Diefstal beveiliging laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb voor een vriend van mij een laptop gekocht en ik wil eigenlijk een soort van anti diefstal beveiliging (tracking) er op zetten zoals Preyproject.
Het nadeel bij dit soort oplossingen is dat de laptop een wachtwoord vraagt om in te loggen en dat dan waarschijnlijk een nieuw OS er op gezet zal worden.

Heb je ook varianten die een laag onder het OS kunnen werken, zoals een rootkit?

Of kan ik beter de laptop automatisch laten inloggen in de hoop dat een herinstallatie niet zal gebeuren?
Ik neem aan dat er weinig te beginnen is tegen een format of herpartitionering.

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Wat ook mooi werkt is een guest account (met voldoende rechten om wifi te verbinden) ism met eerdergenoemde prey. Is er minder noodzaak voor een directe herinstall :) en je data is nog steeds een heel klein beetje veilig

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Is het dan zo, dat wanneer de "dief" een internetverbinding heeft, en jouw bestanden nog niet hebt verwijderd je alles kunt kopieren? :)

Gulfstream G650

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Een beetje snuggere dief hangt de laptop niet gewoon aan het internet... Gewoon een hard format op de schijf in kwestie en geen enkel stukje software kan je laptop nog terugvinden.

-_-

• Agent-X
  • Niet online
Een snuggere dief bestaat bijna niet, altans niet degene die een laptop gaat jatten :)

De vraag blijft in hoe verre je een programma op de achtergrond kunt laten draaien zodat ik in ieder geval op afstand nog plezier van de laptop kan hebben.

Het lijkt me geweldig wanneer je dit in de boot ergens al kunt laten activeren maar een niet herkenbaar programma dat blijft plakken, ook bij toekomstige beheerders, is al een mooi begin.

Het enige alternatief wat ik nu kan bedenken is inderdaad om de standaard account open te laten maar zou ik dat dan ook met beheerdersrechten laten zodat een toekomstige gebruiker zicht niet genoodzaakt voelt om alles weg te halen?

Ik zou het op prijs stellen als een slimme of stoute tweaker in ieder geval wat duidelijkheid kan scheppen :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Lojack blijkt erg goede software te zijn om een gestolen laptop terug te vinden. Bij sommige laptops wordt er geloof ik zelfs een chip (of meerdere chips) in de behuizing geplaatst zodat Lojack ook zowat niet uit te schakelen valt. Het is daarnaast ook relatief erg goedkoop.

• Agent-X
  • Niet online
Dat ziet er goed uit, dank je Alex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 23:27:
Bij sommige laptops wordt er geloof ik zelfs een chip (of meerdere chips) in de behuizing geplaatst zodat Lojack ook zowat niet uit te schakelen valt. Het is daarnaast ook relatief erg goedkoop.
Lojack kan wel verwijderd worden. Een HP-laptop bespiede mij eens zonder mijn toestemming.... :( (En hij was natuurlijk gewoon legaal verkregen, en Lojack was niet aangeschaft.) In ieder geval, sommige HP-laptops komen dus met Lojack in het bios (verder ook onbetrouwbaar merk). ;)

Of het blijft werken na een windows-reinstall hangt dus af van je laptop-merk/model. Ik denk dat het bij een ubuntu-install in ieder geval niet meer werkt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Computrace is BIOS-based en injecteert steeds een paar files in %windir%, misschien dat je met een BIOS mod ook computrace kan inbouwen.

Je kan ook het 'probleem' proberen op te lossen. Waar gaat het om? De waarde? De data? Dat de dief het kan gebruiken? Want dat is ook allemaal op te lossen. Als er een EFI firmware systeem op zit kan je het systeem aan een specifieke HDD pairen met een wachtwoord en die HDD kan je dan weer locken met een ander wachtwoord. Daarna kan je bijv. BitLocker of DM-Crypt (LUKS) gebruiken voor complete encryptie. Als het niet om het veiligstellen van de data, maar om het redden van de data gaat kan je automatische sync regelen, ook niet zo moeilijk. Als data helemaal het punt niet is, maar de waarde, dan heb je dingen die bekend staan als "Verzekering". Ook nog een optie. En als het er om gaat dat de dief het apparaat niet kan gebruiken, dan zou je gewoon een opstartwachtwoord (mits het veilig opgeslagen wordt en niet met een CMOS reset omzeild wordt) de boel blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
Mijn eerste gedachte was eigenlijk gewoon om de mogelijkheid te creëren om de laptop te achterhalen wanneer deze opeens van eigenaar veranderd.
Wellicht is een verzekering uiteindelijk de goedkoopste oplossing daar de gebruiker naar mijn verwachting geen waardevolle data zal opslaan.

De door alex 3305 genoemde sofware maakt inderdaad gebruik van hardware om zonodig de software te herstellen en het is aan die eigenaar om te bepalen of dit €80 waard is terwijl het natuurlijk onzeker is of je ondanks deze maatregelen de locatie kunt achterhalen want zo ver ik weet zullen providers niet meewerken om klantgegevens te verstrekken.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1