Eergister viel opeens de stroom uit bij mijn schoonouders. Bleek dat alle 5 de aardlekautomaten waren uitgeschakeld. Een voor een de groepen weer ingeschakeld, 1 groep vloog er direct weer uit. Vervolgens alle stekkers eruit getrokken die op die groep waren aangesloten en opnieuw proberen in te schakelen, het ging weer mis. Aangezien het 's avonds laat was en er geen essentiële apparatuur op aangesloten was, hebben we die aardlekautomaat uit gelaten. 's Ochtends hebben we de automaat opnieuw ingeschakeld en langzaam alle stekkers erin gedrukt. Alles bleef werken tot na 3 uurtjes later weer alle aardlekautomaten eruit gingen. Weer konden alle groepen direct weer ingeschakeld worden, op 1 groep na. Deze bleef werken na ongeveer 10 minuten gewacht te hebben.
Het meest opmerkelijke komt nog. De directe buurman rechts had op hetzelfde moment de aardlekschakelaar door (oude kast met 1 aardlekschakelaar). De 2 huizen links hadden nergens last van en de 2 huizen rechts naast de buurman ook niet. Een blok verop had het middelste huis ook op hetzelfde moment als bij mijn schoonouders de aardlekschakelaar uit.
Gisteren heeft de buurman de netbeheerder gebeld, maar die werd daar direct afgescheept dat het binnen het eigen huis ligt.
Op het moment is dit 2x gebeurd, op het moment is het 23 uur goed gegaan. Wel duidelijk is dat het iets met lekstroom en een bepaalde fase te maken heeft.
Uiteraard heb ik rond gezocht naar soortgelijke problemen op internet, ik kan hier weinig over vinden en heb ook nog geen oplossingen gevonden. De aarding lijkt goed, kan 230V meten tussen fase en aarde. Vanmiddag wil ik dit testen met een gloeilamp tussen fase en aarde. Als het goed is zou de aardlekautomaat er hier uit moeten springen op de desbetreffende groep. Zelf ben ik benieuwd of de aardlek zich beperkt tot alleen het huis hier, of ook de andere 2 huizen in de straat.
Mijn vragen aan jullie:
Het meest opmerkelijke komt nog. De directe buurman rechts had op hetzelfde moment de aardlekschakelaar door (oude kast met 1 aardlekschakelaar). De 2 huizen links hadden nergens last van en de 2 huizen rechts naast de buurman ook niet. Een blok verop had het middelste huis ook op hetzelfde moment als bij mijn schoonouders de aardlekschakelaar uit.
Gisteren heeft de buurman de netbeheerder gebeld, maar die werd daar direct afgescheept dat het binnen het eigen huis ligt.
Op het moment is dit 2x gebeurd, op het moment is het 23 uur goed gegaan. Wel duidelijk is dat het iets met lekstroom en een bepaalde fase te maken heeft.
Uiteraard heb ik rond gezocht naar soortgelijke problemen op internet, ik kan hier weinig over vinden en heb ook nog geen oplossingen gevonden. De aarding lijkt goed, kan 230V meten tussen fase en aarde. Vanmiddag wil ik dit testen met een gloeilamp tussen fase en aarde. Als het goed is zou de aardlekautomaat er hier uit moeten springen op de desbetreffende groep. Zelf ben ik benieuwd of de aardlek zich beperkt tot alleen het huis hier, of ook de andere 2 huizen in de straat.
Mijn vragen aan jullie:
- Zijn er zaken die ik zou kunnen nameten om meer grip te krijgen op de situatie?
- Ligt het probleem bij de netbeheerder? Aangezien meerdere huizen in dezelfde straat (verschillende blokken) een gezamenlijk probleem hebben.
- Lekstroom binnen de eigen installatie na de verdeelkast mag geen invloed hebben op andere installaties in dezelfde straat of wijk, in theorie zou dit niet eens kunnen toch?