Problemen/freezes met 'nieuwe' GTX-580

Pagina: 1
Acties:

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-01 19:39
Beste tweakers,

Sinds gisteren heb ik een (tweedehandse) maar voor mij nieuwe Gigabyte GTX-580 in mn computer hangen.
(pricewatch: Gigabyte GV-N580UD-15I)
Deze heeft mijn GTX-260 vervangen omdat ik binnenkort een nieuw beeldscherm wil kopen en dan dus direct 1920x1080 game, ipv de huidige 1440x900.

Tot nu toe heb ik de kaart alleen nog bij BF3 geprobeerd, heb alles op ultra staan en de resolutie is dus 1440x900.
Na een tijdje spelen freezed ineens de complete computer, niks werkt meer, zelfs de 10sec. aan/uit inhouden werkt dan soms niet....

Deze problemen had ik met mijn oude kaart nooit...

Nu heb ik naar de temperaturen gekeken, maar volgens de meters wordt hij niet echt meer dan 65graden. Toch voelt (vooral de rechterkant vd kaart) bloedheet aan, dus echt heter dan die 65graden. Die slaat denk ik meer op de linkerkant waar hij relatief koel blijft als ik eraan voel)
Ik heb MSI Afterburner geinstalleerd om de fanspeeds een beetje omhoog te gooien. Heb bij 60graden ze ong op 80/85% van de snelheid draaien.
Dit heeft enig effect gehad omdat de freezes langer uitbleven, maar toch freezed hij nog!!

Ik heb een log door Afterburner laten maken, hieruit valt niks echt op te maken waarom hij er ineens uit knalt.
Wat mij echter wel opvalt is dat hij na 10/15min gamen vanaf dan constant rond de volgende waardes hangt:

GPU temperature 61.000
GPU usage 98.000
Fan speed ,85.000
Fan tachometer ,4080.000
Core clock ,795.000
Shader clock ,1590.000
Memory clock ,2004.000
Memory usage ,1315.079

Is het niet ook vreemd dat hij 100% staat te knallen qua gpu usage enzo?

Concreet:
  1. Zou de temperatuur sensor wel werken? Of klopt het dat de rechterkant van de kaart (zeg maar boven de 3e fan) een stuk heter wordt dan de rest?
  2. Is het normaal dat deze kaart al op zijn max. draait bij BF3 op ultra bij 1440x900, want wat moet ik dan verwachten als ik het op 1920x1080 wil gaan spelen?
  3. De belangrijkste vraag: Hoe zou het komen dat steeds de gehele computer freezed?!?!?!
Ontzettend bedankt alvast voor degenen die hier even naar willen kijken!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Probeer:
-Drivers uninstallen en dan Driver Sweeper (http://phyxion.net/Driver-Sweeper/Driver-Sweeper/)
-Bios updaten
-Drivers updaten (ook geluidskaart)

Rest van je pc specs zijn ook handig, met name voeding.

• ErikB
Korte Reply voordat ik de punten ga uitvoeren:

(alles stock)
i7 860
4x 2gb DDR3 1333
AsRock P55 Pro
1TB Spinpoint

En toevallig voor die videokaart geupgrade naar een Cooler Master Silent Pro Gold 800Watt.
Is wel tweedehands, maar zat gesealed in de verpakking.
Heeft ook een dag gedraaid met mijn oude videokaart, toen geen problemen gehad.

Ik zal vanmiddag even alle punten doorlopen.
Met BIOS en drivers bedoel je ook alle drivers van dit systeem?

thanks iig!

• ErikB
Update en fix (?!)

Ik had ondertussen besloten om de kast te vervangen, omdat de airflow gewoon niet optimaal is. Daar kwam bij dat de Cooler Master Centurion 5 II voor 50euro te koop was... Ik had met I erg goede ervaringen dus vandaar.

Na alles omgezet te hebben werd het probleem gewoon nog erger:
Continue lag/stutter als je liep.

