7.1 Versterker voor Klipsch RF-82

Pagina: 1
Acties:

• fris0NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste medetweakers,

Momenteel heb ik 2 Klipsch F-2 speakers i.c.m. de Sony STR-DA1200ES, maar ik wil in de nabije toekomst de RF-82's aanschaffen. Ik zou graag mijn versterker willen upgraden, zodat ik wat extra vermogen en nieuwe audio processing heb(true-HD, HD master audio etc.). Helaas heb ik niet het geld om alles nieuw te kopen, vandaar dat ik naar wat oudere tweedehandse modellen kijk.

Budget: +/- €300,-

Een aantal eisen:
  • 7.1/7.2 - In te toekomst wil ik uitbreiden naar een 7.1/7.2 opstelling
  • True-HD, HD Master audio ondersteuning
  • Genoeg vermogen voor Klipsch Reference serie
Dingen die minder belangrijk zijn:
  • HDMI1.4a voor 3D
  • Netwerkmogelijkheden
Versterkers die ik op het oog heb:
Onkyo TX-SR608 - http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-sr608-35325.html
Onkyo TX-SR706 - http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-sr706-34935.html
Onkyo TX-SR875 - http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-sr875-34731.html

De 608 is een recenter model, maar de 875 heeft bijvoorbeeld meer vermogen. Het extra vermogen is misschien wel iets wat ten goede komt als ik straks de RF-82's aanschaf.

Ik ben na lang zoeken en reviews lezen uitgekomen op Onkyo versterkers, maar andere suggesties zijn uiteraard welkom!

Graag jullie mening en aanbevelingen! :*)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik zou me om vermogen echt geen zorgen maken. Sowieso omdat je voor normaal gebruik maar een paar Watt per kanaal nodig hebt. En daarbij hebben de Klipsch RF-82 een rendement van 98 dB wat ze zeer makkelijk aanstuurbaar maakt. Zelfs met een simpele Klasse T-versterker krijg je daar nog meer dan genoeg geluid uit.

Qua Onkyo, de TX-SRxx6 serie zou ik overslaan. Qua serie was dat echt een zeer slechte serie met zwakke voedingen en veel problemen met het HDMI board.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• fris0NL
Bedankt voor je bericht FeaR. Als ik uiteindelijk een 7.1 zet heb is het vermogen ook geen probleem? Ik lees namelijk regelmatig dat het vermogen per kanaal afneemt wanneer je meer speakers aansluit.

De 706 zou dus geen goede keus zijn. Dan blijven de 608 en de 875 over.

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
Als ik jouw was zou ik de Sony houden, het is een hele mooie versterker. Het budget wat je aangeeft is niet voldoende om dat te verbeteren, je kijkt voor verbetering in de Pioneer SC-LX of Onkyo TX-NR x009 klasse. Als je wil genieten van de nieuwe audioformaten zou het beter zijn om een blu-ray speler met onboard decoding en analoog multi-channel out te zoeken.

• fris0NL
[b][message=37330405,noline]Als je wil genieten van de nieuwe audioformaten zou het beter zijn om een blu-ray speler met onboard decoding en analoog multi-channel out te zoeken.
Ik heb een HTPC. Hij is aangesloten met Hdmi op de tv en S/PDIF op de versterker . Een blu-ray speler is daarom geen optie.

Ik kom overigens nooit Sony tegen als ik zoek naar Home Cinema receivers hier op Tweakers.

• Patrick!
Als je dan wil genieten van de nieuwe formats zou je kunnen kijken naar een AVR met pre-outs zodat je gebruik kan maken van de kwaliteit van de Sony. Het zou zonde zijn hem weg te doen, want binnen het budget van 300 euro is de geluidskwaliteit van deze versterker niet de evenaren.

