Ziggo: abonnement op naam van huisbaas

Pagina: 1
Acties:
  • 1.148 views

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik zou hier zomaar een domme vraag kunnen stellen, maar ik ben een redelijke leek op dit gebied. Ook Google bracht mij geen (duidelijk) antwoord, dus vandaar dat ik jullie met mijn vraag lastig val. Misschien dat ik wat te veel details in mijn verhaal op neem. Mocht je daar allemaal geen zin in hebben, skip dan direct door naar mijn vraag onderaan de pagina.

Ik zat gisteravond televisie te kijken, met Ziggo digitale televisie. Ineens klapte Nederland 2HD er uit, met de mededeling 'service is currently scrambled'. Mijn smartcard werd echter wel gezien ('authentication ok', of iets dergelijks). Ik bel vanochtend naar Ziggo, om te vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn.
De vriendelijke medewerkster is eigenlijk vooral verbaasd: ik heb op mijn adres helemaal geen digitale TV, en ook nooit gehad! Na flink zoeken blijkt dat mijn Smartcard geactiveerd is op het abonnement van mijn (vorige!) huisbaas. Ik woon in een appartementengebouw (5 appartementen), waar ook de televisie inclusief is. Blijkbaar heeft mijn vorige huisbaas zijn digitale TV abonnement onlangs opgezegd, waardoor ik er ook uitdonderde. Ik moet dus een nieuw abonnement nemen.

Toch knaagt er iets. Blijkbaar heb ik maandenlang (+- zes maanden) ongemerkt TV gekeken op het abonnement van mijn huisbaas - zonder een vuiltje aan de lucht. Het is vast niet helemaal netjes, maar wat let mij om mijn Smartcard te activeren op het abonnement van een nabij wonende vriend, en de abonnementskosten te delen?

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom zou je dat doen? Je stelt zelf dat de televisie inclusief is dus niet jij maar je huisbaas zal een abonnement moeten afsluiten.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Luit schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:17:
Waarom zou je dat doen? Je stelt zelf dat de televisie inclusief is dus niet jij maar je huisbaas zal een abonnement moeten afsluiten.
Klopt, maar ik vermoed dat dat weer gezeik op gaat leveren. Zo wil de beste man bijvoorbeeld vast weer niet voor digitale TV betalen of iets dergelijks, en bovendien zal dat wel weer weken duren.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:00

M2M

medicijnman

Maar met televisie inclusief kunnen wel meerdere dingen bedoeld worden. Als het digi abonnement wordt opgezegd en je houd enkel analoog signaal over is het eigenlijk ook televisie inclusief.

-_-

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Mas- schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:19:
[...]

Klopt, maar ik vermoed dat dat weer gezeik op gaat leveren. Zo wil de beste man bijvoorbeeld vast weer niet voor digitale TV betalen of iets dergelijks, en bovendien zal dat wel weer weken duren.
Wat let je om het even te overleggen? Voor hetzelfde geldt is er niet eens iets aan de hand en krijg je je digitale TV. Als dat wel een probleem gaat opleveren kun je altijd nog kijken of je meebetaald of helemaal zelf een abo regelt.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:07
Je hebt ook nog eens kans dat je al 6 maanden aan het zwartkijken bent. Verder kan je baas niet je digitale televisie op hebben gezegd, want deze is bij Ziggo gratis/inclusief.

Ook vraag ik me af of 'inclusief televisie' tegenwoordig niet gewoon digitaal is. Je kan moeilijk van iemand verwachten dat hij analoog gaat kijken op een HD scherm...

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Bastiaan schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:22:
[...]

Wat let je om het even te overleggen? Voor hetzelfde geldt is er niet eens iets aan de hand en krijg je je digitale TV. Als dat wel een probleem gaat opleveren kun je altijd nog kijken of je meebetaald of helemaal zelf een abo regelt.
Dat is waar, en is zeker de moeite van het proberen waard. Toch ben ik wel nieuwsgierig of het alternatief ook een mogelijkheid is.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
HenkEisDS schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:24:
Je hebt ook nog eens kans dat je al 6 maanden aan het zwartkijken bent. Verder kan je baas niet je digitale televisie op hebben gezegd, want deze is bij Ziggo gratis/inclusief.

