Toon posts:

Grafische Problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden dag iedereen,

Ik heb sinds vandaag een grafische probleem geconstateerd met een aantal spellen, waaronder Dirt/Dirt 2/Dirt 3, waarbij het probleem duidelijk te zien is.
Ik heb geen idee hoe de precieze naam mag luiden, maar het komt er op neer dat er 'vlakken' over het beeld heen schieten.
Het volgende filmpje laat het probleem zien bij de aangegeven spellen.
http://youtu.be/VOAJxjz5wik

Het systeem in kwestie waar de spellen op gespeeld worden.
Het gaat om een OEM systeem van Packard Bell.

Windows 7 Home Premium 64-bit
Intel Core i5 CPU 750 2.67GHz
8GB Ram 1333Mhz
NVIDIA GeForce GT 320 1024mb
1TB HD

Wat ik al geprobeerd heb.

-Grafische Driver ge-update naar de nieuwste (volledig verwijdert en opnieuw geïnstalleerd) - Geen verandering
-Alle 3 de spellen opnieuw geïnstalleerd - Geen verandering
-Grafische instellingen geheel omlaag gezet - Probleem verdween
-Grafische instellingen op max gezet - Probleem verdween
-Proberen een video op te nemen met Fraps op de grafische instellingen waar ik altijd op gespeeld heb - Probleem verdween
-Meerdere spellen geprobeerd, zoals Mafia 2/ Assassin's Creed II/NFS Shift 2/TMUF/18WoS PTTM/Dead Space 2/Colin McRae Rally 3/GTA SA/GTA 4.
Deze vertonen geen problemen.

Ik heb het systeem bijna 3 weken geleden schoon gemaakt, stof enzo, en heeft tot nu toe zonder problemen gewerkt.
De temperatuur van de GPU komt niet hoger dan 66C met deze spellen, en de CPU zit dan z'n beetje op 47C.

Na al dit geprobeerd te hebben, heb ik geen idee meer wat er nou gedaan zou kunnen worden behalve een Windows her installatie.
Maar daar zie ik het liefst vanaf als het niet nodig is omdat het weer een eeuw duurt voordat alles er weer op staat.

Heeft iemand anders misschien nog een ideetje om het probleem mogelijk op te lossen? :)

(edit)
VGA hoorde eigelijk GPU te zijn, oftewel videokaart, mijn fout.
Deze temperaturen zijn terwijl de spellen gespeeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 17:46 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijken artefacts te zijn. Een paar dignen die je kunt proberen.

1. beter koelen
2. Andere videokaart
3. andere voeding (wellicht is de stroomtoevoer niet stabiel. Is meestal niet het probleem, maar 't zou niet de eerste keer zijn dat ik dat tegenkom).

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik hoor niets over temperaturen van de hardware, maar zoals het er nu uit ziet is je kaart langzaam aan t sneuvelen. Kan je door middel van afterburner een temperatuur grafiek posten? Afterburner is een GPU monitor en overklok programma. Zolang je de "sliders" van het proggie niet aan raakt zou je in ieder geval de juiste temperatuur onder load kunnen uitlezen..

verder eens met hierboven..

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 15-12-2011 17:42 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen staan bijna onderaan de start post, deze zijn overigens prima zover ik weet.
En alleen de 'Dirt' spellen hebben hier last van, de anderen niet.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

je hebt gelijk, heb er overheen gelezen.. De temps zijn dan verder prima... Kan je op stock instellingen 3dmark vantage en 3dmark 06 uitdraaien zonder artifacts? Verstandig om eens te testen, de meeste pczaken testen de RMA kaarten met die software, als jij die testen niet zonder problemen kan draaien is het simpel: terug sturen die handel!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

probeer je Vsync eens aan te zetten in de opties van het spel.
soms werkt dat ook ;)
en een 320 is niet een echt aan te raden kaart voor de dirt games :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
@ millman

Ik heb beide benchmark software een aantal keer laten draaien, beide vertonen geen problemen.
Temperatuur van de GPU haalde 1 keer maar eventjes de 71C, en de CPU 59C, de kachel staat tevens aan hier in huis.

@ Fordox

Ik heb altijd Vsync in spellen aan staan, heb een hekel aan tearing onder het spelen, verstoord het beeld. :)
En de 320gt is een prima kaartje om op te gamen met een 1360x768 monitor.
Goed het is geen high end kaart die alles max kan draaien, maar dat hoeft van mij eerlijk gezegd ook niet.

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Het kan ook je refresh rate zijn. probeer die eens hoger of lager te zetten.
als dat het niet is, is er iets mis met je gpu/drivers denk ik...

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Mij lijkt het een beetje op de effecten van magnetisch veld, vooral de beelden die na de beeld met malaysia op de vlagen voorbij komen, maar dat kan het moeilijk zijn sinds dat bij een aantal games voor komt.

dit maakt het echt vreemd, geen resolutie omlaag/hoog geprobeerd hier?

-Proberen een video op te nemen met Fraps op de grafische instellingen waar ik altijd op gespeeld heb - Probleem verdween
en revers conflict?

run even dxdiag en kijk of je errors tegen komt.

Verwijderd

Topicstarter
@ Fordox

Refresh rate kan bij de spellen en in de instellingen van de computer en beeldscherm niet verandert worden, deze staat standaard op 60hz ingesteld.

@ soup-nazi

Schrap dit ^^^ maar van de lijst, het blijft het nu de hele tijd doen op de menu's.

Kijk dat vind ik heel raar, er zijn spellen die compleet niks laten zien, en alleen de 3 Dirt games laten dit probleem in de menu's zien.
Doe je een race, zie je er niks van, druk je dan bijvoorbeeld pauze dan komt er een gedeelte menu boven en begint het feest weer.

