Afgelopen augustus heb ik een rondreis door Schotland gemaakt. De foto's zijn een tijdje blijven liggen, maar uiteindelijk toch maar eens wat nabewerkt. Foto 7 is gemaakt in de centrale hooglanden, de andere 6 allemaal op het eiland Skye.
Wat de apparatuur betreft: foto's 1, 4 en 5 zijn gemaakt met de Sigma 8-16; foto's 2, 3, 6 en 7 met de Sony 18-55 kitlens.

1. Loch na Dal met het vaste land van Schotland op de achtergrond.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7145/6511686515_fdd4bb573c_z.jpg

2. Red Hills, van deze afstand is dat niet heel goed te zien, maar er zaten wel wat roodtinten in :)
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7141/6511687363_de0d0f3dfc_z.jpg

3. Riviertje dat vanaf de waterval naar Loch Ainort stroomt.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7149/6511688483_731db96985_z.jpg

4. De A87 bij Loch Ainort.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7003/6511691751_63414246f8_z.jpg

5. Nog een keer de Red Hills, maar nu vanaf de andere kant vanuit Broadford.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7035/6511692883_26438213b4_z.jpg

6. Kleine waterval bij Loch Ainort.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7152/6511689943_0674a650d0_z.jpg

7. Baddoch, in de centrale Hooglanden.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7018/6511694157_cd7e923d83_z.jpg

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10
Waarom heb je het een showcase gemaakt, als ik vragen mag? :) Het zijn mooie plaatjes, daar niet van, maar alleen bij #5 had ik zoiets van "mooie plaat", de rest vind ik vrij standaard, leeg of gewoon niet bijzonder.

Bij #3 en #7 heb ik geen idee waar ik naar zou moeten kijken bijvoorbeeld, ik zie geen duidelijk onderwerp.

The devil is in the details.

Ik twijfelde zelf tussen testcase en showcase. Achter de schermen vonden ze het ook eerder een testcase, titelfix dus :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Ik kan er m'n vinger niet echt op leggen maar.. ik krijg niet het echte highlands idee. Ik ben ook in die regio geweest en als je er staat is het super indrukwekkend. Dat goed op de plaat krijgen valt echt niet mee. Ik vind ze wat afstandelijk.. Ga er 's over piekeren.

#1: De lucht mist wat contrast. Een UWA lens geeft een hoop voorgrond wat ik vind afleiden.
#2: Ook hier die lucht.. Wat is het onderwerp hier? Je hebt eigenlijk 4 zones heel dicht op elkaar, lichtgroen gras, bos, begroeide heuvel en kale heuvel.
#3: Stuk rots links stoort. Ik vind de balans tussen de rots voor en het stroompje net niet werken. Toch kijkt 'ie lekkerder weg dan de eerdere foto's/. Had wel het e.e.a aan die lucht gedaan.
#4: Klassiek shot, lekker gedaan, je rijdt zo de foto in.
#5: Lijkt bijna HDR wel. Lekker gedaan, jammer van die ontzettende flare.
#6: Niks mis mee.
#7: De enige echte uitschieter hier en de enige die in de buurt van een showcase plaat komt. Heerlijk scherp, mooie kleuren, lijnenspel trekt je zo de foto in. Ik kan de heide bijna ruiken en de wind horen.

[ Voor 60% gewijzigd door Wijnands op 15-12-2011 22:10 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmmz....ik ben zelf een Schotland fan en ook verschillende keren geweest. Ik moet idd zeggen dat er vaak veel voorgrond aanwezig is bij sommige foto's (1,3,7).
Ik ben wat minder positief over deze serie.

#1: Erg veel lucht, die ook flets is maar waaraan je goed kunt zien dat het bijgewerkt is. Weinig dieptegevoel en erg veraf.

