[wordpress] Langzaam voor de eerste connectie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een simpele wordpress website om mijn cv online te zetten met wat tekst eromheen op[ url="http://www.sandertimmer.nl"]www.sandertimmer.nl[/url]. Ik heb gekozen voor het volgende thema:
Minicard

Daarnaast heb ik de volgende plugins:
Twitter Tools
Google Analytics for WordPress
Google XML Sitemaps
Akismet

Nu is het zo dat ik (en ook andere aan de laadtijden in Google analytics te zien) dat de eerste connectie na een tijd van rust nogal traag is, zie screenshot van firefox console met laadtijden:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/560367/slow%20wordpress.png

Blijkbaar is het zo dat de eerste connectie lang duurt, maar daarna doorklikken richting andere pagina's gaat wel vlot. Ook heeft de rest van de server met andere websites hier geen last van. Het is dus geen cpu/geheugen probleem met MySQL, Apache of PHP.

Ik heb al geprobeerd mijn plugins aan/uit te zetten maar ik zie hier zelf geen verschil in laadtijden. Vooral omdat ik niet weet hoe lang het duurt voordat het laden weer traag is vind ik het erg moeilijk te testen wat nu precies het probleem is.

Nu is mijn vraag, is er een gestructureerde manier om Wordpress te testen om de bottleneck te identificeren (dit is de eerste keer dat ik WP gebruik dus vind het nogal lastig om te "debuggen")? Is er ergens een log file welke ik zou moeten bekijken om te zien of het aan een plugin zou kunnen liggen die soms wat vreemds doet? Is er een andere manier om te zien wat er nu precies fout gaat en waarom met mijn Wordpress installatie? Ik lees verhalen over problemen met de standaard permalinks, kan dit en zo ja hoe los ik dit dan op?

Veel vragen dus en ben vooral benieuwd waar je begin met het debuggen van een snelheid probleem wat nogal "random" lijkt te zijn met een pakket als wordpress als je weet dat andere sites op je server totaal geen performance problemen hebben.

/edit @mods - ik heb gezocht en FAQs gelezen en dacht dat dit het beste subforum is, maar ik kan het fout hebben, sorry als dat zo is!

[ Voor 3% gewijzigd door swtimmer op 20-12-2011 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Iemand een idee waarmee ik zou moeten beginnen om een Wordpress installatie door te lopen en zodoende te zien wat het probleem precies is? Vooral doorat het alleen om de eerste connectie per x aantal minuten gaat is het handmatig zonder plan testen nogal omslachtig en soms denk je dat je het gevonden hebt (een plugin uit bijv.) maar blijkt het de volgende morgen nog steeds niet vlot te werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Is dit dan toch een verkeerd forum voor Wordpress vragen?!

Problemen zijn nog steeds, snap er maar niets van en weet nog steeds niet goed hoe zo'n wordpress blog te debuggen systematisch voor het vinden van het problematische deel.

Misschien helpt het om een php info te delen?
http://sandertimmer.nl/info.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 10:18
Performance problemen vind ik het moeilijkst te troubleshooten.
Ik ben 3 jaar lang webmaster geweest van een grote nederlandse website. Deze gebruikte een ander platform dan LAMP (of WAMP?), in die omgeving was alle opgebouwd uit MS en HP componenten
en heb geen enkele ervaring met Wordpress, Apache en mysql.
Dit is het lijstje met problemen die ik toen ben tegengekomen en me nog herinner (het is toch weer 8 jaar geleden :) )
  • Een rotte patchpoort in het netwerk ( wel ICMP replies, maar geen tcp verkeer!)
  • TCPOffloading NIC problemen. Als er "veel" (niet eens MB's /sec) verkeer over de lijn ging stortte performance in.
  • NIC duplex instellingen (ofcourse)
  • Router problemen op internet.
  • Teaming problemen, met de laatste drivers moesten we wachten op nog nieuwere drivers, die lostte het op.
  • asp.net caching instellingen verkeerd.
  • IIS caching instellingen verkeerd.
  • In de website stonden "domme" queries. (Aan een slim database model, kun je nog steeds domme vragen stellen)
  • slecht geheugengebruik van de code, (site viel alleen om bij echte load)
  • indexering in DB niet goed (in mssql kun je met "dynamic management views" het gebruik van de database bekijken, tabellen, indexen, alles, ideaal met troubleshooten)
  • statisics van DB's niet bijgewerkt.
De oorzaken zijn nogal divers en is het dus met de gegeven beschrijving onmogelijk te zeggen waar of wat er mis gaat, ondanks dat het een simpele site is. Je kan hooguit enkele dingen wegstrepen omdat wordpress vaak wordt gebruikt.

Mijn aanpak is eerst het reperteerbaar maken van het probleem. Dan "halverwege" het osi-model een test uitvoeren of het daar wel niet of traag is, dan weet je of je hoger of lager in het osi model moet zoeken.

h2h,
Sem

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

netwerktrace draaien, kan bijvoorbeeld zelfs een DNS query zijn voor de naam van je DB server.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Weet nog steeds niet wat het was, maar na een herinstallatie van wordpress (met een export oude site -> import nieuwe website) lijkt opeens alles wel goed te lopen. Alsof er ergens toch wat fout zat in de oude installatie (terwijl die ook helemaal standaard was). Nou ja voor mij "opgelost" al blijf ik het vrij lastig vinden dat met complexe code zoals van wordpress debuggen van dit soort problemen praktisch onmogelijk is omdat ik nog steeds geen idee heb waar te beginnen.

@Semt-x, veel van je problemen zouden ook problemen moeten opleveren op andere sites op de hosting (zoals patchpoort enzo) en slechte queries verwacht ik niet in een standaard Wordpress pakket, maar dat weet je natuurlijk nooit.

Wel bedankt voor het meedenken allebei!
Pagina: 1