Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Nog even en dan ga op vakantie en daar kijk ik ook op uit, alleen net wou ik even wisselkoers bereken en het is gewoon om te huilen.

De munt waar ik straks mijn euro's in moet wisselen is de Chinese Yuan en daar krijg ik in vergelijking toen ik in Maart / April dit jaar nog in China was maar liefst 1 Yuan minder voor mijn euro.

Hier onder een jaar overzicht van de wisselkoers, nadat er eind een Oktober een akkoord over Griekenland was bereikt steeg ie in korte tijd weer terug naar 9 Yuan om daarnaar weer te zakken en dat allemaal dankzij Griekenland en andere landen die hun zaakjes niet op orde hebben.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I47fAtTG4HuiKke8Sg0knTAy/full.jpg

Nou dacht ik eerst dat ik meer Malaysian Ringgit voor mijn euro krijg dan Chinese Yuan en waarschijnlijk is dat nog zo, alleen zelfs bij deze munt zie je dat je er minder krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KfH3CXDKZpiFbIgMYKyApgLX/full.jpg

Ik ben dus niet zo goed in rekenen, maar ik weet wel dat 1 euro in 2009 tot begin 2010 ook nog een tijd 10 Yuan geweest en de Thai bath stond toen zelfs op 49 Thai bath voor 1 euro want ik had nog wat bath over en die heb ik in begin April in Thailand uitgeven, echter in dat zelfde jaar was het ook 8.55 Yuan op zijn laagste. Ik weet je zou je eigenlijk niet druk moeten maken om die wisselkoers, maar mijn geld is toch 10% minder waard op het moment en mijn spaarrente over mijn deposito's is 4% gemiddeld.

Enige hoop ik heb is dat als ik volgende week Zaterdag aankom in China dat de koers al weer wat beter staat en gelukkig hoef ik uit de ATM geen koersopslag te betalen, wat ik voorheen wel most a 1.35% maar nu heb ik een DKB Visa kaart, daar kun je kosteloos geld uit een ATM halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 09:10 ]

Verwijderd

ok, je merkt op dat koersen fluctueren? dat is niet iets nieuws toch?

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 22:33
Niet op vakantie gaan en dan blijft je geldwaarde hetzelfde? Je kloeg toch ook niet toen je geld meer waard werd in china dankzij een gunstige wisselkoers?

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tarkin schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:15:
Niet op vakantie gaan en dan blijft je geldwaarde hetzelfde? Je kloeg toch ook niet toen je geld meer waard werd in china dankzij een gunstige wisselkoers?
Kloeg?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit geeft redelijk aan dat wereldwijd het vertrouwen in de euro (terecht!) hard omlaag gaat. Ook in dollars zie je dat...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:14:
ok, je merkt op dat koersen fluctueren? dat is niet iets nieuws toch?
Nee dat opzich is niet nieuw, maar de snelheid waarmee het gebeurd heb ik nog niet eerder gezien, de ene dag stond ie op 9 Yuan en de andere dag was ie alweer gezakt.
RemcoDelft schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:29:
Dit geeft redelijk aan dat wereldwijd het vertrouwen in de euro (terecht!) hard omlaag gaat. Ook in dollars zie je dat...
Ja en ook dat, soms denk ik: Had ik maar een bankrekening in China geopend toen ik nog die 9RMB kreeg, maar vanwege zekerheid hou ik me geld toch op Nederlandse spaarrekeningen.
Tarkin schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:15:
Dat is geen optie, want het is geen vakantie zoals andere die hebben, die van mij is van persoonlijke aard, ik bezoek namelijk familie en daar ga ik samen verder mee reizen.

Wat ik wel al doe, ik heb cadeaus in Nederland gekocht, dus alles wat ik Nederland goedkoper kan krijgen koop ik hier omdat het met die lage koers zich niet loont om in China te kopen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 09:36 ]

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:32:
[...]

