probleem met mobo en processor sta op het punt opnieuw kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views

Onderwerpen

• steef125
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
hallo.. beste tweakers,

ik heb een paar weken geleden een computer in elkaar gezet.
dit is de lijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 6770 1GB GDDR5€ 85,90€ 85,90
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 149,-€ 149,-
1HP AR630AA Zwart€ 45,72€ 45,72
1BitFenix Merc Alpha€ 32,50€ 32,50
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 24,80€ 24,80
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 107,50€ 107,50
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,92

nou dacht ik verder geen problemen op te merken.. dus alles maar besteld en geplaatst in de behuizing.
na alles te hebben aangesloten, en de stekker erin geplugt te hebben. ging alles netjes aan, en werkte zoals het hoorde. na ingesteld te hebben in de bios dat hij via de dvd driver als eerste ging booten. (ging al een beetje traag maar nooit gedacht dat dat erg zo zijn).
alles werkte zoals behoren totdat hij vastliep. bij windows loading files was op 3 kwart en staat stil.
ik had geduld, want ja het is natuurlijk wel de eerste keer. na een minuut of 3/4 gaat hij compleet uit...
ik in paniek( durfde hem bijna niet aan te zetten.. ) weer aan gezet. toen sloeg het moederbord in veilige modus. want hij gaf niks aan en alle fans draaide op volle toeren. als je dan de power eraf haalt. en weer aan dan doet het wel weer, maar dan doet hij precies hetzelfde weer. dus heb ik hem maar aan mijn broer overhandigd. ( die bleek er wat meer verstand van te hebben) maar hij wist het ook niet...
dus ik nog is een keer alle gebruiksaanwijzingen door gelezen.. ik goed gekeken naar de AMD gebruiksaanwijzing leek volgen mij de fan verkeerd erop te zitten.. wij de fan eraf gehaald.. is de koelpasta vastgesmolten aan de processor.. maar wij wouden de fan eraf hebben dus nog is hard getrokken.. en toen namen we de hele processor mee. terwijl die nog wel in zijn sokket slot zat. wij schrokken ons dood.
maar dat leek ons het probleem te zijn.. krijg ik te horen dat mijn broer daarvoor bezig was met een bios update.. was niet zo handig. een update op een instabiel systeem. dus de update was op de helft... valt hij uit! .. dus het moederbord was dus zijn bios kwijt.. maarja probeer daar maar weer is een bios op te zetten. ondertussen was ik al helemaal zat, dus ik had zoiets. dan koop ik wel een nieuw mobo en processor.. van Intel (leek mij het verstandigste, na mijn ervaring met AMD)

dus ik heb nu deze uitgezocht.. ik hoop dat jullie mij misschien kunnen vertellen of deze Mobo en processor samenwerken met die andere meut.. of dat ik dat andere misschien nog wel aan de praat krijg..

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 6770 1GB GDDR5€ 85,90€ 85,90
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 149,-€ 149,-
1HP AR630AA Zwart€ 45,72€ 45,72
1BitFenix Merc Alpha€ 32,50€ 32,50
1Intel Core i5 2300 Boxed€ 148,75€ 148,75
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 24,80€ 24,80
1Asrock Z68 Extreme3 Gen3€ 113,75€ 113,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,92

alvast bedankt :)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 21:43

-36-

Trust me. I'm an amateur

LoL , fiks de bios en laat die euros in je zak zitten. Als het niet zelf lukt en de pc helemaal niet meer opstart kan je bij http://flashbios.org/ een nieuwe bioschip bestellen. kost heel wat minder dan een nieuwe pc.

Denk niet dat het probleem hier bij AMD ligt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door -36- op 15-12-2011 23:00 ]

• steef125
al geprobeert.. maar ik ga denk ik liever voor een nieuw moederbord en processor.

ben gewoon niet meer zo'n fan van AMD ;)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:23
http://www.biosflash.com/...70-EXTREME3-R2-0-2979.htm
8,90 euro, zou ik toch wel proberen, want garantie heb je niet meer op dat board.

