Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

autoschade nieuwe auto, nieuwe verzekering

Pagina: 1
Acties:

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Beste tweakers,

Vandaag ben ik door een onverwachte felle hagelbui in de slip geraakt en van de snelweg afgevlogen, totale overmacht, nog geen eens tijd om af te remmen. Nu is mijn auto dus kapot, linker voorzijde is helemaal kapot (tegen boom gelanceerd). Ik ben zelf gelukkig fysiek in orde.

Het is een auto van net twee maanden oud (dusja ik baal nogal). :( :( :(

Nu is mijn vraag, wat is het vervolg traject?

Ik ben ALLRISK verzekerd bij ZLM. Ik heb 0 schadevrije jaren en het bedraagt een nieuwe auto. Mijn vraag is of ik toch voor onverwachte kosten kan komen te staan behalve de 135 euro eigen risico. De schade lijkt mij op te lopen in de duizenden euros. Hoop lakschade, blikschade, wielschade, noem het maar op. (nog niet onder de motorkap gekeken).

Hoe zit dat met mijn schadevrije jaren? Bestaat zoiets als negatieve schade vrije jaren bij ZLM? Hoe bouw je die op. Begint mijn teller nu weer op nul, of moet ik eerst nog 10 maanden wachten (dan heb ik 1 jaar erop zitten), voordat ik weer opnieuw begin met opbouwen.

Indien mijn auto gerepareerd wordt. Is hij dan zoals vanouds? Ik ben namelijk bang dat ze niet alles "repareren". Sommige schade zie je misschien niet op het eerste oog bijv. de onderkant van de auto. Of schade aan de velgen/banden. De man die mijn auto takelde deed er behoorlijk fel mee. Mja hijs toch al kapot, dus ik begrijp het wel. Hoe zit dit?

Iemand verder ervaring met ZLM als maatschappij?

Alsvast bedankt iedereen :D!

[ Voor 16% gewijzigd door Squishie op 18-12-2011 20:01 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Schade taxatie afwachten. Gezien de leeftijd van de auto zal je bij total loss de nieuwwaarde krijgen uitgekeerd. Bij reparatie kunnen ze als het goed is gewoon alles repareren. Lijkt me sterk dat ze dat niet doen en je toch de weg opsturen. Tsja de mogelijkheid blijft dat je altijd zal blijven zien dat het een ex-schade auto is (bijvoorbeeld bij een nieuw ingelaste dorpel etc), maar als het goed is krijg je je auto zo goed als nieuw terug. Zo niet, gewoon mee terug gaan naar de schadereparatieboer.
Aangezien het een schuldschade is zul je inderdaad een negatieve bonus malus gaan krijgen.
Wel klote, succes met de afhandeling in ieder geval.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Geen ervaring met ZLM, maar het is zeer gebruikelijk onder verzekeraars dat je bij een schade terugvalt in je bonus / malus, óók bij 0 schadevrije jaren. Je zult dus op -1 of -2 uitkomen. Dit wordt geregistreerd bij het verbond van verzekeraars en betekent dat je zelfs bij een overstap naar een andere verzekeraar deze negatieve jaren meeneemt. Er zijn zelfs verzekeraars die je weigeren als je negatieve schadevrije jaren hebt.

Jouw combinatie van factoren, geen schadevrije jaren, ongeluk en een bijna nieuwe auto zijn helaas het meest ongunstige die je kan overkomen. Succes met de afhandeling, ik hoop dat het meevalt!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bonus/malus ladders kunnen zeker negatief gaan. Dan betaal je dus een toeslag op de verzekeringspremie. De bonus/malus ladder zal zeker in de voorwaarden van je verzekering staan, dus RTFM. Sterker nog, als je even online op de website van ZLM kijkt dan zul je hem zelf ook vinden.

Als je nu 0 kortingsjaren hebt dan heb je 5% korting. Met 1 schade kom je op trede -5 en moet je 40% toeslag betalen. Elk jaar zonder schade kom je dan weer een trede hoger en gaat er 10% vanaf, tot je bij trede -1 op 0% zit.

