Aardlek probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:52
Eergister viel opeens de stroom uit bij mijn schoonouders. Bleek dat alle 5 de aardlekautomaten waren uitgeschakeld. Een voor een de groepen weer ingeschakeld, 1 groep vloog er direct weer uit. Vervolgens alle stekkers eruit getrokken die op die groep waren aangesloten en opnieuw proberen in te schakelen, het ging weer mis. Aangezien het 's avonds laat was en er geen essentiële apparatuur op aangesloten was, hebben we die aardlekautomaat uit gelaten. 's Ochtends hebben we de automaat opnieuw ingeschakeld en langzaam alle stekkers erin gedrukt. Alles bleef werken tot na 3 uurtjes later weer alle aardlekautomaten eruit gingen. Weer konden alle groepen direct weer ingeschakeld worden, op 1 groep na. Deze bleef werken na ongeveer 10 minuten gewacht te hebben.

Het meest opmerkelijke komt nog. De directe buurman rechts had op hetzelfde moment de aardlekschakelaar door (oude kast met 1 aardlekschakelaar). De 2 huizen links hadden nergens last van en de 2 huizen rechts naast de buurman ook niet. Een blok verop had het middelste huis ook op hetzelfde moment als bij mijn schoonouders de aardlekschakelaar uit.

Gisteren heeft de buurman de netbeheerder gebeld, maar die werd daar direct afgescheept dat het binnen het eigen huis ligt.

Op het moment is dit 2x gebeurd, op het moment is het 23 uur goed gegaan. Wel duidelijk is dat het iets met lekstroom en een bepaalde fase te maken heeft.

Uiteraard heb ik rond gezocht naar soortgelijke problemen op internet, ik kan hier weinig over vinden en heb ook nog geen oplossingen gevonden. De aarding lijkt goed, kan 230V meten tussen fase en aarde. Vanmiddag wil ik dit testen met een gloeilamp tussen fase en aarde. Als het goed is zou de aardlekautomaat er hier uit moeten springen op de desbetreffende groep. Zelf ben ik benieuwd of de aardlek zich beperkt tot alleen het huis hier, of ook de andere 2 huizen in de straat.

Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn er zaken die ik zou kunnen nameten om meer grip te krijgen op de situatie?
  • Ligt het probleem bij de netbeheerder? Aangezien meerdere huizen in dezelfde straat (verschillende blokken) een gezamenlijk probleem hebben.
  • Lekstroom binnen de eigen installatie na de verdeelkast mag geen invloed hebben op andere installaties in dezelfde straat of wijk, in theorie zou dit niet eens kunnen toch?
Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn eerste gedachte is een spetterende (losse) nulleiding: hoeveel fasen hebben jullie in huis en kun je erachter komen of beide blokken op hetzelfde transformatorhuisje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
Kaj. schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:31:
Mijn eerste gedachte is een spetterende (losse) nulleiding: hoeveel fasen hebben jullie in huis en kun je erachter komen of beide blokken op hetzelfde transformatorhuisje zitten?
Er wordt 1 fase gebruikt in huis, de andere 2 buren met hetzelfde probleem hebben ook 1 fase in gebruik. Ik vermoed dat de 2 blokken wel op hetzelfde transformatorhuisje zitten, aangezien we in dezelfde straat zitten, maar het andere blok slechts iets verderop staat. Enige manier om dit zeker te weten is via de gemeente/netbeheerder verwacht ik?

Zijn er methoden om een losse nulleiding te kunnen achterhalen? Of kan dit uitsluitend door de netbeheerder / installateur? Heb zelf wel een elektro achtergrond en het nodige gereedschap.

Met een spetterende nulleiding bedoel je dat deze af en toe even geen contact maakt waardoor de aardlek eruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een losliggende nul kan de oorzaak niet zijn. Heb je buitenverlichting? Maak die eens open en droog. Ook tuinverlichting, vijverpompjes en de rest van mogelijke zooi die buiten ligt.
Ik heb zelf al vaak naar zo'n storing moeten zoeken, en 9 van de 10 keer was het water in de buitenlamp of een vijverpomp die toch niet zo waterdicht was als geclaimt.

Als een nul los ligt, kan er geen stroom lopen, ook geen lekstroom dus. Een lekstroom gaat van fase naar aarde (of van nul naar aarde als de nuldraad tegen aarde komt).

