Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welk laptop merk heeft de minste nutteloze software?

Pagina: 1
Acties:

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
Mijn zus heeft voor volgend jaar (universiteit) een laptop nodig.
Nu leek het me handig om nu alvast wat dingetjes op te zoeken, en als mogelijk dat ze al een laptop neemt voor het begin van het schooljaar.
Ik heb wel redelijk wat kennis van hardware en heb al eerder met de opa en oma van een vriend hun eerste laptop bij de mediamarkt gekocht, dit wilde ik dus ook gaan doen bij mijn zus.
Mochten jullie overigens nog tips hebben waar je een goedkopere laptops kan halen dan hoor ik het graag

Welnu, mijn vraag is: welk merk laptop heeft de minste zooi?? (zooi=nutteloze software)
De laptop die ik voor de opa en oma van een vriend van me had gekocht stond dus HELEMAAL vol met de grootste nutteloze zooi die je maar kan bedenken, ik denk dat Toshiba eigen software heeft voor bijna alles... en geen van de programma's vindt ik fijn werken (of fijner dan de programma's die ik normaal gebruik dan).
Al tijdens de eerste keer opstarten had dat ding uren nodig om tientallen GB's aan hun eigen software te installeren, die ik er uiteraard naderhand weer af heb gehaald omdat het nutteloos was en de computer instant slo(o)m(er) maakte.
Het was dus achteraf een enorm rotwerkje om alle nutteloze software (opassen dus dat je niet drivers verwijderd) er af te halen, omdat ze het toch niet zouden gebruiken en het de computer enorm veel slomer maakte.

Zonder dus een format C uit te voeren direct na aankoop zou ik willen weten welk merk de minste zooi op een standaard mediamarkt laptopje zet, mochten jullie nuttige informatie/ervaringen over een bepaald merk willen delen dan zou dat ook mooi zijn ;)

Verwijderd

HP, Compaq, Dell, Acer en Asus ervaring hier en daar staat allemaal rotzooi op. Ik gok dus dat dit voor de overige merken ook geldt.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Dit is natuurlijk heel lastig te zeggen. Voor de een vallen tien programma's mee voor de ander is 1 programma al teveel. Echt concrete informatie hierover is er niet.

Daarnaast moet je een laptop ook gewoon niet uitzoeken op de software die erbij zit, maar eerder op accuduur, stevigheid etc.

Edit: let wel op dat als je een schijf formatteert je vaak nog wel het beste de power managementsoftware die geleverd wordt door de fabrikant kunt gebruiken, aangezien die vaak uitgebreider is dan de ingebouwde in Windows.

[ Voor 27% gewijzigd door danielkraak op 15-12-2011 23:03 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Thinkpads vallen mee, maar ook apple.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:01:
HP, Compaq, Dell, Acer en Asus ervaring hier en daar staat allemaal rotzooi op. Ik gok dus dat dit voor de overige merken ook geldt.
Sony ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lijkt me eerlijk gezegd een van de slechtere criteria om dat ding op uit te zoeken.
Zoek er een uit op punten die je zelf niet kunt veranderen, en besteed daarna 3 kwartier om windows een keer opnieuw te instaleren !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:57
Beste zou dan zijn om een OEM versie van Windows 7 te downloaden, en die te installeren met de key onderop de laptop. Cleaner kan niet :) Maar ja, daarvoor stel je deze vraag niet :+ Volgens mij is het het minst erg bij de business laptops, dus de zakelijke HP's en IBM's. Al begint het daar nu ook meer te komen.

[ Voor 39% gewijzigd door maarud op 15-12-2011 23:03 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 12:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lenovo heeft redelijk weinig crapware. pc decrapifier > http://pcdecrapifier.com/ helpt ook altijd. Zelf geef ik de voorkeur aan een schone non-branded W7 oem installatie. Drivers downloaden is ook in een kwartiertje gebeurd.

[ Voor 16% gewijzigd door -36- op 15-12-2011 23:05 ]

• danielkraak
Boudewijn schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:02:
Thinkpads vallen mee, maar ook apple.
Haha die opmerking van Apple vind ik wel een scherpe.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Maar het is wel zo, op Apple laptops kom je weinig crap tegen, behalve een paar Apple programma's die je misschiet niet wil hebben (sommige mensen houden niet van Mail, iCal, iTunes enz.. kan je gewoon weggooien).

