Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 08:40
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende probleem. Ik heb een server lopen met een AMD Phenom II x4 955 @ 3.2 GHz. (gewoon stock dus). Nu is het volgende probleem dat welke koeler, koelpasta of methode ik ook gebruik, de temps blijven stijgen tot 70 graden IDLE!

De volgende koelers geprobeerd:
- AMD Stock koeler
- Thermalright True 120
- Scythe Mugen
- Scythe Big Shuriken

De volgende koelpasta's:
- Arctic Silver 5
- Deal Extreme koelpasta (wat overigens goed werkt op mijn main PC met een AMD x6)
- Titan Nano Grease

De hardware:
- AMD Phenom II x4
- Asus Crosshair 3
- 4GB Corsair 1600 MHz
- Windows Server 2008 R2 (temps zijn in de BIOS hetzelfde als via Coretemp)

Zelfs onderclocken en vervolgens de voltages ook omlaag zetten, scheelt vrij weinig in de temps (2.8 GHz ~ 1.25 vcore)

Afbeeldingslocatie: http://picload.org/image/rglowod/temp1.jpg

Ook de manier van aanbrengen van de koelpasta heb ik op verschillende manieren gedaan. Elke koelpasta met het formaat van een korrel rijst op de CPU aangebracht en beide kanten (CPU en koeler) goed vet vrijgemaakt en zuiver gemaakt. Dit haalde weinig uit, ook het verminderen van de koelpasta of vermeerdere.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, zou het een bug in de CPU kunnen zijn? Voorheen (jaar terug) haalde hij wel nog redelijke temps met een Corsair H50. (30-40 graden op stock)

Alvast bedankt

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:20
Misschien een brakke sensor?
Voelt het koelblok ook heet aan als ie aangeeft zo warm te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
Joa ik was ook al bang voor de sensor, maar om even wat extra info te geven, hij geeft dezelfde slechte temps in 2 moederborden. (Asus Crosshair 3 en een ander Asus moederbord).

Het blok voelt ook erg warm aan, de CPU en blok gloeien zowat

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:25

Fordox

00101010

hoe is de airflow in je kast? of staat je pc in een afgesloten ruimte?
dit is het eerste waar ik aan denk.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
Airflow is gewoon standaard van voor in de kast (120mm) naar achter (ook 120mm). Denk dat airflow niet het probleem is. Heb daarstraks ook de kamertemp verlaagd onder 18 graden (raam open, geen verwarming) en dat haalde bijna niks uit :/

Weet echt niet meer wat ik moet uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

heb ooit eens gehoord dat die metalen dingetjes op de processor soms een beetje bol staan, en daardoor slecht contact heeft met de chip.

Misschien is dat het geval?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Lees eens uit met andere software, bijv wat bij het moederbord hoort.

Vertraagt je cpu ook als je hem heel heet maakt, dus de cpu gaat dan langzamer werken ivm te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Als het blok warm aanvoelt dat lijkt me dat de montage wel goed is. dDraaien de fans wel op volle toeren? Misschien eens rechtstreeks op een 12V aansluiten als je een koppelstuk hebt? Maakt het veel verschil tussen case open/toe? Hoe voelt de northbridge aan? Veel meer kan ik niet bedenken als je blok warm wordt :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
@ VasZaitsev
Dit is wat ik zelf ook precies dacht!

@jan999999
Speedfan geeft dezelfde waarden aan. En de performance gaat niet achteruit wanneer hij 70 graden aantikt

@enthernal
Heb ook al geprobeerd met een 4pins molex naar 3 pins voor fan, maar dat maakt qua toerental niks uit.

@allen hierboven:
Nu breekt me de klomp, na uren proberen heb ik een andere stockkoeler van AMD erop gezet (van me x6) en deze geeft nu een temp van 36 graden IDLE, en ik had nog niet eens de koelpasta vervangen van de CPU, gewoon erop geplaatst.

OF er is iets mis met al mijn koelers, of ik heb dit keer iets anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dan was er iets mis met de montage van je vorige koelers.

en je airflow kan verkeerd zijn door allerlei kabels die in de weg hangen. net wegwerken is eigenlijk een must ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
gewoon een gedacht, maar misschien gebruikte je teveel koelpasta? Dat kan de hoge temperaturen verklaren, alsook waarom het na een montage met slechts een 'restje' koelpasta plots wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
Ik heb de kabels netjes weggewerkt, is een server en zit heel weinig overbodig hardware in (DVD drive etc allemaal niet aanwezig)

@enthernal
Al mijn andere systemen en servers wat ik geassembleerd had, hadden nooit problemen, deze heeft al maanden problemen met warmte, heb meer dan 20 keer geprobeerd, en dat is niet gelogen.

