Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik weet niet of het goed is om met wat frustratie in het achterhoofd een topic te openen, maar ik zie wel waar het op uit draait.

Het zit al meerdere maanden in mijn hoofd en wordt er toch telkens mee geconfronteerd. Het feit dat Apps in veel gevallen alleen of eerst voor iOS uitkomen en vaak later of zelfs helemaal niet op Android, (WP7, BB e.d. even achterwege gelaten)

Pak nou bijvoorbeeld het nieuwsbericht van vandaag: nieuws: Tweaker maakt Ziggo TV geschikt voor Android-apparaten Nou moet er dus iemand aan te pas komen die zelf maar de draad op pakt en een app gaat maken, terwijl Ziggo voor iOS zelf een app heeft gemaakt die vrij te downloaden is in de app store. Ik vind dit echt een afgang voor Ziggo.
Een paar week geleden viel het het me ook al op bij het programma Top Chef. Hierbij kon je met je app stemmen op kandidaten en tevens chatten met anderen. Uiteraard was deze app weer alleen beschikbaar voor iOS. En ja ik weet ook dat je die ook via de website kon doen maar daar gaat mijn discussie niet om.

Ligt het nou aan mij of ben ik de enige die dat belachelijk vind. Waarom zou je als bedrijf in godsnaam een app alleen voor iOS uitbrengen. Hoeveel werk moet het dan wel niet zijn om hem ook voor Android beschikbaar te maken? En als je toch al een team laat werken aan een iOS app is er dan geen budget beschikbaar om een Android app te maken?
Ik vind dit persoonlijk een enorme afgang voor grote organisatie's als b.v Ziggo.

Ik ken de cijfers niet dus het is puur speculatie maar mijn gevoel zegt dat er meer iOS dan Android 'telefoon'toestellen op de Nederlandse markt zijn. (tablets er buiten gelaten) Dit is helemaal niet om iOS af te zeiken want als de rollen om gedraaid zouden zijn, zou mijn mening hetzelfde zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door janvanduschoten op 17-12-2011 11:23 . Reden: IOS &OIS ->iOS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Heb je enig idee hoeveel manuren er gaan zitten in het maken van een app? En ook niet onbelangrijk: hoe wild verschillend programmacode voor iOS is t.o.v. code voor Android? Het is een bijzonder logische economische afweging om de begininvestering laag te houden en eerst een gebruikersgroep op te bouwen op één platform voordat je uitbreidt.

Daarnaast heb je nog het feit dat Flash voor iOS niet beschikbaar is en voor Android wel. Veel sites die op Apple's software niet bruikbaar zijn omdat Jobs veel te vroeg besloot om Flash af te stoten kun je op Android wel gewoon gebruiken. Voor iOS heb je domweg een app nodig om die functionaliteit te simuleren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:31
Apps etc is onderdeel van een marketingstrategie, marketeers <3 apple (ik zit ook in die wereld en werk met 80% apple freaks). De meeste marketeers weten dus al meer af van iOS door eigen gebruik, daarnaast heb je nog keiharde cijfers en feiten. Er zijn gewoon meer iOS apparaten in omloop (ipods ipads etc tellen ook mee). Dan heb je nog de fragmentatie binnen android die het ontwikkelen van een app die op alle aparaten soepel werkt lastiger maakt. Deze factoren samen zorgen waarschijnlijk voor jouw frustratie. En soms kan het ook gewoon zo zijn dat uit onderzoek is gebleken dat een bepaalde interessante doelgroep overwegend iOS apparaten gebruikt oid.

Ik verwacht overigens dat dit in de toekomst wel gaat veranderen. iOS staat een beetje hetzelfde te wachten als de mac in de jaren 80. Goed idee als eerste succesvol uitgevoerd maar uiteindelijk beter overgenomen door een software leverancier die vrije distributie toelaat. In andere woorden over een paar jaar zullen er dermate veel meer android toestellen in omloop zijn dat de nadruk daar op komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:41
Crazyanz schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 02:26:
Apps etc is onderdeel van een marketingstrategie, marketeers <3 apple (ik zit ook in die wereld en werk met 80% apple freaks). De meeste marketeers weten dus al meer af van iOS door eigen gebruik, daarnaast heb je nog keiharde cijfers en feiten. Er zijn gewoon meer iOS apparaten in omloop (ipods ipads etc tellen ook mee). Dan heb je nog de fragmentatie binnen android die het ontwikkelen van een app die op alle aparaten soepel werkt lastiger maakt. Deze factoren samen zorgen waarschijnlijk voor jouw frustratie. En soms kan het ook gewoon zo zijn dat uit onderzoek is gebleken dat een bepaalde interessante doelgroep overwegend iOS apparaten gebruikt oid.

