[Win7] laptop met i5 super traag, onverklaarbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
Hallo,

Ik heb dus een laptop , hp dv7-4040ed (i5,4gb ram,750gb harde schijf, ati hd5650). Ik gebruik hem vooral voor simpele dingen als browsen, tekstverwerken, programmeren etc.

Maar hij voelt echt aan als een hele trage en oude laptop, als ik er niks mee doe is de cpu-usage al 40% en bij het laden van tweakers.net zelfs 95%.

Soms moet ik wachten totdat de letters die ik intyp op mijn scherm verschijnen en youtubefilmpjes haperen vaak.

Maar nu komt het gekke, hij is niet altijd sloom. Soms gaat alles wel opeens snel en is de cpu usage opeens wel gewoon 1% in rust en spelen zelfs HD youtube filmpjes prima. Ik heb geen idee waardoor dit verschil komt, in ieder geval niet door het afdekken van de ventilator of het aansluiten van de lader.

ik heb windows 7 (64 bit) al meerdere keren opnieuw geinstalleerd maar zonder resultaat.

hier wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-V0a9mtQs3Cw/Tuxqx5t9pjI/AAAAAAAAAYs/epCFV3BMhJ8/s400/cpu%252520usage2.png
tijdens het laden van tweakers.net (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-P2PE3JSivv8/Tuxq1WMCglI/AAAAAAAAAY0/rWvRuBDgOjo/s400/cpu%252520usage.png
niks aan het doen, google chrome staat wel open met wat pagina's (klikbaar)

heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Staat het ding niet toevallig op 'energiebesparing', zodat de processor -ver- wordt teruggeklokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Klik eens op "Show processes from all users" en post een nieuwe screenshot.
Ik zou ook eens scannen met MBAM(=malware bytes anti malware) om te kijken of je geen malware hebt die hoge CPU usage veroorzaakt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:20:
Staat het ding niet toevallig op 'energiebesparing', zodat de processor -ver- wordt teruggeklokt?
Ik zou zeggen van niet. Er zijn overduidelijk achtergrondprocessen die 50% CPU gebruik opslokken.

@TS: Heb je een clean install gedaan? Of geinstalleerd door middel van een recovery CD? In dat laatste geval kan ik de PC Decraptifier aanraden. http://pcdecrapifier.com/.

Verder vertel je dat je ook programmeert. Heb je ook relatief zware processen lopen zoals Apache(hoewel dat weinig hoort uit te maken) of MS SQL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 08:18

Strikie

Athletics

Wellicht een driver probleem?Probeer deze eens handmatig te vernieuwen.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 13:23

Kwastie

Awesomeness

Probeer de Intel driver is de updaten! http://downloadcenter.int...ware+Installation+Utility

[ Voor 70% gewijzigd door Kwastie op 17-12-2011 12:27 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Ik heb een clean install gedaan, ik programmeer vooral microcontrollers en heb hiervoor geen zware progamma's die veel cpu opslokken.

Ik denk ook niet dat het probleem door malware komt, vlak na een clean install heb ik soms hetzelfde probleem.

Ik denk dat het waarschijnlijkste is dat het door een driver probleem komt, ik zal de intel drivers updaten!

edit:

inmiddels de drivers geinstalleerd maar het heeft niet echt veel effect, ik heb net geklikt op "show processes of all users" en degene die het overgrote deel van de processokracht wegslokt is "system idle process"

[ Voor 22% gewijzigd door elmoooow op 17-12-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Lastig verhaal. Heb je al eens mem-test / harddisk-test programma's uitgevoerd. Misschien dat er een hardware probleem is waardoor deze machine traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elmoooow schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 14:03:
ik heb net geklikt op "show processes of all users" en degene die het overgrote deel van de processokracht wegslokt is "system idle process"
Het percentage wat daarbij staat zijn juist de procenten waarbij je cpu uit zijn/haar neus zit te eten..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 17:31
Heb je de Event Viewer al even doorgenomen (Start -> Zoeken op Event Viewer)? Kijk vooral naar wat er het afgelopen uur aan errors is geweest.

Ik had hier ook steeds lag en freezes, bleek dat mijn harddisk twee slechte sectoren had. De klachten leken precies op die van jou. Duurde ook even voordat ik daar achter was, omdat je eerst aan drivers denkt. Uiteindelijk met HD Tune gevonden en met HDD Regenerator opgelost.

Misschien is het verhaal bij jou anders omdat het wellicht de CPU is, maar de Event Viewer checken is denk ik evengoed nuttig. Overigens lijkt me hoog CPU gebruik op zich geen probleem; het is juist prima als een CPU goed gebruikt wordt om dingen zo snel mogelijk te laten lopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Morrar op 18-12-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Check ook met de Resource Monitor of je iets raars ziet in de verschillende tabs (Task Manager -> Performance -> resource Monitor). Check inderdaad de Event Viewer en check ook op hoeveel Mhz je CPU loopt en de temperatuur van het geheel.