• fris0NL
Ik ben niet van plan een nieuwe versterker te kopen. 2e hands kun je voor ongeveer 300 euro bijvoorbeeld de Onkyo TX-SR608 kopen. Volgens mij is deze versterker kwalitatief beter als de Sony die ik nu heb en hij biedt ondersteuning voor de nieuwe formats. Of zie ik dit verkeerd?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

fris0NL schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:14:
[...]
Ik kom overigens nooit Sony tegen als ik zoek naar Home Cinema receivers hier op Tweakers.
Omdat Sony eigenlijk niet meer is wat het geweest is. Zelfs de hogere modellen voldoen gewoon bij lange na niet aan de specificaties. Nu zegt vermogen niet altijd iets, maar als je een receiver van meer dan duizend euro koopt dan verwacht je wel iets van stabiliteit. En de laatste Sony's zijn daar niet heel goed mee. Weet niet meer welke serie het precies was, maar één (hoge) serie van Sony spuugde maar een paar tientallen Watts uit. Opgenomen vermogen was ook maar een paar honderd Watt, dus dat verklaard al een boel.

Maar goed, met de RF-82 is dat dus geen probleem aangezien die dingen een hoog rendement hebben. Of je er op vooruit gaat met een Onkyo 600 serie durf ik niet te zeggen. Ik heb beide merken gehad en heb van beide merken eigenlijk geen hoge pet meer op. Van Sony van de huidige modellen en van Onkyo van de TX-Srxx6 serie. Maar ik heb ze nooit één op één kunnen vergelijken. Maar ik gebruik nu met alle plezier een Denon.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Heeft de 608 wel netwerk mogelijkheden dan? Mijn 578 heeft dat namelijk neit en kan het bij 608 ook niet echt terug vinden.
De duurdere Onkyo modellen hebben wel een netwerk aansluiting.

• fris0NL
Met de Onkyo is het probleem van ondersteuning voor de nieuwe formats opgelost. Wat voor mij één van de belangrijkste dingen is. Mijn Sony heeft dat jammer genoeg niet.

Ik heb al een aantal reviews gelezen over de 608. Ze zijn erg positief over deze versterker.

Hebben jullie naast dit model nog suggesties? Denon is erg mooi, maar ook erg duur.

• fris0NL
Heeft de 608 wel netwerk mogelijkheden dan?
Nee, maar dit is voor mij ook niet zo belangrijk.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

fris0NL schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:38:
Met de Onkyo is het probleem van ondersteuning voor de nieuwe formats opgelost. Wat voor mij één van de belangrijkste dingen is. Mijn Sony heeft dat jammer genoeg niet.
Je huidige Sony ondersteunt wel PCM. Dus als je HD Audio door je bron (in dit geval HTPC) laat decoderen dan kan de Sony gewoon HD Audio aan. Enige is dat je dan niet ziet dat je DTS HD of Dolby TrueHD binnenkomt in de receiver. Maar de audio is wel gelijk.

• Patrick!
fris0NL schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:29:
Ik ben niet van plan een nieuwe versterker te kopen. 2e hands kun je voor ongeveer 300 euro bijvoorbeeld de Onkyo TX-SR608 kopen. Volgens mij is deze versterker kwalitatief beter als de Sony die ik nu heb en hij biedt ondersteuning voor de nieuwe formats. Of zie ik dit verkeerd?
Vergeet niet dat de ES (Elevated Standard) lijn van Sony wel degelijk een goede kwaliteit heeft. De Onkyo TX-SR is niet vergelijkbaar met Sony ES receivers. Soms is het goedkoper om de lijn van vorig jaar nieuw te kopen dan een 2e hands, plus heb je er nog garantie op.

• fris0NL
Je huidige Sony ondersteunt wel PCM. Dus als je HD Audio door je bron (in dit geval HTPC) laat decoderen dan kan de Sony gewoon HD Audio aan. Enige is dat je dan niet ziet dat je DTS HD of Dolby TrueHD binnenkomt in de receiver. Maar de audio is wel gelijk.
Maar ik heb het over 7.1 discrete channels. Dat kan de Sony volgens mij niet? Want als ik een 7.1 film heb worden de surround back kanalen altijd geremixed, zodat het 7.1 is.

Maar wat is dan het voordeel van DTS HD vergeleken met gewoon DTS? Want als is het goed begrijp is het geluid exact hetzelfde.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

fris0NL schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:03:
[...]

