Surround versterker en 2.0 speakers

Pagina: 1
Acties:

• ChuckBartowski
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 13:42
Hoi,

Ik wil graag een leuk setje kopen voor bij de TV. Ik heb hier van alles gelezen en gezien mijn beperkte budget (450\500 euro) heb ik besloten om voor een "goede" 2.0 set te gaan i.p.v een 5.1 set.
Ik wil ook losse spullen en geen plastic setje van de bekendere merken.

Ik heb min of meer besloten om te gaan voor 2x Wharfedale Diamond 10.1 speakers. Ik vind ze mooi en ze zijn niet duur, heb ook liever geen subwoofer meer staan (of zou dat veel inleveren aan de ervaring bij vooral films?)

Nu wil ik er dus een simpele versterker bij kopen (budget: 200\300 euro). Ik vind de keuze alleen niet erg eenvoudig...

Het probleem is dat ik graag een versterker wil met HDMI ingangen zodat ik al mijn apparaten netjes kan aansluiten, ik kom dan direct uit op een surround ipv stereo versterker.
Het is alleen dus wel belangrijk dat de versterker het inkomende DTS (of ander digitaal surround signaal) kan downmixen naar 2.0 stereo (mijn apparaten sturen alles door, die kunnen zelf niks downmixen).

Is dat realistisch met mijn budget?
Ik kan bij de specs van de versterkers (zoals de Onkyo TX-SR308 of de Yamaha RX-V567) niet zo snel vinden of dit mogelijk is.

Overigens noem ik hier 2 willekeurige versterkers in mijn prijsklasse, ik heb namelijk geen idee waar ik op moet letten (sterker nog, heb het idee dat ik voor dit budget net zo goed iets van 200 dan van 300 kan kopen, het blijft budget spul).

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
ChuckBartowski schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:58:
Hoi,

Ik wil graag een leuk setje kopen voor bij de TV. Ik heb hier van alles gelezen en gezien mijn beperkte budget (450\500 euro) heb ik besloten om voor een "goede" 2.0 set te gaan i.p.v een 5.1 set.
Ik wil ook losse spullen en geen plastic setje van de bekendere merken.

Ik heb min of meer besloten om te gaan voor 2x Wharfedale Diamond 10.1 speakers. Ik vind ze mooi en ze zijn niet duur, heb ook liever geen subwoofer meer staan (of zou dat veel inleveren aan de ervaring bij vooral films?)

Nu wil ik er dus een simpele versterker bij kopen (budget: 200\300 euro). Ik vind de keuze alleen niet erg eenvoudig...

Het probleem is dat ik graag een versterker wil met HDMI ingangen zodat ik al mijn apparaten netjes kan aansluiten, ik kom dan direct uit op een surround ipv stereo versterker.
Het is alleen dus wel belangrijk dat de versterker het inkomende DTS (of ander digitaal surround signaal) kan downmixen naar 2.0 stereo (mijn apparaten sturen alles door, die kunnen zelf niks downmixen).

Is dat realistisch met mijn budget?
Ik kan bij de specs van de versterkers (zoals de Onkyo TX-SR308 of de Yamaha RX-V567) niet zo snel vinden of dit mogelijk is.

Overigens noem ik hier 2 willekeurige versterkers in mijn prijsklasse, ik heb namelijk geen idee waar ik op moet letten (sterker nog, heb het idee dat ik voor dit budget net zo goed iets van 200 dan van 300 kan kopen, het blijft budget spul).
Enkel een leuke HDMI aansluitmogelijkheid is naar mijn idee een vrij grote opoffering met betrekking tot geluidskwaliteit. Het zit zo: bij een stereoversterker kan de fabrikant het grootste deel van de prijs investeren in mooie muziekweergave (krachtige voeding, hoge kwaliteit onderdelen, etc.). In het geval van een receiver wordt ingeleverd op de zojuist genoemden: er moet immers geld gestopt worden in 5 kanaals aansturing, surround-licenties een digitaal-analoog converter, FM/internet radio en nog veel meer. Zeker in het lage segment blijft er dan weinig over voor enkel een mooie 2.0 weergave. Ik zou daarom als ik jou was goed de voor- en nadelen van de twee soorten versterkers afwegen. Ik zie in jouw geval vrij weinig redenen om voor een receiver te gaan.

• ChuckBartowski
Ik snap je punt... maar hoe ga ik dan om met mijn Xbox (HDMI), mijn TV (S/PDIF, 3,5mm headphone uit) en Mediaspeler (S/PDIF, HDMI, analoog (rood\witte tulp dingen)) ?