Ik verwacht overigens dat dit in de toekomst wel gaat veranderen. iOS staat een beetje hetzelfde te wachten als de mac in de jaren 80. Goed idee als eerste succesvol uitgevoerd maar uiteindelijk beter overgenomen door een software leverancier die vrije distributie toelaat. In andere woorden over een paar jaar zullen er dermate veel meer android toestellen in omloop zijn dat de nadruk daar op komt te liggen.
Appels met peren vergelijken. iOS heeft inmiddels honderdenmiljoenen trouwe gebruikers die nooit meer van iOS af gaan stappen, waarom veranderen als het perfect werkt? Dat is iniedergeval de gedachtegang van de niet-tweaker.

Wat overigens ook een rol kan meespelen is de warez op Android devices. Apps op iOS worden een stuk vaker verkocht dan op Android. Dan is natuurlijk de keuze economisch snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is perfect? ;)
Jij bedoeld: "Als ik snap hoe het werkt en de dingen die ik wil dat het doet of meer, ook doet."

[ Voor 73% gewijzigd door Room42 op 17-12-2011 02:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Wat hier boven zoal benoemt is klopt het probleem is om iets voor android te maken wat op alle toestellen werkt is vrij lastig. iOS is in dat opzicht veel makkelijker om te ontwikkelen. Zie bijv GTA III om maar iets te noemen deze werkt op alle iOS 5.0 apparaten zonder dat daar als ontwikkelaar veel tijd ingestoken moet worden. Dit is voor Android ook weer anders.

Bekijk het eens zoals Windows dit ondersteund ook niet alles meteen al hoewel het ook steeds beter gaat. Het verschil in hardware en zelfs software kost gewoon veel tijd en geld om een app uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Laatst online: 12:41
Daarover kan je discussieren, maar dit is natuurlijk geen iOS vs Android fanboy topic en gaat compleet offtopic.

Wat ook een rol kan meespelen zijn de hoeveelheid iOS devices. Volgens netmarketshare (klik) staat iOS nog steeds aan top qua internet devices.
Er worden natuurlijk wel veel Android devices verkocht, maar er zijn ontzettend veel low-end Android devices. Daarnaast heeft Apple met de iPod-touch en iPad een gigantische markt in handen!

Verder natuurlijk de versnippering zoals hierboven genoemd. Het kost veel tijd om alles te optimaliseren. Bij iOs ben je inprincipe in 1 keer klaar voor alle iOS devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Crazyanz schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 02:26:
Apps etc is onderdeel van een marketingstrategie, marketeers <3 apple (ik zit ook in die wereld en werk met 80% apple freaks). De meeste marketeers weten dus al meer af van iOS door eigen gebruik, daarnaast heb je nog keiharde cijfers en feiten. Er zijn gewoon meer iOS apparaten in omloop (ipods ipads etc tellen ook mee).
Zo hard zijn die feiten niet. Nieuwe smartphonecijfers zijn heel anders, bijvoorbeeld in Q2 2011 wereldwijd:
Afbeeldingslocatie: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Smartphone_share_current.png

De keuze voor iOS zal voor de meeste bedrijven toch echt gewoon een economische zijn omdat hun sites zonder app wel werken op Android en niet op iOS en er dus in de eerste instantie op iOS meer winst te behalen valt.
bobsqaud schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 02:39:
Wat hier boven zoal benoemt is klopt het probleem is om iets voor android te maken wat op alle toestellen werkt is vrij lastig. iOS is in dat opzicht veel makkelijker om te ontwikkelen.
Watblief? Het enige verschil is dat je bij iOS min of meer zeker weet met wat voor hardware je te maken hebt. Toen Apple ineens zijn resolutie verhoogde moesten ze de hele SDK op de schop gooien om high res icons en graphics mogelijk te maken en oude apps zagen er gewoon lelijk uit. Bij Android kun je met dat soort dingen direct al rekening houden en dat kan al sinds de eerste versie van de SDK...

