HDD defect na val - Vraag mbt recovery

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 15:01
M'n computerkast is dit weekend omgevallen terwijl hij aan stond. Er leek niets aan de hand te zijn maar de pc werd op een gegeven moment erg traag. Ik heb 'm uitgezet en toen weer aan maar Windows startte niet meer op. Ik kom wel voorbij het BIOS scherm maar zodra Windows moet starten blijft het zwart.

Ik ga er vanuit dat het een probleem is met mijn HDD('s) hoewel hij geen rare geluiden maakt.
Er staan zo'n 12.000+ foto's op die ik toch erg graag terug wil. (Jaja, geen back-up = giga fail)

Kan ik de HDD aansluiten op de pc van een vriend om te kijken of ik bij de data kan? Moet ik daarbij rekening houden met eventuele verschillen in mijn moederbord en die van hem? (SATA-aansluiting?)

Het gaat om deze schijf: pricewatch: Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS, 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt altijd proberen om de schijf elders aan te sluiten en proberen te recoveren. Echter, bij vallen is de kans op fysieke schade groot, en dus ook de kans dat je de schijf verder beschadigt.

als je het echt belangrijk spul vindt, dan zou ik gewoon en datarecoverybedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Meestal zit je met zo'n recovery rond de 600 euro, bijvoorbeeld bij Datarecuperatie bvba. Als de fysieke schade vereist dat de complete spindle getransplanteerd wordt komen de kosten wat hoger.

Als een schijf na val niet meer werkt is het bijna altijd fysieke schade aan de koppen of platters. Soms de motor, maar dat komt weinig meer voor.

hddguru.com kan je ook helpen.

Wat je in de eerste instantie moet doen is voor jezelf bepalen hoe veel de data je waard is. Misschien wil je het gewoon terug hebben, hoe dan ook, en dan zou je gewoon wat begrotingen moeten opvragen. Stel dat je het geld dan nu niet hebt kan je hem bewaren en alsnog later recovery laten doen. Een diagnose is meestal wel nodig, dan kijken ze even met een PC3000 (ja, dat is een apparaat en ja dat heet ook echt zo) of met een serial terminal verbinding naar de MCU op de schijf wat er mis is, hoewel bij een val met draaiende platters soms ook breuk mogelijk is. Dat hoor je dan als je je schijf zachtjes om z'n as draait (ontkoppeld), dan tikt er van alles. Mocht er na de diagnose blijken dat er qua digitale hardware en firmware niks mis is, dan wordt ie in een cleanroom opengemaakt om te kijken wat de fysieke schade is.

Het beste kan je je schijf in ieder geval niet meer aan zetten. Dus geen stekkers er in / stroom er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 15:01
Hm, door de val is de kans op fysieke schade dus groot en als ik de HDD dan aansluit kan ik 'm erger beschadigen?
In dat geval zal ik 'm met rust laten en even nadenken wat ik verder ga doen. Het zijn vrijwel allemaal privéfoto's van de afgelopen 5 jaar. Erg vervelend om te verliezen maar weet nog niet of 't me zoveel geld waard is.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nouja, als een leeskop tegen de platter komt, dan ga je er in 't ergste geval alleen maar meer krassen op maken. Bevorderlijk voor de kwaliteit is het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Why bother, foto's waren blijkbaar niet zo belangrijk. Wie weet hoe ver je komt maar alles wat je zelf doet vernietigd de enige kans die je hebt met een recovery bedrijf.

Oh, in mijn sig staat een vraag...

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 19-12-2011 14:53 ]

Pagina: 1