[Advies][Aankoop] Receiver en 2.0 set

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:05
Ik ben op zoek naar een bescheiden geluidssysteem voor bij mij in het appartement. De ruimte waarin het komt te staan is niet al te groot: ongeveer 22m2. Het zal vooral gebruikt gaan worden voor muziek, maar er worden ook films op gekeken en op gegamed. Mijn muzieksmaak loopt uiteen van jaren '20-'30 jazz tot jaren '70 rock tot hedendaagse progressive en folk metal, dus een vrij breed spectrum. Aan de versterker/receiver zullen mijn TV, PS3 en een platenspeler komen te hangen. Deze moet ook nog aangeschaft worden.

Het totale budget voor receiver/versterker, speakers en platenspeler ligt rond de 650-700 euro, niet heel ruim dus.

Vanwege de beperkte ruimte zijn floorstanding speakers helaas geen optie, en zal ik het moeten houden bij bookshelves, die ook nog eens niet optimaal geplaatst zullen kunnen worden. Voor de geinteresseerden is heir een plaatje van de kast waar het systeem in geplaatst zal moeten worden, en hoe ik het me zelf voorstelde:

Situatie - Mogelijke opstelling

Wat ik zelf al heb gevonden:

Receiver
Ik ben vandaag gaan luisteren bij een aantal zaken in Enschede, alhoewel een deel helaas ook dicht was. Qua prijs/kwaliteit werd mij een Onkyo NR509 aangeraden: Iets wat ik zelf bij mijn initiele research ook al heb ggevonden. Die is echter vanaf 309 euro verkrijgbaar, wat ik een te grote aanslag op mijn budget vind. Zijn kleinere broertje, de SR309, was mijn andere gegadigde. In de winkel werd die me echter afgeraden, omdat die te weinig power zou hebben voor een gemiddeld paar bookshelf speakers.
Er komt een PS3 (via HDMI), TV (tulp/component/3.5mm) en een platenspeler (tulp?) aan, dit moet de receiver dus allemaal ondersteunen.
Qua geluid vond ik de SR309 echter prima. Dit is een goede keus lijkt me? Of hebben jullie nog suggesties voor receivers die ik echt moet gaan beluisteren?

Speakers
In de winkel heb ik een prima stel speakers beluisterd, die met 400 euro redelijk goed geprijsd waren. Achteraf kwam ik er echter achter dat dit per stuk was, en niet per paar, die vallen dus af. Na 200 voor de receiver en 100 voor de platenspeler blijft er zo'n 400 euro over voor de speakers. Ik luister nu muziek op een paar studio monitors, dus ik ben relatief ongekleurd geluid gewend. Wat zijn aanraders die ik echt moet gaan beluisteren?
Ik heb ook de S608's van Jamo beluisterd, die vond ik erg prettig klinken. Zoals er echter op de afbeeldingen te zien is heb ik echt geen ruimte voor floorstanding speakers (i.v.m. de deuren links en rechts) en zal ik toch naar bookshelves moeten.

Platenspeler
Hier heb ik echt nog geen idee van, maar waarschijnlijk pluk ik er een voor een paar tientjes van marktplaats. Als er iemand nog een aanrader heeft graag, maar het heeft niet de hoogste prioriteit.

Mijn excuses als dit teveel een boodschappenlijstje-topic is geworden, maar er is zoveel beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Als ik met hulp van jullie een kleine shortlist kan opstellen van dingen die ik nog kan gaan beluisteren zal dat me erg helpen in mijn keuze. Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, en hopelijk kan ik er zo uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
De onkyo TX-NR309 is prima voor een stel boekenplank luidsprekers, echter zou ik eerder gaan voor een tweedehands model een TX-SR608 bijvoorbeeld (rond de EUR 250,-). Is enkele stappen hoger dan de 309, heeft alleen geen internetaansluiting.

Qua speakers kun je eens gaan luisteren naar de Monitor Audio BX1/Boston Acoustics A25/Wharfedale Diamond 10.1. Zijn allemaal rond de EUR 100 per stuk, ruim binnen budget dus.

Iets boven budget:
Monitor Audio RX1: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118424.0

Tweedehands is er genoeg te krijgen met dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

SytseHartvelt schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:58:
Het totale budget voor receiver/versterker, speakers en platenspeler ligt rond de 650-700 euro, niet heel ruim dus.
Ik zou met een dergelijk budget de versterker lekker van Marktplaats halen, idem met een platenspeler (mits je weet waar op te letten). Voor een paar honderd euro heb je zeker wel een leuke versterker in huis staan.
Zijn kleinere broertje, de SR309, was mijn andere gegadigde. In de winkel werd die me echter afgeraden, omdat die te weinig power zou hebben voor een gemiddeld paar bookshelf speakers.
Pure onzin, gaat met normaal gebruik gewoon werken.
Er komt een PS3 (via HDMI), TV (tulp/component/3.5mm) en een platenspeler (tulp?) aan, dit moet de receiver dus allemaal ondersteunen.

