (zoals van een laptop een tablet maken) lijkt me garantie op de onderdelen daar totaal geen ristricties aan moeten zitten.

Nu wordt het toestel dus gewoon niet opgestuurd totdat er geld betaald wordt. Echt belachelijk. Je zou bijna aangifte van diefstal gaan doen.

En voor garantie moet je bij de verkopende partij zijn, die hoort dat af te handelen. Als HTC daarbij om de hoek komt kijken, is dat iets tussen de verkoper en HTC, niet voor de eindgebruiker. Blijf het raar vinden dat in gsm-land (en overigens ook Apple) van die rare ideeën na houden als het aankomt op garantie.
Je moet het niet vergelijken met windows, je moet het vergelijken met je BIOS. Wanneer jij een custom BIOS in je moederbord installeert dan heb jij ook geen garantie meer ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
SanderPS3 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:35:
[...]

Je moet het niet vergelijken met windows, je moet het vergelijken met je BIOS. Wanneer jij een custom BIOS in je moederbord installeert dan heb jij ook geen garantie meer ;).
A. Hij moet helemaal niets...
B. OS van je Telefoon is meer dan je Bios, het is ook je UI, en laat de UI van je PC nu net in Windows zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Nivado schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:38:
[...]

A. Hij moet helemaal niets... zal deze opmerking even negeren... :F
B. OS van je Telefoon is meer dan je Bios, het is ook je UI, en laat de UI van je PC nu net in Windows zitten..
Het gaat HTC er niet om dat jij je UI veranderd, het gaat erom dat je custom rom erop zet. En die custom rom is juist hetgeen waardoor jij kan doen met je toestel wat je wilt, waaronder evt. het kapot maken van je hardware (dan wel onbewust) ;). Dat jij je UI wil veranderen dat zal HTC een zorg zijn, dat jij daarvoor je rom moet flashen, tja dat mag wel maar dan ben je dus je garantie kwijt ;).

Edit; dan nog iets. Ik ben eens wat op gaan zoeken wat betreft tutorials die het custom rom installeren beschrijven. Echt bij elke tutorial die ik lees staat duidelijk bij dat je je garantie verliest, of dat je in elk geval problemen krijgt bij garantie wanneer je die custom rom installeert. Dan weet je dit toch van te voren? Sorry hoor, maar dan is de TS of enorm naief geweest tijdens de installatie, of de ogen dicht gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door Bloemstukje op 21-12-2011 15:45 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
SanderPS3 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:42:
[...]

Het gaat HTC er niet om dat jij je UI veranderd, het gaat erom dat je custom rom erop zet. En die custom rom is juist hetgeen waardoor jij kan doen met je toestel wat je wilt, waaronder evt. het kapot maken van je hardware (dan wel onbewust) ;). Dat jij je UI wil veranderen dat zal HTC een zorg zijn, dat jij daarvoor je rom moet flashen, tja dat mag wel maar dan ben je dus je garantie kwijt ;).
En dat is dus niet waar. Als de software de hardware schade niet veroorzaakt heeft, heb je wel recht op reparatie. (bewijslast daar gelaten).
Het feit dat een consument de telefoon niet zonder software kan kopen, verplicht hem nog niet deze software ook te gebruiken. (zie jurisprudentie Laptops zonder OEM windows). Het is niet de verantwoordelijkheid van de consument dat de bios en de UI in een zit. Ook gezien het feit dat veel fabrikanten de software standaard vol proppen met ongewenste apps die niet te verwijderen zijn (Bol.com app) sterkt de consumenten.
Edit; dan nog iets. Ik ben eens wat op gaan zoeken wat betreft tutorials die het custom rom installeren beschrijven. Echt bij elke tutorial die ik lees staat duidelijk bij dat je je garantie verliest, of dat je in elk geval problemen krijgt bij garantie wanneer je die custom rom installeert. Dan weet je dit toch van te voren? Sorry hoor, maar dan is de TS of enorm naief geweest tijdens de installatie, of de ogen dicht gehad.
Helemaal waar. Heeft het zin om iemand die zijn telefoon kwijt is (momenteel), baalt als een stekker en hulp zoekt naar een mogelijke oplossing, dit nog even in te wrijven?
Lijkt me niet (is wel de tendens op tweakers), dat heeft de fabrikant al gedaan en zal hij zich zelf echt wel beseffen.
Iedereen maakt wel eens een foutje. Dit neemt allemaal niet weg dat het onredelijk is van HTC om een groot bedrag te claimen voor de reparatie omdat hij een custom rom heeft gebruikt. En niet omdat dat de schade heeft veroorzaakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Nivado op 21-12-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
Nivado schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:52:
[...]