Nee dat opzich is niet nieuw, maar de snelheid waarmee het gebeurd heb ik nog niet eerder gezien, de ene dag stond ie op 9 Yuan en de andere dag was ie alweer gezakt.
Voor het bedrag dat jij waarschijnlijk nodig hebt is het totaal niet interessant om over de wisselkoers na te denken.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-11 22:48

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:32:
Ja dat is echt nog nooit eerder gebeurd met een munt. Oh jawel, toch wel.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

USD heeft toch soortgelijk dipjes gehad? Dat op grote aantallen had ook aardig impact.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2Lv3CY0pSWNrTumbByVr1mxS/full.png

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Het zijn op dit moment onzekere tijden, en dat betekend vaak dat koersen nogal fluctueren ... Lees er maar wat artikelen over, dan zie je dat het helemaal niet vreemd is...

Verwijderd

Topicstarter
stin schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:35:
[...]

Voor het bedrag dat jij waarschijnlijk nodig hebt is het totaal niet interessant om over de wisselkoers na te denken.
Dat denken meeste mensen, maar ik ben geen backpacker die op alles ligt te bezuinigen. Ik heb voor hotels en dag tours alleen al meer dan € 1034 nog niet betaald en toen ik dat berekend stond koers hoger, dus dat zal meer nu zijn.

Echter groot deel is in MYR en niet Yuan en MYR zie ik duidelijk dat ik daar meer van krijg voor me euro. En natuurlijk besteed ik ook zo geld.
SinergyX schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:36:
USD heeft toch soortgelijk dipjes gehad? Dat op grote aantallen had ook aardig impact.
[afbeelding]
Ja dat weet ik, maar het kan per munt verschillen, maar in algemeen geeft de EUR/USD wel een goed idee van hoe ver de koers gezakt is, maar ik gebruik weinig USD, alleen op eBay en soms kiezen Chinezen bedrijven er voor om online in USD te laten afrekenen.
majoh schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:36:
Het zijn op dit moment onzekere tijden, en dat betekend vaak dat koersen nogal fluctueren ... Lees er maar wat artikelen over, dan zie je dat het helemaal niet vreemd is...
Je hoort erveel over ja en er zijn mensen die speculeren dat de euro zal vallen, maar dat lijkt me echt een ramp.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 11:30 ]

• stin
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:40:
[...]

Dat denken meeste mensen, maar ik ben geen backpacker die op alles ligt te bezuinigen. Ik heb voor hotels en dag tours alleen al meer dan € 1034 nog niet betaald en toen ik dat berekend stond koers hoger, dus dat zal meer nu zijn.

Echter groot deel is in MYR en niet Yuan en MYR zie ik duidelijk dat ik daar meer van krijg voor me euro. En natuurlijk besteed ik ook zo geld en ik wou wat achter laten om me familie in China te steunen.
Het gaat nog steeds om zeer kleine bedragen. Bereken eens wat je absoluut misloopt. Op het bedrag dat je omwisselt moet je wat meer euro's betalen, maar het gaat hier niet om honderden euro's. Daarom is het voor vakantiegangers (meestal) niet zo boeiend :P maar het is natuurlijk niet leuk. Voor bedrijven is het een ander verhaal :)

Ik ben in Augustus ook naar Zwitserland gegaan. De koers was ook bijna 30% anders dan het jaar daarvoor. Shit happens, maar voor het bedrag dat ik daar uitgeef boeit het niet zoveel :)

[ Voor 13% gewijzigd door stin op 16-12-2011 09:52 ]

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 10:57

DarkKnight

Narf

Tja, toen ik vorig jaar in de UK zat, ging ook de koers van €1.09 voor 1 GBP naar €1.35 voor 1 GBP en bleef daar de gehele tijd hangen. Dus ja, ik had ineens ook 25% minder te besteden feitelijk. Daar is helaas weinig aan te doen.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
China wordt al jaren aangesproken voor het feit dat ze de Yuan kunstmatig hooghouden.
Helaas valt er weinig aan te doen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
Laat eens een grafiekje zien met de koersen van de laatste tien jaar, en klaag dan verder.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:47
anandus schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:54:
China wordt al jaren aangesproken voor het feit dat ze de Yuan kunstmatig hooghouden.
Helaas valt er weinig aan te doen.
Niet laag om de concurrentiepositie hoog te houden?

