Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Alg] Assessments om ontwikkelskills te bepalen

Pagina: 1
Acties:

• royhollak
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-10 15:21
Tijdens mijn werk kom ik regelmatig in contact met software- en webdevelopers. Sommigen hebben jaren werkervaring, een afgeronde opleiding of behaalde certificaten, echter kom ik ook vaak softwareontwikkelaars tegen die geen opleiding hebben afgerond of geen certificeringen hebben. Vaak zijn dit jongens die vanuit hobbyisme een hoop ervaring hebben opgedaan, soms meer dan iemand die ervoor gestudeerd heeft.
Het bepalen van het ontwikkelniveau waarop deze developers zich bevinden is vaak lastig, daarom ben ik aan het kijken of het mogelijk is om een soort van assessment/benchmark op te stellen om de kwaliteit/niveau te meten.

- Zijn jullie bekend met online assessment tools voor ontwikkelaars?
- Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
- Wat zijn volgens jullie goede tools?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
Lijkt me een lastig verhaal. Je zou kunnen kijken naar hun portfolio ofzo...

Wat is je eigen achtergrond en wat voor developers hebben we het over?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je dit doet uit hoofde van een recruitmentfunctie: laat iemand anders die zelf ontwikkelaar is een technisch interview houden. Zelfs met goeie tools kun jij als niet-ontwikkelaar (dat maak ik tenminste op uit je verhaal) andermans kunnen onmogelijk goed inschatten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• royhollak
NMe schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:39:
Als je dit doet uit hoofde van een recruitmentfunctie: laat iemand anders die zelf ontwikkelaar is een technisch interview houden. Zelfs met goeie tools kun jij als niet-ontwikkelaar (dat maak ik tenminste op uit je verhaal) andermans kunnen onmogelijk goed inschatten.
Zelf heb ik ontwikkelervaring in Java (al is dit toch weer een paar jaar oud), PHP4 en PHP5 en de overige basis webdevelopment scripts. Wat betreft die talen/scripts is het voor mij vrij duidelijk te zien wat de kwaliteit van de code is. Voor de overige talen (C#, ASP.NET, C++ etc.) wordt het voor mij toch snel wat lastiger om dit te bepalen.
Ik weet dat er organisaties zijn die dergelijke tools gebruiken om de kwaliteit te meten. Daarnaast weet ik dat deze tests natuurlijk een momentopname zijn, maar wel het kaf van het koren kunnen scheiden.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Voor PHP wordt er door sommige organisaties gebruikt gemaakt van de php-certificerings proef examens om te kijken wat iemands kennis is.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• royhollak
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:46:
Voor PHP wordt er door sommige organisaties gebruikt gemaakt van de php-certificerings proef examens om te kijken wat iemands kennis is.
Heb je daar zelf ervaring mee?

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 14:39
Wat misschien een interessant startpunt kan zijn is het volgende blog: http://www.codinghorror.c...ogramming-programmer.html

Ik heb er alleen geen ervaringen mee. Maar er staan een aantal interessante links in het blog zelf en ook de reacties. Misschien dat je er wat aan hebt.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor een developer vond ik dit wel een mooie competentie matrix. Om te bepalen waar iemand zich bevindt is het echter wel handig om een (technisch) interview te laten doen door iemand die behoorlijk hoog scoort op deze test.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• royhollak
arnoutvw schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:24:
Wat misschien een interessant startpunt kan zijn is het volgende blog: http://www.codinghorror.c...ogramming-programmer.html

Ik heb er alleen geen ervaringen mee. Maar er staan een aantal interessante links in het blog zelf en ook de reacties. Misschien dat je er wat aan hebt.
Klinkt inderdaad als een bekend verhaal. Er zijn naar mijn weten veel personen die inderdaad aangeven te kunnen programmeren. Aan de andere kant gaan recruiters er vaak vanuit dat iemand kan programmeren wanneer dit op zijn CV staat. Zonder ook maar één test uit te voeren of ook maar naar één (mogelijker wijs gekopieerde) regel code te kijken.
De FizzBuzz test, en de varianten erop, zijn mij niet vreemd. Vaak zijn de vraagstukken, die in meerdere talen opgelost kunnen worden, nog erg basis. Ik denk dat het een goede manier is om de programmeurs te onderscheiden van degenen die handig met Google zijn en zo hun scripts aan elkaar knippen/plakken.

Zijn er mensen bekend met assessments waarmee een junior/medior/senior level wordt bepaald?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Zijn er mensen bekend met assessments waarmee een junior/medior/senior level wordt bepaald?
Gelukkig zijn die er niet. Junior, medior of senior zegt veel meer dan alleen over 'coding' skills. Een senior developer moet goed kunnen programmeren, maar tegelijkertijd ook weten wanneer het (timewiese) slimmer is om wat minder net te programmeren. Net zoals dat 'ie ook in staat moet zijn een team te leiden.

Tegelijkertijd ken ik ook mensen die 'medior' in hun contract hebben staan, en misschien ook wel op dat niveau verstand hebben van programmeren, maar niet in staat zijn om code ook maar enigzins af te krijgen, en geen enkel overzicht hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Wij hebben dit soort dingen ook geprobeerd, maar zijn uiteindelijk bij pair programming gekomen. De kandidaat komt gewoon lekker een dagje meedraaien op een (productie) app samen met een van de vaste medewerkers. Je ziet dan niet alleen de programming skills van die persoon, maar ook (en dat is soms nog belangrijker) hoe die persoon zich gedraagt. Iemand kan een hele goede programmeur zijn, maar als de rest van je team zich kapot ergert aan die persoon heb je er ook niets aan :p

Gedurende de dag schuift het langzaam van meekijken naar zelf implementaties schrijven. Meestal op de pingpong manier, dus de een schrijft de specs, de ander de implementatie. Je kan dan ook makkelijk vragen stellen over hoe hij iets implementeerd en wat de gedachte erachter zit. En het is niet een een of ander abstract probleem wat hij op moet lossen, maar gewoon de dingen die hij in het "echt" ook tegen zal komen.

Last but not least; de kandidaat voelt zich na een halve dag pairen zich veel beter op zijn gemak, je kunt dus beter het niveau van die persoon beoordelen zonder dat zenuwen in het spel zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door messi op 23-12-2011 19:52 ]

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Pagina: 1