LEX63 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:55:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie.
De brandende vraag is of met de beide internet bronnen aangesloten op de wan poorten de snelheid ook omhoog gaat? .
Als dit goed werkt neem ik zoon router, alleen even kijken of er ook een model is met wifi.
Alvast hartelijk bedankt.
Lex
Ga er vanuit dat je niet gaat bereiken wat je hier lijkt te willen.
Zie het als auto's. Een verbinding is een tweezits stadsauto (denk Smart ofzo). Twee WANs betekent twee Smarts. Daarmee kom je niet sneller van A naar B, je kunt alleen in dezelfde tijdseenheid twee keer zoveel mensen (=data) mee krijgen. Je kunt ze samen zien als een vierzits-auto, niet als een twee keer zo snelle tweezits-Ferrari.
Er zijn mitsen en maren, soms kun je daadwerkelijk meer snelheid halen (bijv genoemde Usenet oplossing), maar als je gewoon met je browser naar een speedtestsite gaat zal het nooit sneller zijn dan nu al op de snelste verbinding.
Mijn ervaring is eigenlijk die van m'n vriendin. Zij is naast developer ook sysadmin van het kleine IT-bedrijfje waar ze werkt. Daar hebben ze kabel van Ziggo en een backup-DSL lijn die beide op een (zelfbouw) dual-WAN router aangesloten zitten. Dat doen ze niet voor de snelheid, wel voor redundancy - dus als eentje uitvalt dat de ander automatisch de boel overneemt.
Toevallig was ik er vorige week bij toen voor het eerst in deze config de hoofdverbinding (over Ziggo) uitviel. Uiteindelijk ontdekte ik dat het probleem niet bij Ziggo lag maar bij een brakke patch bij hen in het pand - maar in de tussentijd was alles wel op ADSL overgesprongen. Nouja alles... wel alle PCs en laptops, maar de SIP-telefoons lagen eruit. Bleek dat zij in een aparte routeringstabel stonden die niet goed bijgewerkt werd bij failover. Dat heeft m'n vriendin toen provisorisch gefixed, van het weekend hebben ze nog een keer getest, nu werkt het wel goed.
Kortom, dual-WAN doe je niet voor de snelheid maar voor de betrouwbaarheid, en zelfs dan moet je ervan uitgaan dat als je ingewikkeldere dingen doet dan een paar PCs internettoegang geve, je flink moet testen en configureren.