microcontroller kapot door meting met oscilloscoop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb nu al twee keer een defecte 18f4431 pic microcontroller gehad, die defect lijken te zijn geraakt door een meting met een hameg 203 analoge oscilloscope. Op de microcontroller liep een simpele code, die een pwm signaal verzorgde op pin rc2, dit signaal heb ik gemeten met mijn scope, door middel van zo'n soort probe. Daarbij had ik de ground van de probe aan de ground van het circuit gehangen, en de plus aan de weerstand aan pin rc2 voor de led.

Tijdens het meten bleef de chip het gewoon doen, ik zag een pwm signaal op mijn scope en er was verder ook niets raars. Toen ik deze chips echter na de meting uit het circuit haalde en op mijn programmer aansloot (een x wisp) gaf deze de volgende foutmelding:

008 GO
hardware: Wisp648 1.29 (fast)
target confirmed: 18f4431, revision bits 02

verification failure: different data at address 0000: file=16 target=0
ERROR

Ik heb ook om hulp gevraagd bij circuitsonline in een topic dat ik daar al had lopen vanwege een andere vraag, maar krijg daar geen reactie. Het circuit waar de chip tijdens de meting in zat was trouwens ook niet bijzonder, eigenlijk gewoon het minimale circuit om de chip te laten lopen.

Kan een chip door een simpele meting kapot gaan? Ik heb pas sinds kort een scope, dus ik heb hier weinig verstand van, echter gingen andere chips (12f type) niet kapot. Op het internet kan ik helemaal niets vinden over mogelijke oorzaken.

[ Voor 11% gewijzigd door huub8 op 19-12-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je geen kortsluiting maakt en geen statische ladingen overdraagt zou de chip gewoon moeten blijven werken.

Die chip blijft dus goed werken tijdens en na het meten?
En meerdere keren de chip wisselen gaat normaal wel goed?

Zijn die voedingsspanningen van de Wisp wel stabiel genoeg?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Hangt de ground van de scope aan de ground van je voeding, of ben je een mooie aardlus aan het maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Is de pic wel echt kapot????
Hij leest 0 ipv 16 het lijkt meer een copy beveiliging.

Dus zet de pic terug in je test opstelling en kijk of hij nog werkt.
Probeer hem opnieuw te programmeren.
Bovendien is wat jij gebruikt niet echt een probe maar een 1:1 aansluit draad.
Meestal gebruik je een 1:10 probe zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcR0EQMQJ_hZCJdjNpo2k42EhnBt8hhc5ruEdgc3pPd0H0xNhDnC

[ Voor 68% gewijzigd door Mr-Beamer op 19-12-2011 22:43 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
De chip is kapot in de zin dat ik hem niet meer kan programmeren, normaal kan ik elke chip gewoon tig keer opnieuw programmeren en ik heb nooit dit soort problemen met de wisp gehad, ik heb er ook al een andere adapter aan gehangen, maar dit werkte ook niet. De chip doet het nog wel gewoon in het circuit, tijdens en na de meting, maar ik kan hem dus niet meer programmeren.

Ik zie niet hoe ik statische ladingen over zou brengen, het circuit is gebouwd op een zo'n experimenteer bord, die op een houten (opgeschilderde) tafel staat met rubber voetjes. Normaal kan ik dus heel vaak de chip omwisselen zonder iets van problemen, maar dan gebruik ik wel een ander model chip, dit is de eerste keer dat ik deze chip gebruik. de scope en de voeding (een benchtop power supply) zitten beiden in een geaard stopcontact, en de probe zit ook vast aan de ground van het circuit/output voeding.

Tot de meting kon ik de chip ook gewoon meerdere keren programeren, en ik heb niets van een copy beveiliging ingesteld. hij lijkt ook wel een deel te programeren, want hij geeft niet direct de foutmelding als ik de wisp aan het werk zet.

Ik heb ook een 1x/10x echte probe, maar vind deze haakjes met chips makkelijker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Dan heb je inderdaad een aardlus. GND-voeding -> Stopcontact -> Scope -> Gnd van de probe -> GND-voeding.

Heb je met deze opstelling ook al aan andere chips gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
enkel aan een één 12f683, maar die lijkt het nog wel te doen. Hoe moet ik het geheel dan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Gebruik voor de scope een verlengsnoer zonder randaarde. Dan heb je i.i.g. geen aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik neem toch aan dat hij niet de min van zijn voeding in de aarde heeft gestoken? (Je hebt +, - en aarde aansluiting normaal op je voeding, aarde gebruik je nagenoeg nooit). Als hij gewoon enkel de + en de - heeft aangesloten heeft hij geen aardlus.

Lijkt me trouwens verder ook vreemd dat je met een aardlus een microcontroller kapot krijgt.

Kan je niet een erase chip achtigs iets doen met je programmer?

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 20-12-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik bedoel dan inderdaad de min van mijn voeding, ik heb hem al tientallen keren geprobeerd te erasen, maar na het erasen (wat geen foutmelding geeft) kan ik hem nog steeds niet programeren (zelfde foutmelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je trouwens weleens exact hetzelfde gedaan als nu, maar dan zonder probe eraan? Grotere kans dat daar iets mis gaat dan door de probe.

En als je hem ge-erased hebt, doet hij daarna nog steeds zijn functie of is hij ook daadwerkelijk leeg? De WISP is een incircuit programmer, maar jij haalt hem dus eruit als je hem aan je programmer aansluit? (Dus je circuit kan geen invloed hebben op de programmer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik heb exact hetzelfde gedaan zonder de probe, toen gaf hij geen problemen. Voor het programeren haal ik hem inderdaad even uit het circuit, dit juist om problemen te vermijden. Ik zal nog eens testen of hij nog steeds iets doet na het erasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Hij geeft ook na al die keren dat ik hem heb gewist nog steeds een pwm signaal (dat was het enige wat ik hem probeerde te laten doen met de code, dus verdere functies kan ik niet testen)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
PC ( laptop ? ) en een scope met een netfilter, of niet in geaarde stopcontacten, of een externe adapter met een smerig net filter er in.

Zoiets gok ik, de lekstroompjes die je daarmee krijgt zijn meer dan genoeg om een picje het zwijgen op te leggen.

In geval van PC, zorg dat je ALLES in een geaard stopcontact prikt ! vooral de scope en de pc.

Als je een laptop hebt met een stekker zonder randaarde kun je die het beste op accu laten draaien op het moment dat je hem aan je schakeling knoopt.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1