Qua geluid vond ik de SR309 echter prima. Dit is een goede keus lijkt me? Of hebben jullie nog suggesties voor receivers die ik echt moet gaan beluisteren?
Je kan voor een TX-SR309 gaan en daarop de PS3 verbinden met HDMI en dan met HDMI naar de TV. Let wel dat de TX-SR309 geen analoog naar digitaal conversie heeft. Dus analoge bronnen (mits je die hebt) worden niet naar HDMI gezet zodat je echt maar één kabel naar de TV hebt lopen.

Je kan echter ook kiezen voor een leuke stereoversterker. Als je toch maar een 2.0 set wilt heeft een 5.1 receiver niet altijd veel voordeel. Zeker in het lagere segment is er - naar mijn inziens - toch wel wat verschil tussen een goedkope receiver of een stereoversterker. Je hebt dan alleen geen dingen als HDMI, maar de PS3 kan je ook met RCA aansluiten. Direct of via de uitgangen van de TV.
Platenspeler
Hier heb ik echt nog geen idee van, maar waarschijnlijk pluk ik er een voor een paar tientjes van marktplaats. Als er iemand nog een aanrader heeft graag, maar het heeft niet de hoogste prioriteit.
Let er op dat een platenspeler niet zomaar op een receiver aangesloten kan worden. Het signaal van een platenspeler is te zwak. Daarom hebben sommige receivers een aparte Phono Ingang, deze is speciaal voor platenspelers aangezien deze ingang versterkt is. Er zijn ook platenspeler met versterker ingebouwd, dan heeft je receiver geen Phono-ingang nodig. Als je een receiver hebt zonder phono en platenspeler zonder versterker dan wordt het een externe Phono Versterker kopen.
Painore schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:26:
Is enkele stappen hoger dan de 309, heeft alleen geen internetaansluiting.
Maar dat heeft de 309 ook niet, het is namelijk een TX-SR309 (Surround Receiver) en geen TX-NR309 (Network Receiver)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een stereoversterker, en heb deze gevonden: pricewatch: Onkyo TX-8050 (Zwart)

Onkyo TX-8050, in de PW voor 315 euro en heeft één phono-ingang (voor mij ook vereiste) en twee optische ingangen (die ik ook wil ;) ) én netwerkaansluiting :)

Is misschien een klap op je budget maar je hebt dan nog ongeveer 315 euro over voor je speaker. De platenspeler kun je heel goedkoop van internet halen en zelf ene nieuw element opzetten. Op die manier kun je de kosten drukken. Je kunt evt. ook de aankoop van de platenspeler uitstellen met een maand of 3 oid, zodat je weer wat financiele ruimte hebt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Kijk jongens, enorm bedankt, hier heb ik nu wat aan :)

Qua receiver/versterker zal ik dan zeker ook nog even op marktplaats kijken naar een tweedehands SR608, TX-8050 of iets vergelijkbaars. Qua geluid zal dit dan ook vergelijkbaar/beter zijn aan/dan de SR309, neem ik aan? Of zit er tussen deze en de vorige generatie nog een groot verschil qua fidelity?

FeaR, wat versta jij onder een 'leuke stereoversterker'? Waar moet ik dan zoal aan denken? Want daar sta ik uiteraard ook voor open.

Painore, daar zal ik allemaal even naar gaan luisteren, als morgen de speciaalzaken in Enschede open zijn. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
FeaR schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:34:
[...]

Maar dat heeft de 309 ook niet, het is namelijk een TX-SR309 (Surround Receiver) en geen TX-NR309 (Network Receiver)
Stom, ik dacht dat alle xx9 receivers network receivers waren. Dan zou ik zeker voor een 608 gaan, eventueel zelfs een 609 (welke wel internetaansluiting heeft). Mits je ooit nog van plan bent om uit te breiden naar een 5.1 setup.