Zou er iets kunnen zijn wat Dirt voor zijn menu's gebruikt en mogelijk corrupt zou kunnen zijn?

Ook een DxDiag gedaan, ik zie zelf geen error staan.
Ik heb ook de PC de hele nacht onder stroom vandaan gehad, mocht ook niet baten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 10:18 ]

• Themperror
  • Laatst online: 11-02 19:24
zowiets had ik ook met mijn dirt 3, khad problemen met grafische settings op max enzo (kreeg ik ook vage dingen te zien) dit is echter alleen met dirt 3, en andere (intensievere) spellen heb ik geen enkel probleem (GTX560TI) tis geen laag fps probleem ofzo.. ik draai alles max vloeiend.. maar in dirt 3 ook vage artifacts enzo.. dus i blame the game/engine

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:31

ötzi

eclecticus

Wat je kunt proberen is "force DX9" in het settings bestandje onder my docs , heeft bij mij (GTX570) geholpen,
Dirt3 heeft nogal wat problemen met DX11...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:16:

Zou er iets kunnen zijn wat Dirt voor zijn menu's gebruikt en mogelijk corrupt zou kunnen zijn?
Dat kan idd, zijn er geen update patch for die games?
Heb je misschien een nieuw software/win. update geinstalleerd?

Edit: Ik zou idd ook wat ijscobar zegt doen, ik denk dat de probleem in de DirectX zit

Edit: Om het in dx9 te laten loaden kan je ook, in compatibility met xp kiezen (desktop icon properties) en sinds dat je daar bent vink aan:
Disable visual theme en Desktop composition. (dit doe ik voor alle games).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ ijscobar

Ik heb geprobeerd om dx9 te forceren in het settings bestandje, maakte helaas geen verschil.

@ soup-nazi

Er zijn inderdaad patches voor alle 3 de games, deze staan ook al maanden geïnstalleerd.

Nieuwe software, onder andere Mafia 2 en Assassin's Creed II zijn ook al een aantal weken geleden sinds aankoop geïnstalleerd, maar had na deze 2 games geen problemen.
Verder dan deze 2 games is er niks meer bijgekomen qua software.

Aantal dagen geleden had Windows ongeveer 14 updates, deze heb ik netjes geïnstalleerd.
Zelf dag ik gisteren dat het hier mogelijk aan had kunnen liggen, dus heb ik gisteren een systeem herstel terug naar 9-12-2011 gedaan om zeker te zijn dat het daar niet aan lag.
Maar het probleem bleef.

Hier een screenshot van de updates die er nu op zitten tot en met 9-12-2011.
http://i306.photobucket.c...p/Windowsupdatesimage.jpg

Heb gister ook compatibility mode met XP SP2 en 3 geprobeerd, ook geen verandering.

Zijn er misschien dergelijke goede programmaatjes om de rest van je pc te kunnen testen zodat de rest van de hardware uitgesloten kan worden van problemen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:42:

@ soup-nazi

Zijn er misschien dergelijke goede programmaatjes om de rest van je pc te kunnen testen zodat de rest van de hardware uitgesloten kan worden van problemen?
http://www.sisoftware.net.../?d=&f=downandbuy&l=en&a=

http://www.lavalys.com/products/everest-pc-diagnostics/

Die Lite is gratis, maar aan je hardware ligt het niet volgens mijn, je krijgt het alleen in de menu toch? of blijft het als je weer op pauze drukt?
Het zou weinig uit maken, maar update DirectX ook.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat rond te snuffelen op internet kreeg ik ineens een briljant idee, laat ik eens een oude monitor proberen.
Ik heb net een oude CRT monitor geprobeerd, en daar doet alles het normaal mee.
Toen heb ik het originele scherm weer terug aangesloten, en alles werkt weer zoals het hoort.
Ik stond paf.
Het gaat hier trouwens om een LG FLATRON W1943SS.

Maar nu heb ik het idee dat dit een aarde probleem geweest kan zijn, zou dit kunnen?
Ik zit niet op een aarde stopcontact aangesloten, aangezien deze alleen in de keuken, welke aan de andere kant van het huis is, en in de douche aanwezig zijn.
En op dit stopcontact zit de PC/beeldscherm/speaker set/draadloze muis en een lamp.

Ik heb de zelfde vraag aan mijn broer gesteld, maar die zegt dat het wellicht een stofje kon zijn in de aansluiting videokaart>VGA kabel.
Maar dat lijkt me stug anders zou de rest van de beelden ook zo zijn lijkt mij.

Verwijderd

Dit is echt vreemd, had je de kabel getest voor dat je die CRT ging proberen?
Lijkt nu iig dat het de verbinding is geweest, een sort magnetisch storing?- door slecht contact? want die beelden zaggen er echt uit als effecten van magnetisch veld, vooral de laatste beeld.

Edit: in VGA kabel zit een 5v stroom/voeding pin misschien was het die pin.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2011 23:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had helaas geen mogelijkheid om de kabel eerst te testen op een andere PC omdat deze zoals gewoonlijk allemaal bezet waren. :P
En aangezien de CRT een vaste VGA kabel heeft kon de VGA kabel ook daar helaas niet op getest worden.

Die gekleurde ei achtige vormgegeven lijnen die komen overigens van de camera waar ik dit filmpje mee opgenomen heb, oude prut ding is niet geschikt voor video recording.
Maar inderdaad kun je zulk soort taferelen ook krijgen met een CRT monitor als je een speaker of magneet er bij houd.

Tot op heden gedraagt alles zich nog steeds normaal, computer draait als een zonnetje.
En wat het probleem nou precies was mag joost weten.
Iemand nog mogelijke theorieën? :P

In ieder geval, bedankt voor het helpen allemaal! ;)
Pagina: 1