Als ontwikkelaar die ervaring heeft met het maken van Android-apps begrijp ik je opmerking in elk geval niet.

[ Voor 32% gewijzigd door NMe op 17-12-2011 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rprp schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 02:41:
[...]

Daarover kan je discussieren, maar dit is natuurlijk geen iOS vs Android fanboy topic en gaat compleet offtopic.
Ik bedoel dat ook niet als Android vs iOS. Het geldt namelijk voor beiden ;)

Ik denk zelf dat inderdaad de marketing van Apple ook erg helpt. Apple is hip. Merken willen hip zijn, dus sluiten ze zich bij een ander hip item aan. Dat verlaagt de marketingkosten voor het hippe merk in spe ook meteen weer een beetje.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
NMe schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 02:43:
Watblief? Het enige verschil is dat je bij iOS min of meer zeker weet met wat voor hardware je te maken hebt. Toen Apple ineens zijn resolutie verhoogde moesten ze de hele SDK op de schop gooien om high res icons en graphics mogelijk te maken en oude apps zagen er gewoon lelijk uit. Bij Android kun je met dat soort dingen direct al rekening houden en dat kan al sinds de eerste versie van de SDK...

Als ontwikkelaar die ervaring heeft met het maken van Android-apps begrijp ik je opmerking in elk geval niet.
Om hier even op in te haken dit is wel een persoonlijke ervaring. Zelf ontwikkel ik apps voor iOS vanaf de iPhone 3 tot heden en opzicht daarin geen problemen tegengekomen dat het veel moeite en tijd kost. Hetzelfde wat ik voor iOS heb ontwikkeld heb ik ook geprobeerd op Android en helaas op een aantal telefoons krijg ik het niet voor elkaar dat de applicatie werkt.

Tuurlijk voor Android moest er vanaf het begin al rekening mee gehouden worden omdat zo'n beetje elke telefoon om het maar even snel te zeggen een andere resolutie heeft zou dat er niet in hebben gezeten zou het al helemaal een feest zijn.

offtopic: Het lijkt nu dat ik helemaal voor iOS ontwikkeling ben maar het mooiste is toch wel dat zulke apps voor allebei de besturingssystemen gelijk uitgegeven zouden worden. Ik spreek hier dan ook alleen uit persoonlijke ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb ook het idee dat Apple-gebruikers wat meer gewend zijn aan betalen voor apps, daar waar men bij Android meer gratis verwacht? Dan is voor kleine appmakers Android een minder aantrekkelijke markt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bobsqaud schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 03:00:
[...]

Om hier even op in te haken dit is wel een persoonlijke ervaring. Zelf ontwikkel ik apps voor iOS vanaf de iPhone 3 tot heden en opzicht daarin geen problemen tegengekomen dat het veel moeite en tijd kost. Hetzelfde wat ik voor iOS heb ontwikkeld heb ik ook geprobeerd op Android en helaas op een aantal telefoons krijg ik het niet voor elkaar dat de applicatie werkt.
Projecteer je eigen problemen niet op de hele tak van sport, dat werkt niet. :) Voor vele anderen zal het precies andersom zijn. ;)
gambieter schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 03:07:
Ik heb ook het idee dat Apple-gebruikers wat meer gewend zijn aan betalen voor apps, daar waar men bij Android meer gratis verwacht? Dan is voor kleine appmakers Android een minder aantrekkelijke markt.
Dat klopt wel ja. Android is veel meer van het "gratis maar dan met ads"-idee waar er voor iOS sneller geld neergetikt wordt. Puur statistisch bezien, uiteraard. :) Dat is ook de reden dat je Angry Birds voor iOS kunt kopen zonder ads en voor Android niet. Al baal ik stiekem wel dat er geen ad-free versie is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Dat zal ik ook niet zeggen NMe maar ik houd mijzelf toch vooral bezig met iOS ontwikkeling en tuurlijk als je dan plots iets voor een ander platform zal "moeten" ontwikkelen gaat het niet over rozen. Maar het enige wat ik wou zeggen werkt iets voor de iPhone dan werkt het 99% ook voor alle andere iOS apparaten dit in tegenstelling tot android en zoals ik al heb aangegeven dit is ook alleen puur mijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
NMe schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 02:43:
[...]

