Externe HDD niet meer herkent

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is het volgende; ik heb hier een externe hardeschijf van het merk Western Digital welke op geen enkele manier meer in te lezen is. Als de schijf in zijn externe behuizing wordt aangesloten op de USB begint de harde schijf te spinnen (iig voor korte tijd). Ook krijg je het windows pingeltje te horen wat je altijd krijgt als je een extern apart aansluit. Vervolgens gebeurt er dus helemaal niets.

Nou heb ik de hdd uit zijn behuizing geschroeft en op een andere computer direct aangesloten op een sata aansluiting. De harde schijf wordt niet gezien in de BIOS en de computer kan dus ook niet doorstarten (ook na aanpassen van de mogelijk instellingen. Net als de via de USB poort begint de hardeschijf wel te spinnen.

Met andere woorden ik denk dat de hardeschijf permanent kaduuk is, maar gezien er data opstaat die we graag terugwillen hebben zou ik graag willen weten of ik zelf nog wat zou kunnen proberen om ieder geval langgenoeg contact te hebben om de data te kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Je zou iets met dit tooltje kunnen proberen: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb je de disk buiten de behuizing wel voeding gegeven? Is er misschien een partitie verdwenen als je in apparaatbeheer kijkt?

Wat je kunt doen met een harddisk die niet meer werkt, kun je lezen in genoeg andere topics, onder andere: opsturen naar een data recovery center, maar dat gaat je wel knaken kosten.

Edit: dat pingeltje dat windows afspeelt krijg je ook als je alleen je behuizing zonder disk insteekt neem ik aan? Dat is puur de usb->sata controller die zich aanmeldt.

[ Voor 21% gewijzigd door Bartjezz op 17-12-2011 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat pingeltje is inderdaad alleen met de externe behuizing. Had al het vermoeden dat dat puur de controller was omdat de schijf hetzelfde doet in beide: spinnen en niet bestaan.
Het punt is dat als ik de hardeschijf rechtstreeks aansluit (inclusief stroom anders spint ie uiteraard niet) op het moederbord, dat tijdens het opstarten gemeld wordt dat er helemaal geen hardeschijf is, ook niet in de BIOS (meerdere sata aansluitingen geprobeerd).
Bedankt voor de link naar het tooltje, maar ik heb er helaas niets aan omdat de hardeschijf voor de computer niet bestaat en net zo goed op m'n bureau had kunnen liggen.

Ik ga d'r dan maar vanuit dat er een recovery bedrijf aan te pas moet komen, gezien ik niet de kennis en middelen heb om aande hardware zelf te gaan sleutelen. iig bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 20:30:
Ja, dat pingeltje is inderdaad alleen met de externe behuizing. Had al het vermoeden dat dat puur de controller was omdat de schijf hetzelfde doet in beide: spinnen en niet bestaan.
Het punt is dat als ik de hardeschijf rechtstreeks aansluit (inclusief stroom anders spint ie uiteraard niet) op het moederbord, dat tijdens het opstarten gemeld wordt dat er helemaal geen hardeschijf is, ook niet in de BIOS (meerdere sata aansluitingen geprobeerd).
Bedankt voor de link naar het tooltje, maar ik heb er helaas niets aan omdat de hardeschijf voor de computer niet bestaat en net zo goed op m'n bureau had kunnen liggen.

Ik ga d'r dan maar vanuit dat er een recovery bedrijf aan te pas moet komen, gezien ik niet de kennis en middelen heb om aande hardware zelf te gaan sleutelen. iig bedankt voor de hulp.
Bedenk wel hierbij dat dit begint bij minimaal 300 euro en kan best oplopen tot dik 1000 euro voor een harddisk datarecovery, dus je kan je dan afvragen in hoeverre de data die erop staat dit waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Misschien is het interessant om na te denken over de vraag in mijn signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het eerste wat ik zou doen is kijken wat Data Lifeguard Diagnostics evt. van de schijf zegt alhoewel er een goede kans is dat die hem ook niet 'ziet' maar het is altijd te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:55

NoFearCreations

3DPrint the world!

Zelfde harde schijf kopen, en de interne disks over zetten?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 22:40:
Misschien is het interessant om na te denken over de vraag in mijn signature.
Geloof me, ik behoor niet tot die groep, want de hardeschijf in kwestie is niet van mijzelf maar van mijn zus (en het zijn dus niet mijn eigen gegevens). Probleem is meer dat er onder andere video bestanden opstonden van mijn afstuderen en een aantal andere wat kleinere belangrijke bestanden waarvan de back-ups wat verouderd zijn.

