Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-11 20:43
Hoi mensen,

Mijn moeder heeft redelijk veel geld gespaard. Ze gaat nu voor onbepaalde tijd reizen over de wereld, en heeft daarbij niet zo veel geld nodig. Aangezien ze best veel belasting moet betalen over dat geld, heeft ze aan haar kinderen (o.a. ik dus) gevraagd of wij op onze naam een spaarrekening kunnen openen, en dat zij een deel van haar spaargeld op 'onze' rekening zet.

Ik heb al wel gevonden dat ouders aan kun kinderen tussen 18 en 34 jaar, ongeveer € 24.000,- onbelast mogen 'schenken'. Nu is dus ook het plan dat ze ongeveer dat bedrag op een door mij nog te openen spaarrekening stort. Het enige wat ik niet weet is of dit invloed heeft op de studiefinanciering; ik studeer namelijk nog wel. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit geregeld is?

https://freight.associates

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:28
Vermogen heeft geen invloed op het recht van studiefinanciering.

Alleen als jij meer dan 13K per jaar aan inkomsten hebt uit Box 1 2 of 3 dan vervalt je recht op studiefinanciering volgens mij.

K to the KillaZ

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

KillaZ schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:39:
Vermogen heeft geen invloed op het recht van studiefinanciering.

Alleen als jij meer dan 13K per jaar aan inkomsten hebt uit Box 1 2 of 3 dan vervalt je recht op studiefinanciering volgens mij.
En in het jaar van schenking, gaat het dan om inkomsten? Ik denk dat dat de vraag is van de TS :)

Wat betekent mijn avatar?

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:49
Je hebt wel recht op de basisbeurs + ov maar met vermogen niet op meer dan dat.
Maar of ze dit zullen zien als inkomen weet ik niet, bel even met de DUO

Maar mij lijkt dit nogal onnodig, jullie zullen er ook belasting over moeten betalen tenslotte
En ik neem aan dat het geld ook weer terug moet ooit?

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Er staat toch bij: "Onbelast mogen schenken". Je moeder heeft over dit bedrag immers al inkomstenbelasting betaald. Het zou een beetje dubbelop zijn als jij óók nog eens belasting hierover moet betalen.

Dus je hoeft er geen belasting over te betalen en hoeft ook geen stufi terug te betalen. Bij je aangifte moet je bij "giften en schenkingen" ofzo deze 24.000,- opgeven en dan staat er aan het einde bij jouw totaal te betalen belasting: 0,-

[ Voor 56% gewijzigd door Night-Reveller op 16-12-2011 12:49 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Night-Reveller schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:46:
Er staat toch bij: "Onbelast mogen schenken". Je moeder heeft over dit bedrag immers al inkomstenbelasting betaald. Het zou een beetje dubbelop zijn als jij óók nog eens belasting hierover moet betalen.

Dus je hoeft er geen belasting over te betalen en hoeft ook geen stufi terug te betalen. Bij je aangifte moet je bij "giften en schenkingen" ofzo deze 24.000,- opgeven en dan staat er aan het einde bij jouw totaal te betalen belasting: 0,-
De vraag is of je die 24K dus op moet geven...
Van de site van DUO:
Verzamelinkomen
Het verzamelinkomen is een begrip van de Belastingdienst. Het verzamelinkomen staat op de definitieve aanslag vermeld. Deze aanslag zul je van de Belastingdienst ontvangen. Inkomsten waarover je geen aangifte hoeft te doen, tellen niet mee voor de bijverdienregeling.

Wat betekent mijn avatar?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Waarom zo moeilijk doen? Je moeder kan toch prima dat geld in een deposito douwen, dan bouwt ze nog altijd rendement op ondanks de afdracht van vermogensbelasting.