Signatures zijn voor boomers.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tenzij TS een lease-auto rijdt,dan is het (voorlopig) het probleem voor de leasemij.
Maasluip schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:07:
Als je nu 0 kortingsjaren hebt dan heb je 5% korting. Met 1 schade kom je op trede -5 en moet je 40% toeslag betalen.
En dit is waarom je zonder verzekeringsgeschiedenis vaak beter een goedkope, oude auto kan nemen en die WA verzekeren om zo no-claim op te bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 18-12-2011 20:31 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Terugval is bij de meeste maatschappijen 4 treden bij 1 schade. Dan ga je dus van 0 (5% bonus) naar -4 (30% malus). Je premie zal dus met ingang van de volgende vervaldatum stijgen met een factor 130/95.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

t_captain schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:57:
Terugval is bij de meeste maatschappijen 4 treden bij 1 schade. Dan ga je dus van 0 (5% bonus) naar -4 (30% malus). Je premie zal dus met ingang van de volgende vervaldatum stijgen met een factor 130/95.
Tenzij.... TS een no-claim bescherming heeft meeverzekerd. Dan valt hij wél terug in treden, maar heeft het geen consequenties voor zijn maandbedrag. De meeste verzekeraars die een no-claim beschermer bieden, staan 1 declarabele schade per jaar toe met behoud van het premiebedrag. Bij een claim wordt de premiekorting niet verhoogd in het opvolgende jaar. Na dat jaar bouw je weer korting op.

Omdat je sowieso terug valt in treden, wordt het in een situatie van een no-claim beschermer lastiger om over te stappen naar een andere verzekeraar. Een nieuwe verzekeraar neemt de no-claim bescherming namelijk niet over en zal een lagere korting rekenen. Op een bepaalde manier werkt het dus als een soort lock-in.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
40% toeslag? betekent dit dat ik bovenop mijn huidge premie 40% van de maandelijkse kosten erbij moet betalen? Dat is gigantisch veel.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:06
Ja.. wat verwacht je dan.. :) Je parkeert een gloednieuwe wagen tegen een boom zonder dat je iets hebt opgebouwd. Had je een 'aggut wat vervelend, hier heb een een sticker' verwacht ? :P
Je kan trouwens eea geheid vinden in je verzekeringsvoorwaarden.

Overigens.. hoe krijg je het voor elkaar om op een snelweg (recht ?) in een slip te raken? Ben je gaan remmen/sturen ofzo ?

[ Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 18-12-2011 22:34 ]

UNOX: The worst operating system

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is waarom de meeste mensen als eerste auto niet een auto kopen waar je veel verzekeringspremie voor kwijt bent.
Je moet nu een rekensommetje maken: wat kost de reparatie je en wat kost de extra verzekering je. Want je hoeft de schade niet te claimen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:06
Ja.. gewoon online:
http://www.zlm.nl/brochur...ticulier/personenauto.pdf

Kleine quote:
1e getal is trede
2e getal is korting
-1 0%
-2 -10%
-3 -20%
-4 -30%
Bij iedere schade gaan er 4 kortingsjaren van uw aantal af.

Dus je eindigt op een korting van -30% als je claimt.

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 18-12-2011 22:39 ]

UNOX: The worst operating system

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 17:20
Squishie schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:17:
40% toeslag? betekent dit dat ik bovenop mijn huidge premie 40% van de maandelijkse kosten erbij moet betalen? Dat is gigantisch veel.
Je rijdt een nieuwe auto al dan niet total loss en voor 135 euro (eigen risico) krijg je weer een 'nieuwe auto' terug. Wat verwacht je? Daarnaast; is het handig om als eerste auto (al dan niet zonder rijervaring) een nieuwe auto aan te schaffen?

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maasluip schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:33:
Je moet nu een rekensommetje maken: wat kost de reparatie je en wat kost de extra verzekering je. Want je hoeft de schade niet te claimen.
Als ik de schade zo lees, is dit wel waarvoor je een verzekering hebt afgesloten. Als je na flinke schade niets claimt, had je hem beter WA+ kunnen verzekeren dan all-risk.
Korvaag schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:38:
Dus je eindigt op een korting van -30% als je claimt.
En als je nogmaals schade maakt wil je het niet weten :X
Icey schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:38:
[...]
Daarnaast; is het handig om als eerste auto (al dan niet zonder rijervaring) een nieuwe auto aan te schaffen?
Zonder TS te kennen is dit een aanname. Ik heb zelf jaren een auto gehad, maar ook jaren niet. Als ik er nu eentje koop wordt het een Aygo o.i.d., nieuw vrij goedkoop, maar ik ben wel m'n schadevrije jaren kwijt door meer dan een jaar geen auto te hebben.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:47:
[...]