Wil je met 2.0 blijven draaien dan zou ik zeker een stereoversteker nemen, geeft over het algemeen beter geluid dan een receiver in dezelfde prijscategorie. Welke kan ik je echter niet in adviseren, heb er totaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Het heeft even geduurd, maar ik heb heel wat afgeluisterd en naar receivers/versterkers gekeken, en ben tot een aantal conclusies gekomen:
  • Ik ga voor een stereoversterker, en wel de TX-8050, want die heeft alle opties die ik nodig heb, en wil. En de netwerk-aansluiting is erg prettig.
  • Het budget kan iets opgerekt worden, richting de 800 euro.
  • Er is misschien toch plek voor zuilen/vloerstaanders.
Ik ben gaan luisteren, en daar kwam ik eigenlijk steeds uit bij Focal. Die speakers klinken erg prettig, en in alle gevallen beter dan hun directe concurrenten qua prijs. In mijn beleving, natuurlijk.
Qua bookshelves was ik daadwerkelijk verrast door de 705V's (139 euro per stuk), daar kwam vergeleken met bookshelves van 300 a 400 euro gewoon een voller, rijker geluid uit. Natuurlijk miste het wel een hoop in het laag, maar dat valt te verwachten.

Ook van Focal, viel mijn mond open van de 816V. Met 660 euro per stuk vallen die mijlen buiten mijn prijscategorie, maar het geluid was daadwerkelijk geweldig. Nu zijn zelfs de goedkoopste zuilen van Focal (716V, 489 p.s.) helaas te duur.

Hebben jullie suggesties voor speakers die qua klank lijken op de Focals, maar iets gunstiger geprijsd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ja, dat is ook een tip die je te laat krijgt :P: Ga nooit luisteren naar speakers die uberhaupt buiten je budget vallen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16

koboy

Heb een idee voor een icon

SytseHartvelt schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:19:
Hebben jullie suggesties voor speakers die qua klank lijken op de Focals, maar iets gunstiger geprijsd zijn?
Paradigm Atom Monitor (€169)
Persoonlijk vind ik het geluid van de bookshelf speakers van Focal tegenvallen in vergelijking tot de vloerstaanders (heb zelf de 716W). Een half jaartje geleden een serie luistersessies gehad voor en met een goede vriendin, en die Paradigm speakertjes hebben mij toen erg verrast.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

koboy schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:39:
[...]

Paradigm Atom Monitor (€169)
Persoonlijk vind ik het geluid van de bookshelf speakers van Focal tegenvallen in vergelijking tot de vloerstaanders (heb zelf de 716W). Een half jaartje geleden een serie luistersessies gehad voor en met een goede vriendin, en die Paradigm speakertjes hebben mij toen erg verrast.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik heb de 826W, maar de boekenplankluidsprekers uit die serie zijn echt afgrijselijk (ga ook maar 816V's halen als surrounds). Misschien is de Monitor Audio Silver RX serie wat voor jou, de zuilen (RX6) liggen denk ik buiten je budget (~575 euro / stuk), maar de goedkoopste boekenplankluidsprekers (RX1) zijn rond de 300 euro / stuk, dus dat zou je misschien nog kunnen overwegen. Zeker voor dat geld vond ik ze erg goed presteren...

Edit: ik zie net dat Painore de RX1 al had voorgedragen...

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 15-01-2012 23:44 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Monitor Audio heb ik ook beluisterd daar, maar dat beviel me eigenlijk niet zo. Klank van die speakers lag me niet echt. Die Paradigm's zal ik even naar kijken inderdaad. Maar voor 500 a 600 per paar ga ik geen decent zuilen vinden neem ik aan?

Edit: Ik zie nu bijvoorbeeld op Kieskeurig dat de Kef IQ50 voor 269,- p.s. te krijgen is. Deze heb ik nog niet beluisterd, maar het geluid van zijn grotere broertje (iq90) heeft mij zeer, zeer positief verrast toen ik die bij een vriend van me hoorde. Dat klonk gewoon uitstekend. Zoiets zou toch gewoon een optie zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door SytseHartvelt op 16-01-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikp77
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
Kijk eens of je ergens de Dali Zensor 1 kunt luisteren. Ik heb ze zelf nu zo'n 3 maanden, in combinatie met een Onkyo NR-509, bevalt uitstekend. Mooi warm geluid, zonder dof te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 12:53
Zo luister ik nu al een aantal maanden naar de Klipsch RB-51 aangesloten op de Yamaha RX-V371.
De Klipsch speakers vind ik echt geweldig, ben echt verliefd op die dingen! Op de receiver heb ik toch iets teveel bezuinigd ben ik achteraf bang. Maar toch ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn beginnerssetje.
Ohja, past ook ruim binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Gaan allebei op het lijstje :)
Maar ik ben me nu toch meer aan het oriënteren op zuilen, vanwege de rijkere basweergave. Dus als iemand op dat gebied nog suggesties heeft, zou dat erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:13
SytseHartvelt schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:52:
Gaan allebei op het lijstje :)
Maar ik ben me nu toch meer aan het oriënteren op zuilen, vanwege de rijkere basweergave. Dus als iemand op dat gebied nog suggesties heeft, zou dat erg fijn zijn.
Voor 500-600 Euro p paar zou ik gewoon voor 2e hands gaan. Vaak worden 2e hands speakers voor de helft van nieuw prijs verkocht. Zo had ik de mijne ook gekocht. Ik nam m'n eigen versterker mee en ging een uurtje luisteren voordat ik tot koop overging.
Of kijk of je demomodellen kan vinden van hifi winkels bij je in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Daar was ik inderdaad al naar aan het kijken. Er staat momenteel en paar 836v's voor 800 euro op marktplaats. Dat is net wat te hoog gegrepen voor mij, maar wel een absurd goede deal. Misschien is dat het wel waard als ik daar nog 100 euro van af kan praten... Dan ga ik wel naar anderhalf keer mijn initiële budget, maar dat gebeurt vaker, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

