• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Hoi tweakers,

Ik ben wat met een (hele) oude pc aan het klooien en ik heb een vraag.
Kan ik de stockkoeler van een Celeron D 352 gebruiken om een Core 2 E8400 te koelen?
Ik wil niet overclocken maar gewoon koelen

Alvast bedankt,

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk naar de TDP van de CPU's. Als die van de D352 gelijk of hoger is als die van de E8400 dan moet het gaan. Anders is de kans groot dat je CPU te heet wordt (omdat Intel meestal gewoon standaard koelers meelevert, die niet bijzonder veel ruimte overlaten).

Op ark.intel.com moet je dat wel kunnen vinden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelfde socket? Ja: dan zou het kunnen. Nee: gaat niet werken omdat het mounting systeem anders is en past de koeler dus niet.
En wat TERW_DAN zegt over warmteproductie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:08

Nemesizz

Untouchable

Moet wel willen, vaak zijn die oude stock koelers nog vrij groot en bij de latere Core 2's kreeg je van die hele kleine platte heatsinks erbij.

Zelf heb ik een tijdje een Pentium 4 2,8 (prescott aka heethoofd) met een koeler van een Pentium Dual Core E2200 gebruikt (die zijn ook heel klein en plat, en itt core2 koelers alleen van aluminium gemaakt ipv alu+koper). En dat ging wel dus zo'n Celeron koeler van een netburst cpu moet wel zo'n E8400 kunnen koelen.

Ik zeg niet dat het efficient is en temperatuur kan redelijk oplopen, maar lijkt me sterk dat ie gaat oververhitten.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

Hero Of Time schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:20:
Zelfde socket? Ja: dan zou het kunnen. Nee: gaat niet werken omdat het mounting systeem anders is en past de koeler dus niet.
En wat TERW_DAN zegt over warmteproductie.
de kunt ze altijd een beetje op het bord modden/tweaken. valt nog wel mee hoe moeilijk dat is, voor 3 euro bij de ijzerhandel beugeltjes en bouten/moeren halen.
Nemesizz schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:04:
Moet wel willen, vaak zijn die oude stock koelers nog vrij groot en bij de latere Core 2's kreeg je van die hele kleine platte heatsinks erbij.

Zelf heb ik een tijdje een Pentium 4 2,8 (prescott aka heethoofd) met een koeler van een Pentium Dual Core E2200 gebruikt (die zijn ook heel klein en plat, en itt core2 koelers alleen van aluminium gemaakt ipv alu+koper). En dat ging wel dus zo'n Celeron koeler van een netburst cpu moet wel zo'n E8400 kunnen koelen.

Ik zeg niet dat het efficient is en temperatuur kan redelijk oplopen, maar lijkt me sterk dat ie gaat oververhitten.
de ouwe koeelrs zijn inderdaad groter, maar het koeloppervlak valt over te betwijfelen. platte koelers hebben dunnere fins, die ouwe grote koelers hadden dikkere en minder fins.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.