Als ik de schade zo lees, is dit wel waarvoor je een verzekering hebt afgesloten. Als je na flinke schade niets claimt, had je hem beter WA+ kunnen verzekeren dan all-risk.
Het hangt van de hoogte van de schade af. Maar ik heb even snel berekend dat TS nu over de komende 15 jaar (dan zit je in beide scenario's op de maximale korting) iets van € 5.300 extra aan premie betaalt (hangt een beetje af van wat ZLM als basispremie heeft). Het is dus maar net de vraag of je het geld hebt liggen en of de schade meer dan dat is.
En als je nogmaals schade maakt wil je het niet weten :X
De tabel eindigt bij -40%. Het enige risico dat je loopt is dat deze verzekeraar je niet meer wil verzekeren en dat je bij Rialto wel een hogere premie moet betalen.
Zonder TS te kennen is dit een aanname. Ik heb zelf jaren een auto gehad, maar ook jaren niet. Als ik er nu eentje koop wordt het een Aygo o.i.d., nieuw vrij goedkoop, maar ik ben wel m'n schadevrije jaren kwijt door meer dan een jaar geen auto te hebben.
Als nieuwinstapper met een aantal jaren rijbewijs met 0 schadevrije jaren krijg meestal al 40% korting als je geen aantoonbare schades hebt gereden. Zo ben ik ook begonnen. Ik heb pas toen ik 30 was mijn eerste auto verzekerd en dat was direkt rond dat percentage aan korting.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maasluip schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:16:
[...]
Als nieuwinstapper met een aantal jaren rijbewijs met 0 schadevrije jaren krijg meestal al 40% korting als je geen aantoonbare schades hebt gereden. Zo ben ik ook begonnen. Ik heb pas toen ik 30 was mijn eerste auto verzekerd en dat was direkt rond dat percentage aan korting.
Voor m'n motor begon ik inderdaad ook bij ruim 40% :) Nu hoop ik dat mee te nemen als ik ooit een auto koop, maar anders is 40% sowieso een mooi begin :)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
Squishie, heb je al gekeken of je een no-claim beschermer hebt? Dan val je niet terug in tredes en korting. Wel in schadevrije jaren dus je bent redelijk gebonden aan ZLM voor de komende jaren :). Je zult dan dit jaar niet stijgen maar volgend jaar weer beginnen met opbouwen.

Verder wordt de auto, mits niet total loss, weer netjes gefixed en zie je geen rekening. Alleen het eigen risico ben je kwijt. ZLM staat verder goed bekend als verzekeraar.

Ennuh please, kijk eens naar je polis voordat je dingen vraagt. Ze verstrekken die dingen niet voor niks.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:27:
Verder wordt de auto, mits niet total loss, weer netjes gefixed en zie je geen rekening. Alleen het eigen risico ben je kwijt. ZLM staat verder goed bekend als verzekeraar.
Het eigen risico is € 135,- per gebeurtenis. Dit vervalt als een reparateur die met ons samenwerkt uw auto repareert. Op uw groene kaart staan de reparateurs bij u in de buurt waarmee wij samenwerken.

Is de schade veroorzaakt door een plotseling onheil zoals botsen, slippen, omslaan, van de weg raken of in het water belanden? En is de bestuurder jonger dan 24 jaar? Dan betaalt u een extra eigen risico van € 65,- per gebeurtenis. Bij zowel WA- als cascoschade betaalt u maar eenmaal dit eigen risico.
Het eigen risico kan nog variëren volgens de polis, maar het valt in wel mee bij de 35% hogere premie die je pas in 2013, als ik het goed lees, op mag hoesten (over het WA en Casco gedeelte)
Het schadejaar loopt van 1 november tot en met 31 oktober. Op basis van uw schademeldingen in deze periode passen wij uw korting of toeslag aan. Dit gaat in op 1 januari van het jaar daarop.
Als het schadebedrag onverhoopt laag mag uitvallen kan je het ook vergoeden (binnen twee jaar) aan de verzekeraar waarna de no-claim niet terugvalt. (staat ook in de folder)

Sterkte ermee. Het blijft toch altijd zonde.
Pagina: 1