Hiervoor de spaarrekeningen van je kinderen 'misbruiken' is niet zo slim. Want als jullie dit doen onder de noemer 'schenking', terwijl jou moeder later gewoon dat geld weer terug wil, dan mag -JIJ- alsnog dik belasting betalen. Dat versoepelde schenkingsrecht geldt immers alleen voor ouders die hun kinderen wat willen geven, niet andersom. Daarnaast wordt jij gewoon de juridische eigenaar van het geld, dus mocht je ooit ruzie krijgen met jet moeder dan kun je gewoon alles lekker zelf houden. Dus voor jullie allebei zou dit aanleiding moeten zijn om niet deze constructie te hanteren. (Tenzij je moeder gewoon van plan is dat geld nooit terug te eisen natuurlijk, maar het nog niet nu tegen je wil zeggen).

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
het is überhaupt geen inkomen. Het is bezit dat je is geschonken. (Maar IANA belastinginspecteur).

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
Night-Reveller schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 13:28:
het is überhaupt geen inkomen. Het is bezit dat je is geschonken. (Maar IANA belastinginspecteur).
IANA inderdaad, want dat is niet correct het ligt er maar net aan van wie het af komt.

Verwijderd

ebia schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 13:14:
Waarom zo moeilijk doen? Je moeder kan toch prima dat geld in een deposito douwen, dan bouwt ze nog altijd rendement op ondanks de afdracht van vermogensbelasting.

Hiervoor de spaarrekeningen van je kinderen 'misbruiken' is niet zo slim. Want als jullie dit doen onder de noemer 'schenking', terwijl jou moeder later gewoon dat geld weer terug wil, dan mag -JIJ- alsnog dik belasting betalen. Dat versoepelde schenkingsrecht geldt immers alleen voor ouders die hun kinderen wat willen geven, niet andersom. Daarnaast wordt jij gewoon de juridische eigenaar van het geld, dus mocht je ooit ruzie krijgen met jet moeder dan kun je gewoon alles lekker zelf houden. Dus voor jullie allebei zou dit aanleiding moeten zijn om niet deze constructie te hanteren. (Tenzij je moeder gewoon van plan is dat geld nooit terug te eisen natuurlijk, maar het nog niet nu tegen je wil zeggen).
Zoals ebia al aangeeft: Een spaarrekening op naam van iemand anders openen om daarmee de vermogensrendementsheffing te ontduiken is alles behalve aan te bevelen. Ruikt aardig naar fraude namelijk. :X

Los daarvan begrijp ik nooit waarom mensen geld willen schenken omdat iemand "best veel belasting moet betalen over dat geld". EUR 24.000 weggeven om niet (max) EUR 288,- per jaar te hoeven betalen is toch onlogisch? 8)7

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:27
Nou, fraude vind ik wel heel hard gezegd. Tot nu toe heb ik nog niets onwettigs gezien

Wat ik mis in het verhaal is wat de bedoeling van dat geld is nadat het op jouw rekening is gekomen. Mag je dat houden of wil ze het ooit weer terug?
In dat laatste geval ben ik nl. heel benieuwd hoe je moeder bedacht heeft dat terug te krijgen. De (eenmalige) verhoogde vrijstelling geldt niet voor een schenking aan haar. En sowieso vraag ik me af of je uberhaupt een vrijstelling hebt voor een schenking aan je ouder. En of je bij een schenking meteen in de duurste categorie gaat vallen. Ouders worden namelijk hier niet genoemd.
En dat zou zelfs kunnen betekenen dat bij de schenking terug het in de 30% categorie valt. Als ik de moeder zou zijn, zou ik eerst eens bellen met de Belastingtelefoon. En als het echt om een groot bedrag gaat ee afspraak maken met een financieel adviseur.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Schenkingen eerste graads zij het van ouder naar kind of kind naar ouder zijn gelimiteerd. Als kind zou je overigens kunnen stellen als het voor de studie is dat dit bedrag 50.400 euro mag zijn ipv de 24.144. Ook mag ze op jaarbasis +- 5.000 euro storten. Terug is het wel vervelend dan kom jij 30% aan het betalen voor het retourneren al zie ik niet in waarom je dit zou willen gelet op de successie op termijn.

