SS Raid Probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordydejong
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-08 18:56
Goedemiddag,

na het rond zoeken op het forum en het niet kunnen vinden van mijn vraag/antwoord stel ik hem zelf.

tot kort had ik een Raid 0 setup op mijn Gb z68 ud4-b3 moederbord.
deze computer is verkocht zonder de SSD's (2x ozc vertex 2)

nu wilde ik de ocz apart van elkaar in laptops gebruiken. dit ging echter niet.

zover ik weet hangen de schijven nog in raid 0 en kunnen dus alleen gebruikt worden als ik de raid er vanaf haal.

is dit mogelijk zonder dat ik mee de oude pc nodig heb of heb ik deze nodig?
nou heb ik toevallig nog het zelfde moederbord liggen voor mijn volgende computer dus misschien kan het via deze weg.

maar wil dus eerst weten:

is het mogelijk om de SSD's weer werkbaar te maken zonder dat ik ze moet aansluiten op mijn oude/nieuwe pc

*ik heb met me stomme hoofd al wel 1 SSD geformateerd in de hoop dat dit het was maar toch niet.

alvast bedankt.

pc specs die ik had:

2600k @4.0
gb z68 ud4-b3
16gb corsair
2x ocz vertex 2 120gb
1.5tb data
de rest is niet relevant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Jordy,

Welkom op GOT. :)

RAID 0/1//5 enz. is een puur "softwarematige" indeling van de harde schijf. Net zoals je een harde schijf kan formatteren met FAT32, of NTFS. Het heeft dus helemaal niks te maken of je computer de harde schijf herkent, maar het heeft wel te maken of windows hem herkent of niet.

Als jij de SSD in de laptop stopt, en goed aansluit, zou het BIOS de SSD moeten herkennen. Dan kun je vervolgens met bijvoorbeeld een BootCD van windows7 de schijf opnieuw formatteren, en vervolgens kun je er dus gewoon windows / andere data opzetten.

Mocht dit nou toch niet helpen, geef dan even precies aan, wat niet lukt, met het aansluiten van de SSD in de laptop, dus of het BIOS hem niet ziet of wat er precies niet lukt.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordydejong
bedankt voor je snelle reactie.

de ssd wordt in het bios (met hddtest) gewoon gevonden getest.
vervolgens als ik de ssd wil opzoeken in de installatie van windows 7 kom ik deze niet tegen.
als ik hem aansluit op een usb kabel (sata naar usb) werkt hij wel (als externe schijf)
hier heb ik hem ook mee geformateerd.

dus kort samen gevat:

word gezien in het bios
werkt op sata usb op een pc/laptop

wordt niet gezien bij installatie van windows 7
(dvd is legaal en goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordydejong
Probleem is opgelost.

heb de ssd in een andere laptop gestopt en daar kon ik hem in de windows instalatie gewoon formateren en installeren

Bedankt