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 11:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Toshiba valt ook wel mee naar mijn mening

I reject your reality and substitute my own

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
FYI: Toshiba heeft ook een crapload, waardoor naar mijn mening de laptops maar halfgoed functioneren.
^^ haha, timing. Ik heb een Satellite P300, oudje alweer, veel rommel.

[ Voor 26% gewijzigd door Barleone op 15-12-2011 23:08 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MSI valt mee vind ik zelf, als je Norton Internet security eraf geflikkerd hebt. Er staat wel eea op, maar in de regel zijn dit progjes die niet echt actief zijn (recovery prog, PDFreader en een pictureviewer). De rest zijn wat systemtools.

Al met al niets dat je er niet gemakkelijk weer af kan gooien, zonder een complete reinstall te doen.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 01:25
Gewoon standaard een format C doen, ongeacht het merk. (Oké Apple kan ik niet voor spreken)
Duurt tegenwoordig met Windows 7 toch niet veel langer dan een half uur. Beter dan in de loop van het laptop gebruik weer hier en daar wat ongebruikte meuk tegenkomen.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Dell valt ook wel mee. En anders heb je altijd de licentie sticker nog. Kun je gelijk de recovery partitie her-absoberen.

Apple komt juist om van de bloat! iTunes, quicktime, en osx!

• Brian1454
KirovAir schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:09:
Gewoon standaard een format C doen, ongeacht het merk. (Oké Apple kan ik niet voor spreken)
Duurt tegenwoordig met Windows 7 toch niet veel langer dan een half uur. Beter dan in de loop van het laptop gebruik weer hier en daar wat ongebruikte meuk tegenkomen.
alleen het probleem was dat er bij de laptop van die opa en oma geen apparte windows cd of zelfs een OEM werd geleverd... erg raar vond ik dat eigenlijk
btw het zal geen apple worden :P sowieso zal het niet lukken met de prijs als arm studentje.

gezien de verschillende reacties lijkt een format c me toch het beste dan, maar ben dan wel benieuwd hoe het zit met de benodigde drivers.. in het verleden slechte ervaring mee gehad.

• johnkeates
Umbrah, je weet dat Mac OS X gewoon het bestuuringssyteem is? Of snap je dat niet... iTunes en Quicktime kan je zoals ik eerder poste, en zoals je dus gelezen hebt, want mensen die iets zinnigs posten lezen meestal toch wel eerst even of het niet al gezegd is, gewoon weggooien. Verder is bij jou de definitie van bloat misschien een beetje verkeerd gesteld, kan het zijn dat jij het liefste assembler met je computer praat? Of een 8-bit systeem gewend bent (zoals de Altair), waarbij er gewoon niks is... Misschien dat ik het verkeerd zie, maar voor iemand die "Business and ICT" bij z'n naam zet sla je toch echt vooral fanboy en hatertaal uit :)

OT:

Drivers kan je over het algemeen van de website van de fabrikant halen. Met de nieuwere hardware heb je vaak dat alle basisfuncties toch wel goed ondersteund worden. Het begint meestal met AHCI support, waardoor je gewoon Windows kan installeren (bijvoorbeeld vanaf een USB stick om dat dat sneller gaat met downloaden en sneller met installeren). Het is wel verstandig om te kijken of er dan ook niet meteen BIOS updates voor bugfixes beschikbaar zijn als je toch bezig bent. Updaten voor het updaten is niet zinvol, maar stel dat het om een echte bugfix gaat is het meestal een goed idee.

Dan heb je naast devices nog SMBus en ACPI drivers voor dingen als speciale buttons en reageren op klep sluiten of fn+toets dingen. Die kan je vaak ook vinden bij de Drivers, maar soms staat die bij de Applicatie-sectie om dat het dan een HotKey-Application genoemd wordt.