Maar ik heb het over 7.1 discrete channels. Dat kan de Sony volgens mij niet? Want als ik een 7.1 film heb worden de surround back kanalen altijd geremixed, zodat het 7.1 is.

Maar wat is dan het voordeel van DTS HD vergeleken met gewoon DTS? Want als is het goed begrijp is het geluid exact hetzelfde.
Hier wat meer info over DTS HD Wikipedia: DTS-HD Master Audio

• fris0NL
Ik heb iets gevonden op hardware.info. Het is een post van FeaR uit 2010.

''Maar het echte voordeel van Dolby TrueHD en DTS HD zit het in het native 7.1 zijn, waar de gewone standaarden 5.1 zijn.''

Dit is iets wat mijn receiver niet ondersteunt en ik wel graag zou willen hebben.

• Patrick!
[...]

Hoe groot is je kamer? 7.1 is zelden de extra channels waard. Heb je 1-2 meter ruimte achter de zit positie voor de rear channels?
fris0NL schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:16:
Ik heb iets gevonden op hardware.info. Het is een post van FeaR uit 2010.

''Maar het echte voordeel van Dolby TrueHD en DTS HD zit het in het native 7.1 zijn, waar de gewone standaarden 5.1 zijn.''

Dit is iets wat mijn receiver niet ondersteunt en ik wel graag zou willen hebben.
De meeste lossless tracks, zowel DTS MA als Dolby TrueHD, zijn nog steeds 5.1 er komen mondjesmaat 7.1 tracks vrij maar niet allemaal zijn native 7.1 omdat de master 5.1 was.

• Blazing-Studios
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Pioneer AX-5 (of de vsx2011 ofso), zijn 2e hands rond de 300/400 en het zijn beesten van versterkers

• fris0NL
Mijn kamer is niet heel groot. Ik heb een foto om een idee te geven van de situatie. Van de ruimte achter de zit locatie heb ik helaas geen foto.

http://i1126.photobucket....l602/fris0nl/DSC04560.jpg

Achter de zit locatie heb ik 1 tot 1,5 meter ruimte. Ik had altijd 5.1 en ben kort geleden overgestapt naar 7.1. Het verschil kon ik zeker wel merken.

Als ik nu een versterker koop wil ik natuurlijk wel een beetje future proof zijn. Het zal niet lang meer duren voordat de meeste films wél 7.1 bieden. Dan heb ik iig een receiver die dit ondersteunt.

• fris0NL
Pioneer AX-5 (of de vsx2011 ofso), zijn 2e hands rond de 300/400 en het zijn beesten van versterkers
Ik heb ze bekeken. Dit is niet wat ik zoek. Toch bedankt! d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door fris0NL op 15-12-2011 16:56 ]

• fris0NL
Ik heb nog wat oude foto's gevonden. Alles is nu wel anders ingedeeld.(bed staat er niet meer)

http://s1126.photobucket.com/albums/l602/fris0nl/

• Patrick!
Met die ruimte achter je heb je de afstand tussen surround en surround back groot genoeg om inderdaad 7.1 goed hoorbaar te maken. Overigens de AX-5 is te oud en heeft geen lossless formats. Misschien is deze Pioneer een mooi alternatief? Staat vanaf 329,- of de Yamaha RX-V567 (model vorig jaar) die vanaf 275 euro te vinden is. Beide zijn qua features vergelijkbaar met de Onkyo TX-NR579 die bij 395,- begint.

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Volgens Sony is de 1200ES wel degelijk een 7.1 versterker: http://www.sony.nl/produc...s#pageType=TechnicalSpecs

Alleen zoals al eerder geschreven moet je dan wel een apparaat hebben die het als 7.1 PCM kan aanbieden. Overigens heb ik de 1200 ES nooit gehad, dus zeker weten doe ik het ook niet. Als je iemand met een PS3 kent zou je het volgens mij kunnen testen. Helaas doet de 1200ES geen Dolby TrueHD en DTS HD MA (maar sommige BD spelers kunnen dat omzetten naar 7.1 PCM). Naast 7.1 ondersteuning zijn die codecs lossless audio. Verder ondersteunt de 1200ES wel degelijk 6.1 input (DTS ES en DD EX) en het maximum is dus niet 5.1.