(Niet lullig bedoeld, maar om daarom te zeggen dat je geen fan meer bent van amd, is toch wel treurig. Op een instabiele pc een bios flashen, en ook nog eens de cpu dwars door de socketklem trekken is wel echt stom)

[ Voor 41% gewijzigd door Biersteker op 15-12-2011 21:22 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• steef125
waarom, zou ik er geen garantie meer op hebben dan?

• Biersteker
Biosflash is volgens mij altijd eigen risico.

• steef125
tja maar daarvoor was hij eigenlijk al kapot..

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

omdat de fan er verkeerd om op zat....

• steef125
haha ja :$

• steef125
maar werkt dat moederbord en processor wel met die andere meut..

dankjewel dat jullie hier jullie tijd voor nemen:D

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• steef125
tja mischien wel ja.. maar je moet van je fouten leren (kost wel veel maar ach..)

• Biersteker
Hoe heb je dan trouwens de cpu cooler er verkeerd op gezet? Dat kan toch echt maar op 1 manier.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dit topic is deze week al voorbij gekomen, behalve dat er toen niet gemeld werd dat de fan verkeerd zat en dat de cpu ontwricht werd ;)

• steef125
Aghanim schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:40:
dit topic is deze week al voorbij gekomen, behalve dat er toen niet gemeld werd dat de fan verkeerd zat en dat de cpu ontwricht werd ;)
ja dat was mijn broer maar die durfde dat waarschijnlijk niet te vertellen:P

• steef125
Biersteker schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:40:
Hoe heb je dan trouwens de cpu cooler er verkeerd op gezet? Dat kan toch echt maar op 1 manier.
toch wou het maar was wel moeilijk... achteraf bleek dat dus

• hostler
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Dat je de hele processor er uit trok toen je de koeler er af haalde is niet zo erg. Dit gebeurd mij ook wel eens, vooral met stock koelers (RMA afdeling xD). Je koeler zat er wss wel goed op en er was wss niets ontwricht.

Het beste is dat je toch een bios chipje koop en die erin pleurt, daarna vraag je een RMA aan voor het board en dat hij niet goed is etc (niet vertellen van je flash gedoe). En dan gewoon je zooi verkopen met nieuw mobo en je oude cpu.

Het lijkt mij onnodig om op te geven.

• steef125
hostler schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:46:
Dat je de hele processor er uit trok toen je de koeler er af haalde is niet zo erg. Dit gebeurd mij ook wel eens, vooral met stock koelers (RMA afdeling xD). Je koeler zat er wss wel goed op en er was wss niets ontwricht.

Het beste is dat je toch een bios chipje koop en die erin pleurt, daarna vraag je een RMA aan voor het board en dat hij niet goed is etc (niet vertellen van je flash gedoe). En dan gewoon je zooi verkopen met nieuw mobo en je oude cpu.

Het lijkt mij onnodig om op te geven.
dankje wel ik denk dat dit de goede optie is

• steef125
dankje voor u help, maar past dat nieuwe moederbord wel op die andere producten.. als u dat mischien verteld kan dit forum gesloten worden..

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ja gaat passen, maar wat is het voordeel van een optical van 50,- boven een goedkopere? en waarom slechts 4 Gb ddr3 terwijl je voor ietje meer 8Gb hebt? die hdd zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Mischien is het een idee om even wat bestbuy guides door te lezen

[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 15-12-2011 21:57 ]

• steef125
-36- schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:56:
Ja gaat passen, maar wat is het voordeel van een optical van 50,- boven een goedkopere? en waarom slechts 4 Gb ddr3 terwijl je voor ietje meer 8Gb hebt?
nou, laten we zo zeggen dat ik echt niet meer geld kan uitgeven.
bedankt voor alles.. en hierbij is mijn vraag bevestigd.. bedankt voor al u reacties

• hostler
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Je 2e configuratie in je begin post zou gewoon goed moeten werken. Echter, stel wel het geheugen in.