Verder zal je het meeste toch wel direct via windows update kunnen ophalen. Soms heb je nog dat je voor je trackpad even moet kijken naar wat de beste driver is. Neem je een laptop met Synaptics, dan heb je soms namelijk dat de fabrikant alles (qua hardware configuratie) standaard heeft gelaten en dan zijn de Synaptics generic drivers beter (soms zelfs multitouch ipv scollen only met de OEM drivers). Kijk ook naar de ondersteuning voor 32 of 64 bit drivers. Stel dat de fabrikant het OS standaard 32bit levert en de devices een klein beetje op maat zijn, heb je kans dat de device ID's niet met de generic drivers overeen komen (Sony doet dat graag) waardoor je een beetje in een vendor lock-in terecht komt om dat je dan niet naar nieuwere versies van windows kunt upgraden door gebrek aan ondertekende drivers (dit geldt ook voor 32 bit naar 64 bit als je bijv 4G+ RAM in de laptop stopt). Misschien dat je dat nu allemaal niet zo veel uit maakt, maar met het oog op de toekomst altijd een goed idee om mee te nemen in de keuze. HP is over het algemeen wel goed met driver support en ook generic drivers werken vrijwel altijd goed (voor bijv. hotkeys, cardreaderd, chipset inf drivers, gpu drivers enz.).

[ Voor 61% gewijzigd door johnkeates op 15-12-2011 23:20 ]

• danielkraak
johnkeates schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:14:
Umbrah, je weet dat Mac OS X gewoon het bestuuringssyteem is? Of snap je dat niet... iTunes en Quicktime kan je zoals ik eerder poste, en zoals je dus gelezen hebt, want mensen die iets zinnigs posten lezen meestal toch wel eerst even of het niet al gezegd is, gewoon weggooien. Verder is bij jou de definitie van bloat misschien een beetje verkeerd gesteld, kan het zijn dat jij het liefste assembler met je computer praat? Of een 8-bit systeem gewend bent (zoals de Altair), waarbij er gewoon niks is... Misschien dat ik het verkeerd zie, maar voor iemand die "Business and ICT" bij z'n naam zet sla je toch echt vooral fanboy en hatertaal uit :)
Volgens mij is hij sarcastisch.

Maar goed, eigenlijk kun je gewoon stellen dat Windows en Mac ook gewoon vol bloat zitten. Je kunt eigenlijk gewoon het beste met Linux from scratch aan de slag gaan. }:O

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
Ik weet uit ervaring dat dell een oem dvd van windows 7 erbij levert EN een herstel partitie heeft (geleverd bij een Studio XPS 16 en Alienware m15x).

Wat ik meestal doe is een ghost maken van de hele schijf, de diagnostics partitie laten staan en de overige partities verwijder ik (inclusief het herstel partitie, deze is toch snel verouderd). Met de windows 7 dvd installeer ik de machine weer opnieuw.

De diagnostics partitie kun je nog steeds gebruiken via het boot menu van de bios (vaak F12).

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 15-12-2011 23:18 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
heuveltje schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:02:
Lijkt me eerlijk gezegd een van de slechtere criteria om dat ding op uit te zoeken.
Zoek er een uit op punten die je zelf niet kunt veranderen, en besteed daarna 3 kwartier om windows een keer opnieuw te instaleren !
Maar zo leren deze bedrijven het ook niet af.

Ik vind Apple persoonlijk ook software van dusdanige kwaliteit meeleveren dat ik deze ergens voor kan gebruiken. Andere merken leveren veelal testversies of zelfpromotie materiaal mee.

Misschien levert een kleiner bedrijfje zoals BTO de laptop clean af?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10

Quad

Doof

Lenovo heb ik goede ervaringen mee.
Hooguit 2 programma's waar ze het nodig vinden om erbij te leveren, meer niet.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• johnkeates
danielkraak schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:17:
[...]

Volgens mij is hij sarcastisch.

