Signaalsterkte verschillende regions

Pagina: 1
Acties:

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:17
Tweakers,

Bij de meeste wireless routers/acces points kan je een region instellen, waarmee de uitzendsterkte van de router/ap verandert (zodat je aan de wetten van jouw land kan voldoen).
Zo zou region USA sterker uitzenden dan wanneer je Nederland kiest, en voor United Kingdom heb ik ook wel eens gelezen dat die sterker zou zijn dan NL.

Nou heb ik er net even naar gezocht, maar ik kan zo 1 2 3 niet echt een lijstje vinden die de verschillende regions rangschikt op sterkte en/of hoeveel dB(m) het nou scheelt. Ja, ik kan elk land gaan proberen en dan met inSSIDer kijken, maar dat schiet natuurlijk niet op :9

Is er een tweaker die hier meer informatie over heeft?

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 14:28
Volgens mij heeft het niet met de sterkte te maken, maar met het aantal channels wat gebruikt mag worden.
Zie wikipedia
Channel 12 t/m 14 mogen niet overal

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan me niet herinneren dat de uitzendsterkte er iets mee te maken zou hebben, vziw geldt het verbod alleen op het kanaal zelf omdat het een bepaalde bandbreedte gebruikt. Vermoed dat het met veiligheidsmarge t.o.v. andere apparaten te maken heeft ofzo. Sowieso zijn die Amerikanen helemaal wauws wat dat aan gaat.

Mijn linksys heeft vziw geen losse region instelling, dat hangt af van de firmware. Met US fw kun je kanaal 12, 13 en 14 niet aan; met de Europese weer wel. De mijne draait gewoon op een willekeurig kanaal waarbij ik zo weinig mogelijk last heb van anderen. Verboden kanalen: nog nooit van gehoord, ook nog nooit van gehoord dat ze er op zouden controleren.

Als je meer uitzendsterkte wilt hebben, moet je denk ik eerder aan een grotere antenne gaan denken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Naast de channels ook te maken met de sterkte:

Wireless regulatory database

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
Maar dat wil niet zeggen dat als je voor US kiest je altijd een sterker signaal hebt (meestal niet zelfs). Je verliest dan overigens ook kanaal 12 en 13 zoals al eerder aangegeven.
Als je meer vermogen nodig hebt zou ik een betere antenne pakken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
^ precies, daarnaast heb je met een betere antenne ook vaak beter ontvangst. Aangezien wireless 2-weg verkeer is is dat de enige methode om een beter bereik te verkrijgen zonder anderen in de weg te zitten.

• Het Vosje
FatalError schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 15:07:
Maar dat wil niet zeggen dat als je voor US kiest je altijd een sterker signaal hebt (meestal niet zelfs). Je verliest dan overigens ook kanaal 12 en 13 zoals al eerder aangegeven.
Als je meer vermogen nodig hebt zou ik een betere antenne pakken.
M'n vermogen is goed, meer dan goed zelfs, gebrek aan vermogen is ook zeker niet de reden dat ik dit topic open ;)
Eerder overvloed aan vermogen, maar dat kan ik ook gewoon instellen in t AP, was meer een interesse/benieuwd hoe het nou precies zit topic ;)

AP stond standaard op USA dus ik dacht (omdat ik dat ergens gelezen heb een keer) dat het misschien daar mee te maken heeft dat ie zo sterk is, of in ieder geval zoveel sterker dan m'n oude.
Vroeg me wel al af waarom AP automatisch ingesteld stond op kanaal 4+8 (dus 2tm10 effectief), maar dat heeft dan dus wel weer met die region te maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Het Vosje op 17-12-2011 16:29 ]

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:20
Cisco geeft dit aan voor de verschillende regionen.
http://www.cisco.com/en/U...e/1100_chp.html#wp1042809

Nederland valt dan onder EMEA dat kun je weer in dit pdf'je zien.
http://www.summitdata.com/Documents/Regulatory_Domains.pdf

EIRP vermogen = uitgestraald vermogen uit de antenne.

Als je dus uitgaat van Nederland = 100mW maximaal uit de antenne dat staat voor 20dBm
Uit de meeste huis tuin en keuken WiFi routers komt 40mW maximaal dat staat voor 16dBm
Dan komt de gain van de antenne erbij dus bijvoorbeeld 9dB (elke 3dB is een verdubbeling in vermogen).
Er vanuit gaande dat er geen kabel verlies aanwezig is, heb je dit tabelletje:

40mW + 0dB antenne = 40mW
40mW + 3dB antenne = 80mW
40mW + 6dB antenne = 160mW
40mW + 9dB antenne = 320mW

Hej je bent officieel in overtreding :P ... niet dat iemand hier zich ook maar iets van aantrekt.
Je kunt dan dus het beste voor USA kiezen om een maximaal vermogen uit je transmitter te mogen selecteren , vervolgens geef je als de router software dat aangeeft dat je een 0dB antenne hebt. En hangt er stiekem een antenne met meer gain aan. Tadaa meer vermogen >:)

• Het Vosje
Nice post thoughtless, dat was precies wat ik bedoelde, interessant :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
Maar veel meer dan 60 milliwatt komt er niet uit de meesta AP's, ook niet als je hem op regio US zet.
Bovendien zijn vrijwel alle huis-tuin-en-keuken AP's van dermate beroerde kwaliteit dat ze boven de 50 mW al een boel ruis veroorzaken in het wireless spectrum.
En zoals gezegd, met een hoog vermogen kan de ontvanger jou misschien wel goed 'horen', maar jij kan de ontvanger niet beter 'verstaan'.
Het beste is dan ook, versterking van de AP lekker laag zetten (0dB is ook prima) en een grotere antenne aansluiten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:20
FatalError schreef op zondag 18 december 2011 @ 11:15:
Maar veel meer dan 60 milliwatt komt er niet uit de meesta AP's, ook niet als je hem op regio US zet.
Bovendien zijn vrijwel alle huis-tuin-en-keuken AP's van dermate beroerde kwaliteit dat ze boven de 50 mW al een boel ruis veroorzaken in het wireless spectrum.
En zoals gezegd, met een hoog vermogen kan de ontvanger jou misschien wel goed 'horen', maar jij kan de ontvanger niet beter 'verstaan'.
Het beste is dan ook, versterking van de AP lekker laag zetten (0dB is ook prima) en een grotere antenne aansluiten.
Klopt heb je helemaal gelijk in een antenne is de bepalende factor in een setup.
Het Vosje schreef op zondag 18 december 2011 @ 10:48:
Nice post thoughtless, dat was precies wat ik bedoelde, interessant :)
AP's hebben vaak een soort ingebouwd mechanisme waar de power van de transmitter en de antenne gain tegen elkaar worden uitgerekent is dit boven de wettelijk bepaalde EIRP vermogen dan schakelt de transmitter terug in vermogen. Dus vandaar mijn verhaal, specificeer geen antenne om maximaal vermogen uit de transmitter te mogen selecteren :)

[ Voor 59% gewijzigd door Thoughtless op 18-12-2011 11:18 ]

Pagina: 1