Vanavond ben ik bezig mijn pc, waarvan ik de cpu, moederbord en geheugen los heb verkocht, te demonteren. Bij inspectie van de socket dat er een pinnetje omhoog staat. Ik maak de fout om hem terug te drukken door de cpu terug te zetten. Dom, dom, dom. Nu is het pinnetje dus plat tegen de plaat gedrukt. Ik heb geen idee of dit nu mijn mobo onbruikbaar heeft gemaakt, maar ik durf niet meer mijn processor er op te zetten. Kan ik de cpu hierdoor beschadigen of is er een manier om dit te repareren?
Je kunt kortsluiting maken als je pech hebt. Afhankelijk van hoe scheef dat pinnetje is (en wat je cpu en mobo je waard zijn) zou ik het niet zonder meer proberen.
Pinnetje voorzichtig terugbuigen met een creditcard, dan weet je meteen dat ie weer even recht staat als de rest. Dat metaal kon doorgaans wel een paar keer wat verbogen worden.
edit; woeps, de socket zelf?? Misschien kun je nog iets bijbuigen met een dunne naald... durf je geen positieve voorspelling te geven however..
edit; woeps, de socket zelf?? Misschien kun je nog iets bijbuigen met een dunne naald... durf je geen positieve voorspelling te geven however..
[ Voor 29% gewijzigd door Michael Knight op 16-12-2011 22:04 ]
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Het ligt er ook aan of je de PC in de tussentijd al hebt aangezet? Zo nee dan zal er nog weinig aan de hand zijn, mocht je onverhoopt toch de PC aangezet hebben dan kan het zomaar zijn dat het eea. kapot is gegaan, maar dan is in dat geval het motto "Baat het niet, dan schaadt het niet (meer)" 
In het laatste geval dus het pinnetje zo goed mogelijk terug rechtzetten en proberen maar....
In het laatste geval dus het pinnetje zo goed mogelijk terug rechtzetten en proberen maar....
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Met een creditcard?? Doe dat AUB niet, maar doe het met een pincet ofzo, een creditcard is echt VEEL te lomp hiervoor.
Bedankt, het is wel een goed moederbord maar mijn processor is nog even meer waard. Dan moet ik het maar er bij laten, het is zo verdomd klein dat ik er amper bij kan komen, het blad van mijn pincetje past er niet eens tussen. Jammer
Schijnt wel te kunnen: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=512252
offtopic:
Heeft TERW_DAN nou nog steeds dat icon na weer een topic vandaag?
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
doe het met een naald anders, dan kun je hem zachtjes recht buigen. (heb ik ook gedaan)
PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i
zoals TERW_DAN al zei: je kan kortsluiting maken.
dit heeft als gevolg dat je je processor, mobo, en waarschijnlijk ook de pci(E)/agp o.i.d. aangesloten apparaten kunt wegpleuren!]dus als ik jou was zou ik alles wat je tot schrikken kan brengen uit/stil zetten en dan heel voorzichtig met een naald de socketpin weer rechtbuigen.
dan heb ik ook een tip voor de naald.
ik zou voordat je dat doet eerst de naald een kleur geven die heel veel contrast heeft op de kleuren van de socket. zoals oranje!
zo kan je precies zien en volgen wat je precies doet en dat je niet perongeluk een andere (goede) pin de verkeerde kant opbuigd!
dit heeft als gevolg dat je je processor, mobo, en waarschijnlijk ook de pci(E)/agp o.i.d. aangesloten apparaten kunt wegpleuren!]dus als ik jou was zou ik alles wat je tot schrikken kan brengen uit/stil zetten en dan heel voorzichtig met een naald de socketpin weer rechtbuigen.
dan heb ik ook een tip voor de naald.
ik zou voordat je dat doet eerst de naald een kleur geven die heel veel contrast heeft op de kleuren van de socket. zoals oranje!
zo kan je precies zien en volgen wat je precies doet en dat je niet perongeluk een andere (goede) pin de verkeerde kant opbuigd!
PC is niet meer aangeweest, de rest is nog in orde trouwens. Gelukkig.
offtopic: aach jongens dat meen je toch niet?!?!?! alweer zo'n domme haatpagina?! zouden ze gewoon permanent moeten bannen van t.net die gasten.pedorus schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 22:20:
offtopic:
laat de god lekker zijn PP houden ga niet zeiken
Bedankt voor het uitzoeken mensen, ik ga er zelf niet aan rommelen. Als iemand dit een leuk klusje vind en als het lukt een P5E Deluxe wil hebben stuur dan maar een dm, dan mag je hem van mij hebben.
Pagina: 1