Toon posts:

algemeen unix/linux vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk een UNIX/LINUX te doen crashen zodanig dat deze niet meer te herstellen is? of is dit niet zoals bij M$ producten?

• aKeY
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 16:39
als root inloggen:

cd /
rm -fr *

Start de bak opnieuw op en doet niks meer..

have fun

Een dag is een dag...

Verwijderd

Tja dat noem ik niet echt crashen, maar meer dommigheid;)

Ik vraag me trouwens af waarom deze vraag gesteld wordt, voordat ik hier uberhaupt een antwoord op zal geven

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ehm
het gaat er nou JUIST om dat dat NIET mogelijk is.. ALS het mogelijk is zal het niet lang duren voor er een update is om het te verhelpen. misschien dat ik je nu iets totaal nieuws vertel hoor maar een besturingssysteem HOORT niet te crashen.. het is er voor gemaakt om stabiel te blijven draaien zonder dat het vast slaat of niet goed meer loopt enzo.. ik weet dat het bij windows niet altijd te merken is maar het is echt zo.

Verwijderd

Topicstarter
het kan dus maw niet zijn dat een unix geleidelijk aan crasht zonder dat je er erg in hebt?

Verwijderd

Zonder een hardware fout zal over het algemeen na verloop van tijd niks crashen dat het systeem onbruikbaar maakt.

Dat er onder windows zoveel fout gaat is mede te danken aan het slechte geheugen-management (geheugen-lekken).

Het kan natuurlijk wel, hoewel ik het nog nooit meegemaakt heb en er eigenlijk ook nog nooit iemand over gehoord heb.

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 22:11

hobbeldebobbel

tjop tjop

Op donderdag 22 maart 2001 15:42 schreef snipper het volgende:
Is het mogelijk een UNIX/LINUX te doen crashen zodanig dat deze niet meer te herstellen is? of is dit niet zoals bij M$ producten?
waarom zou je dit willen....... wat ben je van plan dan>???

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

Verwijderd

Topicstarter
van plan?? niets ... mijne linux laat soms processen achter vandaar mijn vraag ... ben eigenlijk op zoek naar een mogelijke oorzaak
:P

Snipper

Verwijderd

Zal niet meevallen, Mocht je iets vinden om het te laten crashen, geef t dan ff door dan word het wel weer gefixed..

>}

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Niet mogelijk om een Linuxbak keihard te laten crashen? Onzin. Schrijf maar een loadable module die wat ongein uithaalt, en insmod die als root. Unix doet (meestal) precies wat je zegt, dus als jij zegt dat ie moet crashen doet ie dat.

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 22:11

hobbeldebobbel

tjop tjop

dit gaat dadelijk een topic worden waar dadelijk een slotje opkomt vanwege het hack gehalte!!

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

Verwijderd

Naar mijn ervaring is het iets moeilijker om een linux/unix systeem te laten crashen dan windows. Alleen de programma's crashen des te meer!!! Doe maar es netscape op solaris. Om de 5 minuten crasht ie dan. Vreemd genoeg hoor je daar nooit mensen over zeiken zeker omdat het geen MS is.

Mijn eerste ervaring met solaris is dat ie na 5 min crashde en helemaal opniew moest worden ginstalleerd.

Gelukkig heb ik op mijn werk naast een ultra spark met solaris en een pentium met linux nog een oude vertrouwde win 95 comp staan.

Verwijderd

het is wel mogelijk mijn mandrake bak was vast gelopen toen ik tegen een vriend zei (met mijn grote bek) dat het hem niet zo lukken om deze pc te crachen (bij een windows pc heeft hij altijd binnen 2 min een foutmelding op het scherm ongewild)hij stond op de login prompt enigste wat ie deed was heel vaak onzin intoetsen en op enter rammen en tada een gecrashede linux bak.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48

Cyphax

Moderator LNX/AI
hmmmmm
ik heb weleens een klasgenoot met redhat 6 aan de gang gezien... dat ei kreeg het voor elkaar 'm zo te laten hangen dat je blij bent dat een pc een resetknopje heeft... allemachtig...
maar hij draaide alleen een programmaatje dat keek naar de compoorten ofzoiets.. nahja, muurvast iig.
eerste en de laatste keer dat ik een linux systeem zo zag crashen :)

Saved by the buoyancy of citrus

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op vrijdag 23 maart 2001 10:43 schreef PePeB het volgende:
Naar mijn ervaring is het iets moeilijker om een linux/unix systeem te laten crashen dan windows. Alleen de programma's crashen des te meer!!! Doe maar es netscape op solaris. Om de 5 minuten crasht ie dan.
Hmm.. hier niet meer sinds ik het volgende wrapper scriptje gebruik om netscpe te starten:
code:
1
2
3
4
/usr/openwin/bin/xset fp+ tcp/calimero:7100
MOZILLA_HOME=/usr/local/netscape
export MOZILLA_HOME
/usr/local/netscape/netscape "$@"

Voor "calimero" moet je natuurlijk de hostname van jouw machine invullen :)

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 10:56 schreef ultimate het volgende:
het is wel mogelijk mijn mandrake bak was vast gelopen toen ik tegen een vriend zei (met mijn grote bek) dat het hem niet zo lukken om deze pc te crachen (bij een windows pc heeft hij altijd binnen 2 min een foutmelding op het scherm ongewild)hij stond op de login prompt enigste wat ie deed was heel vaak onzin intoetsen en op enter rammen en tada een gecrashede linux bak.
dan hoeft het nog niet vast te zitten hoor, de betreffende tty iig wel, het kan zelfs zijn dat het hele toetsen bord niet meer reageert. maar ik deed eens een spelletje met een paar vrienden wie het vaakst kon inloggen op de server via het netwerk en onder tussen elkaar killen (was heel cool want het systeem reboote direct naar een kill -9 PID omdat het remote was)

anny ways.. op gegeven moment deed het toetsen bord van de server het niet meer, maar telnet nog wel en de rest van de service's ook. dus tty0 tot 6/7 vast :? dan wil het nog niet zeggen dat het is VASTGELOPEN *D

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Sommige distro's vangen dat af. Je kunt dan niet vaker dan 5 keer inloggen op een tty binnen 10 minuten ofzoiets.
Als je wilt dat je Linuxbak crasht, dan moet je het programmmaatje "crashme" eens proberen. Die probeert allerlei programma's uit te voeren op de command-prompt. Linuxbakken gaan gemiddeld na een kleine week op hun plaat.
Pagina: 1