Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-08 23:15
Hallo allemaal,

Ik ben al vrij goed bekend met het overclocken van mijn Q6600, en heb deze dan ook stabiel draaien op 3,2 Ghz. Maar sinds ik zeker weet dat ik verder kan heb ik al een aantal pogingen gedaan om voorbij of op 3,6 Ghz te komen. Allereerst zal ik even een lijst geven van mijn componenten:

-Moederbord: Gigabyte GA-X38-D6Q
-Processor: Intel Q6600 (2,4 Ghz)
-Geheugen: Geil Ultra Plus 4GB DDR2-800 CL4 kit(2) 5-5-5-15
-Voeder: OCZ StealthXStream 600W
-Videokaart: MSI R6850 Cyclone OC

Koeling/kast
-Kast Aerocool vs-9
-CPU: CoolIt ECO ALC (closed circuit watercooling)
-NB: Heatpipe system + Sharkoon Silent Eagle 80mm
-6 Cooler Master Sickleflow (3 intake, 3 outtake)

De airflow is naar mijn zeggen goed geregeld, alles word meegenomen en met een ambient temperatuur van 19C, blijft het systeem op 28C en de cpu (3.2 Ghz) op (27 Idle, 43 Load). De NB word ook goed gekoeld, exacte temperaturen heb ik daarvan niet.

Verder heb ik een G0 stepping cpu, met een VID van 1.325v. En op dit moment (3.2 Ghz) draait deze op een vcore van 1.43125 (BIOS) en1.424 (CPU-Z) . Tot dusver gaat het overclocken vrij goed, maar om voorbij de 3.2 te komen ondervind ik problemen. Ik draai nu op een 8x400 setting, maar zodra ik hoger dan 400mhz ga wordt het allemaal onstabiel, op 450 Mhz krijg ik geen beeld meer en volgens mij weer wel bij de 500. (FSB hole?)
Het ram staat op 2.00D, dit zorgt voor een 800mhz snelheid, gewoon de normale snelheid dus, hierdoor is de divider dan ook 1:1. Verder nog een paar kleine tweakjes aan voltages, NB krijgt 0,25v extra en fsb 0,10.

Tijdens het overclocken zat ik al op de barriere van veilige voltage voor de cpu: 1.5v. liever ga ik dan ook niet hoger, sinds de kans op beschadiging dan natuurlijk groter wordt.

Sorry voor de grote lap tekst, ik dacht laat ik zoveel mogelijk info geven zodat de meeste comments weg kunnen blijven.

EDIT: Voltages bijgewerkt naar correcte getallen. (Vcore, NB) + foto's.

http://img829.imageshack.us/img829/1985/dsc00004zx.jpg

http://img221.imageshack.us/img221/1323/dsc00005ruaz.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door uvall94 op 18-12-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
probeer de multiplier te verhogen :) van 8x naar 9x =3.6 ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
megadoom schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 23:49:
probeer de multiplier te verhogen :) van 8x naar 9x =3.6 ghz
Ook dat heb ik geprobeerd, maar tevergeefs was deze nog steeds onstabiel op 1.5v. Daarbij verhoogde ik zowel de vcore beetje bij beetje maar ook de NB voltage en fsb voltage(in minder mate). Minder dan 400 mhz geprobeerd en ook zelfs een multiplier van 7. Tot nu toe dus nog niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wil je CPU niet hoger OC'en, maar goed meld of maak screenies van je BIOS, zo is het overzichtelijker.
Wat is de FSB voltage nu? Denk dat je meer FSB voltage nodig hebt.

Oops zach ik de links niet sorry.

Edit: stel de timings handmatig in. Is het nu 4-4-4-12 of 5-5-5-15? stel 5-5-5-15 in voor nu en probeer meer FSB voltage.

Edit lol off topic waarom edit je 1ste post na de tweede post

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2011 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
De timing is nu 5-5-5-15, staat zowel in de post als de foto (minder duidelijk), als ik de settings op auto laat staan deze op 5-5-5-15. Ik zal een hogere FSB even proberen. (kan even duren^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ga desnoods naar 6-6-6-18, weet je iig zeker dat het niet je geheugen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Ik zal het er gelijk bij meepakken, overigens heb ik ook nog memtest liggen. Waarmee je al helemaal kan uitsluiten dat het je geheugen is. Als ik iets 'stabiels' gevonden heb, of juist niet zal ik die even laten draaien.

EDIT: Ik ben er nu mee bezig, maar een echt verschil qua stabiliteit komt er nog niet, 420x8 bootte, wel maar @ prime95 loopt t vast. 400x9 heb ik nog geen succes bij. Ook kan ik geen PLL setting vinden, en als het goed is heb ik de laatste bios versie.

