Macbook Pro freeze

Pagina: 1
Acties:

• M.Machine
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05-2023
Vorige week heb ik een nieuwe macbook gekocht omdat mijn oude naar de herrie was (beeldscherm was kapot o.i.d., kreeg geen beeld meer. Brightness kon nog wel omhoog/omlaag. Minidisplay deed t ook nog).

Maar goed, nu vertoont mijn nieuwe MBP een 'klein' probleempje. Hij loopt de laatste tijd vaak vast. De niet zo geliefde strandbal begint dan op te spelen, en vervolgens loopt het ene na het andere programma vast (force quit, shutdown, logout werken dan ook niet meer). Uiteindelijk bevriest mijn hele MBP, en ben ik genoodzaakt de aan/uit knop ingedrukt te houden.

Nu heb ik eerst het een en ander aan research gedaan, maar ook deze oplossingen mochten niet baten. Ik heb m'n PRAM en SMC gereset, maar dat leverde niks op.

Extra informatie

- Na aankoop oude back-up via time machine terug gezet
- specs: 13', 2.4 Core i5, 8GB memory
- programma's open: Safari (of Firefox), text edit, pages, itunes, preview.
- programma's op de achtergrond: bowtie, dropbox

Valt me wel op dat het veelal een van de twee browsers is als ie vast loopt. Althans, ik werk in een van de twee.

Hebben jullie enig idee wat ik hier mee moet?

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:21
Ik zou het geheugen eens nakijken. Wellicht is het RAM-geheugen niet helemaal lekker. Probeer eens MemTestOS X.

• M.Machine
MemTest gedaan. Alles was kreeg "Ok" Status.
Resultaat gebaseerd op 3 samples.

Alsnog zou t m'n ram kunnen zijn denk..? Had bij de aanschaf direct 8 GB er bij gedaan. Zou zo maar kunnen idd. Maar kan het niet hard maken. Of is het iets anders?

FYI ik draai Lion.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
PRAM/SMC reset geprobeerd? Die kunnen kleine bugs zoals dit soms verhelpen. Zie Apple docs voor stappenplannen.

Mocht het dan nog steeds niet werken zou je eens opnieuw Lion kunnen installeren maar zonder TM back-up. Dan weet je tevens ook 100% zeker dat het niet ligt aan een foutieve back-up/problemen met software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Machine
k5052 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:42:
PRAM/SMC reset geprobeerd? Die kunnen kleine bugs zoals dit soms verhelpen. Zie Apple docs voor stappenplannen.

Mocht het dan nog steeds niet werken zou je eens opnieuw Lion kunnen installeren maar zonder TM back-up. Dan weet je tevens ook 100% zeker dat het niet ligt aan een foutieve back-up/problemen met software...
PRAM/SMC had ik al geprobeerd (zie OP) Maar bedankt voor je input.
Wat betreft het opnieuw installeren, kan inderdaad, het hele idee is juist dat ik al die bestanden niet kwijt wil.
Is het mogelijk dan, dat TM een foute backup maakt?

FYI
Disk utility geeft OK status, dus dat is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:21
Om corrupte data vanuit je backup uit te sluiten, zou je gewoon nu even een full backup kunnen draaien, Lion er vers op gooien en enkele dagen (ik weet niet hoe frequent het voorkomt) met een schone backup werken. Werkt het prima, kun je data terugzetten. Werkt het niet, dan ligt het misschien wel aan RAM-geheugen (hoewel MemTest een pass geeft), een slechte HDD (krijgt eigenlijk ook een pass) of een ander heuvel (sensor, moederbord, et cetera).

En de MacBook is ook nog maar een week oud? Ik weet niet waar je hem hebt gekocht, maar anders kun je misschien nog beroep doen op Koop op Afstand (bij Apple.nl?) of gewoon even bellen met de winkel.

[ Voor 18% gewijzigd door me_mrtn op 17-12-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-10 23:44
Ik heb het zelfde probleem, maar dan met Chrome. Als ik Chrome gebruik, loopt ie na een tijdje vast. Als ik een minuutje of 2 wacht gaat ie weer vrolijk door.

Gebruik ik safari, dan heb ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

TZC-T1-FX schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 14:35:
Ik heb het zelfde probleem, maar dan met Chrome. Als ik Chrome gebruik, loopt ie na een tijdje vast. Als ik een minuutje of 2 wacht gaat ie weer vrolijk door.

Gebruik ik safari, dan heb ik het probleem niet.
Same here, alleen dan een MacBook icm Chrome (dus geen Pro).
Inmiddels is het echter zo ver dat ik m niet meer kan booten, hij hangt tijdens het verifieren van de data op de schijf vermoed ik (en ik heb hier geen OSX dvd liggen dus kan niks repairen momenteel |:( )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klonic
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-08 09:03
Strandbal is de laatste tijd typerend voor HDD problemen. Veel mensen hebben er last van sinds Lion omdat het nogal een RAM aanslag is. Wat er gebeurt is dat het RAM vol raakt en dat de HDD RAM gaat overnemen. Zora je echter met deze HDDRAM (virtueel RAM) wilt werken wordt het van je virtuele RAM naar je RAM gebracht. Zodra je klaar bent, mag het weer terug, dit systeem staat bekend als Paging. Alleen kan dit met 8GB ram niet echt het probleem zijn, zeker niet bij de programmas die jij noemt.