Ik heb vervolgens de kaar los gedraaid en alleen in het slot geklikt. De eerste x werd het er niet beter op, maar toen ik het vanmiddag nog eens probeerde ging het wel goed.
NU DOET HIJ HET :)
Het blijkt dat hij eig niet goed past in icm moederbord/kast. Waar dat aan ligt weet ik niet, maar heb hem nu op een andere manier 'vast'gezet, maar hij zit dus erin zoals hij er direct inklikt, zonder er ietsje aan te schuiven ofzo.
Tot dusverre doet hij het :)

Mocht het probleem nou weer op treden dan laat ik dat uiteraard weten.
Wellicht dat dit ook voor anderen een oplossing is!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-02 15:55

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Zou het kunnen zijn doordat de kaart niet goed in de kast en op het MOBO past dat het probleem wellicht je southbridge is? Als deze te heet wordt kunnen er ook wel eens van die vreemde situaties ontstaan. Het lijkt mij ook dat deze kaart, met de gebruikte instellingen, behoorlijk wat hitte in de kast straalt. Zoals je zelf al aangeeft werkt het nu goed, maar mocht het probleem terugkomen wellicht eens kijken naar de componenten op je MOBO, en de temperaturen hiervan.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• ErikB
Kingtenteehje, bedankt voor je antwoord!

Het vage is ook dat het in de oude kast echt prima deed, tot hij compleet freezde. In de nieuwe kast stutterde hij heel erg, zoals dit: YouTube: GTX 580 MSI Lightning @stock i7 920 @2.66 Battlefield 3 Stuttering issue in Multiplayer
Er is ontzettend veel te vinden hierover op internet, dus ik heb ergens ook het idee dat hij straks weer gaat k*tten.

Maar wat bedoel je precies met de southbridge en passen?
Hij klikt iig gewoon goed in de pci-e (als het goed is, zal sowieso straks nog even goed kijken) en de southbridge zit dus niet echt in de weg.
Maar als je de schroefjes erin gooit dan wordt hij zeg maar de kast 'uit' getrokken, dus meer naar de kant van de connectors op. Na dus een paar keer spelen etc. doet hij het nu en heb ik hem op wat alternatievere manier vastgezet (d.m.v. schroefje losjes vastdraaien eronder en de clips voor de ijzerenen stukjes (die je weg moet halen voor de aansluitingen) vast te duwen.

Als je er naar zou willen kijken zou ik best een log bestand van de temperaturen o.i.d. bij kunnen houden wanneer ik BF3 een half uurtje ga spelen?
Maar ik weet niet precies welk programma de southbridge temperaturen meet?
Ik gebruik iig zelf nu: HWmonitor, Afterburner en Everest Ultimate.
Iets anders installeren is uiteraard geen probleem!

De temperatuur van de 580 wordt nu trouwens ong max. 55/56 graden met de nieuwe airflow etc. (alleen met BF3 getest niet met een stress prog)
Maar volgens mij kloppen deze temperaturen niet echt, want het deel het verst v.d. aansluitingen af (dvi etc) boven de 3e fan, wordt vele maten heter dan het linker gedeelte. En zoals ik in de oude kast al had gevoeld is dat absoluut heter dan de 61 graden die hij zogenaamd toen werd...

Nog even 1 algemeen vraagje trouwens, bij die temp. uitmeet progjes zie ik vaak de AUX temperatuur, die is altijd iets van 120graden ofzo (ook bij pc's die ik vroeger had) wat is dat precies?!

Sorry voor het lange verhaal ;)
Alvast heel erg bedankt voor het helpen!

EDIT:
Wat ik dus uiteindelijk ook gedaan heb: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1293277&mpage=1
En wat algemene topics wat je er aan kan doen:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=6866.0
En iets waar ik nog niet aan toegekomen was:
http://forums.nvidia.com/...p?showtopic=215256&hl=580 freezing&st=0

EDIT2:
http://www.geforce.com/Drivers/Results/39237
Nvidia's volgende BETA Driver heeft een flink aantal fixes voor BF3 ( de 285 versie, er is nu ook al een 290 versie 1e BETA stadium) Voor mensen die deze problemen hebben is het wellicht te proberen om deze beta te downloaden!

