Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[server2008][r2][DNS] DNS configuratie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Fbarmentlo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 13:16
goedemorgen,

ik heb even hulp nodig met de configuratie van mijn gateway/fileserver thuis
de situatie is als volgt:
server heeft 2 adapters:
- external network:
IP adres: 192.168.2.252(statisch, ook gereserveerd in de DHCP)
gateway: 192.168.2.254(onze experiabox)
DNS: blanco
- internal network
IP adres: 192.168.1.254
gateway: blanco
DNS: 127.0.0.1

de computers op het internal network moeten verbinden met de computers op het externe netwerk, onder andere voor drive mappings,
echter draait onze router een DHCP server, waardoor ik dus namen moet gebruiken, en geen IP adressen, omdat deze laatsen steeds wisselen

probleem:
DNS 127.0.0.1 moet requests forwarden naar de goede DNS, om netwerknamen te vertalen?
maar ik weet niet welke dit is:
- de router?
- de DNS van mijn ISP?

waar moet het heen, en hoe stel ik die conditional forwarders in?
heb al geprobeerd te forwarden naar de router, dit faalde,
ook naar de DNS servers van mijn ISP(KPN), werd niet goed doorgestuurd, en dit faalde dus ook.

korte toevoeging: het gaat trouwens om een server, met 2 netwerkkaarten, met windows Server 2008 R2, en Forefront TMG.
dus het kan ook een config fout zijn :$

alvast bedankt voor de moeite, en bedankt voor het lezen

[ Voor 6% gewijzigd door Fbarmentlo op 15-12-2011 13:08 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DHCP van de router uitschakelen en door je server laten afhandelen. Dan heb je ook gelijk de DNS opgelost, althans, als de server dit ook draait. Je server zal dan twee DHCP scopes hebben, 1 voor het externe LAN waar de clients bij de experiabox kunnen, en een op je interne LAN die door de server heen moeten om verder te kunnen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Ik neem aan dat je de DNS server op je firewall server hebt geinstalleerd.
Indien ja dan zal die automatisch requests resolven aan de hand van root hints, je hoeft niet per sé een forwarder in te stellen.
Ik doe het zelfs nooit, dan ben ik ook niet afhankelijk van de DNS van een ander.

Je clients kunen dan eventueel voor DNS ook meteen bij je server terecht.

Aangezien je TMG draait zul je wel een access rule moeten hebben die clients laat verbinden met je lokaal draaiende DNS server.

mookie