Installeer ook andere drivers van je fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 18-12-2011 19:51 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Bij event viewer stond dat de enige error van de afgelopen 24uur iets met printservice te maken had.

Momenteel is mijn CPU constant op 25% door het proces svchost.exe
Overigens lijkt me hoog CPU gebruik op zich geen probleem; het is juist prima als een CPU goed gebruikt wordt om dingen zo snel mogelijk te laten lopen.
mijn laptop wordt juist erg traag en de accu gaat snel leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 15:03
Met hd-tune smart uitlezen, dan zie je fouten waar je normaal niks van merkt. En je kan zien dat je hd defect gaat, en tijdig een backup maken.

Laptop schoon van binnen, met veel stof gaat de cpu langzamer werken, en ja je pc wordt traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:52
Net nieuwe laptop? Zit ie niet stiekem Windows op het achtergrond te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Temperatuur al eens bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:57
misschien even met http://svchostviewer.codeplex.com/ kijken wat er in die svchost draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
jan99999 schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:22:
Met hd-tune smart uitlezen, dan zie je fouten waar je normaal niks van merkt. En je kan zien dat je hd defect gaat, en tijdig een backup maken.

Laptop schoon van binnen, met veel stof gaat de cpu langzamer werken, en ja je pc wordt traag.
WTF?

je pc gaat langzamer lopen als er stof op komt. haha
hij wordt er traag van. huh? weet je überhaupt wel wat een cpu is?

misschien dat de kooler minder gaat presteren en de cpu daarom te warm wordt.
maar dan nog :P

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:24

kraats

Ik rol

Proxx schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:47:
misschien dat de kooler minder gaat presteren en de cpu daarom te warm wordt.
... en zichzelf dan automatisch terugklokt.
Het klopt dus wel, ook al was het misschien niet zo elegant opgeschreven. Heb het met oudere laptops erg vaak meegemaakt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:52

M2M

medicijnman

Maar daar is allemaal prima achter te komen met fatsoenlijke software:
Wat heb je nodig:

- process explorer. Geeft toch net iets meer info dan het standaard taakbeheer. Inclusief tree usage en je kunt per proces ook nog eens de verschillende threads bekijken die al je processortijd opslurpen

- CPU-Z. Nogal essentieel als je enigszins betrouwbaar wil weten hoe snel je processor nu eigenlijk loopt

- benchmark software. Gebruik iets simpels als superPI mod 1.5. Testjes doen op momenten wanneer de laptop sloom is, en wanneer de laptop dat niet is.

- HDtune om te kijken of je harde schijf nog wel een beetje snelheid heeft.

- GPU-Z voor de snelheid van de videochip

Realtemp / coretemp voor de temperatuur van je processor.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de koeler er niet goed op zit, dan krijg je dit effect:

Hier kan je goed zien dat 10 jaar geleden de Intel CPU's zichzelf al terugklokte. Veel stof, waardoor de cooler dus slecht draait, heeft zeker wel een impact op de prestaties.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:52

M2M

medicijnman

RaZ schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:58:
Als de koeler er niet goed op zit, dan krijg je dit effect:
[video]

Hier kan je goed zien dat 10 jaar geleden de Intel CPU's zichzelf al terugklokte. Veel stof, waardoor de cooler dus slecht draait, heeft zeker wel een impact op de prestaties.
Vroeger had AMD er nog geen thermische beveiliging op zitten. Toen smolt je moederbord gewoon door. Tegenwoordig heeft elke processor een thermische beveiliging. Het ding schaalt, en schakelt zichzelf indien nodig gewoon uit.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik zou voor de zekerheid even goed kijken naar energiebesparing & het energieschema, dit was bij mij met een vergelijkbaar probleem de boosdoener. Zet hem eens op 'hoge prestaties' & reboot.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
kraats schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:51:
[...]
... en zichzelf dan automatisch terugklokt.
Het klopt dus wel, ook al was het misschien niet zo elegant opgeschreven. Heb het met oudere laptops erg vaak meegemaakt.
laten we het bij 'niet zo elegant opgeschreven' houden.

vond het gewoon mooi. opperen dat een computer traag word van stof. wat misschien wel indirect kan.
maar het maakt geen hond uit of ik nu 1kg stof in mijn computer gooi of niet zolang de koeler zijn werkt goed doet zal mijn computer er geen haar trager van worden.

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 11:49

Liveshort

Certified Crazy Person

Post alsjeblieft gewoon even een screentje van je taakbeheer in adminmodus, dat maakt ons misschien wijzer. Ik ken dit, komt meestal door het een of het ander geheugencleanerpogramma o.i.d.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Pagina: 1