Als de berichtgeving over de reële waarde van de Yuan klopt, moet deze zelfs nog hoger gewaardeerd gaan worden.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hrolfr schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:55:
[...]

Niet laag om de concurrentiepositie hoog te houden?
^^ Laag ja.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar dat is toch helemaal niet vreemd?? China in opmars, Europa in recessie... wat dacht je dan?

Verwijderd

Topicstarter
stin schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:50:
[...]

Het gaat nog steeds om zeer kleine bedragen. Bereken eens wat je absoluut misloopt. Op het bedrag dat je omwisselt moet je wat meer euro's betalen, maar het gaat hier niet om honderden euro's. Daarom is het voor vakantiegangers (meestal) niet zo boeiend :P maar het is natuurlijk niet leuk. Voor bedrijven is het een ander verhaal :)

Ik ben in Augustus ook naar Zwitserland gegaan. De koers was ook bijna 30% anders dan het jaar daarvoor. Shit happens, maar voor het bedrag dat ik daar uitgeef boeit het niet zoveel :)
Nou ik denk dat je daar goed in vergist. Stel ik neem nu 20000 Yuan op uit een ATM en 1 euro is 8.27 Yuan dan is dat omgerekend € 2416.68 maar als ik de laagste koers van de Yuan zelf neem in 1 jaar tijd welke 0,10361 euro is en die 20000 x doe dan kom ik uit op € 2072,2 en dat is een verschil van € 344,48.

Uiteraard loont het zich niet om daar geld op een bank rekening te gaan zetten.
DarkKnight schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:52:
Tja, toen ik vorig jaar in de UK zat, ging ook de koers van €1.09 voor 1 GBP naar €1.35 voor 1 GBP en bleef daar de gehele tijd hangen. Dus ja, ik had ineens ook 25% minder te besteden feitelijk. Daar is helaas weinig aan te doen.
Maar je kunt het moeilijk compenseren, je zou maar nu vast in buitenland wonen en je pensioen of rentenieren op een Nederlandse bank krijgen, als je daar afhaalt krijg je heel veel minder.
Tens schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:54:
Laat eens een grafiekje zien met de koersen van de laatste tien jaar, en klaag dan verder.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EcqCJ6cLrEvHW8OJPruWqnLx/full.jpg

Ja toen de euro in gevoerd werd was de Dollar ook meer waard, maar dat is allang anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 10:20 ]

Verwijderd

Tens schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:54:
Precies; bij introductie van de Euro was deze gewoon minder waard dan een dollar. Historisch gezien is de wisselkoers helemaal niet laag.
Afbeeldingslocatie: http://www.kshitij.com/graphgallery/eurmth_files/EURO_31775_image001.gif

Daarnaast was/is de Yuan nogal gekoppeld aan de dollar - en dat tegen een veel te lage exchange om de concurrentiepositie/export van China extreem te houden. Enige tijd terug heeft China al gezegd dat ze de wisselkoers langzaam naar meer realistisch gaan trekken om de wereldeconomie / US het wat makkelijker te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:19:
[...]

Precies; bij introductie van de Euro was deze gewoon minder waard dan een dollar. Historisch gezien is de wisselkoers helemaal niet laag.
[afbeelding]
Je bent me voor, ik was mijn post nog het bewerken. Ja dat historische gezien niet zo laag staat begrijp ik, maar start een nieuwe munt altijd niet laag?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:21:
[...]