Kleine details als dit zou ik overigens gewoon opnemen met de belastingdienst, schenkingen zijn niet echt spannend noch de consequenties ervan al moet je het wel in 1x goed doen. Stel je voor je zou meer dan 24.144 euro storten zonder reden komt je moeder ook nog eens belastingen aan het betalen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat als je moeder het geld terug wilt er schenkbelasting moet worden afgedragen.

Van moeder naar kind mag de vrijstelling dan wel (eenmalig) €24.144,- zijn, de andere kant op van kind naar moeder is dit slechts € 2.012. Over het restant dient dan 30% te worden afgedragen!

Zie http://belastingdienst.nl...henken-38.html#P302_29549

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Om even de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: schenkingen vallen niet onder inkomstenbelasting. Ze vallen dus niet in box1, 2 of 3 en dus ook niet onder je verzameninkomen.

Na ontvangst telt de schenking wel mee als vermogen in box 3. De vrijstelling in box 3 is afgerond 20.000. Het meerdere telt tegen een forfait van 4% mee als inkomen in box 3.

Een voorbeeld: Als je op de peildatum 1-1-2012 30.000 euro bezit in box 3, is je inkomen in box 3: 4% van (30.000-20.000) = 400 euro.
Die 400 euro valt onder je verzameninkomen. Samen met je andere inkomsten (loondienst, eenmanszaak en eigen woning in box 1; aanmerkelijk belang BV in box 2) zou je boven de bijverdiengrens van de studiefinanciering kunnen komen.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
t_captain schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 10:39:
Om even de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: schenkingen vallen niet onder inkomstenbelasting. Ze vallen dus niet in box1, 2 of 3 en dus ook niet onder je verzameninkomen.

Na ontvangst telt de schenking wel mee als vermogen in box 3. De vrijstelling in box 3 is afgerond 20.000. Het meerdere telt tegen een forfait van 4% mee als inkomen in box 3.

Een voorbeeld: Als je op de peildatum 1-1-2012 30.000 euro bezit in box 3, is je inkomen in box 3: 4% van (30.000-20.000) = 400 euro.
Die 400 euro valt onder je verzameninkomen. Samen met je andere inkomsten (loondienst, eenmanszaak en eigen woning in box 1; aanmerkelijk belang BV in box 2) zou je boven de bijverdiengrens van de studiefinanciering kunnen komen.
Is dat veranderd? Dacht dat vermogen tegen een flatfee van 30% over 4% fictief rendement werd geheven (dus effectief 1,2%). En niet de normale IB-schalen zeg maar.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 23:47
Bedenk je ook dat als je op één of andere manier werkeloos raakt je geen recht hebt op een uitkering als je zoveel vermogen op je rekening hebt staan.
http://www.spaarbaak.nl/v...k+hebben+met+ww+uitkering

Verder vind ik het een vreemde constructie dat je geld even bij je kinderen onder brengt. Kan ze niet gewoon goud kopen en in een kluis op schiphol stallen? Of het ergens investeren?

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

McVirusS schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:11:
[...]

Is dat veranderd? Dacht dat vermogen tegen een flatfee van 30% over 4% fictief rendement werd geheven (dus effectief 1,2%). En niet de normale IB-schalen zeg maar.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar 4 % rendement is wel inkomen, daar had hij het namelijk over, die 30 % in box drie is de belasting en dan kom je inderdaad op 1,2 effectief uit.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
HenkEisDS schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 11:57:
Bedenk je ook dat als je op één of andere manier werkeloos raakt je geen recht hebt op een uitkering als je zoveel vermogen op je rekening hebt staan.
http://www.spaarbaak.nl/v...k+hebben+met+ww+uitkering
Voor een uitkering in de WW of WAO (ziektewet, UWV) telt de hoogte van het vermogen (o.a. uw spaargeld) niet mee.
Je linkje gaat over bijstand, niet WW

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Daffie schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:32:
Aangezien ze best veel belasting moet betalen over dat geld, heeft ze aan haar kinderen (o.a. ik dus) gevraagd of wij op onze naam een spaarrekening kunnen openen, en dat zij een deel van haar spaargeld op 'onze' rekening zet.
De grote vraag is of jij vrijelijk over het geld mag beschikken.

