HDD formatteren zonder Windows 7 te installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroHero
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-03 17:17
Tweakers,

Ik ga voor het eerst zelf mijn systeem in elkaar zetten en loop nu tegen een probleem op. Ik heb nu alle nieuwe onderdelen binnen, het enige wat ik nog van mijn oude systeem gebruik is de Hardeschijf en de CD/DVD-writer.

Voordat ik het systeem in elkaar ga zetten wil ik hem eerst helemaal schoon hebben, en dus ook geen Windows er op. Vervolgens wil ik hem gaan bouwen en daarna Windows 7 er op installeren, deze heb ik op een CDtje staan.

Het probleem is dat als ik probeer te formatteren via de Windows 7 CD hij er meteen Windows 7 op gooit, tenminste dat is mij verteld. Mijn vraag is dus, hoe formatteer ik de hardeschijf, zonder Windows 7 te installeren?

BVD!

PS: Ik heb maar 1 partitie (C:), NTFS uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kun je gewoon al je partities leegmaken/formatteren en dan de installatie stoppen. Dan moet je bij de installopties op advanced klikken geloof ik. Anders download je even een bootable CD (Hiren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ten eerste, waarom wil je die HDD als eerste leeg hebben?

Ten tweede, waarom zou je hem willen formatteren, als je hem echt leeg wil maken, gooi dan gewoon alle partities eraf. Via diskpart kun je dit doen, en die is als ik me niet vergis ook aanwezig op de Win7 DVD (iig op een Win2000 en WinXP cd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je de Windows 7 DVD er in steekt zal je altijd eerst een bevestiging oid moeten geven. De installatie start nooit vanzelf zonder prompts. Vanuit de installatie kan je dan je harddisk formatteren.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 22:19
ik begrijp het niet. nu formateren en later windows 7 erop gooien ?

je kan eerst beter je pc inelkaar zetten en dan via cd booten en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ZeroHero schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:40:
Het probleem is dat als ik probeer te formatteren via de Windows 7 CD hij er meteen Windows 7 op gooit, tenminste dat is mij verteld. Mijn vraag is dus, hoe formatteer ik de hardeschijf, zonder Windows 7 te installeren?
Wat is het nu, heb je het nu al wel zelf geprobeerd of niet? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroHero
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-03 17:17
Heb het net geprobeerd en het kan inderdaad blijkbaar wel, excuses!
Ik las het ergens en wou, for the sake of time, niet het risico lopen dat hij het hele proces van Windows 7 installeren ging uitvoeren.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Wat is het probleem, tijdens het installeren van Windows 7 heb je al de mogelijkheid om;
1. je partities te verwijderen en opnieuw aan te maken
2. de mogelijkheid om verschillende partities te formatteren.

Dit kan allemaal voordat de installatie gestart wordt. Wellicht dat je in de war gebracht wordt door Windows nu installeren die misschien het idee geeft dat iets direct gaat gebeuren maar aldaar kun je nog steeds deze instellingen doen mits je geen 0-touch dvd oid hebt..

EDIT: Nou ja je hebt gezien dat het mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Evil Genius op 19-12-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 21:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of hij zit nog met z'n gedachte bij Windows XP en eerder, waarbij je niet kon formatteren zonder te installeren.

Ik vind het wel vreemd dat je niet naar een andere methode bent gaan zoeken, zoals Gparted of andere partitioneer tools. Of minstens wat andere al aangaven: partities gewoon verwijderen (en eventueel alvast aanmaken zonder format).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als ik jou was zou ik de situatie gelijk even benutten door met de diagnostische utility van de fabrikant een meestal daarin aanwezige uitgebreide en destructieve test van de schijf te doen waarbij deze dus meteen gewist wordt zodat je meteen weet of de schijf nog helemaal goed is.

Die utilities zijn er meestal ook als bootable ISO's.
Pagina: 1