Dual wan router wie heeft er ervaring?

Pagina: 1
Acties:

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:11
Ik heb twee internet aansluitingen een aansluiting van de kabel modem en een aansluiting van de ADSL modem.
Nu las ik dat er Dual WAN routers bestaan werkt dat goed, worden twee internet aansluitingen daadwerkelijk ook gecombineerd als een internet aansluiting.

Hebben beide aansluitingen nog een positieve effect op de totale snelheid?

Lex

[ Voor 7% gewijzigd door LEX63 op 18-12-2011 18:41 ]

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-12 12:51
Zo werkt dat niet helemaal. Een TCP/IP connectie naar een server op het internet kan slechts over een internet verbinding tegelijk. Je kunt pas beide verbindingen stapelen wanneer de server en je client iets van multi-threading ondersteunen. Voorbeeld hiervan is bijv. usenet. Je usenet provider moet dan wel simultane sessies van meerdere IP's ondersteunen.

Dual wan routers zijn vaak voor failover en/of meerdere users van beide verbindingen gebruik te laten maken.

Kortom, zomaar 2x zo snel downloaden zit er niet in :)

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Hangt erg van de applicatie en het gebruikte protocol af.
Ik zelf gebruik 5 verschillende WAN's om vanaf één computer torrents te seeden.
Dat werkt na wat truukjes en tweakjes erg goed in Windows 7.

Maar om van één locatie tegelijk met verschillende IP adressen te downloaden is praktische onmogelijk binnen Windows.
Hoe een Dual WAN router dat moet oplossen snap ik niet.
Want het hangt natuurlijk ook van de andere kant af. Zelfs al word een bestand in verschillende blokjes tegelijk gedownload dan werkt dat niet altijd met twee verschillende IP adressen.
In newsleecher bijvoorbeeld zou ik niet weten hoe ik het voor elkaar krijg dat hij de threads verdeeld over meerdere NIC's.

Maar misschien bestaan er Dual WAN routers die truukjes uithalen waardoor dit toch altijd mogelijk is?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Ik zou Wikipedia: Multihoming eens lezen :)

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:37

Adze

CCNP !

Ik heb thuis ook twee ISP aansluitingen (kan namelijk niet zonder inet.) Heb met behulp van Netgear WNDR3700 en OpenWRT een dual WAN router gemaakt. Ik heb hiervoor zelf een script geschreven.

Het werkt echt geweldig, en je hebt geen idee wanneer 1 van de 2 verbindingen wegvalt. Als beide verbindingen op zijn, dan load-balanced de router over de twee verbindingen.

Dubbel zo snel downloaden werkt alleen met meer dan 1 tcp sessie, maar wanneer ik 8 sessies opzet naar mn usenet provider, heb ik ook de bandbreedte van beide providers.

[ Voor 19% gewijzigd door Adze op 19-12-2011 16:01 ]

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-12 14:57

WeirdEye

Eindbaas

Zelf goede ervaring met de draytek routers

Die kun je met load balancing en fail over instellen.
Bij klanten stel ik ze meestal op fail over in, werkt perfect.

Routershop.nl heeft een aantal in het assortiment (Nee heb geen aandelen hierin ;) )

Wat ook kan is een pc gebruiken als router, 3 netwerkkaarten erin en ClearOS erop.
Kost wat meer, maar ook meer mogelijkheden....

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46

joker1977

Tweakert

Heb een Quad WAN netgear firewall/router op het werk geïnstalleerd. Je kunt op verschillende manieren instellen, b.v.

* Alle verkeer per default via WAN1 (en als WAN1 down gaat via WAN2, WAN3 of WAN4)
* Round-Robin, d.w.z. 1e request via WAN1, 2e via WAN2, etc etc
* Per port/service (dus bv. HTTP via WAN1, FTP via WAN2, NNTP via WAN3 etc)

Combinatie van deze mogelijkheden. Werkt perfect. Je moet wel verschillende "sessies" aanmaken, als je 1 file downloadt dan gaat het enkel via 1 WAN poort. Maar als je bv. een downloadmanager gebruikt die meerdere sessie ondersteunt (en tegenpartij ondersteunt dat ook) dan haal je wel meer snelheid.

• LEX63
Bedankt voor jullie reacties.

En het delen van jullie ervaringen.

Ik bedoel dus inderdaad echte dual wan routers hieronder 2 voorbeelden script schrijven dat zie ik mij zelf niet doen het moet kant en klaar zijn en goed werken.

