Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fiesta / Grande Punto / Corolla <-- keuze / alternatieven

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kan er een heel lang verhaal van maken maar in het kort: betrouwbaar, gaat aannemelijk zeker 4/5 jaar mee, diesel. Stuurbekrachtiging, ABS, airbags, centrale deurvergrendeling, elec

http://driessen.onlinevoo...d=3739278&print=1#content
http://driessen.onlinevoo...ails/?sid=3835524#content
http://www.jansenauto.nl/...essage=main&carid=4905105

Hoe moet een leek nu kiezen? Ben hiervoor al door 200-250 auto's gegaan, lastig. Kunnen de mensen met verstand me informeren / adviseren? Hartstikke bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Cassius op 16-12-2011 22:35 . Reden: Eerste link gaar, is de Punto. ]

De meeste mensen deugen!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
budget?

• Cassius
  • Niet online
€6000

De meeste mensen deugen!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Van die 3, de Fiesta, simpelweg; laagste kilometerstand, das minder snel last van grotere onderhoudsuitgaven.
Daarbij is het ook nog de versie met het "bolletje" op de koplamp. Stevige solide auto.

Maar goed, wij kunnen verder weinig adviseren. Wij weten nog hoe intensief je hem gaat gebruiken, wat je verwacht te betalen per maand aan kosten etc. Wat je eisen aan een auto verder zijn. Etc, etc.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Cassius
  • Niet online
+\- 30.000km pj

Max 400 de maand inc alles (diesel, verzekering, wegenbelasting, afschrijving en onderhoud)

Eisen noemde ik in opening :) . Heb deze auto's wel met zorg gezocht, kan gewoon slecht kiezen. Maar jij lijkt daarin heel duidelijk. Thnx!

[ Voor 25% gewijzigd door Cassius op 16-12-2011 22:53 ]

De meeste mensen deugen!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ga eerst eens kijken welk model je nu echt wil.

Deze selectie is wel aardig, maar niet geheel representatief. De Fiesta heeft idd veel betere kilometerstand, maar eigenlijk is dat erg raar. Normaliter koop je geen diesel om er bijna niks mee te gaan rijden, daar zit dus een verhaal achter. Het zou kunnen gaan om een auto die een tijd stil heeft gestaan (weduwe deed er niks mee), maar dan kan het zomaar zijn dat je remtrommels opnieuw afgedraaid moeten worden, banden vervangen, etc. Toch wat kosten om hem weer lekker te laten rijden.

Ook is de Corolla een klasse groter dan de Fiesta en de Punto, dus dat is ook het overwegen waard. Ook zal de Corolla het minst afschrijven van die 3. Japanners gaan immers als zoete broodjes richting Afrika, bij een exporteur krijg je er meestal wel goed geld voor als ie wat ouder is.

Ik zou dus eerst nader kennismaken met die auto's en ermee proef gaan rijden. Maak daarna de keuze voor het model die je echt het meeste aanstaat en ga dan pas op internet de vruchten uit de pap proberen te vissen. (Althans, zo zou ik het doen).

[ Voor 6% gewijzigd door ebia op 16-12-2011 23:15 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:58
Je kan auto's vergelijken op de site van AutoWeek.

De Punto heeft twee keer zoveel pk als de Fiesta die met 15,5 s naar 100 km/u ronduit traag is. De dieselmotoren van Fiat staan beter bekend dan die van Toyota.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Oftewel het lijkt ondanks verhalen van honderden auto's bekeken alsof je geen idee hebt wat voor auto je wilt en drie vrij willekeurige en totaal verschillende auto's bij twee willekeurige garages geplukt hebt :o

Begin met uit te zoeken exact wat voor soort auto je wilt.
Bepaal dan een model.
En ga vervolgens gewoon zoeken tot je een paar goede exemplaren tegen acceptabele prijs vindt.
Paar proefritjes verder en je hebt je auto :)

Als je het niet op volgorde doet maar alles door elkaar gaat doen is het niet gek dat je niet kunt kiezen :o

Ik mis trouwens 'verbruik' in je hele verhaal. Als je zegt max EUR 400/m en je rijdt in die tijd 2500km zal dat fors aantikken - evenals in de wegenbelasing (de Corolla zit drie schalen hoger dan de Fiesta). Ook niet gek gezien de overige verschillen. Ik zou als kosten sterk bepalend zijn even een spreadsheet maken om TCO te berekenen, dan zie je vanzelf wat de implicaties zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Cassius schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 22:52:
+\- 30.000km pj

Max 400 de maand inc alles (diesel, verzekering, wegenbelasting, afschrijving en onderhoud)
Bij 30.000 km/jaar is een diesel gunstiger, zeker als je tweedehands koopt.

Compacte diesel, aanschaf 6.000 euro, 30.000 km/jaar, 4 a 5 jaar rijden (120 a 150.000 km erbij) --> restwaarde gok ik op 1500, misschien 2000. Afschrijving zal rond de 75,- per maand liggen.
Rentelasten (uitgaande van spaarrente 3%): 10,- per maand.

Wegenbelasting: 240 tot 280,- per kwartaal (gewicht tussen 1050 en 1250 kilo). Ongeveer 85,- per maand.
Verzekering: afhankelijk van je schadevrije jaren, reken op 25 a 30,- per maand voor beperkt casco + 15,- per maand als reservering voor schades aan je eigen auto. (alternatief is om volledig casco te verzekeren voor 45 a 50 per maand).

Onderhoud en banden: ongeveer 60,- per maand (500 voor jaarlijkse APK + grote beurt en in de latere jaren misschien een reparatie of twee, 220 voor bandenslijtage).
Brandstof: 30.000 km/jaar verbruik 1:20 dieselprijs 1.35/liter --> 170,- per maand.

Ik kom in totaal op zo'n 440 euro per maand.

Als je 1:22 rijdt en het onderhoud niet tegenvalt, past deze auto in je maandbudget.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die Fiesta weegt maar 1045 kg, valt dus in een lagere belastingstarief, is daarmee de enige van de drie die zonder constant 90km/u te rijden op de snelweg binnen budget valt. Maar goed, er zijn zat andere auto's die dat ook doen. Ik zou persoonlijk ernaar neigen om een iets oudere te kopen waardoor aanschaf en afschrijving beide lager liggen. Een auto uit 2002/2003, zeker een diesel, kan nog prima 5 jaar vooruit.

Zoals gezegd, gewoon even een spreadsheet met TCO maken van verschillende autotypes en je komt snel genoeg achter wat brandstof, belasting en verzekering je samen gaan kosten. Wat je overhoudt kun je in afschrijving stoppen.

Sowieso, reken je nooit rijk mbt restwaarde - het blijft gokwerk. Momenteel lijkt een kleine, betrekkelijk zuinige diesel een goede gok voor een redelijke restwaarde (veel beter dan een zwaar onzuinig geval), maar gezien de sloot aan "Eco"-gevallen die nu in de lease zit ivm huidige bijtellingsregeling en straks bij gewijzigde regeling opeens niet meer interessanter zijn zou het zomaar kunnen dat er veel meer aanbod dan vraag is over een aantal jaar, en daar gaat je restwaarde...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1