Nog een vraagje: je had de aardlek uitgezet, maar als je de eindgroep achter de aardlek uit laat staan kun je de aardlek aan zetten en de andere eindgroepen waar geen sluiting in zit wel aan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
Bartjezz schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:59:
Een losliggende nul kan de oorzaak niet zijn. Heb je buitenverlichting? Maak die eens open en droog. Ook tuinverlichting, vijverpompjes en de rest van mogelijke zooi die buiten ligt.
Ik heb zelf al vaak naar zo'n storing moeten zoeken, en 9 van de 10 keer was het water in de buitenlamp of een vijverpomp die toch niet zo waterdicht was als geclaimt.

Als een nul los ligt, kan er geen stroom lopen, ook geen lekstroom dus. Een lekstroom gaat van fase naar aarde (of van nul naar aarde als de nuldraad tegen aarde komt).

Nog een vraagje: je had de aardlek uitgezet, maar als je de eindgroep achter de aardlek uit laat staan kun je de aardlek aan zetten en de andere eindgroepen waar geen sluiting in zit wel aan laten.
Vochtige ruimten zal ik nogmaals nakijken vanmiddag, hoe verklaard dit echter dat de aardlek er bij de buren ook uitgaat?

De meterkast bij me schoonouders heeft 5 eindgroepen met ieder ze eigen aardlekschakelaar + stroombeveiliging (aardlekautomaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
@bartjezz

een losliggende nul kan heel veel veroorzaken.
als hij stottert zoals Kaj zegt kan er van alles gebeuren. De gemiddelde apparaten overleven die dippen wel met hun buffercapaciteit, maar elke keer dat hij weer terugkomt lekt oa elke netfilter een stuk omdat hij zijn condensatoren oplaad naar de aarde. als dat maar snel genoeg en vaak genoeg gebeurt wordt die aardlek vanzelf gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
timberleek schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:39:
@bartjezz

als hij stottert zoals Kaj zegt kan er van alles gebeuren. De gemiddelde apparaten overleven die dippen wel met hun buffercapaciteit, maar elke keer dat hij weer terugkomt lekt oa elke netfilter een stuk omdat hij zijn condensatoren oplaad naar de aarde. als dat maar snel genoeg en vaak genoeg gebeurt wordt die aardlek vanzelf gek
Ik beweer echt niet dat een loshangende nul geen schade kan veroorzaken, maar in ieder geval geen aardlek.

Wat ik aan TS wil aanraden: vraag even een elektromonteur of hij de eindgroepen wil meggeren. Nee, niet mekkeren, met een megger meet je de bedrading op 1000V door. Met dit apparaat kun je veel sneller het lek vinden als het niet met standaard gereedschap te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:39:
@bartjezz

Buffercapacteit bestaat niet in dit verband, maar dit doet verder niet zo terzake.
Ik kan me heel goed voorstellen dat bij meerdere mensen als eerste de gedachte aan een losse nul of aarzelend losse nul opkomt. Ging mijn eerste gedachte ook naar uit. Maar wanneer schakelt een aardlekschakelaar uit? Het antwoord daarop is alleen maar als van een groep de ingaande stroom verschilt van de uitgaande. D.w.z. dat dit verschil groter is dan de aanspreekstroom. Spanningswaarden spelen hierin geen rol. Voor de niet technici:

Je kan je het driefasennet voorstellen als een gelijkzijdige driehoek. De zijden van die driehoek stellen de spanningen tussen de fasen voor en de drie lijnen vanuit het zwaartepunt naar de hoeken de fasespanningen.
Bij een losse nul blijven de zijden van de driehoek onveranderd, maar het punt van de lijntjes naar de drie hoeken gaat aan de wandel, afhankelijk van de fasebelastingen. De gevolgen kunnen dan plotseling kapotte lampen zijn t.g.v. van een veel te hoge spanning.

