Nieuw geheugen, vraag over wat nu te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Ik heb sinds 3 jaar nu het volgende systeem staan:

Mobo: Asus P6T Deluxe
CPU: Intel i7 920
Mem: 3x 2GB OCZ Platinum DDR3 12800

Nu wil ik gezien de relatief lage geheugenprijzen dit laatste wat opkrikken, maar aangezien hetzelfde geheugen niet meer verkrijgbaar is moet ik op zoek naar wat anders. Ik heb de FAQ gelezen maar daar wordt ik niet echt wijzer uit.

Waar moet ik nu rekening mee houden? Moeten de CAS waardes hetzelfde zijn? Moet het voltage hetzelfde zijn? Dat laatste zou meteen ervoor zorgen dat ik al niet meer hoef up te graden want 1.65V geheugen is 2x zo duur als 1.5V geheugen.

Heb al regelmatig miskopen gedaan wat betreft geheugen wat daarna niet bleek te werken of voor veel crashes zorgden dus wil het dit keer eens goed doen; maar zie door de bomen het bos niet meer.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Gebruik je nu wel eens meer dan 6 GB? Waarschijnlijk niet, en dan heeft uitbreiden ook helemaal geen zin, of je wilt een deel als ramdrive gaan gebruiken?

• Phusebox
Diablow schreef op donderdag 15 december 2011 @ 08:55:
Gebruik je nu wel eens meer dan 6 GB? Waarschijnlijk niet, en dan heeft uitbreiden ook helemaal geen zin, of je wilt een deel als ramdrive gaan gebruiken?
Ik heb het gevoel dat mijn ram vrijwel altijd vol zit, zeker als ik meer programma's tegelijk draai. Maar dat is niet meer dan een gevoel. Zal nog eens kijken of ik dat kan monitoren over een paar dagen.

Dacht altijd dat het meer zit had je ram te upgraden dan je processor.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 15-12-2011 09:03 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Kijk hier ff. Kan je in iedergeval zien welk geheugen wel ondersteund word:
http://www.asus.com/Mothe...cket_1366/P6T_Deluxe/#MSL

Het mixen van verschillende merken geheugen werkt over het algemeen wel maar in sommige gevallen wil het weleens mis gaan. Helaas staat dat nergens beschreven en zal je dus een gok moeten wagen

CAS waardes zijn niet heel belangrijk. Over het algemeen neemt het geheugen de langzaamste snelheid aan. Met voltages moet je oppassen. Het combineren van verschillende voltages gaat vaak verkeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door ChojinZ op 15-12-2011 09:19 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Phusebox
ChojinZ schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:18:
Kijk hier ff. Kan je in iedergeval zien welk geheugen wel ondersteund word:
http://www.asus.com/Mothe...cket_1366/P6T_Deluxe/#MSL

Het mixen van verschillende merken geheugen werkt over het algemeen wel maar in sommige gevallen wil het weleens mis gaan. Helaas staat dat nergens beschreven en zal je dus een gok moeten wagen

CAS waardes zijn niet heel belangrijk. Over het algemeen neemt het geheugen de langzaamste snelheid aan. Met voltages moet je oppassen. Het combineren van verschillende voltages gaat vaak verkeerd.
Thanks... Blijft dus inderdaad een gok; en aangezien iemand hier ook al zei dat het weinig zin heeft moet ik me er nog maar eens goed over bedenken.

Had inderdaad ook al gelezen dat je voltages niet moet mixen.

Hoop mijn systeem toch wat sneller te krijgen door extra geheugen; is nu vaak zo traag als dikke stront terwijl de cpu nog best goed mee kan komen dacht ik, ook al is die 3 jaar oud?

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 15-12-2011 09:31 ]

Verwijderd

Phusebox schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:25:
[...]
Hoop mijn systeem toch wat sneller te krijgen door extra geheugen; is nu vaak zo traag als dikke stront terwijl de cpu nog best goed mee kan komen dacht ik, ook al is die 3 jaar oud?
Dat zou ook zomaar ergens anders aan kunnen liggen, bijvoorbeeld de harde schijf,drivers etc.
Misschien is het handig als je de rest van de specificaties vermeldt, plus wat je met de pc doet.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Asus bordjes zijn vaak behoorlijk gevoelig voor non-QVL geheugen. Haal dus sowieso QVL geheugen en zorg ervoor dat dit geheugen op hetzelfde voltage werkt als het geheugen wat je nu hebt.

Maaruhm: Zoals eerder aangegeven, gebruik je wel meer als je huidige 6GB RAM?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Phusebox schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:25:
[...]

Thanks... Blijft dus inderdaad een gok; en aangezien iemand hier ook al zei dat het weinig zin heeft moet ik me er nog maar eens goed over bedenken.

Had inderdaad ook al gelezen dat je voltages niet moet mixen.

Je zou via de taskmanager kunnen kijken of jij tijdens het werken nog wel genoeg resources hebt. Mocht je geheugen gebruik op 6Gb zitten, dan weet je dat je moet upgraden. Zit je daar onder, dan heeft een upgrade geen nut omdat dit het systeem niet sneller maakt .

Maar geef eens aan wat je precies doet met je pc? Zijn de Photoshop bestanden erg groot die je bewerkt?
Phusebox schreef op donderdag 15 december 2011 @ 08:56:
[...]

Dacht altijd dat het meer zit had je ram te upgraden dan je processor.
Nope! Dat verschilt per programma. Sommige programma's hebben heel veel geheugen nodig en gebruiken nauwelijk de processor, terwijl weer andere programma's veel CPU kracht vragen maar nauwelijk beroep doen op je geheugen.

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 15-12-2011 10:27 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Phusebox
Ik ga mijn taskmanager maar eens openzetten en monitoren, of even googlen op een tooltje dat het misschien allemaal bijhoudt in een logfile, anders zit ik steeds naar die monitor te kijken.

Ik gebruik de pc vooral voor grafisch en videowerk, waarbij op de achtergrond vaak renderprocessen lopen terwijl ik met photoshop of illustrator bezig ben. Geen enorm grote files, meestal tussen de 100 en 500 MB schat ik.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Bekijk even of het niet toevallig je HDD is die de boel ophoud, of je CPU die 100% staat te draaien op alle (virtuele) cores.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Phusebox schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:42:
Ik ga mijn taskmanager maar eens openzetten en monitoren, of even googlen op een tooltje dat het misschien allemaal bijhoudt in een logfile, anders zit ik steeds naar die monitor te kijken.

Ik gebruik de pc vooral voor grafisch en videowerk, waarbij op de achtergrond vaak renderprocessen lopen terwijl ik met photoshop of illustrator bezig ben. Geen enorm grote files, meestal tussen de 100 en 500 MB schat ik.
Vooral video werk (zeker FullHD) gebruikt nogal wat geheugen. Als je dit tegelijk doet met je foto's, dan kom je wel over de 6GB heen.

Maar monitoren is toch het handigste om te doen. Bekijk dan je hardeschijven, CPU en RAM geheugen.
Pagina: 1