Maar goed, eigenlijk kun je gewoon stellen dat Windows en Mac ook gewoon vol bloat zitten. Je kunt eigenlijk gewoon het beste met Linux from scratch aan de slag gaan. }:O
Haha ja, gewoon Gentoo :p Maar met bloat bedoelen we allemaal natuurlijk het shareware achtige gezeur, trial crap en andere 'tools' die je krijgt. Acer is daar nog wel het ergste in. Bij Apple krijg je dan tenminste nog gewoon normale volledige versies die goed integreren. Moet er niet aan denken dat je standaard 10 trials van Office, Norton, Toolbar123ABC enz. krijgt... wat moet je daar mee. En dan die rare hotkeys, wie gaat er nou weer een hotkey gebruiken om steeds z'n media player op te starten? Dat doe je misschien 1x als je computer net uit is geweest, maar verder staat dat toch bijna altijd aan... (Of je computer moet geen standby ondersteunen) Plus het feit dat je daarmee (en dan bedoel ik alle zogenaamde handige 'customizations') de conformiteit uit een product haalt, stel dat er echt iets handigs meegeleverd wordt, wat moet je dan als je op meerdere computers werkt en slechts 1 het heeft? Of je volgende computer het niet heeft... Of als je gewoon dom bent en de hele computer 'uit je hoofd' leert en dan met niks anders kan werken om dat een knopje op een andere plek zit 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 15-12-2011 23:26 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Bij HP is het mogelijk om een clean install uit te voeren. Dan staat er alleen nog maar HP Software Update en HP Registratie geloof ik op, de rest is er dan zo goed als vanaf. Dat vind ik een erg prettige optie. Nadeel hiervan is wel dat je geen 'format c' uit kan voeren omdat daar de recovery op staat.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben van mening dat vanuit menige business case en beheersomschrijving OSX als last kan worden omschreven. Voor niet-business gebruik snap ik dat er mensen fan van zijn, maar ik ben er geen van, en bij menig opleiding is het een last. Dat ik het onder bloatware noemde kun je... meligheid noemen met serieuze ondertoon.

@TS: Een OS DVD kun je bij MS zo downloaden, je hebt een licentie. Drivers zijn vrij eenvoudig, maar als je ze niet kunt vinden zijn hier op GoT topics te vinden over populaire laptops. De Dell XPS 15 is goed gedocumenteerd in het topic en in de reviews (ik heb er ook een geschreven). Verder heeft tweakers elke twee maanden een notebook bbg, die modellen worden meestal ook wel populair. Ik kan je de mediamarkt echter afraden, die zijn vrij duur. Plus bij bepaalde merken zijn er ook online kortingen. Hier op GoT is bijvoorbeeld een dell kortingsbonnen topic.

• DutchKel
johnkeates schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:23:
[...]

Haha ja, gewoon Gentoo :p Maar met bloat bedoelen we allemaal natuurlijk het shareware achtige gezeur, trial crap en andere 'tools' die je krijgt. Acer is daar nog wel het ergste in. Bij Apple krijg je dan tenminste nog gewoon normale volledige versies die goed integreren. Moet er niet aan denken dat je standaard 10 trials van Office, Norton, Toolbar123ABC enz. krijgt... wat moet je daar mee. En dan die rare hotkeys, wie gaat er nou weer een hotkey gebruiken om steeds z'n media player op te starten? Dat doe je misschien 1x als je computer net uit is geweest, maar verder staat dat toch bijna altijd aan... (Of je computer moet geen standby ondersteunen)
De reden hierachter is dat de laptop daardoor goedkoper wordt. Fabrikanten krijgen geld om die bloatware erop te zetten en kunnen hierdoor de laptop goedkoper verkopen (dit is handig om de concurrentiepositie te verbeteren).

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10

Quad

Doof

alex3305 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:25:
*snip*
Nadeel hiervan is wel dat je geen 'format c' uit kan voeren omdat daar de recovery op staat.
Dat is niet waar.
Als je in Windows 7 enkel de "C" partitie verwijderd, behoudt je de recovery partitie.
Als je de hele schijf schoonmaakt haal je alles weg uiteraard.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-11 23:00

Baggeraar

Wat een gebagger..

Een belgische merk Q-force levert al hun laptops met een standaard OEM windows 7 installatie, dus gewoon clean zonder bloatware.

http://www.q-force.be/

(Hoewel ik de bouwkwaliteit van deze laptops wat vind tegenvallen, heel 'plastiekerig')

• johnkeates
kfaessen schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:26:
[...]