Je bent me voor, ik was mijn post nog het bewerken. Ja dat historische gezien niet zo laag staat begrijp ik, maar start een nieuwe munt altijd niet laag?
Als je als voorbeeld neemt de waarde van een gouden romeinse munt van voor Christus toen en nu, dan kan je die conclusie vast wel trekken ;)

Dus nee, het is gewoon een kwestie van economie. Als het zo makkelijk was 'dat een munt altijd laag start' dan zou je een mooie formule hebben voor gegarandeerde winst op de markt. Sterker nog, als dat regel was, dan zou die zichzelf opheffen: door de regel springen mensen automatisch massaal op nieuwe valuta (want winst), waardoor de waarde van die valuta waarschijnlijk al de pan uitgerezen is voor die werkelijk verkrijgbaar is...

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:19:
[...]

[afbeelding]

Daarnaast was/is de Yuan nogal gekoppeld aan de dollar - en dat tegen een veel te lage exchange om de concurrentiepositie/export van China extreem te houden. Enige tijd terug heeft China al gezegd dat ze de wisselkoers langzaam naar meer realistisch gaan trekken om de wereldeconomie / US het wat makkelijker te maken.
Ruwweg dus het volgende.
1970: 0,55 daarna nooit meer zo laag.
1979 tot 1985 tot 2011; 0,6 daarna nooit meer zo laag. Voordat de daling begon was de hoogste top ooit.
1995 tot 2001: 0,85 daarna nooit meer zo laag. Voordat de daling begon was de hoogste top ooit.
2008 tot ?: Onbekend. Voordat de daling begon was de hoogste top ooit.

Mooi te zien hoe voor elke crisis het absolute hoogtepunt was en na elke crisis het dieptepunt nooit meer werd bereikt. Ook hoe ritmisch met elke 15 jaar grofweg. Als je dan ziet dat elke daling ongeveer 6 jaar duurde van begin tot het dieptepunt komen we nu uit rond 2013/2014. Dat is dan vrijwel elke 15 jaar een dieptepunt sinds 1970.

Zou me dus pas zorgen gaan maken als het onder de 0,85 komt omdat dan voor het eerst de trend wordt gebroken.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 16-12-2011 13:48 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Even reactie op de OP.... Ik vind de titel erg slecht. Ik ga zelf bijvoorbeeld vaak naar Engeland. Betaalde ik twee jaar geleden nog 1,50 per pond, vorig jaar 1,30 per pond en nu bij 1 pond per euro, vind ik het allemaal wel meevallen. ;)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Verwijderd

Topicstarter
Nouja dan is het in jouw situatie toevallig anders, maar ik had natuurlijk alleen naar de koers van de Yuan gekeken.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-11 12:07

mace

Sapere Aude

De Yuan is toch gekoppeld aan de Dollar? Dan is het niet zo raar natuurlijk dat deze meer waard wordt t.o.v. de Euro.

Verwijderd

Topicstarter
Ja indirect dacht ik wel, maar weet niet hoe dat precies zit eerlijk gezegd, maar heb zoiets wel al gemerkt.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ik moet zeggen dat ik het eens ben dat dit wel een beetje een dramatische titel is.

TS tenzij je graag valuta-speculant wil worden, met een idee dat je het beter gaat doen dan de rest, kan je beter niet teveel naar wisselkoers-fluctuaties kijken, en gewoon accepteren dat het tussen de 8-10 yuan is.

Ja, Europa heeft het momenteel een beetje pittg, maar het is niet alsof we het slechtste jongetje van de klas zijn. Integendeel, de Eurozone staat er dusdanig sterk voor als geheel, dat de markten bereid zijn geld beschikbaar te stellen aan het EFSF voor 0,22 procent per jaar... Voor Duitsland is dit 0,29% per jaar. Beiden is minder dan inflatie.

Als de euro een onveilige haven zou zijn, dan zouden de markten niet bereid zijn te investeren in deze leningen, waarbij hun effectieve koopkracht sowieso al afneemt, maar ook nog eens met een munt die in waarde zou dalen tegenover de rest?

