Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrvk82
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik zou graag advies willen bij mijn SSD installatie, ik kon hierover niets vinden op het foum.
Mijn PC stamt onlangs uit 2008, waarbij ik één interne harde schijf heb van 1 TB, met drie partities:
C: Windows
D: Games en Tools
F: Films, Muziek en foto's

Volgens Windows 7 presteerd mijn HDD het slechts (5,9), waar de rest van mijn hardware boven de 7,0 presteerd. Na alle verhalen over de snelheid van SSD, heb ik de knoop doorgehakt om er één aan te schaffen en daar Windows plus een aantal spellen op de installeren. Ik ben gegaan voor de Crucial M4.

Ik heb meerdere keren een Windowsinstallatie uitgevoerd, maar dit is toch net even anders.

Ik heb namelijk al Windows7 draaien op mijn harde schijf. Nu moet ik Windows 7 installeren op mijn SSD, maar dat betekent dat ik twee installs heb draaien. Kortom, lijkt mij goed om de partitie, waar Windows7 nu op draait, te formatteren.

Wat is nu de volgorde?De correcte volgorde is de volgende (afgelopen weekend uitgevoerd):

1. SSD implementeren in kast (Stroomvoorziening, SATA (6gig) kabeltje)
2. Overige HDD's loskoppelen (enkel SATA kabel losmaken van de HDD, dus kan in MOBO blijven)
3. PC aanzetten en naar je BIOS gaan (DELETE indrukken)
4. Bootvolgorde controleren, zorg dat je DVD je eerste boot device is
5. Je SSD in de juiste 'modus' zetten. Standaard staat deze op SATA maar deze moet op AHCI!
6. Save instellingen en reboot, Windows gaat nu laden vanaf de CD-ROM
7. Windows 7 installeren op SSD
8. Na volledige installatie, PC uitzetten, SATA kabels terugkoppelen aan HDD's
9. Opstarten en naar je BIOS gaan, zorg ervoor dat bij de bootvolgorde van je HDD's, dat je SSD op 1 staat.
10. Installeer alle drivers, applicaties en games etc etc
11. KLAAR!

De Crucial M4 wordt in Windows 7 met een 7,8 gewaardeerd met de Windows check! Het loopt SUPER!

Zou fijn zijn als mijn stappenplan waterdicht is, om te voorkomen dat ik fouten ga maken.. Alvast bedankt.
Update: Ter informatie voor iedereen in deze situatie. Ik heb ook een hele interessante video gevonden op YOUTUBE:
YouTube: Windows 7 install and SSD upgrade on Cameraman's PC (NCIX Tech Tips #65)

Stap voor stap uitleg! Top!

[ Voor 31% gewijzigd door wrvk82 op 27-12-2011 09:13 . Reden: Aangepast na inbouw en installatie! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 21:16

mickjuh

Good news everyone!

Klopt!

Als je daarna de C-schijf hebt geformateerd/verwijderd (unallocated space) kun je die ruimte bij de D-schijf aanplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Waarom laat je de oude install niet staan?

Ik heb zelf de oude windows installaties laten staan, als backup. Had de schijfruimte toch niet nodig.

Dit gaat allemaal vanzelf wel goed. Via een programma als VistaBootPro kun je dan later je bootmenu nog aanpassen als je het er niet mee eens bent (bv de time-out korter zetten) maar zelfs dat is niet strikt noodzakelijk.