Zo hard zijn die feiten niet. Nieuwe smartphonecijfers zijn heel anders, bijvoorbeeld in Q2 2011 wereldwijd:
[afbeelding]

De keuze voor iOS zal voor de meeste bedrijven toch echt gewoon een economische zijn omdat hun sites zonder app wel werken op Android en niet op iOS en er dus in de eerste instantie op iOS meer winst te behalen valt.

[...]

Besluiten worden genomen op cijfers die toen "actueel" waren. Er gaat een redelijk tijd over besluitvorming en ontwikkeling binnen bedrijven. De smartphone markt is nog veel in beweging en veel vooral grote bedrijven hebben moeite dit bij te houden.

Daarnaast zijn deze cijfers gebaseerd op de wereldmarkt en niet specifiek Nederland en dus niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Grappig, had toevallig deze discussie met een die-hard iPhone/apple fan vandaag (ik zijnde Android gebruiker).

Zijn idee was dat het met gebruiker targetting te maken had

Het idee heerst dat iPhone / iPad gebruikers generiek gezien een net iets ander soort gebruiker is dan een Android gebruiker.
Adverteerders (en dus ook app bouwers) kiezen ervoor een bepaald publiek aan te spreken.
Met een i-app bereik je een andere doelgroep dan met een Android app.

Zonder uitspraken te doen over wat beter is, kon ik toch best wel ver mee gaan in deze filosofie.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik werk in een bedrijf die tegenwoordig ook al smartphone apps maakt (wie niet anno 2011? :z ), en denk op basis van mijn ervaringen dat het een stuk simpeler is:

Wie bepaalt de productdefinities? De marketingafdeling.
Wat voor toestel hebben marketeers (zonder uitzondering bij ons)? iPhone
Rara welk platform wordt als eerste bediend? ;)

Vervolgens merkt bij de ontwikkeling een of ander techneut op dat hij toch echt gehoord had dat Android ondertussen groter marktaandeel had. Marketeers slaan hun research erop na en constateren (na lange, geduldige uitleg dat merk telefoon irrelevant is maar OS wel) dat dat zo is. Prompt wordt voor tweede release gespecifieerd dat er ook een Android versie moet komen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> AND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvj
  • Laatst online: 01-10 15:02
dion_b schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 04:12:
Wie bepaalt de productdefinities? De marketingafdeling.
Wat voor toestel hebben marketeers (zonder uitzondering bij ons)? iPhone
Rara welk platform wordt als eerste bediend? ;)
Precies, als marketingafdelingen met echte cijfers aan zouden komen qua bereik en niet "ik gebruik het dus iedereen gebruik het en Android is kut" dan zou Android als eerste gebruikt worden.

site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
localjoost.nl schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:13:
[...]

Precies, als marketingafdelingen met echte cijfers aan zouden komen qua bereik en niet "ik gebruik het dus iedereen gebruik het en Android is kut" dan zou Android als eerste gebruikt worden.
Iedereen roept maar klakkeloos dat er meer Android toestellen zijn maar als ik even naar de cijfers kijk van bv statcounter (helaas moeten we het daarmee doen in NL). Dan zie ik toch echt dat er nog meer iOS devices zijn in NL.

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/Knipsel-6.jpg

Wat dat betreft blijft het jammer dat de meeste cijfers wtb aandeel van mobiele OS over Amerika gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door haakjesluiten op 17-12-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 23:10
Het zijn meerdere reedenen nu met Android 4.0 gaat er verandering in komen denk ik.
Maar daar voor met android 2.3 kun je toch relatief weining animaties in je app in bouwen waardoor android applicaties er veel minder mooi uit zien.
Plus de manier om geld aan je app te verdienen is in android ook heel anders kijk maar is hoeveel applicaties die in android gratis zijn betaald zijn op iOS. En zoals al eerder gezegt programmeren op iOS gaat makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door LemonC200 op 17-12-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Crazyanz schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:10:
[...]

Iedereen roept maar klakkeloos dat er meer Android toestellen zijn maar als ik even naar de cijfers kijk van bv statcounter (helaas moeten we het daarmee doen in NL). Dan zie ik toch echt dat er nog meer iOS devices zijn in NL.

[afbeelding]

Wat dat betreft blijft het jammer dat de meeste cijfers wtb aandeel van mobiele OS over Amerika gaan.
Dat komt vooral omdat in die cijfers iPods en iPads meegeteld zijn. Veruit de meeste apps die ik ken zijn gericht op smartphones die iPads zouden eigenlijk niet meegenomen mogen worden in de vergelijking. :P De iPod Touch overigens wel omdat dat dezelfde form factor heeft.