Klinkt als een hele slechte beslissing, toch waren de geveilde obligaties meer gewild dan er aanbod was.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dalende koersen FTW. Onze export kan wel wat hulp gebruiken. Elk voordeel heb zijn nadeel, ofzo. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:33:
Dalende koersen FTW. Onze export kan wel wat hulp gebruiken. Elk voordeel heb zijn nadeel, ofzo. ;)
Maar dat geld voor Chinezen dus ook, importeren uit Europa is voor hun nu ook goedkoper.

@Bonsaiboom, zo kun je redeneren inderdaad en je hebt ook wel gelijk je doet er namelijk niks aan. Nou wou ik in eerste instantie dus zelfs de nog niet betaalde hotels contact betalen omdat ik zo niet 1.75% wisselkoers toeslag betaal.

Maja het gaat tegen Chinees nieuwjaar straks aan en mijn vriendin heeft me gezegd dat beste was de hotels gewoon met de credit card te betalen, alleen ik spaar eigenlijk liever die 1.75% maar ze heeft natuurlijk wel gelijk dat het betalen met credit card wel wat veiliger is, omdat een hotel betalen afhankelijk hoeveel nachten toch aardig wat van die lokale valuta in je beurs moet hebben en die uit een atm halen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:40:
[...]

Maar dat geld voor Chinezen dus ook, importeren uit Europa is voor hun nu ook goedkoper.
Yep: en dat is positief voor Europa. Hebben hun meer reden om Europese producten te kopen: oftewel meer werk voor Europese fabrieken (hebben we die dingen nog? Helft is advocaat of communicatie deskundige).

Daarnaast worden Chineze producten duurder, en dus meer reden voor Europese consumenten om hun geld binnen Europa te besteden. Uiteraard zijn er ook nadelen, en wil je niet een te zwakke munt hebben, maar als je kijkt hoeveel moeite China besteedt aan het zwak houden van hun munt, kan je bedenken dat er wel positieve gevolgen bij horen. Inderdaad voor de consument zelf is het voornamelijk negatief.

Verwijderd

Ik ben blij! Mijn salaris wordt in US dollars overgemaakt op mijn Nl rekening... Scheelt me ruim 300 euro met vorige maanden! Hopen dat de Euro nog verder daalt dus...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:40:
[...]

Maja het gaat tegen Chinees nieuwjaar straks aan en mijn vriendin heeft me gezegd dat beste was de hotels gewoon met de credit card te betalen, alleen ik spaar eigenlijk liever die 1.75% maar ze heeft natuurlijk wel gelijk dat het betalen met credit card wel wat veiliger is, omdat een hotel betalen afhankelijk hoeveel nachten toch aardig wat van die lokale valuta in je beurs moet hebben en die uit een atm halen.
Als je bang bent dat de Euro nog verder daalt, zou je nu al hotels kunnen gaan boeken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 22:21:
[...]

Als je bang bent dat de Euro nog verder daalt, zou je nu al hotels kunnen gaan boeken.
Ze zijn allang geboekt, te laat van te voren boeken is gewoon duur boeken. Maar websites zoals Agoda waar ik ook boek moet je direct betalen, maar vaak als je via hotel zelf boekt krijg je net zo'n laag tarief maar je hoeft past te betalen bij uitchecken.

En ik heb dus een aantal hotels geboekt welke ik pas bij in of uitchecken hoef te betalen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
De koersen tussen valuta is in de regel speculeren. Een hoge koers van de Yen is overigens voor China minder gunstig dan voor Europa.

Als Chinese producten namelijk echt te duur worden, gaan ze hier in Europa wel weer naar andere oplossingen zoeken en worden de Chinese producenten zonder pardon aan de kant gezet. Desnoods produceren bedrijven weer in Europa zelf, met als bijeffect dat de productie weer naar Europa halen ook weer zorgt voor extra banen.

