Wat ik bedoel is: Ik ben bezig met een ontwerp voor een casemod. Er komen 8 fans in om een goede airflow te garanderen, maar ik heb geen zin in een 747 op mijn bureau. Qua oppervlakte hoeven ze niet zo vreselijk veel warmte te verplaatsen, ze hoeven allemaal max. 15bij15cm voor hun rekening te nemen. Maar...als ik die fans ga kopen, van hoeveel dB moet ik dan uitgaan voor een redelijk stille pc? Ennuhhh...durf het bijna niet te vragen mar iemand een aanrader?
Onder de 30 dBA is bijna onhoorbaar. Zoals de panaflow...
Pas boven de 40 dBA gaat ie echt herrie maken...
Tussen de 30 en 40 hoor je wel, maar niet heel irritant.
Meestal moet je dan grotere langzamere fans nemen. Die zijn stil en verplaatsen toch veel lucht
Pas boven de 40 dBA gaat ie echt herrie maken...
Tussen de 30 en 40 hoor je wel, maar niet heel irritant.
Meestal moet je dan grotere langzamere fans nemen. Die zijn stil en verplaatsen toch veel lucht
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
kewl, thanx
Nog 1 vraagje: als je bijv. 8 fans van 30Db er in zet, op hoeveel dB kom je dan uit?
Lijkt me sterk dat je dan 8*30=240dB aan geluid hebt.
of kan je die dingen in tegenfase laten draaien ofzow? misschien scheelt dat...
Nog 1 vraagje: als je bijv. 8 fans van 30Db er in zet, op hoeveel dB kom je dan uit?
of kan je die dingen in tegenfase laten draaien ofzow? misschien scheelt dat...
Decibel is een oplopende schaal, een algorithme. 1dB + 1 dB =/= 2bB dus. Hoe het precies wél zit, weet ik niet niet, maar je kan het iig niet bij elkaar optellen.
Bloed, zweet & koffie
Verwijderd
Dat wordt 10*(10logNog 1 vraagje: als je bijv. 8 fans van 30Db er in zet, op hoeveel dB kom je dan uit?
Dat zeker niet doen, want dan pompen ze de lucht ROND in plaats van DOOR je kast. (en maken nog meer lawaai ook)of kan je die dingen in tegenfase laten draaien ofzow? misschien scheelt dat...
Je kunt beter een paar grotere fans nemen, en die op halve snelheid laten draaien dan een klein fannetje dat heel snel draait.
nooit natuurkunde gehad? :-)
als 1 fan 30db maakt dan maken 10 fans 60db..
logaritmisch.
als 1 fan 30db maakt dan maken 10 fans 60db..
logaritmisch.
Of als je 2 fans hebt die 30 DB maken dan is dat samen 33 Db (ongeveer)
1 fan = 30 dB
2 fans => 33 dB
4 fans => 36 dB
8 fans => 39 dB
16 fans => 42 dB
32 fans => 45 dB
64 fans => 48 dB
Iedere verdubbeling van het geluid is een verhoging met 3 dB. Dat betekent ook dat er geen onderkant aan de schaal is. Je kan door voldoende vaak halveren van geluid rustig op -5 dB uitkomen.
2 fans => 33 dB
4 fans => 36 dB
8 fans => 39 dB
16 fans => 42 dB
32 fans => 45 dB
64 fans => 48 dB
Iedere verdubbeling van het geluid is een verhoging met 3 dB. Dat betekent ook dat er geen onderkant aan de schaal is. Je kan door voldoende vaak halveren van geluid rustig op -5 dB uitkomen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Pagina: 1