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 20:15
Je zou iets wat lijkt op een versterker kunnen gebruiken en die met tulp aan een goede stereo (eind)versterker kunnen hangen. Bijvoorbeeld: http://emotiva.com/umc1.shtm maar dan een stuk minder ver boven je budget.
Ik heb eigenlijk het vermoeden dat je binnen het budget van 300 euro nagenoeg niks gaat vinden wat aan je eisen voldoet en geen surround receiver is.

Edit: Wat misschien wel zou kunnen is alles met HDMI aan je TV te hangen. Als je het geluid dan weer optisch uit je tv kunt krijgen, kun je het met een DAC omzetten naar anoloog. Tussen je DAC en een reguliere stereo versterken kun je dan gewoon tulp gebruiken.

Voor een betaalbare DAC zou je in dit topic kunnen kijken: HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12

[ Voor 35% gewijzigd door w-dev op 15-12-2011 17:42 ]

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je tv heeft vermoedelijk wel rood/witte tulpstekkertjes die analoog geluid uitsturen. Sluit je die aan op je versterker. Je apparaten geven dan via HDMI het geluid door aan de tv.

• ChuckBartowski
Heb even gekeken, mijn TV heeft alleen een digital out (en de klassieke 3,5 koptelefoon plug).
Probleem met DTS blijft natuurlijk ook bestaan, mijn TV kan zelf niks met dat signaal (dus ook niet downmixen en doorgeven).

Lastig dit..

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
Het verschil tussen 5-kanaals receivers en 2-kanaals versterkers neemt af, vooral in de klasse 1500+ euro is het nog nauwelijks aanwezig. In het budget segment is er wel nog verschil te bespeuren. De Yamaha die je hebt genoemd is een goede receiver. Een mooie 2-kanaals versterker is Cambridge Audio Azur 340A SE en in dit segment is het geluid op 2.0 beter dan AVR's in hetzelfde segment.

HDMI laat wel toe dat je de nieuwere lossless formats kan afspelen maar in dit segment zijn de DAC's kwalitatief twijfelachtig en de voeding zeker. Als je het toch wil kan je kijken naar de genoemde Yamaha, de Sony STR-DA820 en de Pioneer VSX-826.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

ChuckBartowski schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:52:
Heb even gekeken, mijn TV heeft alleen een digital out (en de klassieke 3,5 koptelefoon plug).
Probleem met DTS blijft natuurlijk ook bestaan, mijn TV kan zelf niks met dat signaal (dus ook niet downmixen en doorgeven).
99% kans dat je TV wel degelijk iets met dat signaal doet en dat is het downsampelen naar 2.0. Dit omdat DTS 5.1 door maar zeer weinig TV's door wordt gestuurd. Dolby Digital 5.1 willen sommige TV's nog wel doen, maar veelal is het gewoon 2.0 wat er uit de optische uitgang van een TV komt.

Verder is het verschil tussen een surroundreceiver en stereoversterker redelijk klein. Vooral als de receiver een Pure Direct mode heeft dan werkt deze net als een stereoversterker. Ikzelf zou met een 2.0 set voor een stereoversterker gaan, maar ik snap als je dat niet doet en voor het gemak kiest wat een surroundreceiver biedt met alles van HDMI ingangen. Zeker omdat dingen als Dolby Digital en DTS door een receiver zonder moeite terug worden gezet naar 2.0.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een receiver gaat prima werken, en kun je nog uitbreiden naar surround (met mooie zuiltjes bijvoorbeeld) Alternatief is een stereoversterker met digitale inputs zoals bijvoorbeeld de Onky A5VL. Spdif naar je TV, en je bronnen zo instellen dat ze zelf al 2.0 uitsturen.

Beste keus is vooral afhankelijk van je uiteindelijke doel.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• ChuckBartowski
Oke, maar ondanks dat een surround receiver prima werkt (: om alles wat digitaal binnenkomt naar 2.0 om te zetten) heeft I-Heine-| toch wel een punt dat ik behoorlijk inlever in geluidskwaliteit voor alle poespas die in dat soort dingen zit?
Of zijn er bepaalde receivers waarbij dat veel minder aan de orde is?

In het geval van een stereo versterker (zonder digitale ingangen) moet ik de 3,5mm uitgang van m'n tv gebruiken met een kabel als dit http://www.kabeltje.com/h...abel-15-meter-pf-213.html?