In de VS willen ze weer de zelfde strategie toepassen. http://www.nu.nl/economie...ige-producent-worden.html

• LauPro
  • Laatst online: 13:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anders je geld op BitCoins zetten ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 22:19:
Ik ben blij! Mijn salaris wordt in US dollars overgemaakt op mijn Nl rekening... Scheelt me ruim 300 euro met vorige maanden! Hopen dat de Euro nog verder daalt dus...
Ik krijg mijn salaris in euros terwijl ik in Azie zit.....net tegenovergesteld. Alhoewel het voor de crisis een stuk lucratiever was.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik woon in China en krijg betaald in RMB. Echter is de binnenlandse inflatie veel hoger dan door de overheid wordt gemeld en heb ik te weinig vakantie dagen om mijn RMB's in Euro's om te wisselen om lekker goedkoop in NL te shoppen.

10% wisselkoers verschil is echt peanuts als het niet om zaken gaat en op een normale vakantie die bijvoorbeeld 2000 euro kost is het maar 200 euro (excl ticket, want toch al in Euro's betaald). Ik kan mij ergere dingen voorstellen dan 200 euro meer uitgeven op een vakantie.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 11:51
Als je weet dat je vaak naar Amerika gaat moet je gewoon op de goede momenten dollars inkopen.

Verwijderd

WilliamP schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:12:
Als je weet dat je vaak naar Amerika gaat moet je gewoon op de goede momenten dollars inkopen.
Ah, doe even een lijstje met de juist datums, dan kan ik volgende keer ook makkelijk geld verdienen 8)7

De enige lange-termijntrend waar ik nog wel wat centjes op zou willen gokken is een stijging van de dollar onder Democratische presidenten en een daling onder Repulikeinse.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 09:21 ]

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
WilliamP schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:12:
Voor de bedragen wat de gemiddelde tweaker uitgeeft op vakantie zal dat niet de moeite waard zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik op vakantie ben is de wisselkoers alleen nog lager geworden :( . Er zijn hier mensen die denken dat geen groot verschil uitmaakt maar dat doet uiteindelijk wel, vooral als je na gaat dat je bank ( In mijn geval dan niet ) ook nog een percentage wilt en bedrag is hogere bij een slechte wisselkoers.

De Yuan staat ondertussen op 8RMB. Ik trek me er niet zoveel van aan verder, maar het beinvloed me wel financieel, want ik krijg per euro 1RMB minder, dus dat loopt mooi op, van dat geld kun je waarschijnlijk een iPad ofzo van kopen.

Ik geef de moed voor betere wisselkoers maar op en kijk er ook niet meer na, behalve op me DKB visa kaart overzicht op internet, wat wel mee valler is bij de DKB ik hoef niks aan kosten te betalen voor opnemen van geld, dus ik betaal echt bijna alles alles gaat contact en dus ook geboekte hotels.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wat is nu precies je punt? Moeten we nu massaal zeggen: "K*! voor je"? En ga je nu ook een topic openen als je op reis gaat en de euro stijgt weer?

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:04:
Wat is nu precies je punt? Moeten we nu massaal zeggen: "K*! voor je"? En ga je nu ook een topic openen als je op reis gaat en de euro stijgt weer?
Dat het komt door de euro crisis en die is begonnen door dat landen als griekenland hun zaken niet op orde hebben.