Maar dan komt onvermijdelijk de vraag waardoor dan het stroomverschil ontstaat, want een nulleider blijft z'n functie behouden, ook al is het een zwevende nul. En wat dat betreft ga ik een heel eind mee met Bartjez z'n conclussie. Even meggeren is niet zo'n slecht idee, alleen is een isolatiefout aannemelijk op meerdere huisinstallaties?
Hoogstwaarschijnlijk zitten wel alle betrokken huizen op hetzelfde transformatorstation. Ik moet heel eerlijk zijn dat ik me suf zit te pijnzen wat dit dan wel kan zijn. Voorzover mij bekend zijn er geen aardlekschakelaars die ook verschillen in spanning meten, want dat zou nog een verklaring kunnen zijn. Maar ik heb nog nooit van zoiets gehoord.

Ik laat dit nog eens in me omwerken, want het intrigeert me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Techneut schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:59:
En wat dat betreft ga ik een heel eind mee met Bartjez z'n conclussie. Even meggeren is niet zo'n slecht idee, alleen is een isolatiefout aannemelijk op meerdere huisinstallaties?
Eindelijk de waardering waar ik zolang op wacht!!! ;) :9

Dat bij de buurman van TS ook de aardlek uit is gevallen kan puur toeval zijn. Als dit vaker (is) gebeurd moet je echt de energiemaatschappij bellen. Dan is de isolatieweerstand van de trafo waarschijnlijk niet 100% meer, maar ook dit kan eigenlijk niet, die trafo hangt in niet geleidende olie...

Wat betreft deze vraag:
•Lekstroom binnen de eigen installatie na de verdeelkast mag geen invloed hebben op andere installaties in dezelfde straat of wijk, in theorie zou dit niet eens kunnen toch?

Nee, vanaf de aardlek heb je een beveiligd circuit. Wat voor de aardlek zit is niet beveiligd en kan geen invloed hebben op je aardlek. Zoals Techneut al uitlegde: spanningsverschillen triggeren de aardlek niet. Alleen stroomverschillen van minimaal 30mA (als dat op je aardlek staat tenminste...)

Als ik zo naar je uitleg kijk en lees dat alle aardleks ineens uit vielen doet mij denken aan een storing die ik ooit had, daar zaten van 2 verschillende groepen (achter verschillende aardleks) de nuldraden doorverbonden, die 2 aardleks sprongen ook zomaar ineens uit. Verder kan ik geen reden bedenken waarom ineens alles uit zou moeten springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Bartjezz schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:59:
Een losliggende nul kan de oorzaak niet zijn.
Wel als de huizen onderling wel goed met elkaar verbonden zijn, maar bij de bron niet.
Ik heb in m'n festivaltijd de gekste dingen meegemaakt door een nulleiding die bij het aggregaat los lag, maar aan het net zelf keurig vast zat. :)
Mja, dat is inderdaad zo voor de huisinstallatie zelf, maar zoals ik al zeg; de aansluiting in het wijkstation kan wel degelijk de oorzaak zijn.

Ik zeg niet dat het dat is, maar het is wel een gedachte die je zeker niet ongezien uit moet sluiten.
Heb je buitenverlichting? Maak die eens open en droog. Ook tuinverlichting, vijverpompjes en de rest van mogelijke zooi die buiten ligt.
Daar heb je zeker een punt, maar ik ging er een beetje van uit dat de TS daar al naar gekeken had, omdat hij één voor één de verbruikers weer inschakelde, aldus de TS in zijn openingspost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Techneut schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:59:
[...]

Buffercapacteit bestaat niet in dit verband, maar dit doet verder niet zo terzake.
Ik heb het over buffercapaciteit in apparatuur, waardoor het een snelle dip makkelijk kan overleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kaj. schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:25:
.............
Mja, dat is inderdaad zo voor de huisinstallatie zelf, maar zoals ik al zeg; de aansluiting in het wijkstation kan wel degelijk de oorzaak zijn.
............
Dat heeft alleen verschuiving van de spanningswaarden tot gevolg. In het meest extreme geval op één fase bijna nul, op de andere twee bijna de lijnspanning van 400 V. In een huisinstallatie met een éénfase aansluiting veroorzaakt dat alleen kapotte lampen e.d., maar de stroom over fase en nulleider blijft eender. En dan heeft Bartjezz gelijk met zijn stelling. Maar ook alleen maar dan.