Mijn X6 loopt op een hogere clock en die heeft betere temps, daar heb ik ook precies dezelfde hoeveelheid koelpasta gebruikt (rijstkorrel en dan door de druk van de koeler het laten uitdrukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:07
Kijk eens met iets van een scheermesje, of iets anders waarvan je zeker weet dat het vlak is, naar het contactvlak van de koelers. Misschien is deze heel erg hol. Maar eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen als je verschillende koelers hebt geprobeerd.

Lastig probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
sjanssen15 schreef op zondag 18 december 2011 @ 19:33:
@allen hierboven:
Nu breekt me de klomp, na uren proberen heb ik een andere stockkoeler van AMD erop gezet (van me x6) en deze geeft nu een temp van 36 graden IDLE, en ik had nog niet eens de koelpasta vervangen van de CPU, gewoon erop geplaatst.

OF er is iets mis met al mijn koelers, of ik heb dit keer iets anders gedaan?
Is het probleem nu opgelost dan? Heb je het nog geprobeerd met andere coolers?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
Ik laat de stockoeler er nu maar op zitten, maakt wel herrie maar heb ik wel tenminste een geode IDLE temp. Tot nu toe is de temp niet gestegen boven de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
sjanssen15 schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:35:
Ik laat de stockoeler er nu maar op zitten, maakt wel herrie maar heb ik wel tenminste een geode IDLE temp. Tot nu toe is de temp niet gestegen boven de 40 graden.
Ik zal als ik jou was gewoon proberen met een andere cooler. Misschien gaat het nu wel goed, wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Zanzibar-1337 schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:57:
[...]

Ik zal als ik jou was gewoon proberen met een andere cooler. Misschien gaat het nu wel goed, wie weet!
Hij heeft er al 3 geprobeerd :/
sjanssen15 schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:35:
Tja niet echt een oplossing, al heb je al een hoop geprobeerd. Hierboven wordt gesuggereerd dat je even de IHS van je CPU controleert op bolling/kromming met behulp van bijvoorbeeld een scheermesje. Als dat het geval is kan je 'm beter terugsturen, want dan ga je van je levensdagen geen normale temps krijgen met om het even welke koeler. Uiteraard kan je ook zo'n setje schuurpapier ter hand nemen en dat ding opschuren tot grid 2000, ben je alleen de garantie kwijt.

Als ik het zo lees breng je de TIM correct aan, en als je mount dan goed is zie ik geen reden waarom je temps nog hoog zouden zijn als de IHS eenmaal netjes plat is :) Een beetje Phenom II x4 idlet om en rond de 25 graden (bij mij deden ze dat althans), dus 40 graden met stock koeler is nog te warm...

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 19-12-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Singular1ty schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:41:
[...]

Hij heeft er al 3 geprobeerd :/
Als je de startpost leest dan snap je mijn reactie. Hij had 4 verschillende coolers geprobeerd, alle 4 (incl. de stock cooler) gaven te hoge temps. Nu heeft hij de stock cooler weer teruggezet en nu zijn de temps wel goed! Dus mij lijkt, dat als de TS nu weer een andere cooler erop zet de temps ook goed moeten kunnen zijn. Savvy?

[ Voor 0% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 20-12-2011 23:10 . Reden: Savvy! :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:18
Toch het idee dat je teveel koelpasta gebruikt... Bij intel kan de koeler het inderdaad verspreiden, bij AMD heb ik altijd dat ik het zelf moet uitsmeren anders is het niet zo geslaagd... Heel vaag, maar het is zo.
En als je de koelpasta niet heb weggehaald, heb ik toch het idee dat je zelf veel te veel koelpasta gebruikt. Je moet er net niet meer doorheen kunnen zien, he?

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/334kn0x.jpg

Dit is een prima hoeveelheid, als je die uitsmeert met een pinpasje ofzow die je niet meer gaat gebruiken zodat je overal een gelijke hoeveelheid hebt, is het prima. Zelf doe ik er nog een halve centimeter meer bij, maar die verwijder ik later weer van de randjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

uitsmeren hoeft niet.
gewoon een erwt op die manier op je cpu en je koeler erop drukken en draaien.
met uitspreiden krijg je luchtbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
Een erwt?! Hopelijk heeft hij er zoveel niet op gedaan of 't probleem is gevonden 8)7
Een (gekookte) rijstkorrel is mijn inziens de beste hoeveelheid. En zolang je goed aanduwt en een beetje draait heb je over het algemeen een deftig laagje, ongeacht de CPU (ik weet dat het bij sommige pasta's/cpu's anders beter KAN, maar met deze manier ben je altijd safe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Zanzibar-1337 schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:56:
[...]