• Daffie
Bedankt voor alle input. Het gaat er mij om dat ze dat spaargeld zo efficient mogelijk kan sparen. Ik ben absoluut geen expert op economisch/belastingvlak, maar als ik het goed begrijp:

Stel ze heeft 50.000 euro aan spaargeld, ze heeft dat op een spaarrekening met 2.7% rente.

Van die 50.000 euro is 20.000 belastingvrij. Ze moet dan dus over 30.000 belasting betalen, en dat is 4% als ik het goed begrijp. 4% van 30.000 = 1.200 euro

De rente is 2.7 over 50.000 euro, dat is 1.350 euro.
In dit rekenvoorbeeld stijgt de spaarrekening dan dus met 150 euro.

Maar, stel het bedrag is het dubbele, dus 100.000 euro, dan betaalt ze over 80.000 euro, 4% belasting en dat is 3.200 euro.
De rente van dit bedrag is 2.7% van 100.000 is dus 2.700 euro.
Dan zou ze dus 500 euro kwijtraken.

Wat is in laatste geval het handigst? Moet ze dan een spaarrekening hebben met ten minste 3.2% rente om de belasting en de rente tegen elkaar weg te kunnen strepen? Of zijn er andere manieren?

Ik zie de hele grote rekenfout al. Had gewoon 4% van het spaargeld gepakt, in plaats van 30% van 4% van het spaargeld

[ Voor 6% gewijzigd door Daffie op 17-12-2011 12:46 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je betaald geen 4% belasting, maar 1,2%.

De wet veronderstelt een forfaitair rendement van 4% hierover, en belast dit tegen 30%. Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%
Wikipedia: Vermogensbelasting

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:45
De stufi die je krijgt is toch afhankelijk van het totale vermogen dat je hebt? Meer vermogen -> minder stufi?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Nee, dit is al een jaar of 10 zo.
Dacht dat vermogen tegen een flatfee van 30% over 4% fictief rendement werd geheven (dus effectief 1,2%).
Klopt. 4% * (vermogen - drempel) is je inkomen in box 3.
Daarover wordt belasting geheven tegen een tarief van 30%, waardoor de belasting effectief 1.2% van je vermogen boven de drempel is.

Voor de vraag van TS is het tarief echter niet van belang. De vraag ging over het al dan niet kwijtraken van studiefinanciering. Daarvoor is niet je belastingtarief van belang, maar je belastbaar inkomen. Dus 4% * vermogen boven de drempel.
En niet de normale IB-schalen zeg maar.
Als je met "normale schalen" de schijven van box 1 bedoelt, inderdaad. Iedere box heeft zijn eigen tarieven.

• Daffie
Oke, bedankt voor alle input, ik ben geholpen! ;)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Daffie schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:41:
Bedankt voor alle input. Het gaat er mij om dat ze dat spaargeld zo efficient mogelijk kan sparen.
Je moet het dus teruggeven, dan werkt je hele truuk niet.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik begrijp niet veel van het verhaal, wil ze het weer terughebben? (dan is het dus geen schenking). Want je kan het niet kosteloos terugschenken voor zover ik weet.

Wil ze het wel geven dan zou ik aanraden om te wachten tot de aankoop van een woning dan kan ze het dubbele belastingvrij schenken.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Jammer dat de TS wel alle antwoorden op zijn vragen wil, maar andersom geen vragen beantwoord.
Pagina: 1