Ik vind trouwens wel dat de meeste marketingafdelingen nogal onderschat worden. Natuurlijk zijn er wel marketeers die op hun eigen gevoelens beslissingen nemen in plaats van cijfers grondig te checken, maar de meesten zullen toch écht wel een afweging maken lijkt me. Ik heb in mijn eerste post in dit topic al redelijk wat overwegende argumenten genoemd om vooral maar één OS tegelijkertijd te bedienen en om in dat geval maar bij iOS te beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Waarom zou je alleen apps gaan tellen die puur op smartphones gericht zijn, ik kan me zo snel geen zinvolle reden bedenken? Zeer veel apps zijn toch bruikbaar of zelfs ontworpen voor zowel smartphones als tablets incl. de mini tablets die apparaten als de iPod Touch eigenlijk zijn. En volgens mij is de trend voorlopig alleen maar dat de apps meer en meer bruikbaar worden voor zowel smartphones als tablets.

Of een iOS of Android app vanaf een smartphone, tablet of mini tablet gebruikt wordt lijkt me binnen deze discussie niet relevant, het gaat erom dat de app gebruikt wordt vanaf een bepaald platform. Het onderscheid smartphone, mini tablet, tablet vervaagt sowieso steeds meer. Over een jaar of 2 heb je gewoon de keus tussen een reeks schermformaten tussen grofweg 3 en 12 inch waarop hetzelfde OS draait en ook dezelfde apps.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 17-12-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 20:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Toen ik mijn app ging maken was mijn initiële gedachte ook nog om zowel een iOS als Android versie te maken. Ik heb zowel een Android als iOS toestel, maar mijn iPhone 4 is mijn primaire telefoon. Daarnaast hebben de meeste mensen in mijn vriendenkring een iOS toestel, dus de keuze als primair ontwikkelplatform was snel gemaakt.

Terwijl ik bezig was met de iOS versie wilde ik alvast kijken naar de mogelijkheden om eea naar Android over te zetten om mogelijke problemen in het verdere traject te beperken. Toen kwam ik er echter al wel achter dat de UI van Android vanzelfsprekend niet alleen heel anders is, maar ook gewoon complete standaard-patterns mist die op iOS allemaal al door Apple uitgewerkt zijn.
Oftewel, het zou me veel meer tijd gaan kosten om de Android versie te ontwikkelen omdat ik allerlei zaken zelf moet gaan maken, of compleet anders moet gaan oppakken dan dat ik dat nu in iOS doe.

Je hoeft het natuurlijk niet perse een nadeel van de Android SDK te vinden, maar ik vind dat een hele grote. De iOS SDK biedt voor mij gewoon veel meer kant-en-klare bouwblokken die ik meteen kan gaan toepassen om bijvoorbeeld bepaalde navigatie-uitdagingen op te lossen waar Android ze (standaard) niet heeft.

Daarnaast wilde ik graag een kleine bijdrage vragen om mijn ontwikkeltijd en investeringen te bekostigen, en als je dan onderzoek gaat doen kom je erachter dat er op Android gewoon veel meer vraag is naar enkel gratis applicaties. Kijk even naar dit artikel:

http://blog.flurry.com/bi...droid-this-Holiday-Season

En dan snap je wel waarom in ieder geval freelance developers en kleine bedrijfjes liever voor iOS ontwikkelen.
Feit is ook dat je tegenwoordig een betaalaccount aan je Apple account moet koppelen voordat je zelfs een gratis app kunt downloaden uit de store.
Sommigen zien dat als een nadeel in het aanmeldproces, maar ik kan nou niet echt zeggen dat het ervoor gezorgd heeft dat het iOS platform daardoor veel minder populair is. ;) Integendeel, het zorgt er juist voor dat alle appstore bezoekers veel makkelijker even 80 cent uitgeven voor een app, omdat ze er niets extra's meer voor hoeven te doen. Hun betaalgegevens zijn immers al bekend, en wat is 80 cent nu?

Op Android heeft minstens de helft niet eens hun betaalgegevens gekoppeld dus slaan ze allemaal simpelweg de betaalde applicaties over en wordt je dus gewoon helemaal niet gezien.

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1