[ Voor 36% gewijzigd door uvall94 op 18-12-2011 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:17

fynrd1

Fooled by Randomness

Heb je de meest recente bios erop staan?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Ja die heb ik, alleen zag ik net op verschillende forums dat deze problemen kan geven met een Q6600. Daarom ga ik op verzoek van anderen (via oude posts) de Bios weer downgraden naar F6. Momenteel F9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

hmm.. Pas op he, die q6600 is een bakbeest je mobo kan eerder de geest geven, zoek een beetje uit wat de limieten voor je mobo zijn qua voltages. Die Q6600 kan echt veel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Dat is goed om te horen, wel zal ik toevoegen dat dit een enthousiast/overclocking moederbord is dus die zal er wel een beetje op berekend zijn.
Dit zijn de max voltages van enkele settings, gehaald uit de user manual.

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/5526/voltageso.png

edit: mm, na geen beeld @ 9x400 voltages omhoog, wel beeld maar laad geen bios of boot niet. compleet zwart beeld. wel zie ik dus de POST.
ff clear cmos en kijken wat die doet. (overigens eerste keer dat die post op 3.6, miss door oudere bios?)

[ Voor 25% gewijzigd door uvall94 op 18-12-2011 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BlendMaster
  • Laatst online: 03-09 12:27
Ik heb er 2 ze werken beide eenvouding op 3.2Ghz, alles op de laagst mogelijke voltage's in de bios niks op auto!
Als ik 3.6Ghz instel 9x400 werkt het alleen als ik de NB 0,4 meer geef zelfs 4Ghz met de G0 alleen daar weet ik niet meer precies van hoeveel extra spanning er nodig was, alleen zou ik ff uitzoeken hoe warm de NB nu word en daarna het even aan kijken als je het werkende krijgt op 3.6Ghz te warm is ook niet goed.

[ Voor 13% gewijzigd door The BlendMaster op 18-12-2011 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Nu is me windows instalatie verrot om 1 of andere reden, maarjah. De NB wordt vrij goed gekoeld, exacte temperaturen heb ik daar niet van maar heet word deze niet (meer). Ook krijg ik nu regelmatig zwarte beelden tijdens post, of wanneer ik een boot device selecteer. Even bekijken wat dit voor stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BlendMaster
  • Laatst online: 03-09 12:27
Lol, ja dat je windows niet meer werkt heb ik eerder gezien.
Denk dat als je meer Ghz wil je meer voltage moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Jah, ik heb 2x Clr Cmos moeten doen, en ben nu een beetje aan het spelen met de voltages en snelheden. Die random zwarte schermen had ik nog niet, nu wel. Ook was er een error met het lezen van de schijf, zou een beetje jammer zijn als die t begeven heeft. (3 maanden oud). Misschien een idee om de schijven los te koppelen en op te starten via usb drive. zodat de hdd's niet elke keer aan/uit gaan.

Me Vcore staat nu op 1.5v, en NB @ +0,25 als dit werkt dat kunnen de voltages miss weer omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Windows is onderhand alweer gefixt, maar ik vond het toch wel raar dat de pc uitviel bij de stabiele 3.2 ghz config. kan natuurlijk ook liggen aan de oudere bios installatie, maar toch,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

uvall94 schreef op zondag 18 december 2011 @ 02:34:
Jah, ik heb 2x Clr Cmos moeten doen, en ben nu een beetje aan het spelen met de voltages en snelheden. Die random zwarte schermen had ik nog niet, nu wel. Ook was er een error met het lezen van de schijf, zou een beetje jammer zijn als die t begeven heeft. (3 maanden oud). Misschien een idee om de schijven los te koppelen en op te starten via usb drive. zodat de hdd's niet elke keer aan/uit gaan.

Me Vcore staat nu op 1.5v, en NB @ +0,25 als dit werkt dat kunnen de voltages miss weer omlaag.
ehww.... denk dat je rotte appel de memory latjes zijn, die kunnen dan zorgen voor een corrupte installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Probeer is je memory te unlinken van je cpu, kijk wat er dan tedoen valt. Ik vind je mobo een beetje vreemd, wat zijn bijv de standaard voltages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
fynrd1 schreef op zondag 18 december 2011 @ 02:48:
[...]

ehww.... denk dat je rotte appel de memory latjes zijn, die kunnen dan zorgen voor een corrupte installatie
Serieus? Dat zou wel balen zijn, sinds die vrij nieuw zijn : / Maar als dit het blijkt te zijn, wat zou jij dan aanraden? Corsairs? zoals deze: http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800

De stock voltages zou ik echt niet weten, het enige wat er staat is [Auto], op internet vind ik ook niks hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

uvall94 schreef op zondag 18 december 2011 @ 02:53:
[...]

