Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

systeemschijf XP overzetten naar andere PC, hellup!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na enkele uren geklooi met mijn pc wordt het tijd voor advies van experts.. :P

Ik heb van iemand een ouder systeem gekregen en vond het wel handig om mijn eigen systeemschijf om te bouwen in deze pc. Voordeel is dan dat ik niks opnieuw hoef te installeren en dus lekker snel klaar ben. :+

Maar.. jammer dan! Hij start (je raadt het al) dus helemaal niet op, wat ik ook probeer.. Zodra het startscherm van XP in beeld komt knalt hij direct uit en begint het circus opnieuw.

Ik heb al met allerlei boot tools (Falcon Four Ultimate Boot CD) geprobeerd maar niets lukt! :( De schijf wordt soms wel gevonden maar niet als systeemschijf herkend. Mini XP wil ook niet starten en geeft een foutmelding bij het inladen..

Wat doe ik fout of kan dit gewoon niet gaan werken? Misschien ligt het aan register settings of de hdd driver die niet goed is? :o

Ik kan wel weer alles opnieuw installeren als het echt moet, maar misschien hebben jullie hier een slimme truc voor?

Alvast veel dank voor het meedenken! _/-\o_

Groeten, Paul

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 16:31
Je kunt niet zomaar een schijf overzetten in een andere computer door, zoals je zelf al zegt, drivers. Ook Windows pikt het niet om overgezet te worden. Je kunt beter een image van de pc maken als je die echt perse wil hebben.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Windows pikt dit meestal gewoon wel hoor

Probeer AHCI eens uit te zetten (in je bios en dan zoeken bij sata controllers o.i.d.)

Als dat al uitstond zou ik eens proberen om in safemode op te starten (tijdens opstarten als een malle op F8 blijven rammen, kan je het kiezen)

[ Voor 36% gewijzigd door haarbal op 18-12-2011 23:23 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hou oud is een ouder systeem? Kans groot dat er geen AHCI optie is. Ik zou eerder zeggen verschillende architectuur, multi-core > single core etc. Je beste optie is gewoon opnieuw installeren, dan kom je later ook geen rare stabiliteits problemen tegen. Werkt veilige modus ook niet overigens?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
Je had al door dat het niet kon, en het kan ook niet. Dit ligt aan Windows XP, en wel de HAL oftewel de Hardware Abstraction Layer. Als de systemen (bijna) overeenkomen, dat wil Windows nog wel starten. Als er teveel verschil in hardware is start Windows niet meer.

Het beste advies is formatteren en Windows opnieuw installeren. Dat voorkomt ook dat driverresten etc je PC ontzettend gaan vertragen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Klopt inderdaad, ik had een laptop schijf in mn thuisservertje gezet, windows XP startte niet eens op (en het waren beide nog wel atom setups ook).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de flitsende reacties!

Misschien handig om erbij te vertellen.. het is een Fujitsu Siemens Scaleo L beestje van 2006 (dacht ik zo).

Als ik tijdens het starten op "tab" druk krijg ik een simpel schermpje waar ik alleen de boot volgorde kan aanpassen.. Hoe kan ik in de bios komen zodat ik alle instellingen kan zien?

Mijn drive is nu als enige aangesloten in de kast, maar ik kan de originele hdd ernaast zetten en zo het systeem starten. Dan kan ik wel mijn eigen schijf en alle inhoud benaderen. Zou ik nu iets kunnen aanpassen op deze schijf zodat het gaat werken?

Moet nu helaas mijn nest in, morgen verder!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Dan heb ik blijkbaar behoorlijke mazzel want ik heb een XP schijf zonder problemen van een pentium 4 systeem naar een X38 core2duo systeem naar een systeem met een nvidia chipset overgezet.

Hm, het is dus een oem systeem, best kans dat je ahci nog uit kan zetten, maar dan moet je op een andere toets drukken voor bios, F11 misschien? Goed, het proberen waard maar als je even de tijd hebt is een herinstallatie natuurlijk beter.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
nog effe snel.. ook safemode start niet op! 8)7

Ik las dit nog op een ander forum..
Westerndigital heeft een data lifeguard tools 11.2 suite om te downloaden en die laat copieren van partitie naar partitie toe. Als je de nieuwe schijf al hebt ingedeeld, komen de gecopieerde systeembestanden in deze al aangemaakte partitie, en als dit een primaire schijf is, wordt deze na herstart ook bootable. Neemt dan ook de systeemletter C aan. Simpeler kun je geen systeemschijf overzetten!

Klopt dit of is het niet zo simpel? O-)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2011 14:49 ]

Pagina: 1