Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Sinds gisteren heb ik het volgende systeem in elkaar staan. Opzich werkt alles helemaal lekker, alleen nu heb ik 2 rare dingen. Zo geeft de bios bijvoorbeeld aan dat de Cpu en moederbord temps 20 graden zijn. En als ik het via de AI suite van Asus bekijk rond de 10-20. Als ik dan vervolgends heavyload 10 min draai (100% cpu belasting) gaat de temperatuur net naar 30... Is dit niet een beetje raar? Ook de Mugen 2 wordt amper warm. Is de koeler gewoon te goed voor een i5 2500k stock snelheden?

En dan meteen mijn 2de vraag.

Via de bios kan je 3 verschillende profielen kiezen. Standaard (normal) Performance en quiet ofzo. (de drie grote knoppen rechts midden in.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1615/asus-p8z68-v-pro-bios-1.jpg

Nu klikte ik dus om te proberen op performance, en zag vervolgens in de bios ook dat de snelheid van de cpu 100 mhz omhoog was gegaan en de ram naar 1600 nog wat...

Vervolgens klikte ik hem terug en weer heen, alleen de snelheden bleven nu hetzelfde. En als ik nu opnieuw de windows prestatie index uitvoer, krijg mijn cpu 0,1 punt lager (niet veel, maar toch) Ook lijkt het dat de turbomodus is uitgeschakeld. :(

Als ik namelijk heavyload draai met daarnaast Cpu-z, zie ik dat de hoogste frequenties 3.4ghz zijn, terwijl turbomodus tot 3,7 gaan. Het lijkt er dus op dat het moederbord hem heeft overclocked naar 3.4 en turbomodus uit...

Is er een mogelijkheid om heel het moederbord te resetten? Fabrieksinstellingen dus... Of is het zo dat de cpu zelf echt ''aangepast'' is...

Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op mijn vragen.....

[ Voor 7% gewijzigd door Appel105 op 18-12-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik raad je aan eerst eens een bios-update te doen want ik had hetzelfde euveltje met mijn Asus P8Z68 Deluxe dat ik in eerste instantie erg lage temperaturen te zien kreeg. Maar nu is het wel zo dat de Sandy Bridge cpu's sowiezo al vrij koele cpu's zijn en zeker met een Mugen 2 erop blijven de temps laag.

Dan qua reset kan je gewoon even kijken bij load default in het bios en dan zet ie normaal gesproken alles terug, of ik dacht dat ook op dit board aan de achterkant bij de usb en andere aansluitingen een reset knopje zit voor het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Waarschijnlijk geeft Core Temp al een wat meer realistischer beeld van je temps
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

(click op de link "More downloads" om de links naar de standalones te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 22:17
Turbomode clocked alleen maar over als er maar 1 core belast wordt en de andere 3 niks doen. Niet als je alle 4 de corps 100% belast. Ik zou geen waarde hechten aan de Windows Prestatie Index, die zegt vrij weinig over de werkelijke prestaties van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06-2022
Ook als ze alle 4 belast worden gaat de turbomode in werking, heb zelf een 2500k met een CM V6GT (die een 10-20% slechter is dan een Mugen 2) en met idle zon 30 graden, op full load (4.3ghz) zon 55 graden.

Is het steenkoud op je kamer dat je idle 10-20 graden haalt? want je temps lijken me wel erg laag!
Je ram gaat mee met de turbo mode van je CPU

Ik heb idle 1.6ghz(cpu) en 1066mhz ram.
Ik heb load 3.3ghz(cpu) en 1333mhz ram.
Ik heb full load 4.3ghz(cpu) en 1645mhz ram.

Dat je ram dus veranderd met wat je aan het doen bent is dus niets raars!
zonder overclock, dus turbomode helemaal uit in de bios, staat men ram op 1600mhz met 3.3ghz cpu.
Het ligt er dus net aan wat je bios leuk vind en of je turbomode/epu mode aan of uit heb!

EDIT: als je kijk naar jou screenshot, dan zie je dat jou cpu +40 graden is .. waar haal je die 10-20 vandaan dan? :O

[ Voor 7% gewijzigd door Zen!th op 19-12-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zen!th schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:39:
Ook als ze alle 4 belast worden gaat de turbomode in werking, heb zelf een 2500k met een CM V6GT (die een 10-20% slechter is dan een Mugen 2) en met idle zon 30 graden, op full load (4.3ghz) zon 55 graden.

Is het steenkoud op je kamer dat je idle 10-20 graden haalt? want je temps lijken me wel erg laag!
Je ram gaat mee met de turbo mode van je CPU

Ik heb idle 1.6ghz(cpu) en 1066mhz ram.
Ik heb load 3.3ghz(cpu) en 1333mhz ram.
Ik heb full load 4.3ghz(cpu) en 1645mhz ram.

Dat je ram dus veranderd met wat je aan het doen bent is dus niets raars!
zonder overclock, dus turbomode helemaal uit in de bios, staat men ram op 1600mhz met 3.3ghz cpu.
Het ligt er dus net aan wat je bios leuk vind en of je turbomode/epu mode aan of uit heb!

EDIT: als je kijk naar jou screenshot, dan zie je dat jou cpu +40 graden is .. waar haal je die 10-20 vandaan dan? :O
Ehh, had ik ff moeten zeggen is niet een screenshot van mij, gewoon als voorbeeld!

Dat opnieuw laden van de bios instellingen heeft gewerkt! Ik heb hem nu weer op Optimal Performace gezet, en dat werkt gewoon super, de kloksnelheden zijn dan onder load 4.3 ghz. Toch nog handig dus. Binnekort ga ik de bios ook updaten. Ik dacht alleen altijd dat je dat maar beter niet kan doen... Ook even de temps via core temps. Wat me sowieso al opviel is dat de bios temperaturen al wat hoger waren dan die van AI Suite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06-2022
Bios updaten is heel simpel met deze mobo's :)
Mooi dat je temp's nu wel kloppen!
Vond 20 graden ook wel ERG laag!
Pagina: 1