De reden hierachter is dat de laptop daardoor goedkoper wordt. Fabrikanten krijgen geld om die bloatware erop te zetten en kunnen hierdoor de laptop goedkoper verkopen (dit is handig om de concurrentiepositie te verbeteren).
Ja, dat snap ik, maar gezien door de ogen van de gebruiker, behalve scareware (Norton: DANGER DANGER WE GAAN JE COMPUTER NIET BEWAKEN ALS JE NU NIET DIRECT GAAT BETALEN na 60 dagen gebruik) zal er echt geen geld of voorkeur gegeven worden aan de bloat die je op je computer voorgeschoteld en geforceerd krijgt. Ik snap de korting voor de fabrikant dus wel, maar de markt vraagt er toch echt niet om. Dan maar een laptop die 50 euro duurder is en het niet heeft?

Verwijderd

Nee, dan toch maar die 50 euro in je zak steken en zelf een uurtje uittrekken om een OS schoon er op te zetten.

• johnkeates
Umbrah schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:25:
...Ik ben van mening dat vanuit menige business case en beheersomschrijving OSX als last kan worden omschreven. ...
Dan moet je misschien eens naar ISO20000 kijken, of ITILv3, waarin o.a. beschreven wordt dat ICT een dienst is, iets dan gedaan wordt om gebruikers te bieden waar ze naar vragen. Een miljardenbusiness die draait op wat er gevraagd wordt, en dat het dus services zijn en niet voorkeuren van de leverancier. Als een gebruiker dus vraagt om Mac OS X en service en daar een dikke zak geld voor over heeft, dan zie ik het probleem niet. Management issues? Businesscases die er negatief over spreken? Dan los je het maar op. Zo werkt de wereld. Gebruikers stellen de eisen, businesses zorgen dat het betaald wordt, IT dienstverleners zorgen dat het geregeld wordt. De gebruiker vertellen wat hij nodig heeft is niet meer van nu. Het is geen 1990 meer :)

Toevoeging:
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:34:
Nee, dan toch maar die 50 euro in je zak steken en zelf een uurtje uittrekken om een OS schoon er op te zetten.
Als je 50 euro (of meer) per uur verdient is dat geen optie, en als je gemak wil kopen is het ook geen optie :) En als je de kennis niet hebt ook niet ;) Alleen als je wel de kennis hebt, maar met die kennis geen geld kan verdienen is het dus een optie :D

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 15-12-2011 23:36 ]

• DutchKel
johnkeates schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:29:
[...]

Ja, dat snap ik, maar gezien door de ogen van de gebruiker, behalve scareware (Norton: DANGER DANGER WE GAAN JE COMPUTER NIET BEWAKEN ALS JE NU NIET DIRECT GAAT BETALEN na 60 dagen gebruik) zal er echt geen geld of voorkeur gegeven worden aan de bloat die je op je computer voorgeschoteld en geforceerd krijgt. Ik snap de korting voor de fabrikant dus wel, maar de markt vraagt er toch echt niet om. Dan maar een laptop die 50 euro duurder is en het niet heeft?
Helaas ken ik veel te weinig mensen met die instelling, de meeste mensen gaan naar een winkel en willen een laptop, als er 2 dezelfde naast elkaar staan en de ene is 50 euro duurder en de andere bevat meer trail software dan kiest het overgrote deel de goedkopere laptop met de trail versies erop. Waarom? Omdat mensen het niet interesseerd wat erop staat, zolang hij maar werkt. Dat ze erna popupjes krijgen met allerlei "aanbiedingen" dat nemen ze dan wel voor lief.

Over het algemeen zijn het juist de tweakers die het niet erop willen hebben en die hebben ook geen moeite met het opnieuw installeren, ik denk dat in totaal 1 tot 5% van de mensen echt moeite heeft met die bloatware als zijnde ik wil er wel iets meer geld voor betalen. De overige personen zoeken een andere oplossing of ze accepteren de bloatware.

Ik spreek helaas uit ervaring, de meeste mensen willen juist een zo goedkoop mogelijke laptop (acer :| oid), ze kijken niet naar recenties en gaan alleen naar de winkel om een zo goedkoop mogelijk ding te halen. Helaas is de kwaliteit of snelheid meestal om te huilen en er staat zoveel troep op dat de laptops al langzaam zijn nadat de installatie is voltooid.