En dat is dus niet waar. Als de software de hardware schade niet veroorzaakt heeft, heb je wel recht op reparatie. (bewijslast daar gelaten).
Het feit dat een consument de telefoon niet zonder software kan kopen, verplicht hem nog niet deze software ook te gebruiken. (zie jurisprudentie Laptops zonder OEM windows). Het is niet de verantwoordelijkheid van de consument dat de bios en de UI in een zit. Ook gezien het feit dat veel fabrikanten de software standaard vol proppen met ongewenste apps die niet te verwijderen zijn (Bol.com app) sterkt de consumenten.
Het verschil is wel dat bij laptops het niet geblokkeerd word om een ander OS te installeren, bij een telefoon is dat beveiligd/geblokkeerd en moet je dus handelingen(zoals een gehackte bootloader) uitvoeren die niet door de fabrikant ondersteund worden. vandaar dat je de garantie kwijt bent. De vergelijking met een laptop slaat dus kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Nivado schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:52:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld, maar smartphone's zijn toch echt hele andere apparaten dan een computer of een laptop. Apple verkoopt ook zijn machine's met standaard OSX erop, ga jij de EFI boot aanpassen (soort van BIOS) en je klopt dan aan voor garantie omdat je voeding is doorgebrand. Good luck proofing dat het niet jouw fout is. Je mag een telefoon niet anders gebruiken dan aangegeven in de handleiding mits dit aanvaardbaar is. En een eis dat updaten alleen via het officiele kanaal mag om schade te voorkomen aan het apparaat is zeker niet onaanvaardbaar ;).

Die bewijslast daargelaten is makkelijk zeggen, maar wel hetgeen waar het uiteindelijk om gaat. Je kunt nog zo hard gelijk hebben maar als jij niet kan bewijzen dat het niet jouw fout is, maar een fout welke door de fabrikant is gemaakt dan sta je nog nergens ;). Dan d'rbij, overal op internet staat (zoals ik eerder zei) dat je problemen krijgt met garantie wanneer je custom rom installeert. Waarom doe je het dan uberhaubt nog?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

As a few others have pointed out you can never know this for sure. To be honest you have no idea what a custom rom can do to the hardware. I work as a tech at a MB factory that used to make overclocking products. A motherboard BIOS has a number of settings amongst which are startup voltages for various onboard parts. CPU, memory etc. One of the issues that we were constantly confronted with was how high to set that default so you could get preformance "out of the box". We could set them higher but it would start to push tolerances too far. Every once in a while a smart person would make their own BIOS, and release it onto the web. 9 times out of 10 when we actually looked at the default settings of such modded BIOSs the voltages were set way to high. I have lost track of the amount of times I came across a burned out board using one of these Mod BIOS's. Often the person would download it without really realizing what it could do. He "just read somewhere" that it was "better" and used it without a further thought.

The point is these modded telephone ROMs people use from the internet carry the same level of inherent danger as a modded BIOS. You as the average person have no idea what sorts of changes are included in such programming.

• abati24
guyz thnx voor de response kom net van werk, maar ik ga morgen naar de rechtsbijstand en ik zal mijn case voorleggen en kijken wat ze ermee kunnen.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:09

Typhone

Who Dares Wins

Bestaat hier niet al jurisprudentie over? Anders was dit allang eerder gebeurd lijkt me. Dit is gewoon een gevalletje kleine man tegen de big bad wolf.

En van tevoren wellicht even moeten verdiepen, het staat overal aangegeven. Consumentenrecht of niet, HTC geeft een behoorlijk kader waarin de garantie geldig is. Dat je daar als Tweaker over kunt vallen neemt niet weg dat het door HTC opgegeven referentiekader niet ruim genoeg is.

Dit is gewoon een 100% eigen fuckup. Had je alles teruggestuurd in originele staat was er niks aan de hand geweest. Ik heb voor reparatie nog contact gehad met mijn Desire met HTC dat ik custom rom erop ging flashen om te kijken of het probleem hardware of softwarematig was en dit was geen enkel probleem. Garantie kwam alleen wel te vervallen als ik hem zo inleverde werd mij verteld. Reparatiecentrum heeft nooit moeilijk gedaan, toestel is geswapped (weliswaar na 2 keer) maar werkt sindsdien uitstekend.

Alsnog succes gewenst met je strijd.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Software staat los van hardware lijkt mij. De vraag is, moest de reparateur controleren op illegale software om te constateren dat de fout (het niet opladen van de telefoon) bestond? Dit is niet het geval.