Anders wordt het nl. (maar dat wordt hier niet genoemd) bij niet veel voorkomende woningen met een driefasenaansluiting. Door de losliggende nul elders zal inderdaad terplaatse ook de nul ontbreken waardoor daar die eerder genoemde stroomvereffening over de fasen plaats vindt met identiek gevolg, mogelijk sterk wisselende fasespanningen. En dan kan wel verschil ontstaan in de stromen in fase en nulleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 19 december 2011 @ 19:58:
[...]

Ik heb het over buffercapaciteit in apparatuur, waardoor het een snelle dip makkelijk kan overleven
Wil je dat dan eens uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
zo'n beetje elke apparaat heeft een dc voeding aan boord. of deze nu schakelend of lineair is (meestal het eerste) er is altijd wel een buffercapaciteit aanwezig. als er een slecht contact zou zijn in het net waardoor je een korte dip hebt zal het apparaat zichzelf die tijd wel in leven kunnen houden door dat buffer leeg te trekken.

je apparatuur blijft dus gewoon werken, dat maakt het 'zien' van storingen lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Timberleek, de circuits die jij bedoelt zijn gelijkspanningscircuits. Die hebben weliswaar condensatoren aan boord met een bepaalde capaciteit. Maar die capaciteit is absoluut geen buffer voor de wisselspanningszijde. Van enige terugkoppeling van die DC naar de AC van het voedende net is geen sprake. Kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nee dat bedoel ik ook niet.

Als er dippen op het net zouden komen vanwege bijvoorbeeld een slecht contact zou je dat in eerste instantie misschien niet eens direct merken. normale apparatuur heeft er geen last van (dus alles valt niet direct uit). eventueel is het te merken aan verlichting, maar dat is afhankelijk van het soort verlichting en de lengte van de dip.

dus die dippen merk jij niet, maar bijvoorbeeld de netfilters worden wel telkens opnieuw opgeladen naar aarde. als dat dat er maar genoeg zijn en het maar vaak genoeg gebeurt krijg je ook een aardlek best gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, ik denk dat je niet echt beseft wat de waarden ongeveer zijn van die netfilters. Om een voorbeeld te noemen, elke PC heeft zo'n netfilter o.a. bestaande uit twee in serie staande condensatoren tussen fase en nul, met het midden daarvan aan de geaarde kast.
In een geheel andere discussie is dit al eens aan de orde geweest. Als je nl. de aarding wegneemt staat natuurlijk bij zo'n schakeling de metalen kast onder spanning. Om precies te zijn de helft van de netspanning.
Reden uiteraard om een PC altijd te aarden.

Maar dat even terzijde, voor mensen is die spanning ongevaarlijk, het prikt alleen een beetje. Dat komt omdat de capaciteit maar heel gering is. Kortom, het effect ervan is voor waar we het hier over hebben te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
het is over het algemeen ook weinig, maar het kan wel gaan meetellen.

we hebben op school wel eens rare situaties gecreëerd met aardlekschakelaars. Die kun je echt wel gek krijgen, ook met (voor wat lijkt) kleine lekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:45
In welk jaar zijn de huizen gebouwd?
Als er een gezamenlijke aarde is hoeft er maar 1 huis een kapot apparaat te hebben om meerdere automaten te kunnen laten afslaan. Zeker omdat de buren het ook hebben en de fases vaak om en om worden gelegd is een gezamenlijke aarde zeker mogelijk.

* FireWood herinnert zich weer dat hij ook eens een eigen pen moet gaan slaan.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
FireWood schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:42:
In welk jaar zijn de huizen gebouwd?
Als er een gezamenlijke aarde is hoeft er maar 1 huis een kapot apparaat te hebben om meerdere automaten te kunnen laten afslaan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de gedachten in die richting gaan, versta me goed, want daar gingen mijn gedachten ook even naar uit. Maar ook bij die gezamelijke aarde blijft het een raadsel hoe het verschil ontstaat tussen in- en uitgaande stroom. Zeker als die gezamelijke aarding deugdelijk is. Dus ik ben nog niet helemaal klaar met die conclusie, ook al lijkt deze misschien de meest aannemelijke.