Je moet niks zeggen hoor. Ik ga geen apart topic openen als de euro stijgt, dat zou ik hier dan mooi even melden, is namelijk niet waard om daar een topic voor te openen. Ik ben nu trouwens in een land waar MYR gebruiken.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

De eurocrisis is zeker de oorzaak. Maar meestal wordt er een topic geopend om een bepaalde discussie te starten of gewoon een vraag te stellen. Nu lijkt het meer op slechts een mededeling van jouw kant en vroeg ik me dus af wat het doel was van dit topic :)

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:12:
De eurocrisis is zeker de oorzaak. Maar meestal wordt er een topic geopend om een bepaalde discussie te starten of gewoon een vraag te stellen. Nu lijkt het meer op slechts een mededeling van jouw kant en vroeg ik me dus af wat het doel was van dit topic :)
Mijn bericht zojuist was ook een mededeling, niet meer dan dat, want ik ben op vakantie ;) Mijn topic daar tegen is bedoeld om te praten over de wisselkoers die door de eurocrisis weer een diepte punt heeft bereikt.

Je zal nu maar met je pensioen in euro's ergens in Azie te genieten van je pensioen en dat je ook niet meer pensioen in euro's krijg en je minder lokaal geld uit de ATM kan trekken ( Dit is een voorbeeld wat de eurocrisis ter gevolgen kan hebben ).

• stin
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:19:
[...]

Mijn bericht zojuist was ook een mededeling, niet meer dan dat, want ik ben op vakantie ;) Mijn topic daar tegen is bedoeld om te praten over de wisselkoers die door de eurocrisis weer een diepte punt heeft bereikt.

Je zal nu maar met je pensioen in euro's ergens in Azie te genieten van je pensioen en dat je ook niet meer pensioen in euro's krijg en je minder lokaal geld uit de ATM kan trekken ( Dit is een voorbeeld wat de eurocrisis ter gevolgen kan hebben ).
Je kunt er over discussiëren, maar het verandert er niets aan en het is ook niets nieuws. Koersen fluctueren altijd. Soms heb je een beetje voordeel en soms een beetje nadeel. Voor particulieren gaat het toch meestal om kleine bedragen. Voor bedrijven die zich met import/export bezighouden is het natuurlijk nadeliger, maar deze dekken zich dan ook in voor dit soort zaken.

En wat betreft mensen die van hun pensioen genieten in een land waar men geen euro heeft, is dat natuurlijk hun keuze. Niemand verplicht je daarheen te gaan.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ons salaris wordt trouwens niet minder waard, je krijgt nog steeds hetzelfde en je kan er evenveel broden voor kopen (buiten de normale inflatie); de euro wordt minder waard.

Overigens gaat het voor mij prima met mijn reisjes naar india :) Alles is relatief...

Afbeeldingslocatie: http://www.exchange-rates.org/Chart.aspx?iso_code=INR&base_iso_code=EUR&mode=G&filter=180

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:09:
[...]

Dat het komt door de euro crisis en die is begonnen door dat landen als griekenland hun zaken niet op orde hebben.
Ja, of de euro heeft tijden lang zo hoog gestaan omdat de Grieken logen over hoe slecht ze ervoor stonden, dus wees ze dankbaar ;)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:47
Het is ook compleet afhankelijk van de munt van het land waar je naartoe gaat. Is deze gekoppeld aan de RMB? Dan heb je nu pech. Sterker nog, het zal alleen maar erger worden.

Zit je in een land welke toch meer gerelateerd is aan westerse economieën (India?), dan zal het nog mee vallen. Vergeet niet dat de euro lang erg hoog heeft gestaan t.o.v., onder andere, de dollar; het is ook een beetje alsof je vlak na de piek van de tulpencrisis klaagt dat je tulpenbollen minder waard worden.

En, zoals Stin zegt, dit hoort nou eenmaal bij verblijven in het buitenland. Je weet dat munten ook minder waard kunnen worden in vergelijking met anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hrolfr op 10-01-2012 10:18 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoeft trouwens ook niet per sé door de euro crisis te komen, misschien zijn de Chinezen eindelijk hun munt naar realistischere waardes aan het brengen.

Maar zo schrikbaren is de Euro/RMB verhouding nou ook niet, gaat wat op en neer, maar het is niet alsof de euro crasht ofzo:
http://finance.yahoo.com/...;ohlcvalues=0;logscale=on
Pagina: 1