#2: jammer van de kleur blauw. Verder ook niet echt een interessante foto. Lijnenspel is wel leuk overigens.
#3: Voorgrond met de steen leidt behoorlijk af. Daarnaast zijn de kleuren niet zo heel mooi. Beetje groen-gelig over de hele foto. Wellicht komt het ook door het weer.
#4: leuk zo'n weg, maar het eerste paaltje vind ik behoorlijk storend. Voor de rest....tja, een klassiek shot zoals Wijnands al zegt, maar ik vind dat er iets ontbreekt. Ik weet niet wat. Misschien beter weer ofzo. Ik weet wat voor pain in the ass het kan zijn als er "slecht" licht is.
#5: kleur blauw/groen verdeling van lucht+land is altijd mooi, maar er gebeurt niks op de foto. Ik moet heel eerlijk zeggen dat elektriciteitsmasten/telefoonmasten voor mij het aller storendste zijn wanneer ik een mooie foto wil maken. Ik ga altijd kijken of ik op de een of andere manier ervoor kan zorgen dat ze niet erop staan. Ik vind het daarbij niet echt spannend wat er gebeurt hier.
#6: ik denk dat ik dit de beste van de serie vind. Water hier en daar wat overbelicht, maar er gebeurt wat, de kleuren zijn goed, vlakverdeling is ok
#7: ik ben het niet echt eens met mijn bovenbuurman. Ik begrijp hier namelijk niet zo goed wat de foto in portretstand toevoegt. Ik zie wat gras op de voorgrond en de berg + rivier op de achtergrond is al zo klein, dat het eigenlijk al niet meer interessant is. Contrast lijkt wat teveel gepusht ook waardoor het natuurlijk oogt, zeker in de schaduwplekken.

Sorry voor de ietwat harde woorden, maar ik vind dat er meer uit de serie gehaald kon worden. Over het algemeen zien de foto's er allemaal wat "hard" uit alsof ze met teveel clarity bewerkt zijn. Het "highlands"-idee wat Wijnands beschrijft voel ik helaas ook niet :'(

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43

Polariteit

Fietsende fotografeur

Qua compositie best een leuke serie, wat dat betreft vind ik alle foto's (op 5 na) in orde.

Qua kleuren en belichting vind ik ze echter wat minder. Kleuren ogen flets en licht is vrij hard. Ook zonde van de her en der uitgebeten luchten.

in 5 vind ik ook de flare te overheersend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Schots licht is niet makkelijk. Als ik nog 's ga neem ik zeker m'n nd-grads mee. Dartmoor was een stuk makkelijker.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2022

JordyOnrust

Leef om te leven.

Ik vind het wel een hele leuke serie, maar geen uitblinker. Vele redenen daarvoor zijn hiervoor al genoemd. Mijn favorieten zijn 1, 5 en 7.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt allemaal voor het commentaar :)

@Wijnands: #5 is ook HDR, net als 1 en 7. De flare was niet echt aan te ontkomen, ik heb er een hele serie van genomen en deze was degene met de minste flare. Het zit helaas ook niet op een plek waar het makkelijk weg te poetsen is.
@Deathchant: de harde woorden zijn geen probleem, ik heb dezelfde serie ook op Dyxum gezet, het commentaar daar is wel leuk voor je ego maar veel leer je er niet van :). De masten in #5 zaten mij ook een beetje dwars, ik kon daar nog ietsjes naar links maar dan kwamen ze ergens rechts de foto binnen, helemaal er op vond ik dan wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik heb mijn mening elders al gegeven, maar het is best een mooie serie met #6 als meest sfeervolle.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Mooie serie. Vind 3, 4 en 6 de mooiste. Hoewel het bij 3 wel jammer is dat het riviertje net te diep ligt, en een beetje in het landschap verdwijnt. Nummer 6 kleurt anders als de rest, alsof er wat teveel contrast aanwezig is. En foto 1 vind ik op zich ook wel mooi, maar de kleuren lijken niet helemaal goed. :)
Pagina: 1