Dan je toevoeging: "FireWood herinnert zich weer dat hij ook eens een eigen pen moet gaan slaan".
Bedenk dat als je dit letterlijk bedoelt, dus even een pen in de grond slaan, nooit een voeldoende lage aardingsweerstand wordt bereikt. Zo'n pen die die je er "even inslaat" zal hooguit een meter lang zijn, en dat is bij lange na niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Techneut schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:00:
[...]
Zo'n pen die die je er "even inslaat" zal hooguit een meter lang zijn, en dat is bij lange na niet genoeg.
Ligt eraan waar in nederland, ik ken stukken waar je meter na 2 meter slaan al voldoende uitslaat, maar ook gebieden waar je een stuk of 5 pennen moet slaan voordat je in de buurt van de gewenste waarde komt.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heb je wel gelijk in, dat loopt inderdaad nogal uiteen. Maar met een pennetje van hooguit een meter, wat door deze of gene wel eens wordt voorgesteld, kom je niet zo ver.

Denk verder over deze activiteiten niet te licht. Als je kennis hierover maar beperkt is, is het gevaar groot dat je niet op de hoogte bent met waar je allemaal rekening mee moet houden. Dingen die je alleen maar van horen en zeggen weet zijn mogelijk lang niet voldoende. Zoals aardingsweerstand meten, weet je hoe je dat doet? En voorschriften m.b.t. de blanke aarddraad die aan de aardelectrode(n) wordt bevestigd etc. Kortom, dergelijke klusjes zouden tenminste met behulp van een deskundige moeten worden gedaan als je zelf die kennis niet voldoende hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Techneut schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:00:
Heb je wel gelijk in, dat loopt inderdaad nogal uiteen. Maar met een pennetje van hooguit een meter, wat door deze of gene wel eens wordt voorgesteld, kom je niet zo ver.

Denk verder over deze activiteiten niet te licht. Als je kennis hierover maar beperkt is, is het gevaar groot dat je niet op de hoogte bent met waar je allemaal rekening mee moet houden. Dingen die je alleen maar van horen en zeggen weet zijn mogelijk lang niet voldoende. Zoals aardingsweerstand meten, weet je hoe je dat doet? En voorschriften m.b.t. de blanke aarddraad die aan de aardelectrode(n) wordt bevestigd etc. Kortom, dergelijke klusjes zouden tenminste met behulp van een deskundige moeten worden gedaan als je zelf die kennis niet voldoende hebt.
Inderdaad, dus uiteindelijk advies aan TS: Roep de hulp van een elektromonteur erbij, dan zit je altijd goed.

Aardlekken zijn rare dingen die je bijna nooit zelf opgelost krijgt als het net op een rare plaats zit. Ik zie vaker van dit soort topics langsvliegen waar een hele hoop getypt wordt, waarvan ik bij de helft al bijna mijn schoen op ga eten :S

Zowiezo: aan huisinstallaties moet je niet gaan prutsen als je er geen/weinig verstand van hebt! Laat het over aan een persoon die hier wel kaas van heeft gegeten! (vooral omdat over een aantal jaren alle woningen gekeurd moeten worden, en als iets niet in de haak is wordt je woning gewoon keihard afgekeurd en ben je alsnog een berg geld kwijt om het in orde te laten maken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bartjezz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:57:
[...]
.............
(vooral omdat over een aantal jaren alle woningen gekeurd moeten worden, ......
Is dit zo? Jaren geleden hebben de electriciteitsbedrijven die periodieke keuringen juist afgeschaft. Erkende installatiebedrijven zijn sindsdien gecertificeerd, waarmee installatiebedrijven zelf over keuringspersoneel beschikt of dit inhuurt. Ze worden geacht om elke klus die ze krijgen te keuren, opstraffe van intrekking van intrekking van hun bevoegdheid bij blijken van ingebreke blijven. Je vertelt me hier dus iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Er zijn installateurs die het plaatsen van een slimme meter zien als een zodanig ingrijpende verandering aan de verdeelinstallatie dat daardoor de hele installatie op het dan huidige niveau van NEN 1010 gebracht moet worden.
Volgens mij is de meter geen onderdeel van mijn installatie, maar dat is mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:45
Techneut schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:00:
[...]
Dan je toevoeging: "FireWood herinnert zich weer dat hij ook eens een eigen pen moet gaan slaan".
Bedenk dat als je dit letterlijk bedoelt, dus even een pen in de grond slaan, nooit een voeldoende lage aardingsweerstand wordt bereikt. Zo'n pen die die je er "even inslaat" zal hooguit een meter lang zijn, en dat is bij lange na niet genoeg.
De pen zal waarschijnlijk een meter of 3 lang moeten worden. En geloof maar dat ik er echt niet lichthartig over denk. De weerstand wordt echt wel nagemeten.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de gedachten in die richting gaan, versta me goed, want daar gingen mijn gedachten ook even naar uit. Maar ook bij die gezamelijke aarde blijft het een raadsel hoe het verschil ontstaat tussen in- en uitgaande stroom. Zeker als die gezamelijke aarding deugdelijk is. Dus ik ben nog niet helemaal klaar met die conclusie, ook al lijkt deze misschien de meest aannemelijke.
Weerstand tussen de huizen lager dan via de aardpen. Spanning op kapot aparaat via de aarde naar een apparaat van de buren die de aarde en nul hebben gecombineerd met een lawinediode o.i.d. :X Hmmm niet echt geloof waardig, maar mogelijk.