Dual wan router 1

Dual wan router 2

Heb ook overwogen om een extra netwerkaard in mijn pc te stoppen maar dat kost weer een pci slot en extra CPU kracht voor aansturing en communicatie tussen de kaart en de computer. Bovendien het nodige instelwerk om alles te perfect werkend te krijgen.

Wie heeft een dergelijke router in gebruik en kan vertellen over zijn ervaringen.

Lex

[ Voor 24% gewijzigd door LEX63 op 20-12-2011 10:08 ]

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

Met die Draytek heb ik goede ervaring. Vrij simpel in te stellen via een webbased panel.
Met die Cisco heb ik geen ervaring.

Draytek is ook geschikt voor veel gebruikers. Zelf bij een klant geinstalleerd met +- 10 werkplekken en 8 VoIP telefoons. Tot nu toe (+- 8 maanden) geen gedoe gehad.

• LEX63
WeirdEye schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:42:
Met die Draytek heb ik goede ervaring. Vrij simpel in te stellen via een webbased panel.
Met die Cisco heb ik geen ervaring.

Draytek is ook geschikt voor veel gebruikers. Zelf bij een klant geinstalleerd met +- 10 werkplekken en 8 VoIP telefoons. Tot nu toe (+- 8 maanden) geen gedoe gehad.
Bedankt voor de snelle reactie.

De brandende vraag is of met de beide internet bronnen aangesloten op de wan poorten de snelheid ook omhoog gaat? .

Als dit goed werkt neem ik zoon router, alleen even kijken of er ook een model is met wifi.

Alvast hartelijk bedankt.

Lex

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

Er is een mogelijkheid tot load balancing. Alleen of dit zo werkt zoals jij wil, dat weet ik niet.

Als ik bovenstaande opmerkingen lees gaat dat niet zo gemakkelijk....

Ik heb ze alleen ingezet als fail-over, dat werkt prima.. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LEX63 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:55:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie.

De brandende vraag is of met de beide internet bronnen aangesloten op de wan poorten de snelheid ook omhoog gaat? .

Als dit goed werkt neem ik zoon router, alleen even kijken of er ook een model is met wifi.

Alvast hartelijk bedankt.

Lex
Ga er vanuit dat je niet gaat bereiken wat je hier lijkt te willen.

Zie het als auto's. Een verbinding is een tweezits stadsauto (denk Smart ofzo). Twee WANs betekent twee Smarts. Daarmee kom je niet sneller van A naar B, je kunt alleen in dezelfde tijdseenheid twee keer zoveel mensen (=data) mee krijgen. Je kunt ze samen zien als een vierzits-auto, niet als een twee keer zo snelle tweezits-Ferrari.

Er zijn mitsen en maren, soms kun je daadwerkelijk meer snelheid halen (bijv genoemde Usenet oplossing), maar als je gewoon met je browser naar een speedtestsite gaat zal het nooit sneller zijn dan nu al op de snelste verbinding.

Mijn ervaring is eigenlijk die van m'n vriendin. Zij is naast developer ook sysadmin van het kleine IT-bedrijfje waar ze werkt. Daar hebben ze kabel van Ziggo en een backup-DSL lijn die beide op een (zelfbouw) dual-WAN router aangesloten zitten. Dat doen ze niet voor de snelheid, wel voor redundancy - dus als eentje uitvalt dat de ander automatisch de boel overneemt.

Toevallig was ik er vorige week bij toen voor het eerst in deze config de hoofdverbinding (over Ziggo) uitviel. Uiteindelijk ontdekte ik dat het probleem niet bij Ziggo lag maar bij een brakke patch bij hen in het pand - maar in de tussentijd was alles wel op ADSL overgesprongen. Nouja alles... wel alle PCs en laptops, maar de SIP-telefoons lagen eruit. Bleek dat zij in een aparte routeringstabel stonden die niet goed bijgewerkt werd bij failover. Dat heeft m'n vriendin toen provisorisch gefixed, van het weekend hebben ze nog een keer getest, nu werkt het wel goed.

Kortom, dual-WAN doe je niet voor de snelheid maar voor de betrouwbaarheid, en zelfs dan moet je ervan uitgaan dat als je ingewikkeldere dingen doet dan een paar PCs internettoegang geve, je flink moet testen en configureren.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1