Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremen053
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-09 21:13
Hallo,

Sinds kort start mijn Computer niet meer op.

Ik starte mijn computer die dag op, zette hem uit. Na een uur wou ik hem weer aanzetten en toen deed hij niets meer.

Specs:

Processor: Intel E8500 C2D
Moederbord: Gigabyte GA EP-45 DQ6
Geheugen: OCZ Reaper 1066 Mhz 4 GB 2x2GB
HDD: WD Veloci Raptor & Samsung 2 TB.
Videokaart: Club 3d HD4870x2
Voeding: Zalman ZM750-HP

Zodra ik spanning op het moederbord zet gaat er een led knipperen (S4/5) staat er bij. Volgens de beschrijving van het moederbord zou dit betekenen dat het moederbord/PC uit staat? Verder heb ik 3 knopjes op het moederbord (Power, CLR Cmos & Reset) deze knipperen ook alle 3).

Wat heb ik gedaan:
- Dit topic gelezen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (opstart problemen)
- Apparatuur loskoppelen(HDD,CD-Rom)
- Hardware loskoppelen(Videokaart Geheugen PCI kaarten, en processor opnieuw geinstalleerd)
- Spanningskabels van voeding op moederbord losgekoppeld,
- Moederbord uit kast gehaald en getest buiten kast.
- Getest met minimale hardware (Processor,Videokaart, Geheugen)
- Getest met 1 geheugen bankje in alle 4 slots (2x gedaan met verschillende geheugen modules).
- CLR Cmos jumper aangesloten batterij uit moederbord 24h gewacht (geen resultaat).

Deze computer is nu 3 jaar oud en er zit geen garantie meer op.

Wat kan ik er nog meer aan doen? Ik heb namelijk geen andere hardware waarmee ik kan testen.
En de symptonen (S4/5 led + Power/Reset/CLR Cmos) welke allen knipperen wat zou dat kunnen betekenen(dood moederbord of voeding)?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:18
Als het mogelijk is, kun jij het eens testen met een andere voeding of meten of de voeding goed is?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wil je het zeker weten, dan ontkom je er niet aan om de hardware te vervangen om te testen. Anders zou ik vermoeden dat het of het moederbord, of de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremen053
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-09 21:13
Hoeveel watt zou die voeding minimaal moeten zijn ik kom zelf op 415 watt voor videokaart + processor onder max belasting(wat vast bij opstarten niet nodig zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Om te testen of het je voeding is, zou ik een 600 watt voedingh pakken van een degelijk merk, of je videokaart eruit halen en dan met een lichtere voeding testen. Aan je verhaal te zien is de kans klein dat de videokaart het probleem vormt.