• Joostjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:29
Ik heb deze week nieuw werkgeheugen aangeschaft. Ik had 2 reepjes van 2gb, ik heb er 2 van 2gb bij gestopt.
Alle 4 zijn van Kingston, met verder de zelfde specificaties. (het serienummer is wel net iets anders)
Wanneer ik bij deze computer --> eigenschappen kijk staat er:

Geïnstalleerd werkgeheugen: 8,00 GB (4,00 GB beschikbaar)

Ook zie ik bij taakbeheer dat slechts 4gb wordt gebruikt, terwijl bijvoorbeeld SIW (uitgebreid apparaat beheer) ziet wel alle 4 repen.

Mijn specificaties:
Moederbord: Gigabyte ga-790xta-ud4 (ondersteunt tot 16gb)
CPU: AMD Phenom II X4 965
GPU: HD5850 1GB

Ik heb in de bios gekeken, verder niet kunnen veranderen wat betreft RAM, alleen snelheden ed.

Weet iemand hoe ik mijn volledige werkgeheugen kan gebruiken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je in MSconfig kijkt, zie je daar bij boot onder advanced options niet toevallig een geheugenlimitatie staan. Komt soms nog wel eens voor.

• Joostjah
Daar staat 0, had ik al gekeken.

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Staat het geheugen op de compatibiliteitslijst van het moederbord? Dit is meestal te vinden op de website van de moederbord fabrikant.

Ziet je bios wel dat er 8 gigabyte in zit? Meestal is er een optie in de bios om in plaats van dat scherm met het merk de post weer te geven. Daarin staat dan het geheugen samen met de schijven en andere onderdelen die de bios ziet.

Verwijderd

cmos even resetten.

• Joostjah
Preau schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:26:
Staat het geheugen op de compatibiliteitslijst van het moederbord? Dit is meestal te vinden op de website van de moederbord fabrikant.

Ziet je bios wel dat er 8 gigabyte in zit? Meestal is er een optie in de bios om in plaats van dat scherm met het merk de post weer te geven. Daarin staat dan het geheugen samen met de schijven en andere onderdelen die de bios ziet.
Kan de lijst niet vinden, maar de werkende 4gb is bijna identiek aan de nieuwe.

En in de bios staat Extend Memory 4093m maar verder niets wat ik kan aanpassen.
Wat voor een gevolgen heeft dit?

EDIT: stond niks van resetten in bios, heb load optimized deffault gedaan, echter is het nog steeds niet beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Joostjah op 26-12-2011 17:01 ]

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-02 11:06
Bij een biosreset gaan de biosinstellingen terug naar standaard.

De optie reset vindt je overigens niet in de bios zelf, maar als jumper op het moederbord. Je zult dus even je kast open moeten maken en in de handleiding van je moederbord kijken welke jumper je moet hebben.
Pagina: 1