Als je de startpost leest dan snap je mijn reactie. Hij had 4 verschillende coolers geprobeerd, alle 4 (incl. de stock cooler) gaven te hoge temps. Nu heeft hij de stock cooler weer teruggezet en nu zijn de temps wel goed! Dus mij lijkt, dat als de TS nu weer een andere cooler erop zet de temps ook goed moeten kunnen zijn. Savi?
Ach so. Capice ;)
offtopic:
De correcte spelling van je PotC-uitdrukking is overigens 'savvy'. Sinds Pirates vrij vertaald 'gesnopen?', maar ook bruikbaar om aan te geven dat iemand op de hoogte is, gezien het origine, het Franse 'savoir faire' oftewel 'weten hoe'.
enthernal schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:13:
Een erwt?! Hopelijk heeft hij er zoveel niet op gedaan of 't probleem is gevonden 8)7
Een (gekookte) rijstkorrel is mijn inziens de beste hoeveelheid. En zolang je goed aanduwt en een beetje draait heb je over het algemeen een deftig laagje, ongeacht de CPU (ik weet dat het bij sommige pasta's/cpu's anders beter KAN, maar met deze manier ben je altijd safe).
De IHS van AMD CPU's is een flink stuk groter dan die van Intel processors. Bij laatstgenoemde zit je met een half rijstkorreltje wel goed, maar voor AMD mag je best een klein erwtje nemen (ik hou het op een halve BB, jeweetwel, zo'n geel plastic kogeltje voor luchtdrukgeweren).

[ Voor 9% gewijzigd door Singular1ty op 20-12-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ja dat is zo ongeveer de goede hoeveelheid. Doe ik ook altijd op AMD's en tot nu toe heeft nog geen enkele AMD mij in de steek gelaten qua temperaturen.

Idle met een TRUE 120 zou hij zo'n 28-32c moeten zijn en load @ stock hoogstens 45c. (CPU Temps hé, geen core temps).

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Singular1ty schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:48:
[...]
Ach so. Capice ;)
offtopic:
De correcte spelling van je PotC-uitdrukking is overigens 'savvy'. Sinds Pirates vrij vertaald 'gesnopen?', maar ook bruikbaar om aan te geven dat iemand op de hoogte is, gezien het origine, het Franse 'savoir faire' oftewel 'weten hoe'.
offtopic:
Hulde! Wist al dat ik het fout geschreven had, maar had niet echt de motivatie om er naar op zoek te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:28
naarden 4ever schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:10:
Toch het idee dat je teveel koelpasta gebruikt... Bij intel kan de koeler het inderdaad verspreiden, bij AMD heb ik altijd dat ik het zelf moet uitsmeren anders is het niet zo geslaagd... Heel vaag, maar het is zo.
En als je de koelpasta niet heb weggehaald, heb ik toch het idee dat je zelf veel te veel koelpasta gebruikt. Je moet er net niet meer doorheen kunnen zien, he?

[afbeelding]
Wat er gebeurt bij zo'n hoeveelheid is dat de randen/hoeken van de processor niet gevuld zijn, is dat geen probleem?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dat is opzich geen probleem. het beste dat je bij amd kan doen is denk ik een klein kruisje in het midden leggen.

zolang ongeveer 3kwart onder het koelpasta zit, is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
maar over het algemeen is AMD veel koeler dan intel (geen fanboy opmerking o.i.d.) dus als hij VEEL TE HEET is dan is er echt iets mis met je koeler, aangebrachte koelpasta(hoeveelheid of verspreiding kan ook een probleem zijn), of je hebt gewoon een metertje die aan gort is.
OFFFFF OF OF OF, je mobo meet de temps niet goed, het kan ook (als laatste) zijn dat je mobo ingesteld staat op graden FAHRENHEIT in plaats van CELSIUS :) het zou zomaar kunnen dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wat is je mainboard temp bij je cpu temp?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hardwarejunk schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:10:
maar over het algemeen is AMD veel koeler dan intel (geen fanboy opmerking o.i.d.) dus als hij VEEL TE HEET is dan is er echt iets mis met je koeler, aangebrachte koelpasta(hoeveelheid of verspreiding kan ook een probleem zijn), of je hebt gewoon een metertje die aan gort is.
OFFFFF OF OF OF, je mobo meet de temps niet goed, het kan ook (als laatste) zijn dat je mobo ingesteld staat op graden FAHRENHEIT in plaats van CELSIUS :) het zou zomaar kunnen dat dat het is.
voor intels is het veiliger om in de 70 graden te zitten. amd word instabiel bij 65.

is denk ik een afleesfoutje denk ik...

Pagina: 1