[Debian/Ubuntu] NIC Aliases werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Ik heb dit probleem al een hele tijd op een Debian/testing bak maar daar was het niet zo urgent dus had ik nooit echt tijd om er naar te kijken, nu ben ik een nieuwe proxy aan het opzetten bij ons gebaseerd op Ubuntu 11.10 (we willen squid >=3.1 en dat zat nog niet in 10.04 LTS, dus tot 12.04 LTS gebruiken we de tussen releases) en hoewel ik "simpel" een virtuele NIC kan toevoegen wil ik dit nu toch wel graag oplossen.

In /etc/network/interfaces heb ik de interface opgezet en een alias gecreëerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
auto eth0:0
iface eth0:0 inet static
        address x.x.136.7
        netmask 255.255.255.0
        network x.x.136.0
        broadcast x.x.136.255
        gateway x.x.136.10
        # dns-* options are implemented by the resolvconf package, if installed
        dns-search [ons domein]

auto eth0:1
iface eth0:1 inet static
        address x.x.136.8
        netmask 255.255.255.0
        network x.x.136.0
        broadcast x.x.136.255

Maar als ik ifconfig draai dan krijg ik alleen de hoofd interface te zien, voor zover ik kan zien definieer ik het zoals het hoort, wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Al opnieuw opgestart of de configuratie herladen?

Ik mis verder de name tag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
auto eth0:0
iface eth0:0 inet static
        name <Hier naam interface 1>
        address x.x.136.7
        netmask 255.255.255.0
        network x.x.136.0
        broadcast x.x.136.255
        gateway x.x.136.10
        dns-search [ons domein]

auto eth0:1
iface eth0:1 inet static
        name <hier naam interface 2>
        address x.x.136.8
        netmask 255.255.255.0
        network x.x.136.0
        broadcast x.x.136.255

Zou je dat eens kunnen proberen?

BTW: Is er iets tegen een ppa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Joseph schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:49:
Al opnieuw opgestart of de configuratie herladen?
Meerdere keren. (/etc/init.d/networking restart wat overigens een boodschap geeft dat het deprecated is zonder aan te geven wat dan wel te gebruiken, reboot, service networking restart)
Joseph schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:49:
Ik mis verder de name tag.
(...)
Zou je dat eens kunnen proberen?
Hmm, ik dacht dat dat wat vrijblijvender was, ik heb het wel een keer geprobeerd met name maar omdat dat ook niet werkte heb ik het weer verwijderd. (Op dit moment staat de name tag zelfs in de running config)
We blijven liever zo veel mogelijk bij de standaard repos, en tot nu toe werkt het allemaal verder als een zonnetje, zodra we bij 12.04 aankomen blijven we daar waarschijnlijk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 11:10
Is dit je volledige interface file? Want hier mist namelijk de hoofd interface eth0 in.

Als de interface eth0:0 je hoofdinterface is klopt het namelijk niet. Deze zou je dan moeten renamen naar eth0, en eth0:1 zou eth0:0 moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Wolf87 schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:12:
Is dit je volledige interface file? Want hier mist namelijk de hoofd interface eth0 in.

Als de interface eth0:0 je hoofdinterface is klopt het namelijk niet. Deze zou je dan moeten renamen naar eth0, en eth0:1 zou eth0:0 moeten worden.
Ook zo'n instelling die met het proberen erin is gelopen, de oorspronkelijke instellingen hadden idd een eth0 en een eth0:0

Ik ben nu wat bug reports van Debian/Ubuntu aan het lezen en wordt er niet echt blij van, lijkt erop dat men wat veranderingen heeft doorgevoerd die misschien heel leuk zijn voor desktops maar servers compleet vergeten.... 8)7

http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=565187
https://bugs.launchpad.ne...urce/ifupdown/+bug/876829
http://codeghar.wordpress...le-again-some-interfaces/
http://serverfault.com/qu...king-in-ubuntu-and-debian
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=11542922

Hmm... een van de posts beschrijft dat de interface wel bereikbaar is alleen niet wordt weergegeven dat heb ik ook zo te zien.
Ik kan ernaar pingen, ssh'en etc... alleen ifconfig laat de interface niet zien....

Misschien wordt dat dan toch 11.04 of nog een interface toevoegen...

edit:

Ok, het is dus meer een probleem van niet weergeven:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=645813

ip addr show laat inderdaad het tweede adres zien :)
Weer dingen geleerd, hopelijk fixen ze de weergave.

[ Voor 7% gewijzigd door Keeper of the Keys op 19-12-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Keeper of the Keys schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:25:
[...]
Ook zo'n instelling die met het proberen erin is gelopen, de oorspronkelijke instellingen hadden idd een eth0 en een eth0:0
Maar hoe ziet je interfaces file er nu uit, met of zonder eth0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Nu met eth0, ik heb het opgelost zoals wordt aangedragen in de debian bug die ik in mijn edit post, voor een nieuwe server is dat ok, maar het feit dat de configuratie zoals die al jaren staat niet meer werkt (dat is de debian bak met debian testing waar ik het in mijn eerste post over had) zonder waarschuwing vind ik wel wrang.

