Ik heb nu al twee keer een defecte 18f4431 pic microcontroller gehad, die defect lijken te zijn geraakt door een meting met een hameg 203 analoge oscilloscope. Op de microcontroller liep een simpele code, die een pwm signaal verzorgde op pin rc2, dit signaal heb ik gemeten met mijn scope, door middel van zo'n soort probe. Daarbij had ik de ground van de probe aan de ground van het circuit gehangen, en de plus aan de weerstand aan pin rc2 voor de led.
Tijdens het meten bleef de chip het gewoon doen, ik zag een pwm signaal op mijn scope en er was verder ook niets raars. Toen ik deze chips echter na de meting uit het circuit haalde en op mijn programmer aansloot (een x wisp) gaf deze de volgende foutmelding:
008 GO
hardware: Wisp648 1.29 (fast)
target confirmed: 18f4431, revision bits 02
verification failure: different data at address 0000: file=16 target=0
ERROR
Ik heb ook om hulp gevraagd bij circuitsonline in een topic dat ik daar al had lopen vanwege een andere vraag, maar krijg daar geen reactie. Het circuit waar de chip tijdens de meting in zat was trouwens ook niet bijzonder, eigenlijk gewoon het minimale circuit om de chip te laten lopen.
Kan een chip door een simpele meting kapot gaan? Ik heb pas sinds kort een scope, dus ik heb hier weinig verstand van, echter gingen andere chips (12f type) niet kapot. Op het internet kan ik helemaal niets vinden over mogelijke oorzaken.
Tijdens het meten bleef de chip het gewoon doen, ik zag een pwm signaal op mijn scope en er was verder ook niets raars. Toen ik deze chips echter na de meting uit het circuit haalde en op mijn programmer aansloot (een x wisp) gaf deze de volgende foutmelding:
008 GO
hardware: Wisp648 1.29 (fast)
target confirmed: 18f4431, revision bits 02
verification failure: different data at address 0000: file=16 target=0
ERROR
Ik heb ook om hulp gevraagd bij circuitsonline in een topic dat ik daar al had lopen vanwege een andere vraag, maar krijg daar geen reactie. Het circuit waar de chip tijdens de meting in zat was trouwens ook niet bijzonder, eigenlijk gewoon het minimale circuit om de chip te laten lopen.
Kan een chip door een simpele meting kapot gaan? Ik heb pas sinds kort een scope, dus ik heb hier weinig verstand van, echter gingen andere chips (12f type) niet kapot. Op het internet kan ik helemaal niets vinden over mogelijke oorzaken.
[ Voor 11% gewijzigd door huub8 op 19-12-2011 22:33 ]