Jailbreaken / Rooten is nog altijd legaal in Nederland en daardoor staat een bedrijf niet ineens boven de wet. Garantie wordt wettelijk bepaald en niet in de garantievoorwaarden van een telecombedrijf.

Het lullige hieraan is dat er hier geen harde jurisprudentie over is. Wil je je gelijk halen (Jurisprudentie is er wel, alleen niet in exact dezelfde zaken, wel in b.v. Jailbreaken/Rooten zaken, het herinstalleren van software op Laptops e.d.) die tot nu toe positief zijn uitgevallen voor de consument. Als je rechtsbijstand hebt zal ik het zeker proberen (Maar dat is misschien meteen het punt waarom er geen jurisprudentie is; Ik denk dat ze dan meteen overgaan op reparatie).

Vergelijkbaar is het voorbeeld hierboven; je mag best Linux op je OEM Windows PC zetten. Ook al staat hier een illegale versie van Photoshop op, ze zullen bijvoorbeeld het moederbord toch moeten repareren. Deze zaken houden geen verband met elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door RedHat op 22-12-2011 14:07 ]

• Kalua
Software staat in deze gevallen zeer zeker niet los van hardware, in de software worden alle voltages bijgehouden. Je kan bijvoorbeeld bij een toestel zorgen dat deze sneller oplaad door een wijziging in de software. Wat daar wel bij komt is dat het apparaat veel meer stroom uit de lader trekt en waarmee je het laad circuit dus kan overbelasten.

Ik vond het voorbeeld van de BIOS dan ook veel beter bij passen, dan de laptop vergelijking. Deze telefoons worden niet gemaakt om een ander OS erop te zetten, dat wordt dus ook niet voor niets actief geblokkeerd.

• RedHat
Kalua schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:11:
Software staat in deze gevallen zeer zeker niet los van hardware, in de software worden alle voltages bijgehouden. Je kan bijvoorbeeld bij een toestel zorgen dat deze sneller oplaad door een wijziging in de software. Wat daar wel bij komt is dat het apparaat veel meer stroom uit de lader trekt en waarmee je het laad circuit dus kan overbelasten.

Ik vond het voorbeeld van de BIOS dan ook veel beter bij passen, dan de laptop vergelijking. Deze telefoons worden niet gemaakt om een ander OS erop te zetten, dat wordt dus ook niet voor niets actief geblokkeerd.
Daar was ik niet mee bekend. Dan hebben ze wel een punt. Maar dan is de vraag; is dat ook het geval. Maar kloten met voltages? Welke rommakers doen dat dan en bij welke telefoons? Klinkt mij een beetje absurd.

• Kalua
RedHat schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:13:
[...]

Daar was ik niet mee bekend. Dan hebben ze wel een punt. Maar dan is de vraag; is dat ook het geval. Maar kloten met voltages? Welke rommakers doen dat dan en bij welke telefoons? Klinkt mij een beetje absurd.
Wat dacht je met al die overclock en underclock kernels/roms daar wordt ook gekloot met voltages op de CPU. Het maakt hier niet uit wat het geval is. HTC heeft geen overeenkomst met de TS, dus alle andere dingen als bewijzen e.d. zijn niet meer van toepassing. Hij had het toestel dan op moeten sturen naar de winkel waar hij het toestel vandaan heeft.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RedHat schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:06:
Software staat los van hardware lijkt mij. De vraag is, moest de reparateur controleren op illegale software om te constateren dat de fout (het niet opladen van de telefoon) bestond? Dit is niet het geval.
Maar het laden, of eigelijk het niet opladen, kan wel software gerelateerd zijn. Zowel in Android als WM6.5 kan je instellen dat hij niet oplaad als hij is aangesloten aan je PC (enkel zonder actieve verbinding).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RedHat
Mja in dat geval vind ik het een heel ander geval. Dan hebben ze in ieder geval recht van spreken. Helemaal na 6 maanden, dan moet je zelf aantonen dat het defect niet verwijtbaar is aan je zelf.

• Bloemstukje
RedHat schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:22:
Mja in dat geval vind ik het een heel ander geval. Dan hebben ze in ieder geval recht van spreken. Helemaal na 6 maanden, dan moet je zelf aantonen dat het defect niet verwijtbaar is aan je zelf.
Je weet dat dit alles eigenlijk al een paar keer is genoemd in de posts boven je ?:P Als je een beetje had gelezen had je deze posts niet hoeven maken..

gewoon nee.

Pagina: 1