En zoals eerder gezegd zijn er bijna geen titels die 7.1 audio hebben en zit naar mijn idee het voordeel van Dolby TrueHD en DTS HD MA in de hogere sampling rate en resolutie (bijvoorbeeld Dolby ging van maximaal 48KHz en 20 bit naar 96KHz en 24 bit).

Overigens denk ik wel dat het beter is om de 1200ES te vervangen, maar noodzakelijk lijkt het me niet. Niet vanwege de kwaliteit van het geluid, maar de 1200ES is niet bepaald future-proof.
Hier op Tweakers heb ik wel eens het gevoel dat Onkyo een beetje te veel gehyped wordt en een merk als Yamaha een beetje onderbelicht blijft. Hierbij bedoel ik niet de redactie of moderators, maar de activiteit van de leden in het forum. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik net een Yamaha RX-V1067 gekocht heb. ;)

• Patrick!
Supremo heeft gelijk dat een DTS-MA of Dolby TrueHD decoden naar PCM wel voor zorgt dat de Sony die hebt al de lossless audio kan afspelen. Elke bluray speler kan het, uiteraard de PS3 en het zal me verbazen als er voor een HTPC geen software is die dat ook kan. Het enige verschil is dat je dan in de display PCM ziet in plaats van DTS-MA o.i.d.

Overigens is DTS-MA en Dolby trueHD alleen een codingformat, de onderliggende audio is en blijft PCM. De reden dat er zelden PCM tracks op staan is dat de PCM track nog groter is.

Als je toch wil vervangen ben ik trouwens eentje vergeten te vermelden als mogelijkheid: Sony STR-DH820 (beste AVR volgens What HiFi 2011). Omdat je nu een Sony hebt en je het geluid blijkbaar wel goed vind klinken met de speakers is dit een serieuze kandidaat voor ook 329 euro.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

[...]
Volgens de specificaties is de STR-DA1200ES gewoon in staat om 7.1 LPCM te ontvangen. Dus reeds gedecodeerde HD Audio.
Patrick! schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:11:
Als je toch wil vervangen ben ik trouwens eentje vergeten te vermelden als mogelijkheid: Sony STR-DH820 (beste AVR volgens What HiFi 2011). Omdat je nu een Sony hebt en je het geluid blijkbaar wel goed vind klinken met de speakers is dit een serieuze kandidaat voor ook 329 euro.
What Hifi is nu niet echt betrouwbaar als het gaat om hun ratings. Sony is zwaar overhyped op die site en - "heel toevallig" - ook nog één van de grootste sponsoren.

• fris0NL
Ik ben druk aan het zoeken naar software die het true-HD formaat kan omzetten zodat ik wél 7.1 heb. Het is niet dat ik ontevreden ben over deze versterker hoor, hij is lekker degelijk en werkt prima. Daarnaast biedt hij veel aansluitmogelijkheden(pre-outs), die de onkyo 608 bijvoorbeeld niet biedt. Als ik die Sony STR-DH820 vergelijk met mijn eigen heb ik toch liever de Sony die ik nu heb.

Heeft iemand toevallig ervaring met het omzetten naar LPCM/PCM? Ik gebruik nu het K-lite codec pack. De filters gebruik ik nu niet, omdat ik de DTS kanalen gewoon uncompressed via S/PDIF naar de versterker stuur.

• fris0NL
Heren,

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb inmiddels een nog nieuwe Onkyo TX-SR608 gekocht. Daarnaast heb ik een complete Klisch Synergy F-3 set gekocht. Ik ben er achter gekomen dat ik een nieuwe videokaart nodig heb om truehd/dts-hd via hdmi naar de versterker te sturen. Dat wordt waarschijnlijk een ati 5xxx serie. Die schijnen dat te ondersteunen.

Nogmaals bedankt. Zodra ik alles heb aangesloten zal ik wat foto's posten.

• fris0NL
Ik heb een update van mijn home cinema geplaatst:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37451226
Pagina: 1