[ Voor 12% gewijzigd door ErikB op 19-12-2011 23:49 ]

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 09:24
Even over die temperatuur, ik denk niet dat je je vinger graag lang laat rusten op een object van 65 graden, dus ik weet niet of je twijfels over de juistheid van de temperatuursensor(en) terecht zijn.

Iets meer ontopic, ik ben blij voor je dat je systeem nu werkt. Vergeet ook niet dat BF3 een zeer vastloop gevoelig spel is (overal op het internet zijn problemen te vinden met uiteenlopende combinaties van hardware/software/driver oorzaken), heb je niet toevallig andere 'zware' spellen waarmee je zou kunnen testen? Ik raad iig aan om Furmark te downloaden en laten draaien totdat je temperatuur gestabiliseerd is. Hij zal dan waarschijnlijk een stuk warmer worden dan met BF3, maar als je pc dan niet vastloopt weet je iig dat het niet aan je temps ligt.

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Het kan ook gewoon aan BF3 liggen, de game is eigenlijk voor sommige mensen nog erg buggy. Probeer het eens met andere games?

• ErikB
Jongens beide bedankt voor het antwoord!
Ik ga alleen nu weer het bedje in, morgen weer een lange dag.
Zal sowieso Furmark gaan draaien morgen en nog wat andere dingen testen.
En ikheetkoen: klopt inderdaad dat BF3 erg buggy gevoelig is, maar nu speel ik hem vloeiend zonder enige software matige aanpassingen (zoals drivers opnieuw en v sync ofzo) ook geen Vcore / Coreclock aanpassingen meer, alleen die fysieke aanpassing vd plaatsing....

Over de temperatuur Snorro, klopt inderdaad dat je 65 graden niet wilt aanraken. Maar dat is natuurlijk intern dus is niet direct de kaart zelf natuurlijk. Maar waarom ik 'weet' hoe het ongeveer voelt is omdat ik vroegâh een 6600 GT had waar op een gegeven moment het fannetje vaak haperde etc. Dus met gamen als dat dign het niet deed was het ineens 95graden en klapte hij eruit ;) En ik moet zeggen dat de GTX 580 aan de rechterkant ong. hetzelfde voelde als dat die kaart aanvoelde toen...
Oftwel miss geen 95 graden, maar ook niet de redelijk 'normale' werktemperatuur van 60graden....
Maar ach dei temperatuur zit denk ik nu wel ok, dat ding kan sowieso wel tegen wat hogere temperaturen en daarnaast heb ik nu 3x 120mm fans in een Cooler Master kast sinds gisteren...
Maar toch vindt ik het wel een beetje raar dat de ene helft v.d. kaart zo overduidelijk veel warmer wordt als de andere.

Maar uiteraard is het meest vreemde dat hij in de oude kast prima speelde totdat hij freezde en in de nieuwe kast (oftwel 2x iets andere plaatsing vd kaart) continue lagde/stutterde. En na een paar keer opnieuw insteken en dan niet meer aanzitten doet hij het nu wel....

Truste!

EDIT: Vergeten te vermelden, ik heb nog MW3 en The Run klaar staan als game, dus zal dat morgen ook even proberen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ErikB op 20-12-2011 00:05 ]

Verwijderd

ikheetkoen schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:53:
Het kan ook gewoon aan BF3 liggen, de game is eigenlijk voor sommige mensen nog erg buggy. Probeer het eens met andere games?
Wel raar dat hij bij sommige bugy is en bij anderen niet. Lijkt me meer voltage sap problemen bij oc kaarten en miss lechte oc. Hier nergens last van iig.

• ErikB
Ik heb 15-20 minuten Furmark laten draaien, helaas heb ik nog geen tijd gehad voor de overige punten (zoals andere games).
Deze test doorstond ie prima. Maar hij is dan ook niet warmer geworden dan 57/58 graden.... wel een stukje minder dan de 61 graden in de oude kast dus.

Ik denk dat het echt bij de plaatsing lag, want heb vandaag wel 1,5-2uur BF3 gespeeld en heb nergens last van gehad!

Zal de overige punten deze week sowieso ook proberen, ook even de CPU stressen e.d. Misschien daarna eens beide tegelijkertijd doen? Of is dat niet verstandig?
Pagina: 1