Of is dat absoluut niet de bedoeling? (Kan me voorstellen dat er dan zoveel met het geluid is gedaan dat de kwaliteit niet meer is zoals het hoort)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

ChuckBartowski schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:33:
Oke, maar ondanks dat een surround receiver prima werkt (: om alles wat digitaal binnenkomt naar 2.0 om te zetten) heeft I-Heine-| toch wel een punt dat ik behoorlijk inlever in geluidskwaliteit voor alle poespas die in dat soort dingen zit?
Of zijn er bepaalde receivers waarbij dat veel minder aan de orde is?
Verschilt echt per merk/type/segment. Zoals gezegd kan je op een receiver "alle poespas" uitschakelen waardoor het de receiver in de basis gewoon een stereoversterker wordt. Als je gaat voor een receiver die een dergelijke mode hebt zal je geen tot nauwelijks verschil waarnemen. Let wel dat Pure Direct dus iets anders is dan een gewone stereo-mode op een receiver.
In het geval van een stereo versterker (zonder digitale ingangen) moet ik de 3,5mm uitgang van m'n tv gebruiken met een kabel als dit http://www.kabeltje.com/h...abel-15-meter-pf-213.html?

Of is dat absoluut niet de bedoeling? (Kan me voorstellen dat er dan zoveel met het geluid is gedaan dat de kwaliteit niet meer is zoals het hoort)
Dat is inderdaad een oplossing, maar ik weet niet of het de mooiste oplossing is. Veelal is het geluid via die uitgang niet heel best. Andere optie die je kan proberen is om een DAC aan te sluiten op de optische uitgang. Ben je voor een euro of 50 al een heel eind. Al kan je natuurlijk wel eerst even testen via de hoofdtelefoonuitgang, want zo'n kabeltje is maar een paar euro :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 16:58
Ik zou een denon halen uit Duitsland, mits in de buurt. Bijv. de 1612 of 1912.

En anders heb ik nog wel een vrijwel nieuwe 1911 voor je in de aanbieding (300).

[ Voor 35% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-12-2011 09:38 ]

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 14:18
als tweedehands een optie is: http://link.marktplaats.nl/511819510
Er zijn meer stereoversterkers met een DAC en anders zou een goede stereoversterker met een losse DAC (goede vanaf €100) een oplossing kunnen zijn. Als je bij stereo blijft, zou ik, met dit budget, geen multichannel versterker/receiver nemen omdat je dan best veel inlevert op kwaliteit door alle extra toeters, bellen, glimmers en poespas;-)

• ChuckBartowski
@JAHRASTAFARI: Je hebt bericht.

Tweedehands is zeker een optie, ik heb alleen zoveel DTS content dat ik dus ook weer een DAC moet hebben die dat aankan als ik voor stereo ga.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 14:18
ChuckBartowski schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:30:

Tweedehands is zeker een optie, ik heb alleen zoveel DTS content dat ik dus ook weer een DAC moet hebben die dat aankan als ik voor stereo ga.
Prima DAC's voor verkrijgbaar, Google met DTS Downmix en DAC
http://www.ebay.nl/itm/AC...m3f08b248f9#ht_2107wt_948
http://multimedia.tweedeh...harman-kardon-adp303.html de laatste matched dan weer mooi met een HK stereo versterker uit dezelfde periode...

• ChuckBartowski
Mmm als ik voor <50 een DAC kan krijgen is stereo alweer een stuk interessanter :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Die sturen 5.1 uit, niet 2.0 zo te zien. (edit: die ebay dac wel, knopje op voorkant voor 2.1 via L/R al vraag ik me alsnog af of dat dan beter gaat zijn dan de hoofdtelefoonuitgang op je TV)

deze van Teufel doet het wel bijvoorbeeld, zit je op zo'n 180. Leuke voor een volgende upgrade als je nu niets goedkopers vindt.

Als je TV nu wel geluid geeft met het materiaal dat je gebruikt (lijkt me wel ;)) kun je met de hoofdtelefoon of optische uitgang prima aan de slag.

[ Voor 38% gewijzigd door mr.paaJ op 16-12-2011 12:13 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 22:03
Ook een vraagje aan jullie kenners wat hier (volgens mij) mee te maken heeft:

Ik heb een VSX-C550 pioneer reciever die de ene na de andere amp error geeft. Kortom hij doet het niet meer. Het nadeel van deze receiver was het geluid dat via de AirExpress of cd-speler de boxen uitkwam. Dat klonk namelijk niet zo vol als bij een film. Maar die problemen zijn wel bekend bij meer receivers.
Ik ben nu dus op zoek naar een vervanger en kreeg ook als tip de denon 1912. Maar nou las ik dat daar de 2.0 channel ook ondermaats zou zijn?
Kan iemand mij een tip geven of zijn er ook (betaalbare) receivers die zowel 5.1 kunnen uitzenden als 2.0?
Dan weet ik waar ik op moet letten als ik een receiver ga beluisteren in de winkel.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kan op mijn Yamaha 667 keurig regelen welke kanalen ik actief wil hebben, dus 2 luidsprekers actief hebben en niet echt iets te hoeven missen kan prima.

Testing, one, two ...

Pagina: 1