SytseHartvelt schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:31:
Daar was ik inderdaad al naar aan het kijken. Er staat momenteel en paar 836v's voor 800 euro op marktplaats. Dat is net wat te hoog gegrepen voor mij, maar wel een absurd goede deal. Misschien is dat het wel waard als ik daar nog 100 euro van af kan praten... Dan ga ik wel naar anderhalf keer mijn initiële budget, maar dat gebeurt vaker, ben ik bang.
Waar dan? Ik zie enkel een paar 836V voor €1700 staan (weet je zeker dat dat niet per luidpreker is? Nieuw zijn ze namelijk bijna €1000 per stuk, lijkt me wel een ongelofelijk goede deal anders)... Hoe dan ook, twee Focal staanders voor €500,- wordt erg lastig. Op marktplaats staat wel een setje 816W waar nu €880 op geboden is, dat is ook een mooie deal, nieuw zijn ze dat per stuk zo ongeveer.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Shapeshifter schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:03:
[...]

Waar dan? Ik zie enkel een paar 836V voor €1700 staan (weet je zeker dat dat niet per luidpreker is? Nieuw zijn ze namelijk bijna €1000 per stuk, lijkt me wel een ongelofelijk goede deal anders)... Hoe dan ook, twee Focal staanders voor €500,- wordt erg lastig. Op marktplaats staat wel een setje 816W waar nu €880 op geboden is, dat is ook een mooie deal, nieuw zijn ze dat per stuk zo ongeveer.
Het gaat om deze advertentie:

http://link.marktplaats.nl/497380070

Maar ik krijg zojuist een mail terug dat het gaat om iemand die oorspronkelijk uit Engeland komt, maar voor 2 jaar in een uitwisselinsprogramma in Nederland was en ze toen heeft gekocht. Hij ging direct akkoord met mijn bod van 600 euro, maar de speakers moesten wel opgestuurd worden via een speciaal bedrijf waar hij goede ervaringen mee had, die ook direct de betaling etc. zouden regelen.. Heel slecht verhaal dus. Dat gaat hem niet worden. Ik heb hem een mail teruggestuurd dat ik de speakers alleen wil kopen als ik ze in-person kan bekijken, beluisteren en direct kan meenemen, dus ik verwacht geen e-mail terug.

Het hoeven natuurlijk ook niet per se Focal's te zijn, dat waren gewoon speakers die mij erg goed lagen. Als ik iets anders kan krijgen wat ik qua geluid ook mooi vind, dan is dat natuurlijk ook dik prima. Ik ga sowieso marktplaats in de gaten houden, en als er iets leuks voorbij komt er naar gaan luisteren en misschien tot aanschaf overgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:13
Ik zag net op marktplaats dat de crafty azumi te koop staan. Van wat ik gelezen heb doen deze het goed in kleine ruimtes. Volgens mij kosten ze destijds nieuw 500-600 Euro. Als je ze voor de helft mee kan nemen dan hou je nog geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
Zoals altijd met dit soort dingen heb ik mijn budget toch wat moeten rekken... :+

Heb in de BTW-actie bij de MediaMarkt voor 335 euro de Onkyo TX-8050 gehaald, en kan binnenkort van Marktplaats (nadat ik natuurlijk even ga luisteren met mijn eigen versterker en muziek) een set vrijwel nieuwe 816V's ophalen, voor 725 euro.

Nu nog even kabels (wat raden jullie aan?) en een platenspeler halen :)
Pagina: 1