• johnkeates
Daar ben ik het wel mee eens ja :) Heb mij vorige post bijgewerkt. Zodra je de kennis of het geld hebt is het een punt, maar heb je beiden niet, dan neem je die troep inderdaad voor lief.

Verwijderd

Sony is sowieso erg, HP idem. Die 2 merken ten zeerste vermijden.

Asus N75:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/5dde2d91ec.gif

Sony:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/42fa07335b.gif

HP: kan niets vinden. Maar op de consumentenlijnen minstens zo erg.

Dell xps 17:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/9bddd3852b.gif

inspiron 17R:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ywE25BuSeolvtjFgpxcrviMC/full.png

Alienware: (dat dat vind ik een aparte vermelding waardig)
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/58e967ea65.gif

Acer:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/eb1e7ba5c8.gif

Samsung RF710:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/08ea7ff6a4.gif

PB van anderhalf jaar terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/82efc731af.gif

noem me gek.. Maar dit doet dell toch een stuk beter dan de rest van de fabrikanten. Ik kan overigens niets vinden van msi.

sony en asus en HP ten zeerste vermijden als bloatware je ergert... Acer kan ermee door, evenals packard bell, als je je door bepaalde troep heen kan slaan. eBay, google toolbar, packard bell games, really?

Dit verbaast me echt. Dell is hartstikke cheap in bepaalde dingen. Dat sony een totale ramp was wist ik, maar asus verbaast me wel een beetje.. Moet ik nu nog meer dell's gaan aanraden? :X

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 20:29 ]

• Brian1454
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 00:52:

Asus N75:
[afbeelding]

Sony:
[afbeelding]

Dell xps 17:
[afbeelding]

[afbeelding]

Acer:
[afbeelding]

Samsung RF710:
[afbeelding]

[afbeelding]

noem me gek.. Maar dit doet dell toch een stuk beter dan de rest van de fabrikanten. Ik kan overigens niets vinden van msi.

sony en asus en HP ten zeerste vermijden als bloatware je ergert... Acer kan ermee door, evenals packard bell, als je je door bepaalde troep heen kan slaan. eBay, google toolbar, packard bell games, really?

Dit verbaast me echt. Dell is hartstikke cheap in bepaalde dingen. Dat sony een totale ramp was wist ik, maar asus verbaast me wel een beetje.. Moet ik nu nog meer dell's gaan aanraden? :X
heel erg bedankt voor deze informatie ;)
haha VAIO van Sony kan ik me nog goed herinneren van een laptop van een vriend van me ook zulke schijtsoftware :P
heb je toevallig nog een screentje van een Toshiba? die is volgens mij nog het ergste

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16

Asus N75:
[afbeelding]

Sony:
[afbeelding]

Dell xps 17:
[afbeelding]

[afbeelding]

Acer:
[afbeelding]

Samsung RF710:
[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals ik al eerder aangaf kun je door middel van de standaard systeem recovery bij HP gewoon een clean install doen. Geen probleem mee.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Met alle respect, met ik denk dat het toch ook een beetje ligt aan welke lijn je kiest.
En dus niet kunt zeggen van dat merk moet je vermijden.

Consumenten lijn zal ongetwijfeld vol met extra's zitten.
Zakelijke lijn valt waarschijnlijk erg mee.

Komt in ieder geval overeen met wat ik recent heb gezien.

Anyway, zolang we met zijn allen het meest belangrijke argument de prijs gaan vinden, dan verbaast het mij niets dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om de marge te verbeteren. (marges op hardware zijn erg laag. Hebben we imho aan de (web)shop cultuur te danken.*)

Dus als een software fabrikant er geld voor over heeft om een toolbar of test versie geïnstalleerd te krijgen, dan zie ik dat de komende tijd nog wel gebeuren.

Clean install optie heb ik laatst bij HP ook gezien. En ja dat werkte prima.
Aan de andere kant, decrapifier en ccleaner en je bent ook vrijwel klaar.

