Hallo allemaal,
Op dit moment sta ik op het punt een contract te ondertekenen, met daarin een clausule omtrent Intellectueel eigendom + auteursrecht. De exacte omschrijving is:
Mijn vraag is daarom; geef ik dus bij ondertekening van een contract met deze clausule, mijn werkgever de mogelijkheid het Intellectueel Eigendom te claimen van ideeen welke ontstaan in mijn eigen tijd en geen relatie hebben tot mijn werkzaamheden die ik in opdracht uitvoer of zijn deze juridisch/wettelijk uitgezonderd?
Op dit moment sta ik op het punt een contract te ondertekenen, met daarin een clausule omtrent Intellectueel eigendom + auteursrecht. De exacte omschrijving is:
Nu ben ik bezig met in de eigen tijd nog een bedrijf op te zetten(voor in de avonduren) wat zich bezighoud met concept ontwikkeling. En het volgende baart mij enigzins zorgen, en ik hoor graag of dat terecht is. Er staat in de clausule geen beperking omtrent de oorsprong van de ideeen.Alle door werknemer vervaardigde werken in de zin van de Auteurswet, uitvindingen in de zin van de Rijksoctrooiwet 1995 en andere, al dan niet stoffelijke, voortbrengselen die vatbaar zijn voor intellectuele of industriële eigendom, komen toe aan werkgever, ongeacht de functie van werknemer en ongeacht de aard van het werk, de uitvinding of het voortbrengsel. Werkgever kan, zonder echter daartoe verplicht te zijn, afstand doen van zijn rechten uit hoofde van deze bepaling indien het werk, de uitvinding of het voortbrengsel geen relatie heeft met het terrein , waarop werkgever actief is.
Mijn vraag is daarom; geef ik dus bij ondertekening van een contract met deze clausule, mijn werkgever de mogelijkheid het Intellectueel Eigendom te claimen van ideeen welke ontstaan in mijn eigen tijd en geen relatie hebben tot mijn werkzaamheden die ik in opdracht uitvoer of zijn deze juridisch/wettelijk uitgezonderd?
if you pay peanuts, you get monkeys