Voor de duidelijkheid /etc/network/interfaces ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
auto eth0
iface eth0 inet static
        name Main Interface
        address x.x.x.x
        netmask 255.255.255.0
        network x.x.x.0
        broadcast x.x.x.255
        gateway x.x.x.g
        dns-search [domein]
        up ip addr add x.x.x.y/24 dev eth0 label eth0:0
        down ip addr add x.x.x.y/24 dev eth0 label eth0:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, als je Testing draait, ben je een beetje experimenteel bezig. Zelf draai ik Sid en ook hier veranderen ze zomaar iets (waarvan niet eens alles naar Testing komt). Om deze reden hebben ze changelogs uitgevonden. Ik stel voor dat je die leest als je op Testing zit, dan weet je wat er verandert aan je systeem. Zo had ik ook dat m'n aangepaste blacklist.conf opeens niet meer werkte, omdat de modules die er standaard in stonden sowieso niet bestonden in een Debian kernel build. Kwam er achter door de changelog te lezen van udev waar de wijziging in werd uitgevoerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Toen ik begon met testing draaien was testing een rock-solid product waar het enige verschil tussen testing en stable de periode die de pakketten in testing hadden doorgebracht was.

Op zich heb ik niets tegen verandering, maar als je iets veranderd, zeker iets dat kritiek is, is het minste dat je kunt doen een waarschuwing weergeven tijdens de upgrade, dat is 100% mogelijk en sommige pakketten doen het ook.
Ik kan er nog steeds niet bij hoe ze - nu alweer een paar jaar geleden - de firmware van de netwerkkaart zonder enige vorm van waarschuwing uit een kernel upgrade hadden gehaald.
Gelukkig was ik on-site toen ik de upgrade deed want na de reboot had ik dus geen netwerk meer omdat er niet de minste boodschap was over het gebrek aan de firmware in de nieuwe kernel (tegenwoordig geven ze die boodschap gelukkig wel).

En changelogs zijn leuk, en informatief maar het is allesbehalve praktisch om bij elke distupgrade de changelog van een paar honderd pakketten te moeten doornemen, als er iets belangrijks veranderd is het niet moeilijk om aan het update script een boodschap toe te voegen "please view changelog".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kan wel in discussie gaan met je over hoe je Testing zou moeten gebruiken en de policy die erbij hoort, maar dat kan je beter zelf met de ontwikkelaars voeren. Het komt er gewoon op neer dat Testing net als Sid/Unstable wijzigingen krijgt zonder specifieke melding. Als het rock solid draait voor je, waarom upgraden? If it ain't broke...

En als het wel stuk gaat, kan je altijd zoeken en vragen. Je laat niet echt zien in je TS wat je op Google hebt gevonden of dat je er überhaupt naar hebt gezocht.

Btw, verwacht je dat je een zelfde melding krijgt bij Ubuntu als ze de alias methode veranderen als je van 10.04 naar 12.04 gaat? Denk het niet, je moet dan de release notes lezen en zelfs dan kan het niet volledig genoemd worden en verwijzen ze naar de changelog van bepaalde packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Men werkt aan het oplossen van de bug (heeft hem zelfs al opgelost in Debian voor zover ik begreep), dus ik verwacht inderdaad geen boodschap in 12.04 omdat het tegen die tijd als het goed is een non-issue is, maar als het dat toch wel is dan hoop/verwacht ik wel dat die boodschap er komt...

En tsjah... "vroegah" was testing echt de aangeraden keus (mede ook door het erg lang uitblijven van een nieuwe stable, en het feit dat het gewoon stabiel was), tegenwoordig met de wat regelmatigere release van stable kun je je waarschijnlijk houden bij stable.

Het spijt me dat ik in deze TS minder info heb gegeven over wat ik al dan niet heb gedaan voor het openen van de thread, omdat het probleem al veel langer op een laag pitje speelde en ik er een flink aantal keren een (te) korte tijd mee bezig ben geweest het op te lossen stond dit op mijn lijstje van volgende stappen.

De doorbraak tot de oplossing kwam door de boodschap van /etc/init.d/networking restart die ik tot nu toe nog niet had gezien (op de debian bak die ook dit probleem had) en die veel relevante hits had.

Een hele snelle oppervlakkige lezing van de ifupdown changelogs zou hier trouwens geen soelaas hebben geholpen, maar misschien heb ik de opmerking gemist. Als ik het vergelijk met bvb. firmware tegenwoordig, of dependency based boot dat helemaal netjes aangeeft welke pakketten/scripts in de weg zitten, wat puur een overblijfsel is van een pakket dat al niet meer is geïnstalleerd etc. vind ik het wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dit zou gewoon moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
auto eth0
iface eth0 inet static
        address x.x.x.x
        netmask 255.255.255.0
        gateway x.x.x.g
        up ip addr add x.x.x.y/24 dev eth0
        down ip addr add x.x.x.y/24 dev eth0

Broadcast/netwerk plukt hij maar uit je netmask, dns opties horen in /etc/resolv.conf thuis, en eigenlijk hoef je die 'down' ook niet te gebruiken, want hoe vaak wil je die interface down hebben?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kees schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:16:
Dit zou gewoon moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
auto eth0
iface eth0 inet static
        address x.x.x.x
        netmask 255.255.255.0
        gateway x.x.x.g
        up ip addr add x.x.x.y/24 dev eth0
        down ip addr add x.x.x.y/24 dev eth0

Broadcast/netwerk plukt hij maar uit je netmask, dns opties horen in /etc/resolv.conf thuis, en eigenlijk hoef je die 'down' ook niet te gebruiken, want hoe vaak wil je die interface down hebben?
Gaat niet werken. Je kan geen IPv4 adres toevoegen aan een interface die al geconfigureerd is. Je optie is voor IPv6, daar mag het wel.
quote: manpage
code:
1
2
3
4
5
[...]
Options
      [...]
      add addr/prefixlen
              Add an IPv6 address to an interface.
Edit:
Zie nu iets beter dat je het ip commando gebruikt, ipv ifconfig. Zou kunnen werken, maar vraag het mij af. Normaal gesproken kan een interface maar 1 IP hebben, hence de alias optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 21-12-2011 11:57 ]

Pagina: 1