Ook vraag ik me af of 'inclusief televisie' tegenwoordig niet gewoon digitaal is. Je kan moeilijk van iemand verwachten dat hij analoog gaat kijken op een HD scherm...
Mjah, dat zou ook nog kunnen, maar daar voel ik mij niet verantwoordelijk voor. Toen ik mijn Smartcard activeerde heb ik duidelijk mijn adres genoemd, en gezegd 'het abonnement zal wel op naam van meneer X staan'.

Als mijn vorige huisbaas het abonnement heeft opgezegd, blijft analoge televisie dan wel werken, of kan dat ook dichtgezet worden?

• Bastiaan
  • Laatst online: 07-02 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik meen dat in dat geval alleen NL1 nog werkt. Analoog wordt in ieder geval ook afgesloten als een abonnement geheel wordt opgezegd.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:11
Mas- schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:26:
[...]

Als mijn vorige huisbaas het abonnement heeft opgezegd, blijft analoge televisie dan wel werken, of kan dat ook dichtgezet worden?
Analoog zal toch echt met de hand moeten worden afgesloten, als in de kabel demonteren in de wijkkast.
Dat doen ze vaak niet voor 1 opzegging, het is namelijk nogal duur om voor 1 opzegging een monteur daarheen te sturen. Gebeurt meestal pas als er meer te doen is in de wijkkast dat er een monteur langskomt.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Mas- schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:26:
[...]

Mjah, dat zou ook nog kunnen, maar daar voel ik mij niet verantwoordelijk voor. Toen ik mijn Smartcard activeerde heb ik duidelijk mijn adres genoemd, en gezegd 'het abonnement zal wel op naam van meneer X staan'.

Ik hoop het! Dan gaan al mijn buren namelijk ook zeuren, en komt er hoe dan ook een nieuw abonnement!

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ondertussen heb ik nog wat doorgezocht, en blijkbaar heb ik (weliswaar per ongeluk, maar toch) aan 'cardsharing' gedaan: het koppelen van een smartcard aan een abonnement, terwijl je niet op dat adres woont. Blijkbaar is dat voor Ziggo niet te detecteren, want als dat abonnement niet opgezegd was, was er niets aan de hand geweest?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat ik even niet begrijp in dit verhaal is het volgende: bij ziggo krijg je én analoog en digitaal binnen voor 1 prijs. Je kan niet "alleen" digitaal opzeggen; dan zou je ook geen analoog meer hebben.

Wise enough to play the fool

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:11
teacher schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:38:
Wat ik even niet begrijp in dit verhaal is het volgende: bij ziggo krijg je én analoog en digitaal binnen voor 1 prijs. Je kan niet "alleen" digitaal opzeggen; dan zou je ook geen analoog meer hebben.
True, maar de smartcard kan geblokkeerd worden op afstand: de analoge lijn kan niet op afstand worden afgesloten.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:03
Ik denk dat het volgende is gebeurd:

Huisbaas geeft een smartcard uit handen (TS vraagt deze aan), maar er komt bij hem 1 kaart bij (tv op de slaapkamer oid). Dan komt hij erachter dat er maar 5 kaarten geactiveerd kunnen zijn op 1 adres. Hij controleert de nummers op de kaarten die hij in huis heeft en laat er 1 deactiveren die er niet tussen zit. Vervolgens activeert hij de nieuwe kaart.

TS' kaart is dan dus geblokkeerd door de huisbaas.