1,2,3 kun je uitvoeren, klaar. Of stap 1, dan je pc opstarten in windows, je dvd erin, installeren naar de SSD. Werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Laatst online: 27-10-2024
Hoi,

Volgens mij kan je kiezen wat je eerst doet. Windows 7 nog eens installeren op een partitie op je SSD en vervolgens de oude windows partitie wissen of eerst je oude windows partitie wissen (dan gaat die iig niet zeuren over herstel of dergelijke) en vervolgens je windows installeren op je ssd'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb het zelf op de volgende manier gedaan:

- fysiek installeren van de SSD
- HDD afkoppelen
- Windows 7 installeren op SSD
- HDD aankoppelen
- Bios boot-volgorde zo zetten dat de SSD als bootschijf gebruikt wordt
- Windows opstarten en bij schijfbeheer de schijfletter van de oude Win7 en loze partitie (ong 100 mb) verwijderen, Data partitie als D, video als E, CD-rom als F aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

als ik je een advies mag geven, geen windows installeren op je SSD als je je harde schijf nog in de pc hebt hangen. De kans bestaat namelijk dat de windows installatie besluit de kleine 100MB partitie op de harde schijf te zetten.

Gewoon de harde schijf los trekken en windows op de SSD gooien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Er staat een heel artikel in de C'T over deze situatie. Heb het nog niet gelezen, zag wel de optie om de huidige installatie te verplaatsen naar de nieuwe SSD.

Misschien een idee om deze optie te bekijken!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 17:33
Of een image trekken (Ghost of andere alternatieven) en op de SSD donderen. (ging van 72GB raptor naar 160GB SSD). Als je "C:" te groot is, dan gaat die vlieger niet op)
Zo heb ik het hier gedaan. (ik weet het, niet optimaal i.v.m. formatteren van de SSD) maar ging zeer snel. Na de kopieerslag de raptor er uit gedonderd en de SSD op dezelfde SATA poort gezet op het MB (poort 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrvk82
  • Laatst online: 04-11-2023
lier schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:30:
Er staat een heel artikel in de C'T over deze situatie. Heb het nog niet gelezen, zag wel de optie om de huidige installatie te verplaatsen naar de nieuwe SSD.

Verplaatsen klinkt in mijn oren niet al te zuiver, als het om Windows gaat.

In deze situatie is een clean-install toch het fijnst, ook al is het wellicht grotendeels 'gevoelsmatig'.

Wel ben ik getriggerd door jullie om wellicht mijn HDD eerst los te koppelen bij de install. Klinkt spatzuiver en inderdaad voorkom je dat er alsnog iets op de HDD wordt weggeschreven.

De 1TB dient voor dataopslag. De SSD moet gaan dienen voor het opstarten van alle applicaties.

Fijn dat mijn stappenplan goed is =) Ik kan aan de slag, ergens deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
lier schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:30:

Verplaatsen vind ik toch al wat dubieus, maar verplaatsen tussen een HDD en een SSD zou ik in ieder geval nooit doen, de installatie moet anders op een SSD en bij een schone installatie van win7 gaat dat allemaal vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

hoe bedoel je dat de installatie op een SSD anders moet? Als het past kun je gewoon je oude windows op de nieuwe SSD gooien. Enkel even opletten dat je de partitie aligned voordat je windows op de SSD zet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
M2M schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:44:
hoe bedoel je dat de installatie op een SSD anders moet? Als het past kun je gewoon je oude windows op de nieuwe SSD gooien. Enkel even opletten dat je de partitie aligned voordat je windows op de SSD zet.
Da's toch wel algemeen bekend? Laat windows 7 nou maar lekker zelf de instellingen voor allignment, prefetching, superfetching, defragmentatie etc regelen, dat wil je toch allemaal niet zelf hoeven instellen/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Ik had een verse install op mijn SSD gezet, maar daar stond al die meuk die slechtminder goed voor een SSD is gewoon aan. Ik was alleen op de vorige install een beetje fanatiek geweest met driver cleaner, waardoor ik geen display drivers meer kon installeren. Het was dus sowieso al tijd voor een nieuwe :).

Enfin, als je de oude installatie wil behouden is dat mogelijk. Als je een nieuwe wil is het soms gemakkelijker en ben je verzekerd dat alle troep op de oude niet meegaat naar de nieuwe.

-_-

Pagina: 1