Ik zou even je Activiteitenweergave checken (staat in de map Hulpprogrammas). Je kan daar zien hoe je ram verdeeld is en ook wat je CPU doet. Maakt evt. screenshots en post ze hier. In het Tabje over geheugen moet je vooral letten op swap-in en swap-out. Ook raad ik je aan je HDD te checken en vooral goed met je Timemachine (backups) om te gaan.

Hoor je je HDD ook ratelen als je de strandbal ziet (leg je oor links van je touchpad)?

Ik had ook veel strandballen nadat ik naar Lion was gegaan (2,26 C2D, 2GB, 500GB, GF9400M gedeeld geheugen), nadat ik mn RAM van 2 naar 8 GB had geupgrade liep hij als een trein, geen strandballen meer te bekennen.

[ Voor 29% gewijzigd door klonic op 24-12-2011 11:50 . Reden: Laatste alinea toegevoegd, aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Machine
me_mrtn schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 14:32:
Om corrupte data vanuit je backup uit te sluiten, zou je gewoon nu even een full backup kunnen draaien, Lion er vers op gooien en enkele dagen (ik weet niet hoe frequent het voorkomt) met een schone backup werken. Werkt het prima, kun je data terugzetten. Werkt het niet, dan ligt het misschien wel aan RAM-geheugen (hoewel MemTest een pass geeft), een slechte HDD (krijgt eigenlijk ook een pass) of een ander heuvel (sensor, moederbord, et cetera).

En de MacBook is ook nog maar een week oud? Ik weet niet waar je hem hebt gekocht, maar anders kun je misschien nog beroep doen op Koop op Afstand (bij Apple.nl?) of gewoon even bellen met de winkel.
Ik ga dit inderdaad even proberen. Mocht dit niet het niet zijn, dan stuur ik hem op naar Apple. Bedankt!

Had gekeken in hoeverre ik een nieuw systeem kon krijgen van de reseller, aangezien de verkoper verplicht is om mij een 'deugdelijk product' af te leveren. Alvolgens de gegevens sta ik sterk, aangezien het product niet goed werkt. Ik zit dus ook te denken om of het te laten repareren (binnen een korte termijn), of ik neem een nieuw systeem. Want dit soort praktijken ben ik niet gewent.. Maar goed, misschien dat jullie meer weten? (bron)

Zijn sindskort wel grafische(kaart) problemen naar boven gekomen. Hapering als je over de dock icons scrollt. Soms flickert er een zwarte balk over het scherm, alsof het onderste gedeelte uitvalt. Lijkt wel of een connectortje niet helemaal goed zit of zo.
klonic schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:35:
Strandbal is de laatste tijd typerend voor HDD problemen. Veel mensen hebben er last van sinds Lion omdat het nogal een RAM aanslag is. Wat er gebeurt is dat het RAM vol raakt en dat de HDD RAM gaat overnemen. Zora je echter met deze HDDRAM (virtueel RAM) wilt werken wordt het van je virtuele RAM naar je RAM gebracht. Zodra je klaar bent, mag het weer terug, dit systeem staat bekend als Paging. Alleen kan dit met 8GB ram niet echt het probleem zijn, zeker niet bij de programmas die jij noemt.

Ik zou even je Activiteitenweergave checken (staat in de map Hulpprogrammas). Je kan daar zien hoe je ram verdeeld is en ook wat je CPU doet. Maakt evt. screenshots en post ze hier. In het Tabje over geheugen moet je vooral letten op swap-in en swap-out. Ook raad ik je aan je HDD te checken en vooral goed met je Timemachine (backups) om te gaan.

Hoor je je HDD ook ratelen als je de strandbal ziet (leg je oor links van je touchpad)?

Ik had ook veel strandballen nadat ik naar Lion was gegaan (2,26 C2D, 2GB, 500GB, GF9400M gedeeld geheugen), nadat ik mn RAM van 2 naar 8 GB had geupgrade liep hij als een trein, geen strandballen meer te bekennen.
Activity window is alsvolgd:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/kcdnva.png

Nu zijn er een x aantal programma's die open staan. Hier komen er op een normale werkdag nog zo'n 1 a 2 bij (preview, reader). Swap blijft z.g.a. op 0. Heb hem eens op 4 mb zien staan, maar that's it.

HDD is stil zodra je de strandbal ziet.

Verder, bedankt voor je uitgebreide post incl informatie! Top.

[ Voor 12% gewijzigd door M.Machine op 24-12-2011 15:06 . Reden: Laatste alinea + Grafische kaart informatie ]

Pagina: 1