Overigens heb ik nog een laatste keer geprobeert om iig de hardeschijf zichtbaar te krijgen door hem terug in de behuizing te stoppen. Het enige wat zichtbaar wordt in apparaat beheer is de controller van de behuizing welke volledig functioneerd, maar mij min of meer verteld dat er geen schijf op de controller aangesloten is.

Daardoor hebben software diagnostics ook geen zin omdat de hardware de schijf toch echt eerst zou moeten kunnen zien om er diagnostics op los te kunnen laten. Volgens de hardware bestaat de schijf niet.
NoFearCreations schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 22:52:
Zelfde harde schijf kopen, en de interne disks over zetten?
Wel een idee, maar heeft wel z'n risico's + ik heb geen 6 hoekige schroeven draaier om 'm open te krijgen.
In ieder geval bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 6 hoekige schroevendraaiers (Torx) zijn gewoon te koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2011 @ 01:32:
Wel een idee, maar heeft wel z'n risico's + ik heb geen 6 hoekige schroeven draaier om 'm open te krijgen.
In ieder geval bedankt voor de hulp.
Zeer slecht idee want zo'n harddisk mag alleen in een absoluut stof vrije ruimte geopend worden want elk stofje wat op die schijven komt kan fataal zijn. Dus doe dit echt niet want dan weet je zeker dat alles verloren is en kan je de schijf al bij voorbaat weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij het openen van een harde schijf gaat die niet meteen kapot door stofjes als je dat niet in een clean room doet maar je mag niet verwachten hem dan nog heel erg lang te kunnen gebruiken. Overzetten van platters is bij meer dan één platter een zeer hachelijke zaak omdat de platters niet t.o.v. elkaar mogen verdraaien en dit is zonder speciaal gereedschap niet te doen.

Een andere print zal alleen maar kans hebben als die van een schijf is met een productiedatum die dicht in de buurt ligt van de oorspronkelijke schijf.

Het feit dat de BIOS de schijf niet 'ziet' hoeft niet per se te betekenen dat diagnostische software dat ook niet kan. Wat is er toch in hemelsnaam op tegen om WD's eigen diagnostische software te draaien? Daar begin je toch altijd mee? Die moeite neem je toch als die schijf belangrijke data bevat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Een wd schijf mag je nooit openen, ook met 1 platter niet, dan is al je data weg.
Tenminste dit heb ik ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

jan99999 schreef op zondag 18 december 2011 @ 10:25:
Een wd schijf mag je nooit openen, ook met 1 platter niet, dan is al je data weg.
Tenminste dit heb ik ergens gelezen.
Linkje van de bron?
Het lijkt me erg stug dat er een soort van self destruct inzit ;)

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Idd, openen van een harddisk is veel en veel gevaarlijker dan alleen het printje omzetten. Daarmee zou je nog een grotere kans hebben, maar zodra je de behuizing opent en de platters ook maar een 1/10mm verdraait ten opzichte van elkaar heb je pech.
Dat heeft te maken met de sectors en cilinders op de platter. Ook weet de chip op je print in welk gebied zich de data bevind, dus als in dat gebied geen goede of maar gedeeltelijk goede data wordt gevonden heb je ook weer pecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier vind je veel informatie over data recovery.

Ga maar eens wat video's van daar bekijken. Heel leerzaam.

Tip voor de toekomst overigens. Ikzelf wis pas foto's/video's van geheugenkaartjes alleen nadat die data op minstens twee harde schijven is gezet. Je mag van dergelijke belangrijke data nooit maar één exemplaar hebben. Leer dat je zus. Daar zal ze voor de rest van haar leven haar voordeel mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zondag 18 december 2011 @ 10:54:
Hier vind je veel informatie over data recovery.

Ga maar eens wat video's van daar bekijken. Heel leerzaam.

Tip voor de toekomst overigens. Ikzelf wis pas foto's/video's van geheugenkaartjes alleen nadat die data op minstens twee harde schijven is gezet. Je mag van dergelijke belangrijke data nooit maar één exemplaar hebben. Leer dat je zus. Daar zal ze voor de rest van haar leven haar voordeel mee kunnen doen.
En zo is het maar net bij heel belangrijke data, en desnoods een kopie maken op een dvd of als je een blueraybrander hebt dan op een blueray schijfje bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
bestaudio schreef op zondag 18 december 2011 @ 10:32:
[...]
Linkje van de bron?
Het lijkt me erg stug dat er een soort van self destruct inzit ;)
YouTube: Advanced Hard Drive Data Recovery Part 1
Kijk de 97 films boven in het scherm, dacht dat het door bovenstaande persoon verteld wordt.
Pagina: 1