Bij wie moet je dan zijn om het te deblokkeren? Bij de huisbaas. Wat kun je doen? Waarschijnlijk dien je om huurverlaging te vragen (waarbij radio en tv eruit wordt gehaald) en zelf een aansluiting nemen op je eigen naam en eigen adres, dan kun je zelf ook 5 smartcards activeren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

^ met hem

Wise enough to play the fool

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
als je het iover card sharing hebt, dat heb jij niet gedaan, maar de huisbaas. die heeft geen aansluiting op jou adres, maar zegt wel het appartement met een aansluiting te leveren. dus op jullie adres is helemaal geen contract.

omdat in de praktijk bijna nooit de kabel fysiek wordt weggehaald heb je alsnog nog steeds kunnen kijken.

er is dus geen tv abonement op jullie adres, en de huisbaas moet dit nu wel gaan leveren.
dat kost hem dan 16, 95 per maand of zo.

dan kun je op dat adres 5 kaarten registreren.
dus met 5 appartementen, elk 1 digitale kaart.

gaat de huurbaas geen abonement regelen, dan moet je die 16,95 per maand minder betalen, maar dat moet je dan wel goed met hem regelen. zomaar minder betalen mag volgens mij niet.

en in dat geval gaanook de andere huurders 16,95 minder betalen, en wordt het niet regelen van een tv aansluiting door de huurbaas opeens 5 keer zo duur.

wellicht dat de huisbaas je dan digitenne wil laten kijken, wat iets goedkoper is, en dus minder huurvelaging met zich meebrengt, maar gezien er voorheen ziggo aansluiting zou zijn, mag je dat toch nu ook blijven verwachten. hij kan dat immers niet zomaar verandere, en de huurders daarmee op kosten jagen ( andere decoders etc)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
thaan schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:44:
[...]

True, maar de smartcard kan geblokkeerd worden op afstand: de analoge lijn kan niet op afstand worden afgesloten.
Niet altijd. Bij de meeste kabelaars is het afsluiten van een klant een fysieke handeling in de wijkkast. Omdat veel mensen toch weer een aansluiting willen doen ze dat vaak niet (immers, afsluiten en een week later weer erheen om aan te sluiten kost meer dan t actief laten)

In sommige kabelnetten is het wel mogelijk om individuele tappoorten remote uit te schakelen.

Een smartcard (of kabelmodem of whatever) is idd niet huis-gebonden, en dus werkt een smartcard van anderen of een modem uit hetzelfde gebied ook prima op een ander adres. Het is alleen niet de bedoeling, en support kun je al helemaal vergeten.

Maar goed, je huisbaas kan eens informeren bij Ziggo voor distributiemogelijkheden. Ik weet dat UPC bv ook een dergelijke constructie heeft voor bv vakantieparken (lees: woningen, alleen zogenaamd niet pertinent). Ook kan het zijn dat ze een uitzondering maken mbt het aantal smartcards, ik ken een adres waar 30+ smartcards actief zijn ofzo (ook een bungalowpark met eigen distributie)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
ik zou in ieder geval beginnen bij dehuisbaas die een officiele aansluiting moet regelen, zodat je die smartcards kunt activeren.

en anders iig legaal analoog kunt kijken.
want dat zal de huisbaas minimaal moeten doen om zich aan de overeenkomst te houden.

een afsoraak zoals met vakantieparken is heel anders, dat is voor wanneer er veel verschillende kijkers zijn, en eigenlijk de verhuurder een vorm vsan tv wil aanbieden, die eigenlijk anders niet mogelijk zou zijn, of hij zou voor elk huisje een abonnement moeten afsluiten.

• Michael Knight
  • Laatst online: 16:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Mas- schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:15:
Het is vast niet helemaal netjes, maar wat let mij om mijn Smartcard te activeren op het abonnement van een nabij wonende vriend, en de abonnementskosten te delen?
Hierom gooi ik `m dicht. Er zijn daar inderdaad mogelijkheden in, maar aangezien het gaat om delen op meerdere adressen (dus niet enkel voor je eigen setup in je eigen huis), kom je buiten het grijze gebied en is het dus gewoon illegaal.

Slotje. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

SeatRider

Hips don't lie

Voor een gesloten topic is deze nog best wel open ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:07
Een unicum.

• Michael Knight
  • Laatst online: 16:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Sssst!