Als TS kan aangeven als hij een eigen pen heeft of niet kunnen we het in iedergeval uitsluiten.

[ Voor 37% gewijzigd door FireWood op 20-12-2011 17:48 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Techneut schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:34:
[...]

Is dit zo? Jaren geleden hebben de electriciteitsbedrijven die periodieke keuringen juist afgeschaft. Erkende installatiebedrijven zijn sindsdien gecertificeerd, waarmee installatiebedrijven zelf over keuringspersoneel beschikt of dit inhuurt. Ze worden geacht om elke klus die ze krijgen te keuren, opstraffe van intrekking van intrekking van hun bevoegdheid bij blijken van ingebreke blijven. Je vertelt me hier dus iets nieuws.
Zowiezo moet eigenlijk elke verandering gekeurd worden door een erkende installateur, als deze zelf zijn zooi maakt is het zowiezo goedgekeurd door hem... Maar vaak worden er nog dingen bijgeknutseld door huiseigenaren of mensen die een huis huren.

Op dit moment hoeft het nog niet, maar toen ik nog elektromonteur was (2 maanden terug), was er sprake over om als eerste huurwoningen te keuren, daarna koopwoningen en dan zou elke 5 of 10 jaar je woning gekeurd moeten worden. Niet alleen elektro, maar ook water, gas, isolatie en nog veel meer flauwekul.
Of deze regelgeving in wordt gevoerd weet ik niet, ik weet wel dat er op hoger niveau (lees: wettelijk), over is gesproken.

Edit: wat mij betreft zouden alle knutselaars die iets onmogelijks in elkaar gefreubeld hebben een boete moeten krijgen, het is gewoon levensgevaarlijk om aan 230/400V netten te sleutelen!

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjezz op 20-12-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Heeft ts wel een aardpen od zit het huis soms nog op de waterleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Nu hebben wij onlangs hier hetzelfde probleem gehad. Waarna ik zie dat de aarde vanuit de aardpen aan de waterleiding zit en ook nog aan de coax zit. Hoort dit, ik heb dit namelijk nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zolang de aarding van je aardpen deugdelijk is, is dat geen enkel probleem. Punt is alleen wel dat zowel coax als waterleiding verderop alsnog geaard zijn, dus als je aardpen niet deugdelijk is, gaat dat zijn weg zoeken via de waterleiding die daar niet voor bedoeld is. Aarden op coax zal wel niet gebeuren, de AOPs met aarding die ik ken zijn galvanisch gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen twee zaken doorelkaar halen!
De waterleiding gebruiken als aarding is inderdaad verboden. Dit is al heel lang zo. Maar dat is heel wat anders dan de verplichting om deze te aarden. Uiteraard als het niet een kunststof leidingnet is. En los daarvan moet in badkamers de waterleiding altijd worden geaard. Dat aantreffen van die aarding op de waterleiding is dus niet vreemd. Moet wel bij worden verteld dat dit aarden moet gebeuren op de plaats waar de waterleiding de woning binnenkomt en niet willekeurig verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

franssie

Save the albatross

offtopic, sorry, maar hoe wordt de aarding eigenlijk gemeten? Als ik een aardpen maak (doe dat wel eens voor een antenne, niet voor het 220V net) boor ik meestal 2 a 4 meter de grond in met koperbuis en waterdruk, maar wat is het referentie punt om te meten? Wat is de referentie?l

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MadDog11
  • Laatst online: 14:10
Aarding meten wij gewoon via een meter, die meet van de fase, richting aarde en dan weer richting sterpunt bij de trafo, doordat je vervolgens dezelfde meting meet tussen fase en nul, kun je bepalen wat de aardverspreidingswwerstand is.