Serieus? Dat zou wel balen zijn, sinds die vrij nieuw zijn : / Maar als dit het blijkt te zijn, wat zou jij dan aanraden? Corsairs? zoals deze: http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800

De stock voltages zou ik echt niet weten, het enige wat er staat is [Auto], op internet vind ik ook niks hierover.
Zou kunnen moet je ze even testen met memtest. Latje voor latje met alles op stock. En als je wil dat mem geen bottleneck kan vormen zou ik voor 1066 geheugen gaan maar.. wil je nog wel zoveel geld uitgeven aan dit platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Heeft je mobo trowuens de optie loadline calibration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Jah precies, ik heb dit overigens al wel eens gedaan met beide stickjes en deze liepen gewoon goed. En zelfs als ik 1066 geheugen wil, zal ik deze zoiezo 2dehands moeten kopen sinds de enige aanbieder nu nog GeIl en Kingston zijn. En zoveel ads heb ik er niet van gezien, en zoals je zelf al zo'n beetje suggereerde wil ik niet te veel uitgeven aan dit systeem.
fynrd1 schreef op zondag 18 december 2011 @ 02:57:
Heeft je mobo trowuens de optie loadline calibration?
Jah dat heb ik, zie foto 2. Staat nu op [Auto]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ok mag ik vragen waar jij je pc voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Vooral games (BF3 = ~100%) etc. En veel internet browsen, soms pak ik er wel een filmpje bij. Maar dit is het wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Trouwens, weet jij wat dit betekent:
ALs ik de pc aanzet, hoor ik 1 lage, korte en soort halve piep en daarna pas de Post piep. Start wel gewoon op en verder (nog) geen problemen tegen gekomen. Behalve nu BSOD @ startup nu, maar dat ligt ergens anders aan:P

Edit: Loadline Calibration is nu verdwenen uit de bios door het downgraden.

[ Voor 13% gewijzigd door uvall94 op 18-12-2011 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ok, probeer gewoon de boel op 3.4 stabiel te krijgen. Als je het idee hebt dan nog headroom te hebben doe je er een tandje bij. Uiteindelijk is het verschil tussen 3.2 en 3.6 niet groot. Ik zie dat je relatief jong bent, en waarschijnlijk het geld niet op de rug hebt groeien. Ik denk dat je het zelfs met jou doeleinden niet eens gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Weetje het zeker? wat is de code van je bsod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
fynrd1 schreef op zondag 18 december 2011 @ 03:10:
Weetje het zeker? wat is de code van je bsod?
De bsod was meteen weer weg, en de pc restarte vanzelf had dus geen tijd om te lezen.

En nee, het geld groeit me niet echt op de rug. Ik zal iig de 3.4 proberen voor een mooie 1Ghz OC.
Nu ben ik aan het proberen 9x378 stabiel te krijgen, komt nog niet bj login screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

uvall94 schreef op zondag 18 december 2011 @ 03:13:
[...]

De bsod was meteen weer weg, en de pc restarte vanzelf had dus geen tijd om te lezen.

En nee, het geld groeit me niet echt op de rug. Ik zal iig de 3.4 proberen voor een mooie 1Ghz OC.
Nu ben ik aan het proberen 9x378 stabiel te krijgen, komt nog niet bj login screen.
3.2 is ook meer dan zat hoor :) Mijn 1e OC met dit ding was naar de 3.15ghz, toen ging ik na 3.4 en daarna naar 3.6. Met alle moeite die ik erin heb gestoken viel het resultaat zo enorm tegen.. Maargoed, voor de prestige begrijp ik het wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Jah, misschien laat ik het nog wel even. Voor nu in ieder geval wel, ik gaat me bed even opzoeken en misschien morgen weer verder:) Bedankt voor de hulp in ieder geval, zo leer ik weer eens wat. Fijna avond/ochtend nog?

Lodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

uvall94 schreef op zondag 18 december 2011 @ 03:24:
Jah, misschien laat ik het nog wel even. Voor nu in ieder geval wel, ik gaat me bed even opzoeken en misschien morgen weer verder:) Bedankt voor de hulp in ieder geval, zo leer ik weer eens wat. Fijna avond/ochtend nog?

Lodi.
no thanks slaap lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het kan prima zijn dat je mobo de 9x multiplier niet leuk vindt, kan je met de laatste bios niet met halve mp's werken? Zou schelen. Dat extra shitload aan voltage op je NB is ook niet zo grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvall94
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, sinds mijn 3.2 met een 8x multiplier draait. Het enige rare is nu dan ook deze stabiele setting niet meer werkt. Boot niet eens, het kan natuurlijk liggen aan de oudere bios en die zal ik dus weer even upgraden naar een nog nieuwere dan eerst. (Wel een Beta versie, maakt niet uit?)

Een andere 'probleem' dat ik nu tegenkom is dat elke keer als ik opstart ik 2 beeps hoor, 1 lage en korte en daarna de normale. Voor de rest functioneerd de pc naar behoren. Om het even duidelijk te maken heb ik het opgenomen en ge-upload.

http://chirb.it/mJphmP (Geluid kan voor jullie misschien hard zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer die beta ook sinds dat je al zoveel gedaan hebt.

Beeps:

http://www.technick.net/p...aiocp_dp=guide_beep_codes

http://www.computerhope.com/beep.htm
Pagina: 1