Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een game voor de android market. Nu ben ik mij aan het voorbereiden op het verkopen van mijn game (Als eenmanszaak, maar ook als gewoon persoon zal je door de belastingdienst wel als ondernemer voor de BTW worden aangemerkt). Hierbij kwam iets naar boven wat vrij onduidelijk is. Ook op google search is weinig duidelijkheid te behalen.

1.) Als ik mijn games verkoop via de market dan "schijn" (eerste onduidelijkheid) ik dat direct te doen aan de gebruikers. Google fungeert enkel als een soort doorgeefluik, waar zij wel een percentage van de opbrengsten toe eigenen.

Dit heeft flinke gevolgen als het gaat om belastingen, in dit geval ben ik namelijk niet met een bedrijf in EU (ierland zit google geloof ik voor eu) aan het handelen, wat er voor zorgt dat ik de BTW kan verleggen maar nu moet ik voor alle landen waarin ik verkoop, belasting volgens het daar geldende (BTW of VAT) tarief inhouden en betalen aan dat land.

Voor Europa, en dus ook nederland, is dit nog relatief simpel. Ik verhoog de prijs van mijn game met 19% en dan kan ik het verkopen in alle landen binnen de EU en de BTW afdragen aan Nederland (Volgens de belastingtelefoon). Voor andere landen zou ik dat dus per land moeten gaan bekijken. Voor Amerika moet dat dus per staat gedaan worden. Daarbij moet ook per land de verschuldigde belasting betaald worden aan dat land. Dus per land een relatie aangaan met de belasting dienst om daar de belastingen te kunnen betalen.

2.) De BTW die ik dan zou moeten berekenen zou dan voor het gehele verkoopbedrag moeten zijn maar daar krijgt Google dan weer 30% van, moeten zij dan van dat deel zelf de BTW afdragen, of moet dan geheel door mij gedaan worden? Wat de 30% weer een raar onderdeel van de berekening maakt.

Dit lijkt me een vervelend proces en omdat er een flinke hoeveelheid developers zijn wereldwijd maar ook in Nederland kan ik me haast niet voorstellen dat iedereen dat doet. Het wordt allemaal erg complex op deze manier.

3.) Nou biedt Android naar het schijnt de mogelijkheid om belastingen te koppelen per land alleen zijn mij dan de volgende zaken niet duidelijk: Houdt Google het dan in, en betalen zij het in dat land, of is het alleen maar een nutteloos hulpstukje om te zien wat je zou moeten betalen, iets wat je sowieso dan ook in je boekhoudprogramma moet doen?

Ik zou graag weten hoe het andere android developers vergaat wat betreft dit verhaal, misschien dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven of het echt zo in elkaar zit als ik denk en of iemand officiele verklaringen van een belastinginspecteur heeft of iets dergelijks of informatie die google heeft gemeld.

kortom: Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltWouss
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-08 13:54
Ik heb precies dezelfde vraag nadat ik punt 3.2 van de overeenkomst bekeek, hoe doen andere developers dit?

Hier het stuk uit de overeenkomst:
"Het is de verantwoordelijkheid van de Ontwikkelaar te bepalen of er over de betaling voor een Product belasting moet worden betaald en welk btw-tarief de Betalingsverwerker moet toepassen voor elke belastingregio waarin Producten worden verkocht. Het is de verantwoordelijkheid van de Ontwikkelaar belastingen aan te geven en te betalen aan de betreffende belastingautoriteit."

[ Voor 3% gewijzigd door AltWouss op 10-11-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Als dat te verkopen programma alleen in het Nederlands is wordt er dan aangenomen dat het ook in Amerika verkocht wordt? En als ge het verkoopt onder de noemer tweede hands wordt het dan geen toevallige verkoop? Onder de noemer tweedehands is het toch BTW en belastings vrij. Enfin, ik zie dat veel bij mensen die zogezegd een tweedehands auto verkopen. Die doen alsof ze hun eigen oude auto verkopen en zijn daarom belasting vrij. Enfin, dat is wat ik toch regelmatig zie.