*) Slightly offtopic over prijs en marge.
Laagste prijs is echt niet leuk meer. Je ziet het op hardware, maar intussen zelfs van (groot)zakelijke opdrachtgevers. Of ik als kleine zelfstandige dat werk niet even voor €20.-/uur kan doen. Nee dus. Mijn werk heeft een bepaalde kwaliteit, en als ik daar een fout maak fix ik dat ook. Daarnaast heb ik mijn bedrijf ook draaiende te houden, met alle kosten die daarbij zitten (zelfs voor een bedrijf aan huis). Ik vertik het om me beneden kostprijs in te zetten. Vraag dat mannetje maar, en ik hoor je wel weer als die geen tijd heeft. En dan ken je mijn tarief.

Sorry.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Brian1454 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 01:16:
[...]

heel erg bedankt voor deze informatie ;)
haha VAIO van Sony kan ik me nog goed herinneren van een laptop van een vriend van me ook zulke schijtsoftware :P
heb je toevallig nog een screentje van een Toshiba? die is volgens mij nog het ergste
Ze komen van de zoekopdracht 'notebookcheck bloatware <merk>', dus leef je uit :P

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mijn tip voor een budget laptop met minste rommel : Acer Aspire 5749-2334G50Mikk MeeGo 15.6'' / Core i3-2330M / 500GB / 4096MB !
Kost rond de 350 Euro en heeft er alleen meego (Mini linux voor netbooks) opstaan. ;) Je hebt ook hier en daar nog laptops zonder OS, maar dit is veruit de beste deal.

Je moet hier natuurlijk nog wel even een uurtje tijd nemen om er W7 of Ubuntu op te zetten, maar daar is de prijs dan ook naar.

Overigens is Meego nog best leuk : Klik

[ Voor 42% gewijzigd door HaseMike op 16-12-2011 09:08 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Een W7 licentie kost óók geld en je zal dan alsnog de laptop moeten formatteren. Dus heel veel maakt het volgens mij dan niet meer uit. Tenzij je dus idd Ubuntu kiest of een minder legale versie van W7.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:10

Nemesizz

Untouchable

Zelf zou ik gewoon een format en een fresh install doen, ik heb een hekel aan al die meuk die op meeste laptops staan. Echter, de laptops die ik onder handen krijg zijn niet voor mij zelf, en de mensen waarvoor ik de boel op regel moet zetten willen gewoon die "meuk" erop houden dus laat ik ze.

Afgelopen tijd 2 Vaio's onder handen gehad, ja er staat best wat meuk op, maar heeft niet zo extreem veel invloed op snelheid (al heb ik nog geen clean install kunnen testen). Grootste performance vreter is vaak de trial-virusscanner. Vaak McAffee of Norton, ik gooi dat ook altijd meteen weg.

Iets langer geleden ook Toshiba, HP, en Acer. Toshiba is een beetje hetzelfde als Sony, veel "bloatware", al is metname weer de McAffee trial die de meeste impact op performance heeft.
HP had er volgens mij ook veel reclame meuk opzitten en de Acer zat stampvol 'tooltjes' voor energie beheer, en backups en updates en en en...

Veel van de 'bloatware' is ook wel software die het merendeel van de mensen gewoon gebruikt. Dingen zoals Adobe Reader, Flash, Silverlight, enz. Als ze dat er niet opzetten bij consumenten laptops kun je al raden wat er gebeurt. "Stom ding!!! Kan m'n PDF niet eens meer lezen!" "Help kan geen Youtube filmpjes kijken!".

Kortom:
- meeste "bloatware" is software wat de gemiddelde gebruiker wel gebruikt (voor ons Tweakers is het vaak rotzooi, of installeren alleen wat we nodig zijn)
- de trial-virusscanners zijn de grootste performance vreters (en soms knap irritant te verwijderen)
- hoeveelheid "bloatware" zegt nog niets over hoe hinderlijk het is. Het is een mening, dus verschilt per persoon, maar ik vond de laptops die ik onder handen heb gehad HP toch wel de vervelendste qua bloatware.
(al is dat een laptop van een tijdje terug inmiddels...tijd vliegt).
- geen zin in bloatware? --> clean install doen (persoonlijke voorkeur).
Pagina: 1