De officiele methode is weliswaar met behulp van een hulpelectrode, maar in stedelijke gebieden is dit minder makelijk te realiseren.

• Bartjezz
Om aardelektrodes door te meten heb je speciale meetapparatuur nodig, zoals dit:
http://shop.rexel.nl/fluk...roductInformation.raction

Dan hou je 1 pin aan de fase die binnenkomt en 1 pin aan de aardpen. Zo meet je de weerstand vanaf de aardpen, door de grond naar het trafohuisje, van daaruit via de aarpen naar het sterpunt, en dan door de spoel naar 1 van de 3 fasen die je huis binnen komen. Die waarde mag niet boven de 80ohm (max 100ohm dacht ik) komen.

De refentie is de aardpen zelf. Omdat in het trafohuisje het sterpunt ook aan aarde hangt is dat de "nul". Daar omheen zitten 3 spoelen die elk 230V opwekken. Omdat die 3 fasen 120graden gedraaid zijn (na elkaar komen) meet je tussen 2 fasen 400V.
Dus de nul in je woning heeft eigenlijk hetzelfde potentiaal als de aarde.

Nu wordt in nieuwe woningen meestal de aarde meegeleverd, dus hoef je geen aardpin meer te slaan.

Maar nog steeds: blijf met je fikken van een huisinstallatie af als je er niet de nodige kennis voor bezit!!

• Techneut
  • Niet online
Goede uiteenzetting. Even een kleine toevoeging, dat woordje gewoon van MadDog11 mag best even tussen aanhalingstekens! Het is nl. een meting die niet zomaar door iedereen wordt gedaan. In de eerste plaats moet je over de nodige vakkennis beschikken, in de tweede plaats is dit een speciaal meetinstrument waarover doorgaans alleen installatiebedrijven en inspecteurs beschikken en waar je mee om moet leren te gaan.

Verder, die 80 ohm geldt voor woningen met een aardlekschakelaar voor de hele installatie of voor elke groep eentje. Er zijn evenwel nog best wel veel oudere woningen die zo'n ding helemaal niet hebben, en ook niet verplicht zijn die te hebben omdat de installatie dateert uit een tijd dat de voorschriften nog anders luidden. Daarvoor is de minimum vereiste aardingsweerstand iets in de orde van 1,6 ohm (en de circuitweerstand zoals door MadDog11 beschreven maximaal het dubbele). Soms installeerde men vroeger wel eens ten einde raad een aardlekschakelaar, omdat men met de bodemgesteldheid bijna niet die minimum waarde kon bereiken. In plaats van die oorspronkelijk 1,6 ohm hoefde men dan maar 84 ohm als minimum waarde te halen.

Ik denk dat de vraag van fransie door deze twee berichten ook wel is beantwoord. Ik denk nl. niet dat hij op een zeer gedetailleerde verhandeling zit te wachten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

franssie

Save the albatross

Dat klopt - hartelijk dank voor de zeer technische uitleg. Ik zal er zelf ook niet aan gaan meten - laat staan prutsen, maar het is gewoon iets wat ik me al lange tijd (latent) afvroeg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 14:10
Techneut schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:18:
Goede uiteenzetting. Even een kleine toevoeging, dat woordje gewoon van MadDog11 mag best even tussen aanhalingstekens! Het is nl. een meting die niet zomaar door iedereen wordt gedaan. In de eerste plaats moet je over de nodige vakkennis beschikken, in de tweede plaats is dit een speciaal meetinstrument waarover doorgaans alleen installatiebedrijven en inspecteurs beschikken en waar je mee om moet leren te gaan.
Tja , ben Inspecteur NEN1010/NEN3140, dus is voor mij dagelijks werk en inderdaad de meter is wel een gecerticifeerd meetinstrument. Dit soort dingen vergeet je wel eens te vertellen als je het te veel in Jip & Janneke taal uitlegt.
Pagina: 1