Als je het nieuwe setje hebt, zorg ervoor dat je dit instelt:
Timings van geheugen (ziet er uit als 9-*-*-**)
Aantal MHz van geheugen (standaard 1333mhz bij 1156/155)
Voltage van geheugen (vaak 1,5GHz)
Opstartvolgorde (duh)

Bekijk eens of de timings etc. op het geheugen staan, anders even op de website van de fabrikant.
Timings etc. op auto kan voor een onstabiel systeem zorgen.

Oh en zorg er aub voor dat het systeem stabiel draait voordat de bios geupdate word. Je moet daarna wel de bios weer opnieuw instellen.

Succes!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Toch is het om te verkneukelen dat iemand stom genoeg is om de cpu en koeler verkeerd te monteren, vervolgens het BIOS slopen, en bijna de cpu, en dan aankloppen wat er fout is gegaan...

Maar goed, beginnersfout zullen we het maar op houden. Succes met je vervangende onderdelen, hopelijk werken die beter. Let wel, dat Intel wat meer tweaken vergt als je voor de eerste keer installeert, en de socket werkt een heel stukje anders. Lees goed de gebruiksaanwijzing door.

I reject your reality and substitute my own

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat tweak jij dan aan Intel wat ik nog nooit getweaked heb? Het boekje lezen lijkt me in elk geval een goede tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

steef125 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:17:
al geprobeert.. maar ik ga denk ik liever voor een nieuw moederbord en processor.

ben gewoon niet meer zo'n fan van AMD ;)
Ehmm, als je zo met het inbouwen te werk gaat ben je straks geen fan meer van pc's.

Enkele hints:

1) Neem de tijd
2) Blijf rustig
3) Ga systematisch te werk
4) Bekijk filmpjes op youtube, hoe anderen het doen. (doe dat eigenlijk maar eerst)
5) Controleer wat je doet en zorg ervoor dat JIJ zeker weet dat het goed zit. Op de gok werken is vragen om problemen.
6) Doe alles stap voor stap.
7) Eenmaal ingebouwd, double check!
8) Alles goed? maak een kruisje en stroom erop en starten maar!

Inbouw volgorde:
DVD en harddisk/ssd
Voeding
Cpu op mobo, cooler erop, geheugen erin en dan in de kast
Nu eerst die dingen bekabelen, stroom en data kabels.
Tot slot de pci-e kaarten inbouwen en aansluiten.

Zo ongeveer. Maar blijf kalm! Ook als het even niet lukt. Weet je niet waar je moet zoeken, werk alle stappen nogeens af, lees de manual en check, chekc and doublecheck.

Zo werk ik nu, en in 95% van de gevallen start de pc en werkt alles als een zonnetje.
Meestal, als het niet lijkt te werken; en alles lijkt/is goed aangesloten zit je met incompatible geheugen of een PSU die niet deugt cq niet lekker werkt icm met jouw harddisk. Daar kan je niks aan doen, vervangen/omruilen is dan de enige optie.

ps: als bij de AMD cpu de pinnetjes nog recht zijn volstaat een nieuw plankje ook wel. Dat is alsnog goedkoper dan naar Intel systeem gaan. Maar het bios fixen, dat is het verstandigst en goedkoopst.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 16-12-2011 05:13 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

steef125 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:36:

. ik goed gekeken naar de AMD gebruiksaanwijzing leek volgen mij de fan verkeerd erop te zitten.. wij de fan eraf gehaald.. is de koelpasta vastgesmolten aan de processor.. maar wij wouden de fan eraf hebben dus nog is hard getrokken.. en toen namen we de hele processor mee.[...]

dus ik had zoiets. dan koop ik wel een nieuw mobo en processor.. van Intel (leek mij het verstandigste, na mijn ervaring met AMD)
1. Misschien kunnen jullie maar beter een wat lompere hobby uitzoeken. Kickdammen lijkt me wel wat. Blijf in godsnaam uit de buurt van elektronica als je er op deze manier mee om wil gaan...

2. Aankoopadv ies doen we hier niet. Lees voor meer info *LET OP* - Wat moet ik kopen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.