Toon posts:

Netbook, Windows 7 en Grub Rescue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik heb een netbook overgenomen waar een dual boot op staat voor Ubuntu en Windows 7. Gezien ik (wellicht vloek ik nu in dit gedeelte) een echte W7 gebruiker ben op mijn andere laptop wilde ik dat ook voor m'n kleine netbook. Dus ik had ergens gelezen dat ik de partities weg kon halen en op deze manier Ubuntu en het dual boot verhaal te kunnen verwijderen. Helaas... Na het opnieuw opstarten krijg ik de (wellicht) welbekende:

error: nu such partition.
grub rescue>

Nu leek het me een optie om een complete fresh start te doen wat betreft W7 dus heb ik een USB stick klaar gemaakt als boot en in de setup geselecteerd dat de netbook moet booten van de USB drive om zo de een frisse format te doen en een clean install... Maar ondanks dat ik instel dat het systeem van de USB moet booten krijg ik alsnog de bovenstaande error...

Kan iemand mij aub vertellen wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat ik W7 opnieuw kan installeren? Of is echt de enige optie Ubuntu eerste herstellen (waar ik totaal geen verstand van heb) en dan pas alles te formateren en W7 opnieuw te installeren?

Edit: Ik heb ook geprobeerd om deze regels in te voeren:

root (hd0,0)
chainloader +1
boot

Maar hij zegt al gelijk dat hij root(hd0,0) niet herkent als command

Edit 2: Heb ook geprobeerd om een Super Disk (2) Grub boot te maken maar m'n netbook pakt de USB boots niet, hij geef elke keer alleen als eerste de error: nu such partition. grub rescue> melding en reageert verder nergens op

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als je bij een boot vanaf de USB stick nog steeds in de grub rescue terecht komt wil dat zeggen dat de boot vanaf je USB niet gelukt is. Test de boot vanaf je USB stick eens op een anders syteem?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Darkstar schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 21:04:
Als je bij een boot vanaf de USB stick nog steeds in de grub rescue terecht komt wil dat zeggen dat de boot vanaf je USB niet gelukt is. Test de boot vanaf je USB stick eens op een anders syteem?
Hhmm dat werkt inderdaad ook niet op een ander systeem... Ik heb al twee verschillende USB geprobeerd. Ik formateer ze eerst als NTFS and gebruik dan Unetbootin om er een boot van te maken. Zo ook net een W7 boot gemaakt op die manier maar die wordt dus ook niet gepakt voor EN m'n normale laptop EN m'n problematische netbook. Wat doe ik hierin verkeerd dan?

Edit: Gevonden wat daarvan de fout was, nu geprobeerd om een W7 bootdisk te maken en dat is ook gelukt alleen na het laden van de bootdisk krijg ik deze melding:

"...MEMDISK: Image seems to have fractional end cylinder..." en dat stopt het laden en is herstarten de enige optie...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Ubuntu opstarten vanaf USB-stick. Nu in een keer vanaf de terminal:
sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair
boot-repair
De rest wijst zich vanzelf.
Success!

Edit: Als dat het niet doet, kun je proberen de Windows 7 partitie de boot-flag te geven.
Edit2: De ruige methode: Staat er geen belangrijke data op? Álle partities verwijderen, en dan ook nog even een nieuwe partitietabel aanmaken. Dit kun je doen met GParted onder Ubuntu die start vanaf USB. Daarna is de hele schijf "leeg". En trouwens: dit tooltje zal denk ik wel eens wat werk kunnen sparen.

[ Voor 48% gewijzigd door Joseph op 18-12-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joseph schreef op zondag 18 december 2011 @ 00:02:
Ubuntu opstarten vanaf USB-stick. Nu in een keer vanaf de terminal:

[...]

[...]

[...]

[...]

De rest wijst zich vanzelf.
Success!

Edit: Als dat het niet doet, kun je proberen de Windows 7 partitie de boot-flag te geven.
Edit2: De ruige methode: Staat er geen belangrijke data op? Álle partities verwijderen, en dan ook nog even een nieuwe partitietabel aanmaken. Dit kun je doen met GParted onder Ubuntu die start vanaf USB. Daarna is de hele schijf "leeg". En trouwens: dit tooltje zal denk ik wel eens wat werk kunnen sparen.
Die tool lijkt me het meest handig om te gebruiken gezien ik niet eens in Ubuntu kom want ik wil echt alleen W7 opnieuw installeren en verder niets, alles mag gewist worden, geen probleem. Ik heb dus net een boot disk gemaakt met een W7 die ik online gekocht heb (legaal mind you) en alle begon goed en hij pakte de boot usb en begon alles te laden alleen op het laatste toen (volgens mij) het Windows installatie programma wilde starten sprong het beeld op allemaal verschillende gekleurde blokjes... echt een gescrambled beeld... (wtf?!)

Nu wil ik die tool van je gebruiken alleen pakt die alleen ISO bestanden en het bestand wat ik gekocht heb is een image bestand en die pakt het programma weer niet.... :-( Ik wil alleen Windows installeren verder niets.. wat een gedoe...

Edit: Ben nu bezig met GParted... so far so good... hopen dat ik daarna een W7 Boot erin kan gooien en klaar... :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST! Dank je iedereen maar met name Joseph voor de hulp! :-) Gparted + Die WIndows tool werkte PERFECT! Ik ben nu Windows aan het installeren op een 'schone' laptop. Dank!
Pagina: 1