Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 09:46

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Ik ben slordig geweest en heb teveel data op m'n 320GB WD Passport laten staan. Stom natuurlijk, want veel vertrouwen in de schijf heb ik nooit gehad. Nu is het moment daar dat deze schijf kapot is gegaan. Hij heeft nog geen jaar dienst gedaan.

De schijf hield er opeens tijdens het verplaatsen van wat audiobestanden mee op. Ik kreeg plots de melding dat de schijf (niet juist) ontkoppeld was.

Sindsdien heb ik de schijf niet meer aan de praat gekregen. Opzich zal ik de schijf niet missen, destijds 55 euro voor betaald (nu moet 'ie ca. 80 euro kosten!). Maar er staat wel wat data op welke ik graag terug zou hebben.

Ik heb het eea. geprobeerd, USB hubs, andere USB poort, USB kabel wrikken. Geen succes.

OSX ziet de schijf soms wel verschijnen in 'Disk Utility' maar alles opties zijn greyed out. Ik zie wat de capaciteit is van de schijf maar niet wat er verbruikt is. Verder kan ik de schijf absoluut niet benaderen.

Na wat google searches kwam ik al gauw tot de ontdekking dat dit een behoorlijk problematische schijf betreft. Na wat zoeken kwam ik uit bij pcb-hdd.com. Ik ben een support chat aangegaan en ook zij wisten me snel te vertellen dat deze schijf problematisch is.

Ik krijg de indruk dat het probleem in de PCB zit. pcb-hdd heeft wel vertrouwen in het herstellen van de schijf. Ze spreken zelf over 'data-recovery'. Maar voor 200 pond denk ik dat ze hetzelfde willen uitvoeren als ik in gedachte heb (zeker gezien de producten die ze verkopen).

Het vervangen van de PCB klinkt al uitdagend 'as is'. Ik heb niet eens de juiste schroevendraaiers in huis. Echter geven ze bij pcb-hdd aan dat ik ook de Hynix ROM (linksboven) chip zal moeten mee verhuizen van de oude PCB naar de nieuwe. Blijkbaar functioneert de schijf anders niet.

Ik vraag me af of dit een klusje is wat ik zelf kan uitvoeren als ik wat gereedschap regel. En of het de moeite is? Hebben jullie vertrouwen in deze poging? Het zal toch een kleine investering zijn in een PCB of donor-schijf. Zo'n ROM chip vervangen lijkt me nogal een gepriegel...

De schijf zit nog in de garantieperiode, maar ik verwacht dat WD me hooguit kan helpen aan een nieuwe schijf. Aan m'n data zullen ze maling hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleJ op 19-12-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb nog niet kunnen lezen in je post of je 't usb kastje geprobeerd hebt open te slopen? Soms zit er gewoon een sata hddtje in die je direct aan de pc kunt hangen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Goede vraag. Er zit direct een USB 3.0 poort op de PCB. Helaas geen SATA of IDE aansluitingen te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:25
Ik denk dat strandbal bedoelde of de schijf die in de passport zit wellicht een eigen sata aansluiting heeft. In dat geval zou je die schijf eruit kunnen halen en aan een computer kunnen hangen. Indien de schijf dan lijkt te werken is het waarschijnlijk dat de pcb kapot is gegaan.

edit: en wellicht begreep je dat zelf al, alleen begreep ik je post niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door jeehaa op 20-12-2011 10:55 ]

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ah gatver, zoeen...

Dan wordt het heel moelijk. WD heeft inderdaad maling aan je data, en pcb's vervangen is en blijft een gok.
Je kan ook nog een nederlands datarecovery bedrijf aanschrijven, die hebben misschien ook nog aanbiedingen die dichter bij huis zijn. No cure no pay soms.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Ja, vervelend inderdaad. Ik ben vooral benieuwd hoe lastig het is om die ROM chip over te plaatsen?

Een datarecovery bedrijf lijkt me wat te duur overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik geef je nul kans om met PCB etc te gaan kloten. Neem je verlies, accepteer dat je onverstandig bent geweest en leer daar van. Dit is weggegooide tijd van je leven.

Blijkbaar was de data het niet waard om regelmatig te backuppen dus waarom is die data nu wel al deze kosten en moeite waard?

[ Voor 28% gewijzigd door Q op 20-12-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Ik begrijp je frustratie richting non-backuppers en gezeur over data recovery. Maar volgens mij is dit gewoon een interessant tweakers klusje, ongeacht de oorzaak of het belang van de data.

Overigens ben je of te stom geweest om te backuppen of het was een keuze om niet te backuppen. In het laatste geval kun je concluderen dat de data het niet waard was. Ik ben best klaar te accepteren dat ik m'n data niet meer terug zie, maar dat zal me dan ook tijd gaan kosten om het te herstellen. Dus ik maak gewoon een afweging of het repareren meer geld/tijd kost of het opnieuw opbouwen van m'n data.

Anyhoo. Het vervangen van de PCB zal zo lastig nog niet zijn lijkt me. Wat ik me afvraag is hoe het verhuizen van de ROM chip te werk gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door DoubleJ op 20-12-2011 19:00 ]

Pagina: 1